aversie tegen "naturals" door een paar extremen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 08:53

waarom posten/lezen jullie dan überhaupt bij naturals als je je zo groen en geel aan ons ergert????
Ik , als natural-extremist en ook nog es Parellier, haal het niet in m'n hoofd om bij rijtechnisch of wedstrijden te lezen, laat staan te posten, daar heb ik geen enkele affiniteit mee namelijk.

Niet dat ik jullie hier niet wil hebben hoor, ik heb de emotional fitness wel om ermee te dealen, maar ik snap niet dat jullie je bewust komen ergeren hier.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 08:57

amondi schreef:
Dus ik ben zelf van mening dat zolang de naturals een bijna evangelische roeping hebben, je geen realistische discussie kan krijgen. Daarvoor hebben ze veel te veel kokervisie.

Ik was de grootste normal die je je maar kan voorstellen. Niet l ullen maar doen, gassen met die knol. Alleen dekens gebruikte ik niet omdat ik daar niet mee bekend was.

Totdat ik er geeneen hoefsmid uit heel Noordholland wilde komen voor mijn paard. Toen ben ik gaan googlen voor een bekapcursus. Ik kwam uit bij paardnatuurlijk. Met een flinke dosis vooroordelen ging ik erheen. 'natuurlijk gezweef is aan mij niet besteed'

Na hun cursus was ik volkomen overtuigd van het NB standpunt m.b.t. paardenhouden en bekappen. Het verhaal is zo logisch, er is zo goed over na gedacht. Toen lieten ze ook nog Parelli zien, dat vond ik nog steeds wazig gezweef. Nu ben ik zelfs overtuigd van het nut van Parelli, het is zo'n andere manier, zoveel respectvoller voor het paard!

En je kan er zoveel meer mee bereiken!

Ps en nog steeds vind ik bijv. homeopathie onzin: gooi een suikerklontje in een zwembad en neem hier een theelepel van verdunning vanaf D6 vind ik absolute flauwekul. Het gaat hier om een nuchtere chemicus

Ijzers zijn gewoon slecht! Net als roken. Dat geloofde ook niemand in het begin. Tuurlijk heeft roken ook voordelen; quick fix voor je stress etc. IJzers zijn ook een quick fix.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 09:09

amondi schreef:
Dus ik ben zelf van mening dat zolang de naturals een bijna evangelische roeping hebben, je geen realistische discussie kan krijgen. Daarvoor hebben ze veel te veel kokervisie.

Dat verklaart wel jouw reacties in dit topic.

Mag ik je misschien wijzen op een paar van bde regels die op het subforum gelden?

Citaat:
4) Hoewel VNA het forum voor de ‘alternatieve’ benadering is, zijn alle bokkers hier welkom, mits zij zich uiteraard aan de regels houden. Respecteer ieders keuze voor zijn of haar wijze van omgang met paarden; we verwachten dan ook dat discussies op een correcte en opbouwende manier plaats vinden.

....

1) Respecteer de mening van anderen. Als je het niet met je voorganger in een topic eens bent, onderbouw dat dan goed, en doe dat beleefd.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 09:19

Lezen is een vak... Lees mijn post nu nog eens door.......

Waar had ik die vraag gesteld??????

Wie heeft hem bij naturals gezet??????

Dit is precies wat ik bedoel, zo vol zijn va je eigen visie dat je niet eens meer leest wat er staat!

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 09:24

Volgens mij hebben we het hier over jouw reacties in DIT topic, dus niet dat van jou.

Jammer dat steeds weer blijkt dat sommige mensen (van beide kanten, ik heb het niet over iemand persoonlijk hier) nog steeds denken in hullie tegen wullie. Laat iedereen toch met zijn paard omgaan hoe hij het het beste vindt...

To agree to disagree is volgens mij ook een kunst af en toe.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 09:27

amondi schreef:
Lezen is een vak... Lees mijn post nu nog eens door.......

Waar had ik die vraag gesteld??????

Wie heeft hem bij naturals gezet??????

Dit is precies wat ik bedoel, zo vol zijn va je eigen visie dat je niet eens meer leest wat er staat!

Blijkbaar ben jij dat ook.
Ik heb het alleen over het stuk wat ik quoot, dus niet over jouw oude topic, maar over jouw reacties in dit topic.

Wat je oude topic aangaat, dat vecht je maar met de mods uit.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 09:38

Morrie schreef:
waarom posten/lezen jullie dan überhaupt bij naturals als je je zo groen en geel aan ons ergert????
Ik , als natural-extremist en ook nog es Parellier, haal het niet in m'n hoofd om bij rijtechnisch of wedstrijden te lezen, laat staan te posten, daar heb ik geen enkele affiniteit mee namelijk.

