[NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
prompter

Berichten: 11494
Geregistreerd: 28-09-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 20:47

Ik ga het maar niet uitproberen als je het niet erg vind .

Overal gaan kijken en leren ís ook goed, overal pak je wel wat mee. Daarom ben ik ook bij verschillende NH'ers wezen kijken en heb ik hier en daar wat cursussen en clinics gevolgd. En dan kom je óf bij iets uit wat echt bij je past en waar je een poos mee aan de slag gaat, óf je husselt van alles door elkaar en neemt uit elke methode wat mee. Net wat bij jou en je paard past .

Dit valt alleen niet meer helemaal binnen het topic-onderwerp ben ik bang

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 22:50

ik gebruik ook verschillende methoden. ik denk niet: nu ga ik die methode doen, en nu die'. ik kijk welke handeling op dat moment uitkomt, wat ga ik nu doen? hoe ga ik hiermee om? hoe reageert mijn paard, hoe gaat hij ermee om en wat bereik ik met hem? zo kan je uit verschillende methoden die onderdelen plukken die bij jou en je paard als individuen passen. ik denk dat dat de beste manier is. het paardje wat ik nu in training heb reageert prima op de join up, en voor haar is het een goede methode. ze is eigenwijs en heeft moeite met het als leidende merrie zien van een mens. ik merkte dat ze de strijd om het leiderschap aanging, maar nu is dat erg verbeterd (niet door enkel en alleen de JU overigens).
als ik de JU met mijn 3-jarige minipony zou doen, zou ze helemaal in paniek raken. ze is erg gevoelig en kan al overstuur raken als ik boos kijk ( bij wijze van spreken dan he). een dergelijke methode is aan haar niet besteed, ze doet het beter als ze achter je kan lopen, met veel lichamelijk contact. ik kan het niet zo goed uitleggen, maar ik probeer aan te geven dat er niet per definitie één perfecte methode is waaraan niet te twijfelen valt. (zoals hier al wel eerder gezegd is)

wat ik bedoel, is dat het niet gaat om de methode die je gebruikt, maar om hoe je hem gebruikt. ik heb ooit iemand geprobeerd te helpen met de JU. ik had het zelf uitgevoerd met haar paard, die het er super op deed. ze vond het ook leuk, voor dat paard een goede methode om vertrouwen te creeëren. het meisje zelf echter kreeg op JU gebied niets van het paard gedaan, het paard zag in haar gewoon geen leider. zo kan iedere methode zowel een vloek als een zegen zijn. het belangrijkste is dat je er met beleid mee omgaat en niet zomaar klakkeloos dingen probeert zonder te weten waar het eigenlijk om gaat, en wat het 'middel' en 'doel' inhoudt. althans, dat is mijn mening erover.

Boris94

Berichten: 272
Geregistreerd: 10-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 23:30

Dit bedoelde ik ook (wat promptjertje en merrieveulen) zeggen. vind tussen verschillende methodes je eigen weg die bij je past en bij de paard natuurlijk.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 00:37

Boris94 schreef:
Ik vind het ook niet goed als mensen zomaar een JU doen, dat is nergens voor nodig. Maar bij sommige paarden is het ook weleens goed en dat word weleens vergeten. En ik denk inderdaad dat Monty hier niet verantwoordelijk voor is, wat mensen met hun paarden doen.


Juist. En daar gaat dit hele topic over. En het feit dat er teveel kinderen zomaar de JU meenemen.

@Ojele, lees de links even door die bij het eerste bericht van deze sticky staan. En sta er even bij stil waarom deze sticky is geplaatst.
De JU in de handen van iemand die weet waar hij mee bezig is, is als een scalpel in de handen van een chirurg.
Iemand die klakkeloos copieerd, is hetzelfde als een slagersmes in de handen van een kleuter.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 00:44

Cassidy schreef:
Boris94 schreef:
Ik vind het ook niet goed als mensen zomaar een JU doen, dat is nergens voor nodig. Maar bij sommige paarden is het ook weleens goed en dat word weleens vergeten. En ik denk inderdaad dat Monty hier niet verantwoordelijk voor is, wat mensen met hun paarden doen.


