Wat is er slecht aan dekens?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re: Wat is er slecht aan dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 14:53

Bij heel guur weer zet ik hem ook niet kleddernat buiten hoor.

Ik poets nu ook niet goed. Hij heeft zo'n goede vetlaag dat hij niet eens meer nat wordt door de regen. Ik kom niet aan die vetlaag

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 14:53

Djilan schreef:
Lenneke en toch zou ik me er niet prettig bij voelen om in de winter bij guur weer mijn paard nog bezweet zo in de wei te zetten. Ik wacht dan liever tot zijn ondervacht droog is of ik gooi bij heel slecht weer (harde wind en regen) voor een paar uurtjes een Bucasdeken op. Hij kan dan beschermd tegen de elementen opdrogen en als hij droog is gaat de deken weer af.

hoe langzamer een paard opdroogt des te groter het risico
je kan ze maar beter onbeschermd in de wei zetten (met wintervacht!!) dan gaan ze in de wind staan en drogen snel op

in de regen opdrogen is lastig, maar ik ga meestal ook niet rijden als het regent dus dat scheelt Knipoog

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 14:54

Tja, maar dan heb je gewoon geen goede deken gekocht. Dat vind ik een zwak excuus Knipoog

Ik heb zelf wel een aantal dekens, maar ik gebruik ze niet standaard. Mijn paard staat in de winter gewoon lekker zonder iets op buiten, zoals hij dat gewend is. Maar als ik met hem gewerkt heb vind ik best dat ik hem even kan helpen opdrogen door hem een deken op te leggen (hetzij zweetdeken om te snelle afkoeling te voorkomen, hetzij een Bucas). Dat doe ik niet bij mooi droog weer, maar wel als het nat en guur is.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 14:56

Lenneke_ schreef:
Ik poets nu ook niet goed. Hij heeft zo'n goede vetlaag dat hij niet eens meer nat wordt door de regen. Ik kom niet aan die vetlaag

Die vetlaag gaat niet weg door te poetsen Knipoog Ooit je eigen vette haar wel eens geprobeerd te ontvetten door het te borstelen? Haha!
Alleen wassen haalt het huidvet weg.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 14:56

Ik heb van elke soort één deken bewaard, dus een winterdeken, een zomerdeken en een regendeken. Je weet maar nooit, als je ze dan weer moet kopen zijn ze weer hartstikke duur.
Zweetdekens heb ik wel meerder van

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 14:57

Djilan schreef:
Die vetlaag gaat niet weg door te poetsen Knipoog Ooit je eigen vette haar wel eens proberen te ontvetten door het te borstelen? Haha!

Is dat zo?
Nou je het zegt.
Weer wat geleerd Lachen

Anouar, er staat een uitgebreide poetsbeurt op het programma Haha!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 14:58

Ik heb een vraag, hoe doen jullie het dan in september oktober? Pablo staat dan 's nachts gewoon op stal en heeft t super warm met hooi eten ed in stal. En dan heb ik dus nog niets met hem gedaan. Dat ik vorig jaar van stal verhuisd was dacht ik dat ik dat probleem niet meer zou hebben omdat hij nu in een buitenstal staat. Echter niets minder waar... t liefst zou ik m niet scheren + geen deken. Maar als je door werk ed alleen 's avonds rijd dan tja (muts) heb ik t idee alsof t niet lekker is voor zijn spieren als hij nat op stal moet.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 15:02

Ipsilonka, ik begrijp je dilemma.
Wat ik uit je verhaal op maak is dat hij het op stal wel warm heeft. Als hij dan nat op stal komt hoef je voor zijn spieren je geen zorgen te maken, die zullen niet te snel afkoelen. Mocht het op een gegeven moment gaan vriezen zou je evt een te snelle afkoeling kunnen voorkomen door hem een half uurtje tot een uurtje een zweetdeken op te leggen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 15:04

Ik hoop dat Anouar dit jaar niet meer op stal hoeft. Maar vorig jaar zette ik hem 's avonds gewoon nat op stal.
De vacht trekt het vocht van de huid en transporteert het naar buiten. Zodra het paard voldoende is afgekoeld stopt hij met zweten, de huid is dan snel droog. De bovenste haren blijven nog wel even nat tot dat verdampt is, maar dat zit niet op de huid, dus de huid koelt niet verder af.
Een zweetdeken werkt hetzelfde, alleen paarden hebben dus van zichzelf al een prima zweetdeken

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 15:36

Maar geldt dat ook voor een paard wat staat na te zweten? Ik kan m uit stappen tot hij droog is, dan op stal zetten.... En dan pfffff, krijgt hij het weer zo warm dat ie staat te zweten. En dan ga ik niet gerust weg van stal, omdat ik niet weet wat precies goed voor hem is. Misschien ga ik het gewoon een jaartje proberen zonder scheren en dekens. *denkt verder Haha! *

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 15:43

Natuurlijk, dan is het lichaam blijkbaar nog niet goed afgekoeld.