Niet dat ik jullie hier niet wil hebben hoor, ik heb de emotional fitness wel om ermee te dealen, maar ik snap niet dat jullie je bewust komen ergeren hier.

Goed lezen blijft een vak en je ergens tegenaan bemoeien ook! Ik had het over bovenstaand stukje!

EeCee

Re: aversie tegen "naturals" door een paar extreme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 09:41

Ik zie een beetje een metafoor hier... *edit* om even terug te komen op het onderwerp.

Mensen die zich vroeger te pletter hebben gerookt en zijn gestopt kunnen ineens hele fanatieke (bijna extremistische ) anti-rokers worden.
Hoe komt dat... Het kan zijn dat deze mensen een soort schuldgevoel willen vereffenen van wat ze zichzelf hebben aangedaan...

Ikzelf krijg alleen een beetje kriebels bij Topics als"@ work in roze anky setje met bijpassende rijkousen" voor de rest trek ik alles wel.. goede emotional fitness.. (leuke kreet Morrie!)
Laatst bijgewerkt door EeCee op 25-04-06 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 09:42

Inderdaad, goed lezen blijft een vak, om met je eigen woorden te spreken. Je bent nu toch ook in dit topic aan het posten en lezen? Ik snap je lange tenen niet, wind je niet zo op!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 09:51

Miss_Montana schreef:
Maar ik lees in dit topic verschillende meldingen van wel/geen vloerbedekking. Sinds wanneer is het natural om je paard op een betonnen vloer te laten liggen? Leg mij het eens uit, mss zit er wel iets heel zinnigs achter hoor maar ik vind het op dit moment ronduit onzin! Mij benieuwen of de naturals zelf ook lekker op de vloer slapen zonder deken

Hierover heb ik het al eerder gehad in een topic over Naturals.
Ik vind dat één van de weinige, maar toch wel één iets volkomen onzin.
Ze noemen een aantal punten+
Even een kopietje
Het is beter voor de hoeven. Je paard krijgt in een stal toch al veel te weinig beweging en daardoor is er nauwelijks doorbloeding in de hoeven. Op een zachte ondergrond van stro werkt het hoefmechanisme, wat nodig is voor de doorbloeding in de hoef, ook al niet. Op beton daarentegen werkt het hoefmechanisme in ieder geval nog goed bij de spaarzame bewegingen die het paard in een stal maakt. ( Mijn paard komt dagelijks buiten in haar staltijd en staat daarbij op een stuk afgezet erf, ja.. een hoop beton. Over het hoefmechanisme maak ik me geen zorgen, Katie heeft zeer goede, geharde hoeven.
Urine kan weglopen. In een stal met bodembedekking wordt de urine opgezogen en is het onvermijdelijk dat de hoeven in een urine-prut staan. Bij een kale betonbodem loopt de urine gewoon weg en blijft de binnenkant van de hoef vrij van urine. (Een typisch kenmerk van stro is dat het bijzonder slecht vocht absorbeert, waardoor de urine er op deze manier onder wegstroomt. als jij een beetje een goede laag heb liggen netjes uitmest, heeft je paard geen last van de ammoniak en evt. klachten daardoor zoals rotstraal. Ook hebben alle stal bij ons een kleine afvoer, in het midden loopt het merendeel hierin weg.)
Makkelijker uitmesten. Op een kale betonbodem blijft de mest gewoon liggen en kan supereenvoudig met een schep worden verwijderd zonder je te vertillen aan dat zware doorweekte stro. (Als jij dagelijks alles netjes bijhoudt heb je geen zware doorweekte stro. Of je hebt pech en heb een ´vies´ paard, maarja.. werken met paarden is nou eenmaal vaak hard werken, als je dan rugklachten hebt ok. Maar die heb ik niet)
Minder stoffig. Veel paarden krijgen op de lange termijn allergische reacties door het verblijven in een ruimte waarin voortdurend stof rondwarrelt. Door geen stro meer te gebruiken voorkom je wellicht toekomstige problemen aan de ademhalingswegen. (Ook mijn paard komt dagelijks buiten, de stal is zeer goed ventileert en dagelijks wordt om de puntjes op de i te zetten Hooispray vernevelt, die de evt. pollen minder kans geeft.)
Het is goedkoper. Je houdt nu meer geld over om te besteden aan nuttiger zaken voor je paard. (Aan wat? Setjes? Een paard is nou eenmaal een grote investering en ik vind stro een belangrijke investering. Medische kosten moet je sowieso al rekening mee houden, maar ik vind de kosten ook géén rede mijn paard op een blok beton neer te zetten.)

Daarbij ligt mijn paard altijd even in de middag, na het uitmesten en eten gaat ze altijd even lekker liggen. Sommige paarden, neem bijv. veulens en oudere paarden moet je vind ik ook de kans geven lekker te kunnen gaan liggen.
Nee, ik vind dit onzin.