Juist. En daar gaat dit hele topic over. En het feit dat er teveel kinderen zomaar de JU meenemen.

@Ojele, lees de links even door die bij het eerste bericht van deze sticky staan. En sta er even bij stil waarom deze sticky is geplaatst.
De JU in de handen van iemand die weet waar hij mee bezig is, is als een scalpel in de handen van een chirurg.
Iemand die klakkeloos copieerd, is hetzelfde als een slagersmes in de handen van een kleuter.


mooi gezegd, amen!

jantineS

Berichten: 427
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: groesbeek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 23:46

Ik wil me graag voegen bij het beeld (zoals ik die interperteer) wat Ojele schetst. Niet zo zeer om een bepaalde "methode" waar mensen voor kiezen, bij te staan. Of vanwege de vrijheid die iedereen voelt om te gaan voor wat zij denken dat juist is.

Maar voor het optimistische en respectvolle beeld. Als je dit hele sticky terug leest en vooral kritisch je eigen reacties relativeert denk ik dat dat je veel kan vertellen over hoe jij met dingen om gaat. Misschien wel hoe je in het leven staat of met een JU/paard omgaat. Respect voor elkaars mening is een grote kwalliteit waar je veel mee kan je gehele leven. Daarmee leer je namelijk (denk ik) luisteren naar een ander. En zo ook naar een paard. Als je kan luisteren ben je al een heel eind.

Want het is natuurlijk wel waar dat elk hulpmiddel in handen van iemand zonder kennis/gevoel destructief kan zijn. Dat is iets om verder te vertellen en vooral te stoppen.

Maar ik ervaar ook een hoop negativiteit en dat is zonde. Want met al die energie kan je zoveel leuke dingen doen juist. Misschien kan je jezelf afvragen waar je voor vecht? Want juist met dat luisteren en verder kijken kom je op plekken waar je nog nooit geweest was.
En altijd optimistisch lijkt me niet haalbaar en te optimistisch lijkt me ook niet zo strak plan want dan kan er gevaar in schuilen. Maar he, het kan zo mooi zijn allemaal!

Dit is misschien wel even of-topic maar ik denk wel waardevol.

ojele
Berichten: 123
Geregistreerd: 25-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 14:16

Ik vind het een hele moie aanvulling. Ik ben het helemaal met je eens.

Boris94

Berichten: 272
Geregistreerd: 10-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 22:39

En ik ook.!!!

jantineS

Berichten: 427
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: groesbeek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 11:26


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 12:40

Ik ga er maar voor het gemak van uit dat je het tegen mij hebt JantineS. Ik vind het een mooi verhaal en goed geformuleerd, kan je in grote gedeeltes volgen, maar ben het op een bepaald punt niet mee eens. Jij kunt op grond van mijn aversie en antipathie tegen een bepaalde trainingsmethode in dit topic mijn houding tegenover paarden niet beoordelen, en al helemaal niet hoe ik met paarden omga...

Mijn voordeel is dat ik non-pro ben, en niet iedereen te vriend hoef te houden. Als ik een prof hoort uitvaren over de trainingsmethode van een ander vind ik dat bijzonder onprofessioneel en zet dat een heel ander beeld neer dan dat ik hier als particulier mijn persoonlijke mening verkondig. En aangezien we in een vrij land leven, met vrijheid van meningsuiting, ga en blijf ik dat doen ook.