Het zit denk ik tussen je oren Haha! Mensen krijgen het koud als ze naakt en bezweet in de kou staan, maar paarden zijn geen mensen. Paarden hebben een supersonice (hoe schrijf je dat eigenlijk) vacht, mensen een paar lüllige haartjes

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 15:50

Ik heb geen stal. Ik leg altijd een zweetdeken een half uurtje op en dan gaan ze nog een keertje extra rollen en dan de wei op. Ze zijn nog nooit zo gezond geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 16:24

merrieveulen schreef:
ik ga het dit jaar misschien proberen met een ongevoerde lichtgewicht regendeken. dan blijft ze wel schoon, maar kan haar vacht wel gewoon doen wat ie moet doen... lijkt me best handig.

Dit zou ik niet doen, merrieveulen. Om zichzelf warm te houden, zet een paard z'n haren overeind. Dat wordt 'm wel erg lastig gemaakt met een deken op. Je hebt dus kans dat je paard het met een ongevoerde deken jùist koud krijgt.
Het beste is altijd nog geen deken.
En dat poetsen valt reuze mee. Ik verbaas me er telkens weer over hoe schoon Jovarna een volgende dag weer is nadat ze de dag daarvoor onder de bagger zat. Het enige wat je hoeft te doen, zijn de plekken onder het zadel, de singel en hoofdstel zandvrij maken. En dat is echt niet veel werk. Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 16:25

Idd, Anouar is ook alleen vies nadat hij gerolt heeft. Een paar uurtjes later is hij weer helemaal schoon

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 16:26

Djilan schreef:
Die vetlaag gaat niet weg door te poetsen Knipoog Ooit je eigen vette haar wel eens geprobeerd te ontvetten door het te borstelen? Haha!

Je hebt borstelen en rossen. Met een roskam haal je wel degelijk huidvet weg. Knipoog Die gebruik ik dus ook nooit meer.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 16:26

Tenzij je een blubberwei hebt en het is vochtig weer Clown Dan heb je zo'n leuke modderbrij om te poetsen Tong uitsteken

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 16:27

Jovarna, zo'n ijzeren roskam? Die gebruik ik toch al nooit. Alleen een rubberen ros/massageborsteltje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 16:29

Djilan schreef:
Jovarna, zo'n ijzeren roskam? Die gebruik ik toch al nooit. Alleen een rubberen ros/massageborsteltje.

Die ijzeren, bestaan die nog? Haha!
Ik had destijds, bij m'n eerste aanschaffen *en ik wist niet beter* Knipoog een rubberen roskam.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 16:30

Ik gebruik die ijzeren om de borstels mee schoon te maken.
Dacht dat ze daarvoor bedoeld waren, want poetsen doen ze niet Nagelbijten / Gniffelen

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 16:31

Ja die ijzeren bestaan nog. Ik heb er wel 1, maar die gebruik ik alleen om mijn borstel even aan uit te borstelen. Of bij mijn vorige paard om door de eerste laag modder te komen Clown
Die had zo'n dikke vacht dat dat 1 plakaat modder werd en daar kom je dis NIET doorheen. Dan ging ik met de metalen punten groeven maken (natuurlijk niet bij de bottige delen Tong uitsteken ) en daarna verder met de normale borstels Knipoog

Maarre, ik haal geen huidvet weg met die rubberen borstel, alleen vuil en evt schilfertjes.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 16:35

als ze verharen kan je met die ijzeren lekker raggen Haha!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 16:40

Klopt Haha!
Een stalgenootje heeft ooit eens een oude zaag en een stuk bezemsteel omgetoverd tot verhaartrekgeval. De punten van de zaag trokken de losse haren los en de bezemsteel diende als handvat. Werkte super!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 16:40

Ik gebruik zo'n zweetmes met kartels

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 16:41

Jovarna schreef:
Dit zou ik niet doen, merrieveulen. Om zichzelf warm te houden, zet een paard z'n haren overeind. Dat wordt 'm wel erg lastig gemaakt met een deken op. Je hebt dus kans dat je paard het met een ongevoerde deken jùist koud krijgt.
Het beste is altijd nog geen deken.
En dat poetsen valt reuze mee. Ik verbaas me er telkens weer over hoe schoon Jovarna een volgende dag weer is nadat ze de dag daarvoor onder de bagger zat. Het enige wat je hoeft te doen, zijn de plekken onder het zadel, de singel en hoofdstel zandvrij maken. En dat is echt niet veel werk. Knipoog

Mijn paard heeft de hele winter met een ongevoerde regendeken gelopen en hij heeft het echt niet koud gehad. In tegendeel. Ik zag hem opknappen omdat hij nu zijn energie ergens anders aan kon besteden na zijn castratie.
Misschien ben ik wel heel fout geweest om mijn 2,5 jarige onder een deken te zetten Nagelbijten / Gniffelen Maar das dan jammer, ik zag dat het hem goed deed.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 16:45

Je bent niet fout geweest Youngster! Je hebt een keuze gemaakt!

Ik heb altijd een beetje moeite met mensen die het zo doen omdat het kennelijk zo hoort. Jij hebt er over nagedacht en dat is prima.