Volgens artikel in Bit: met bit rijden is slecht.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pindakaas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:52

Anouar15 schreef:
Met die van mij kon je vroeger niet eens fatsoenlijk in de buitenbak rijden, laat staan buiten rijden. Hij rende gewoon naar z'n stal, of er nou iemand op z'n rug zat of niet, met bit

Natuurlijk zorgt een bit niet voor 100 % controle, maar zonder bit heb je helemaal nisk te zeggen. Op buitenrit vind ik dat helemaal een gevaarlijke zaak, zelfs bravere paarden kunnen ergens van schrikken.

dekoezegtboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:55

als een paard wil rennen dan gaat hij rennen... met of zonder bit hoor
Mijn paard was juist met bit niet goed te houden maar met touwhalster en het juist gebruiken van de rem heel goed... maarja ik heb "maar een haflinger"
Laatst bijgewerkt door dekoezegtboe op 25-03-06 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:56

dekoezegtboe schreef:

Als hij wil rennen is hij ongehoorzaam, dus vind ik dat ik volledig in mijn recht sta als ik hem dat eens laat weten door flink de hand te sluiten waardoor er druk op het bit komt.
Krijg je tenminste reactie, zonder bit klettert ie gewoon het dorp uit..

Mag jij kiezen wat je leuker vindt..

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:57

Ik heb met bit net zoveel/weinig te zeggen als zonder, misschien zelfs wel meer. Maar dan praat ik over trekken en dat wil ik niet.
Anouar heeft een heel eigen karakter en niet iedereen (veel mensen) kunnen niet met hem over weg.
Ik heb de moeite genomen me in hem te verdiepen en hem te respecteren, daardoor hebben we een heel hechte band gekregen en kan ik nu alles met hem zonder dwang.
Met vreemde op zijn rug is hij soms strondvervelend

pindakaas

Re:

dekoezegtboe schreef:

Natuurlijk maakt het wel een groot verschil. Als het toch niks uitmaakt zo iedereen wel zonder bit rondscheuren.

lindavd

Re: Volgens artikel in Bit: met bit rijden is slecht.

dorientjuh schreef:
Ook werd er verteld dat het schuimen helemaal niet zo goed is; het paard kan namelijk zijn speeksel niet (goed) doorslikken.

dit geloof ik niet!!mijn paard kan ook heel erg schuimen als ze lekker los is maar zodra ze een keer een dag heeft dat ze vast pak schuimt ze weer niet!!hoe zou dit dan kunnen!!

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:58

Anouar15 schreef:
Ik heb met bit net zoveel/weinig te zeggen als zonder, misschien zelfs wel meer. Maar dan praat ik over trekken en dat wil ik niet.
Anouar heeft een heel eigen karakter en niet iedereen (veel mensen) kunnen niet met hem over weg.
Ik heb de moeite genomen me in hem te verdiepen en hem te respecteren, daardoor hebben we een heel hechte band gekregen en kan ik nu alles met hem zonder dwang.
Met vreemde op zijn rug is hij soms strondvervelend

Zo heeft ieder zijn eigen manier.
Als ik die van mij met een halster, zelfs met touw OVER de neus ga rijden, heeft ie er dikke schijt aan hoor, mijn paard is net een legertank, die moet af en toe gewoon weten waar die aan toe is.
Als ik hem daarvoor eens per week even in de bek moet trekken, dan moet dat maar.
Verder is het overigens een hartstikke fijn springpaard.

pindakaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:59

Als ik zonder bit ga buitenrijden weet ik zeker dat ik niet thuiskom

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:59

lindavd schreef:
dorientjuh schreef:
Ook werd er verteld dat het schuimen helemaal niet zo goed is; het paard kan namelijk zijn speeksel niet (goed) doorslikken.

dit geloof ik niet!!mijn paard kan ook heel erg schuimen als ze lekker los is maar zodra ze een keer een dag heeft dat ze vast pak schuimt ze weer niet!!hoe zou dit dan kunnen!!

Dit is ook onzin.
Bij het schuimen wordt er door acceptatie van het bit (waarbij ze gaan 'kauwen') extra speeksel wordt aangemaakt.
Dit tref je in schuimvorm aan op de mond en is dus vaak een teken van ontspanning.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 22:00

pindakaas schreef:
Als ik zonder bit ga buitenrijden weet ik zeker dat ik niet thuiskom

Ik wel, lopend, heeft mn moeder mn paard al afgezadeld tegen de tijd dat ik er ben.
Is ook wat voor te zeggen natuurlijk

dekoezegtboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 22:00

pindakaas schreef:
dekoezegtboe schreef:

Natuurlijk maakt het wel een groot verschil. Als het toch niks uitmaakt zo iedereen wel zonder bit rondscheuren.

Zie de Edit die ik er bij heb geschreven... als ik ging buitenrijden met bit, kreeg ik mijn haf echt niet terug uit galop wanneer ik dat wilde. nu met touwhalster wel en dan heb ik het niet over omtrekken ofzo.
De eerste keer vond ik het ook een enge gedachte om zonder bit te gaan rijden... maar mijn pony reageerd er gewoon veel beter op.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 22:01

Anouar is ook een fijn springpaard. Al ga ik er achterstevoren zonder zadel en hoofdstel opzitten dan springt hij nog uit zich zelf over de hindernis.
Niet het springpaard volgens het boekje, maar hij springt heel fijn.