Klink in negatief? In jouw ogen misschien wel. Maar dat zegt ook meer over jouw dan over mij...want ik zie het als kritische kanttekening. Zoals je zo goed formuleerd, " a mind is like a parachute, it only works when it is open". Is een hele tijd mijn onderschrift geweest, geloof het of niet.

jantineS

Berichten: 427
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: groesbeek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 16:04

Uiteindelijk slaat alles wat je zelf schrijft altijd op jezelf. Dus daar ben ik het helemaal mee eens. Ik leer elke dag, vooral wanneer ik kritisch naar mezelf kijk. Echter was het niet echt als kritiek bedoelt en het geldt niet alleen voor jou cassidy. Maar meer als een soort reminder zodat je kan leren van jezelf zonder dat een ander daar over hoeft te oordelen.

Het is ook niet aan mij om je (ver)oordelen. Dat zal ik ook niet doen. Ik geloof dat mensen zichzelf al vaak genoeg veroordelen.

Een mening uiten is ook heel goed. Zo kan je leren van elkaar en dat zal vast een van de redenen zijn waarom bokt bestaat.

Ook is een negative houding helemaal niet persee slecht echter is het vaak wel hoe iets gebracht word dat als disrespect ervaren kan worden. Dat de ander het kan ervaren dat er geen ruimte is voor zijn of haar mening.

Ik denk echter niet dat je helemaal begrepen hebt wat ik bedoelde. Je zei namelijk
"Jij kunt op grond van mijn aversie en antipathie tegen een bepaalde trainingsmethode in dit topic mijn houding tegenover paarden niet beoordelen, en al helemaal niet hoe ik met paarden omga"
Ik heb ook niet gezecht dat ik weet hoe jij daar mee omgaat (of wie dan ook). Dat kan je goed zat zelf beoordelen. En dat wilde ik juist aanmoedigen. Dat iedereen zelf kijkt hoe hij of zij reageerd en daaruit kan je je eigen conclussies trekt. Dat lijkt me leersaam.

Wat ik wel leuk vind is dat je je aangesproken voelt. Het doet dus wel iets met je. Wat ik mezelf dan zou afvragen is "wat het met je doet."

Tricky1

Berichten: 120
Geregistreerd: 28-04-04

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 17:20

Wil me niet wagen aan inhoudelijke reacties op de vele posts in dit topic, maar....

heb bij Monty in America week lang clinics gevolgd en het materiaal gebruikt om de band met mijn eigen nieuwe merrie te verstevigen.

Ik zie veel parallelen tussen de vele NH methodes en iedereen die hier mee bezig is vanuit het belang van het paard: applaus! Alles beter dan een zweep zwiepende, sporen prikkende concoursdeelnemer die boos schreeuwt omdat "hij het niet doet" .... Tja....

Jammer is wel dat ik de indruk heb dat sommigen bij deze basis technieken van de koude grond (logischer kan het namelijk niet) eisen dat je hun materiaal gebruikt en koopt. En natuurlijk tegen een fikse prijs. Het enige speciale item dat ik zelf heb is de Dually Halter van MR, gewoon omdat ik het een kick vond er een te hebben. Maar verder gebruik ik het normale materiaal dat aanwezig is op stal. Vroeger hadden de paardenmensen ook niet kasten vol met fancy spullen. Niks mis mee als je dat leuk vindt hoor, maar dat het nodig is, essentieel voor de training, wil er bij mij niet in. Dat is gewoon commercie. Ook niks mis mee, zolang het pretentieloos is...

Alle methodieken zijn gebaseerd op paardentaal. Daarom voor die mensen die meer willen weten op wetenschappelijke basis, en een serieus documentair boek niet schuwen: zoek eens naar De aard van het paard, van Stephen Budiansky. Als je dat gelezen hebt zul je zien wat NH probeert te doen. In de band met je eigen paard bepaal je zelf de grenzen. Belonen wat goed is, en afwijzen wat ongewenst is ligt er aan de basis.