Frantic

Re: aversie tegen "naturals" door een paar extreme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 09:52

stef schreef:
Goh, wat een titel!

Ik sta niet negatief tegenover het natural gebeuren. Een ieder moet lekker zelf doen wat ze denken dat goed is. Voor de een is dat zn paard met een deken en ijzers te zetten, voor een ander absoluut niet.
Wat ik echter heel jammer vind dat er enkele "naturals" doorslaan en hun mening op een zeer vervelende manier op gaan leggen. Ze stampen mensen die met ijzers rijden compleet de grond in alsof ze achterlijk zijn.
Dit vind ik zo jammer he! Door een paar van die extremen ontwikkel ik een soort van aversie tegenover naturals (daar heb je weer zo'n zeikerd...)

Mensen die dit herkennen?

Ik post hier vanwege de vraag van TS! Niet omdat ik discusieren met fanatieke NH-ers zo leuk vind, geef 1 negatief punt en je krijgt direct, van 3 of meer onbekenden, een stampede over je.
Precies wat de TS ook is opgevallen. Test het zelf maar uit. Vertel hier dat je het niet eens bent met iets( b.v. dat Smurf haar paard laat beslissen) en hopla, iedereen stort zich bovenop je. Niet alleen maar in groepen.

Smurf kan volgens mij heel goed duidelijk maken waarom ze het niet met mij eens is, maar wat jullie doen is gewoon zieken.

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 10:00

Sorry maar dat ben ik niet met je eens. Mijn nekharen gaan alleen overeind staan als mensen op een toon alsof ze zich aangevallen voelen beginnen te roepen dat de rest moet leren lezen. Verder heb jij evenveel recht om je standpunt toe te lichten als ieder ander hoor, graag zelfs. Het wordt jammer genoeg de laatste tijd op bokt zo vaak op de spits gedreven. Ik zie steeds meer beledigde mensen die ge-irriteerd worden als hun bericht anders opgevat wordt dan bedoeld, of die dan bijvoorbeeld zeggen "Ik ga al, zeg wel niks meer". Juist dat vind ik zo jammer. Ik wilde zeker niet over je heen stampeden vanwege jouw standpunt, vond dus alleen de toon die dit topic kreeg wat negatief worden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 10:01

Overigens, die reactie van mij net was helemaal niet uit op zieken of iets dergelijks..
Ik vind het hele gebeuren allemaal heel bijzonder, veel dingen boeien me zeer maar dat punt dat ik net noemde is één ding waar ik totaal níet in meega.
Dus mocht het als een aanval overkomen, zo is mijn bedoeling iig niet.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 10:08

@Miirthe: zo kwam het ook niet over. Ik ga wel met je mee met die opvatting. Wat ze doen is geen vloerbedekking vergelijken met een slecht onderhouden stal. Geen vloerbedekking is voor mij ook geen optie als het gaat om een normale stal, een inloopstal is een ander verhaal.

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 10:11

Volgens mij gaan ze er bij paardnatuurlijk vanuit dat het "dus" om een inloopstal gaat. Pin me er niet op vast, ik heb het niet nagezocht.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 10:14

Volgens mij niet, het wordt genoemd bij 'als je paard dan toch op stal moet'

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 10:17

Ow, in dat geval is het ook niet mijn ding ben ik bang.

Esther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 10:54

Wendy schreef:
Volgens mij niet, het wordt genoemd bij 'als je paard dan toch op stal moet'

En wat krijg je dan, paarden die in een stal staan zonder strooisel, want dat hebben ze gelezen op paardnatuurlijk.nl. Met gevolg dat die paarden dus wel op het kale beton moeten gaan liggen. Volgens mij staat dat juist ver van de natuur van een paard vandaan. (Dit heb ik dus gezien bij kenissen, er zullen dus wel meer mensen zijn die zo denken.) Ze voeren het hooi ook uit hooinetten anders verstieren ze het hooi omdat ze dat door de stal gaan verspreiden om nog wat te doen te hebben en iets hebben om op te liggen.
Gooi iig een strooiselbed in een deel van de stal, achterin ofzo zodat de paarden toch nog kunnen gaan liggen op een comfortabele plaats. Zo lossen ze het bij ons op stal op, er is geeneen paard dat vrijwillig op het beton gaat liggen, ze liggen allemaal op het stro.
Ik vind het zo 'eng' om zulke dingen zo stellig ergens op te schrijven, mensen lezen/onthouden vaak maar 1 ding zonder de nuances waardoor in dit geval paarden in een kale box zonder bodembedekking staan.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 11:02

Esther schreef:
Gooi iig een strooiselbed in een deel van de stal, achterin ofzo zodat de paarden toch nog kunnen gaan liggen op een comfortabele plaats. Zo lossen ze het bij ons op stal op, er is geeneen paard dat vrijwillig op het beton gaat liggen, ze liggen allemaal op het stro.
Ik vind het zo 'eng' om zulke dingen zo stellig ergens op te schrijven, mensen lezen/onthouden vaak maar 1 ding zonder de nuances waardoor in dit geval paarden in een kale box zonder bodembedekking staan.