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 22:02

dekoezegtboe schreef:
pindakaas schreef:

Zie de Edit die ik er bij heb geschreven... als ik ging buitenrijden met bit, kreeg ik mijn haf echt niet terug uit galop wanneer ik dat wilde. nu met touwhalster wel en dan heb ik het niet over omtrekken ofzo.
De eerste keer vond ik het ook een enge gedachte om zonder bit te gaan rijden... maar mijn pony reageerd er gewoon veel beter op.

Paard met een harde bek of die het bit vastpakt zal idd beter te rijden zijn op een touwhalster, omdat hij zich kan afsluiten van bithulpen.

Lenneke_

Re:

Ik moet wel m'n best doen om een bericht tussen dit gekakel te krijgen zeg

pindakaas

Re:

Anouar15 schreef:
Anouar is ook een fijn springpaard. Al ga ik er achterstevoren zonder zadel en hoofdstel opzitten dan springt hij nog uit zich zelf over de hindernis.

Nou die van mij ook, dan is ie er daarna alleen 3 rondjes vandoor en ik lig in het zand

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 22:03

Anouar15 schreef:

Is niet de definitie van een fijn springpaard, maar van een braaf springpaard.
Een fijn springpaard is een fijn te rijden paard wat meekijkt op de sprong en een goede techniek heeft of dit compenseert met afdruk.

Lenneke_

Re:

Oke, ik zou daarna ook in het zand liggen (achterste voren springen is niet zo mijn ding), maar Anouar zou me dan weer op komen halen

Climax

Re:

Anouar15 schreef:
Ik moet wel m'n best doen om een bericht tussen dit gekakel te krijgen zeg

Ja we gaan offtopic heeft geen zin eigenlijk meer dit

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 22:04

Fijn is voor mij hetzelfde als prettig en ik vind dat Anouar prettig springt

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 22:05

Anouar15 schreef:
Fijn is voor mij hetzelfde als prettig en ik vind dat Anouar prettig springt

Dat is leuk, maar ik had het over een fijn springpaard in de zin van een paard dat goed genoeg is voor de hogere basisspringsport.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 22:06

dorientjuh schreef:
@ EquiDJ: Dr.Cook is wel een echte wetenschapper en heeft dan ook veel onderzoek gedaan naar de werking van het bit. Ook zei hij inderdaad dat een dunner bit veel beter is, omdat er maar zo weinig ruimte is in de mond van een paard. Ook werd er verteld dat het schuimen helemaal niet zo goed is; het paard kan namelijk zijn speeksel niet (goed) doorslikken.

Waarom kan een paard dan met een bit in z'n mond wel een klontje doorslikken, een stukje appel naar binnen werken, een paar brokjes opeten...???? Ik sta niet geheel achter de inhoud van dit artikel... Schuimen is niet in alle gevallen goed nee, maar een paard wat correct in de aanleuning is en daardoor het bit stil in de mond houdt (wat je als ruiter echt kunt voelen in je hand!!!) en wat van daaruit gaat schuimen doordat de speekselklieren aan het werk zijn (letterlijk afkauwen van het bit, of in het Duits het zogenaamde abstossen van het bit) is in mijn ogen echt wel correct.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 22:09

Citaat:
Dat slaat ook als een tang op een varken, dan kan je beter helemaal stoppen met paardrijden, ze ook niet in gevangenschap houden en zelf ook weer in een grot gaan wonen

dank u, maar reacties zoals de mijne kan je in dit subforum verwachten, op rijtechnisch zal je mij NOOIT zien.

Ik zag nog een denigrerende opmerking over Haflingers en Tinkers, heb ik niet, ik heb een Noriker, nog een graadje erger voor de dressuurdames

Tot slot, voor ik mijn Emotional Fitness verlies: als je een paard wil stoppen op een bit, moet je het bit om de benen binden en niet in de mond hangen, waar je hem een pijnprikkel toedient, en waar sommige paarden op reageren door alleen harder te gaan rennen.....

pindakaas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 22:12

Lijkt me toch iets lastig rijden, als ik steeds als mijn paard niet wil stoppen, een bit om de benen moet binden?

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 22:14

smurf schreef:
Citaat:
Dat slaat ook als een tang op een varken, dan kan je beter helemaal stoppen met paardrijden, ze ook niet in gevangenschap houden en zelf ook weer in een grot gaan wonen

dank u, maar reacties zoals de mijne kan je in dit subforum verwachten, op rijtechnisch zal je mij NOOIT zien.

Ik zag nog een denigrerende opmerking over Haflingers en Tinkers, heb ik niet, ik heb een Noriker, nog een graadje erger voor de dressuurdames

Tot slot, voor ik mijn Emotional Fitness verlies: als je een paard wil stoppen op een bit, moet je het bit om de benen binden en niet in de mond hangen, waar je hem een pijnprikkel toedient, en waar sommige paarden op reageren door alleen harder te gaan rennen.....

Dressuurdames? Voel me niet aangesproken, vertoon me al sinds jaar en dag niet meer op dressuurwedstrijden, wat een vreselijk volk is dat, dressuurruiters.
Echter is dressuur de basis van iedere andere vorm van paardensport.

Een afgericht paard is te stoppen op het bit, aangezien zij weten dat indien de ruiterhand gesloten word, ze een tandje langzamer horen te gaan.
Indien hier niet naar geluisterd word is dit ongehoorzaamheid.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 22:16

Dan doe je het bit toch al aan de benen voordat je gaat rijden. Je doet toch ook niet pas het bit in de mond als je paard niet meer wilt stoppen?