Iedereen die het welzijn van zijn paard centraal zet: ga zo door! Volg je eigen instincten, realiseer je waar je eigen grenzen liggen, hou het altijd veilig en vergeet nooit dat het paard er niet om heeft gevraagd ons te dragen. Het mag daar minimaal een respectvolle behandeling voor terugkrijgen.

Mijn bijdrage is geheel gekleurd en subjectief, pretendeert niks, behalve dan dat het welzijn van het paard centraal hoort te staan. Helaas is dat voor veel mensen in de sport nog niet zo. Een half uur je paard poetsen en lekker masseren voordat je het zadel erop gooit? Belachelijk! Hoe vaak heb ik DAT al niet gehoord? En hoe vaak zag ik daarna geen verbaasde blikken over hoe relaxed mijn paard was? Need I say more? Dacht het niet...

Sanco

Berichten: 1574
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Noordwijk

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 23:14

toen een paard dat ik ken in een flinke dip zat (zeg maar depressief en sacherijnig) heeft freestyle'/ in combinatie met join up erg geholpen aangezien hij nu weer de oude vrolijke knol is! dat is wel onder begleiding gebeurt en ook heel veel tijd aan besteed.. dus echt niet zomaar iets..

vind t wel grappig wanneer ik m nou losgooi... zodra die geen zin meer heeft gaat ie heel schattig naar het midden kijken (waar ik sta) omdat ie denkt dat ie dan mag stoppen (liever lui dan moe) en hij loopt ook heel braaf achter je aan... ook is ie zonder hoofdstel te bereiden en doet alles wat je vraagt (alle natuurlijke dingen zoals galop stap draf halt achterwaarts enz) dus ik denk dat Join-up bij paarden als hij een enorme positieve uitwerking heeft!! hij is er iig heel erg van opgeknapt!! (maar die depri stemming was niet alleen dominantie hoor)

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 23:22

Tricky1 schreef:
Wil me niet wagen aan inhoudelijke reacties op de vele posts in dit topic, maar....

heb bij Monty in America week lang clinics gevolgd en het materiaal gebruikt om de band met mijn eigen nieuwe merrie te verstevigen.

Ik zie veel parallelen tussen de vele NH methodes en iedereen die hier mee bezig is vanuit het belang van het paard: applaus! Alles beter dan een zweep zwiepende, sporen prikkende concoursdeelnemer die boos schreeuwt omdat "hij het niet doet" .... Tja....

Jammer is wel dat ik de indruk heb dat sommigen bij deze basis technieken van de koude grond (logischer kan het namelijk niet) eisen dat je hun materiaal gebruikt en koopt. En natuurlijk tegen een fikse prijs. Het enige speciale item dat ik zelf heb is de Dually Halter van MR, gewoon omdat ik het een kick vond er een te hebben. Maar verder gebruik ik het normale materiaal dat aanwezig is op stal. Vroeger hadden de paardenmensen ook niet kasten vol met fancy spullen. Niks mis mee als je dat leuk vindt hoor, maar dat het nodig is, essentieel voor de training, wil er bij mij niet in. Dat is gewoon commercie. Ook niks mis mee, zolang het pretentieloos is...

Alle methodieken zijn gebaseerd op paardentaal. Daarom voor die mensen die meer willen weten op wetenschappelijke basis, en een serieus documentair boek niet schuwen: zoek eens naar De aard van het paard, van Stephen Budiansky. Als je dat gelezen hebt zul je zien wat NH probeert te doen. In de band met je eigen paard bepaal je zelf de grenzen. Belonen wat goed is, en afwijzen wat ongewenst is ligt er aan de basis.

Iedereen die het welzijn van zijn paard centraal zet: ga zo door! Volg je eigen instincten, realiseer je waar je eigen grenzen liggen, hou het altijd veilig en vergeet nooit dat het paard er niet om heeft gevraagd ons te dragen. Het mag daar minimaal een respectvolle behandeling voor terugkrijgen.