Ik heb inderdaad ook achterin stro gegooid, ligt die van mij ook altijd op.
Hooi gooi ik gewoon in een bult op de grond.
Werkt voor mij prima, ware het niet dat mijn paard dus woensdag gaat verhuizen naar een inloopstal. Daar komt dus voorlopig niks op de grond, alleen tegels.
Mocht ik in de winter merken dat er behoefte is aan een ligplek en is het buiten te nat, dan komt er gewoon stro of vlas in.

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 11:55

Wendy schreef:
Esther schreef:

Ik heb inderdaad ook achterin stro gegooid, ligt die van mij ook altijd op.
Hooi gooi ik gewoon in een bult op de grond.
Werkt voor mij prima, ware het niet dat mijn paard dus woensdag gaat verhuizen naar een inloopstal. Daar komt dus voorlopig niks op de grond, alleen tegels.
Mocht ik in de winter merken dat er behoefte is aan een ligplek en is het buiten te nat, dan komt er gewoon stro of vlas in.

wel dit is verstandig gesproken...
Als je paard op een pension staat waar die een hele dag in de stal staat is er voor mij ook geen haar op m'n hoofd dat eraan denkt om het paard op beton te zetten. Ik zou wel proberen een oplossing te vinden daarvoor zoals bijvoorbeeld veel over asfalt gaan wandelen zodat het hoefmechanisme toch in stand blijft en daardoor een goede doorbloeding in de hoef plaatsvind.
Nu staat mijn paard op een weiland met inlooptstal, daar ligt ook geen bodembedekking juist omdat we merken dat de paarden zowel zomer als winter liever buiten liggen... Maar je moet kijken naar de behoeften van je paard... Gaat je paard wel in de stal liggen, ook al beschikt die over een loopstal, dan zou'k zeggen: leg een bedje aan. Wat ik ook merk is dat de paarden zelden mesten in de stal. Meestal doen ze dat op het weiland. Dus het stro of ander strooisel blijft relatief proper (tenzij paarden natuurlijk met hun moddervoeten de boel vuil maken hihi) maar in de zomer kan je gerust het strooisel enkele dagen laten liggen dan... Dat bespaart ook (hoewel 'k vind dat je het daar niet voor hoeft te doen.)

Shyla25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 12:09

Mijn pony maakt altijd de voorkant van haar stal leeg en staat dan zelf op het beton en slaapt achterin.

Ik ben nu ook begonnen aan een soort potstal idee. Dus alleen de mest en de natte zooi eruit en de rest opstrooien Ik heb nu in het midden van de stal een stuk wat netjes schoon en droog blijft maar wel erg lekker dik en zacht is, daar ligt ze dan dus ook.

IMJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 12:09

Ben geen natural maar vind de ideëen helemaal niet gek. Ik hoop van zowel "normals als naturals" wat te kunnen (blijven) leren. Mijn paardje heeft bijvoorbeeld wel blote voeten maar ik rij gewoon met een trensje. Gelukkig staat de mijne overdag buiten in "de kudde". Daar ben ik heel blij om en zomers staat hij in het land.

Ik zou mijn paard ook niet graag de hele dag in een kale stal willen (volgens mij zijn er ook een boel paarden die op die manier over hun water raken). Maar bij een inloopstalletje kan ik het me wel voorstellen hoor. Toch zou ik voor mijn eigen gevoel iig 's winters een hoek met stro bedekken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 13:38

Zo denk ik er dus ook over, een balans tussen beide vinden. Ik vind de "natural" opvoed methoden heel mooi, maar ik zou m'n paard toch niet graag zonder ijzers of in een kale stal zetten...

sanne83

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 14:57

KiWiKo schreef:
Dit is dus zo een duidelijk voorbeeld.

IK vind het dierenkwelling om een paard bewust ijzerloos te laten lopen als het zichtbaar hier last van ondervind. Als het paard gevoellig loopt of zelfs kreupelt zonder ijzers, dan doe je er ijzers onder om het paard te verlichten. Dan ga je niet doorzetten omdat je als eigenaar vind dat je paard zonder ijzers MOET

Wat vind je er dan van als een paard een ziekte heeft, zeg hoefbevangenheid of hoefkatrolontsteking? Mag het dan wel gevoelig lopen in het begin?

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 15:25

Naturals krijgen dat toch niet? zo ook geen mok e.d.