Mijn bijdrage is geheel gekleurd en subjectief, pretendeert niks, behalve dan dat het welzijn van het paard centraal hoort te staan. Helaas is dat voor veel mensen in de sport nog niet zo. Een half uur je paard poetsen en lekker masseren voordat je het zadel erop gooit? Belachelijk! Hoe vaak heb ik DAT al niet gehoord? En hoe vaak zag ik daarna geen verbaasde blikken over hoe relaxed mijn paard was? Need I say more? Dacht het niet...


mooi gezegd en uitgelegd, ik kan dan ook niet anders dan het met je eens zijn. ik hou er zowiezo niet van om het paard mijn wil op te leggen, ik wil samenwerking met mijn paard, zonder dwang etc... en daar is respect voor nodig, en het verdiepen in het wezen paard.

Beesje
Berichten: 210
Geregistreerd: 17-09-04

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 21:41

Ik heb bij verschillende shows van Monty geholpen, was eerst heel erg sceptisch maar ik heb daar dingen zien gebeuren (ook "achter de schermen") die ik nooit voor mogelijk had gehouden. Voor iedereen aan te raden!

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 12:13

Mmm.. nou heb ik even een vraagje.
Ik ga soms wel eens met mijn paard naar de binnenmanege en laat haar daar altijd even lekker haar benen strekken.
Ze gaat dan uit zichzelf een beetje rennen en uit eindelijk komt ze naar me toe gestapt en stopt voor me. Ze raakt me net niet aan. Ik doe verder niks ook niet tegen houden want ze stopt uit zichzelf voor me.
Dan loop ik weg en volgt ze me. Ze doet me in alles na. Als ik ga rennen, gaat zij draven. Als ik plotseling stop, stopt zij ook plotseling. Zonder me aan te raken en ze blijft achter me. Soms schuin naast me, maar ik sta dan nog wel voor. En als ik ineens heel snel omdraai doet zij dat ook.

Maar ik heb dan helemaal geen join up uitgevoerd met haar. Hoe kan dit dan?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 13:56

Dat betekend dat jullie verhouding goed is en ze je al die tijd als leider accepteerd, ook zonder voorafgaande join-up volgens MR. Ik ga er daarbij van uit dat je " het beetje laten rennen" zonder opjagen doet.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 22:09

Babeth schreef:
Mmm.. nou heb ik even een vraagje.
Ik ga soms wel eens met mijn paard naar de binnenmanege en laat haar daar altijd even lekker haar benen strekken.
Ze gaat dan uit zichzelf een beetje rennen en uit eindelijk komt ze naar me toe gestapt en stopt voor me. Ze raakt me net niet aan. Ik doe verder niks ook niet tegen houden want ze stopt uit zichzelf voor me.
Dan loop ik weg en volgt ze me. Ze doet me in alles na. Als ik ga rennen, gaat zij draven. Als ik plotseling stop, stopt zij ook plotseling. Zonder me aan te raken en ze blijft achter me. Soms schuin naast me, maar ik sta dan nog wel voor. En als ik ineens heel snel omdraai doet zij dat ook.

Maar ik heb dan helemaal geen join up uitgevoerd met haar. Hoe kan dit dan?


een join up is niet per sé nodig om een goede verhouding leider-kudde te hebben. jouw paard accepteert je als leider, en daar gaat het om. ik heb met de mijne (de kleinste) ook nooit een JU gedaan, maar zij volgt me ook overal. met mijn paard heb ik het wel geprobeerd, alleen hij reageert er niet goed op. wel volgt hij me overal, en onze verhouding is dan ook erg goed.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 22:16

Cassidy schreef:
Dat betekend dat jullie verhouding goed is en ze je al die tijd als leider accepteerd, ook zonder voorafgaande join-up volgens MR. Ik ga er daarbij van uit dat je " het beetje laten rennen" zonder opjagen doet.

Ja klopt ik jaag haar niet op. Ze gaat meestal zelf even lekker rennen. En soms rent ze niet eens en dan volgt ze me alsnog.
Ze heeft wel soms in de wei dat ze me wel eens aan de kant duwt (ongeveer eens in het jaar), maar dan hoef ik alleen me even groot te maken en dan wijkt ze ook weer gelijk weg. En dan volgt ze me weer. Dan kriebel ik haar even, kriebelt ze terug en dan zijn we weer maatjes.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 22:48

Babeth schreef:
Cassidy schreef:
Dat betekend dat jullie verhouding goed is en ze je al die tijd als leider accepteerd, ook zonder voorafgaande join-up volgens MR. Ik ga er daarbij van uit dat je " het beetje laten rennen" zonder opjagen doet.

Ja klopt ik jaag haar niet op. Ze gaat meestal zelf even lekker rennen. En soms rent ze niet eens en dan volgt ze me alsnog.
Ze heeft wel soms in de wei dat ze me wel eens aan de kant duwt (ongeveer eens in het jaar), maar dan hoef ik alleen me even groot te maken en dan wijkt ze ook weer gelijk weg. En dan volgt ze me weer. Dan kriebel ik haar even, kriebelt ze terug en dan zijn we weer maatjes.


dan heb je het erg goed gedaan! je verhouding is goed, je bent geaccepteerd en waarschijnlijk ook consequent, waardoor je paard ook geen reden krijgt om ooit tegen je in te gaan. mijn paard is net zo, ik ren weleens in de wei, dan rennen ze mee, en vervolgens vliegen ze door het land! als ik dan roep, komen ze ook gelijk weer, en volgen ze kalm. als ik weer ga rennen, doen ze ook weer mee.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 23:58

@Babeth: echt super dat je zo'n band hebt met je paard, jij hebt de join-up helemaal niet nodig. Kun je begrijpen dat een join-up, als je zo'n band hebt, onnodig is en als verkeerd toegepast, meer stuk kan maken dan het de band kan versterken?

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 00:13

Cassidy schreef:
@Babeth: echt super dat je zo'n band hebt met je paard, jij hebt de join-up helemaal niet nodig. Kun je begrijpen dat een join-up, als je zo'n band hebt, onnodig is en als verkeerd toegepast, meer stuk kan maken dan het de band kan versterken?


mooi gezegd, en helemaal mee eens!

Figo_Frvr

Berichten: 385
Geregistreerd: 19-06-05
Woonplaats: Nuenen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 09:17

bij ons op de manege staat een eigen paard. dat baasje longeert hem ook altijd zonder longeertouw. ze strekt haar arm en houd die achter de kont van het paard. wel op voldoende afstand. en op een begeven moment gaat het paard wel met zijn nek naar de grond.. is dat dan ook een join up ofniet? ze zegt ook dat het paard het fijner vind zonder longeertouw gelongeerd te worden.

en wat kan je band tussen het paard en jezelf stuk maken als je zo'n join up doet?

Gr. Milou

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 10:07

Longeren zonder lijn is wat anders dan de join-up, de druk is hoger bij de join-up.

En een goed uitgevoerde join-up voegt in een dergelijk geval niets toe, dus waarom zou je het doen? Alleen maar omdat je het kunt? Beetje onzinnig in mijn ogen.
Een verkeerd uitgevoerde join-up kan ervoor zorgen dat het paard zijn vertrouwen in je verliest, helemaal als je de signalen die hij afgeeft niet goed kunt lezen, en onnodig door blijft pushen. Dat resulteerd in paarden die helemaal over de zeik en kleddernat na een uur proberen van de join-up in de hoek van de bak blijven staan. Om maar een voorbeeld te noemen.

Figo_Frvr

Berichten: 385
Geregistreerd: 19-06-05
Woonplaats: Nuenen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 08:02

dus longeren zonder touw is dan niet erg? want dat paard geeft wel altijd de symptonen wat hier word beschreven..