nadelen natuurlijk bekappen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 18:05

De tijd zal het leren Nb bestaat nog maar kort. Ben benieuwd hoe er over 50 jaar over gedacht wordt.

Weet je, ik sta best open voor het hele NB gebeuren, weliswaar ben ik ontzettend sceptisch en niet makkelijk te overtuigen met halelua verhalen en dito websites... maar ik sta er wel voor open.

Helaas staat Jovarna niet open voor mijn mening.......... Wil niet eens horen wat ik te zeggen heb en als ze het wel wil horen dan intreperteerd ze dat op haar eigen manier.

Klein vraagje, mijn paard staat nu ijzerloos, nou wil ik in september een cross gaan rijden...... hoe ga ik dat ijzerloos doen?

En ik moet straks in het zomerseizoen op gras dressuur starten, wellicht ook een springwedstrijd....... hoe ga ik dat doen?

Of moet ik het hele starten maar niet doen? en gewoon banketstaaf boshobbelen met mijn duur gefokte sportbok?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 18:09

Ik heb ook gecrosst, gesprongen en dressuurwedstrijden gereden op gras. Ik had geen enkele problemen. Heb niet overdreven voorzichtig gereden, gewoon normaal, net zoals ik op zand rij.
Bij de laatste springwedstrijd heb ik heel wat paarden met ijzers onderuit zien gaan (wel of geen kalkoenen kon ik niet zien) en Anouar hobbelde gewoon door het parcour.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 18:10

inderdaad gaat een paard op gras met ijzers, zonder stiften veel makkelijker onderuit dan een blootsvoets dier.

maar hoe heb jij je volte 10 meter in galop gereden dan?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 18:17

Ik rij B

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 18:20

Hihi Ik ben ook van plan om de grote meneer zolang als ik in de B en L zit ijzerloos te laten........ maar straks in het M wordt het toch een heel stuk lastiger en zal ik toch om glijpartijen te voorkomen ijzers onder moeten timmeren.......

AlexandraM

Re: nadelen natuurlijk bekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 18:22

ik heb zelf nog geen nadelen ondervonden als ik eerlijk ben! maarja..

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 18:22

Of hoefschoenen waar kalkoenen in kunnen.

Eigelijk moet ik zeggen ik heb B gereden, ik denk dat ik nu geen wp meer kan rijden in de B (oei, dat is wel heel erg)

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 18:24

hmmz......... misschien is dat wel een optie, ik heb alleen gehoord dat hoefschoenen ook wel belastend kunnen zijn voor de hoeven?

Ik weet niet of dit waar is overigens hoor

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 18:27

Hoefschoenen lijken me minder belastend voor de hoef dan ijzers. IJzers zitten 24 uur per dag aan de hoeven, hoefschoenen alleen als je rijdt.
Jij hebt toch ook niet de hele dag klompen aan (vind ik het meest te vergelijken met hoefijzers, die zijn ook hard)

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 18:29

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 18:31

Anouar15 schreef:
Hoefschoenen lijken me minder belastend voor de hoef dan ijzers. IJzers zitten 24 uur per dag aan de hoeven, hoefschoenen alleen als je rijdt.
Jij hebt toch ook niet de hele dag klompen aan (vind ik het meest te vergelijken met hoefijzers, die zijn ook hard)

euh, eigenlijk wel Ik loop altijd op klompen

Ik ga me eens verdiepen in die hoefschoenen. kijken of dit een goede vervanging van het ijzer kan zijn............

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 18:32

Slaap je ook met klompen

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 18:35

nee moest er nog bij komen

Ik rij er overigens wel af en toe mee

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 18:37

Ik heb pantoffelklompen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 20:49

@KiWiKo: "]Tuurlijk wil ik horen wat je te zeggen hebt. 't Is me alleen even ontgaan waarover je met mij van gedachten wilde wisselen.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 22:47

Wat ik me eigenlijk afvraag aan hoefschoenen, is of ze na 6 weken sinds de smid is geweest nog normaal passen? Want die hoef staat natuurlijk ook niet stil, en een hoef veranderd ook van vorm, dus moet je dan ook elke week de hoef bij laten vijlen of kan dat gewoon? Het lijkt me namelijk niet dat een hoefschoen ook mee "groeit", en om nou voor elke week na de hoefsmid een apart paar schoenen te nemen is ook niet de ideale oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 23:39

Ik zit met het idee dat als zo een schoen over de hoef heen zit het zo als een blok is. Ik heb het gevoel dat door het neerzetten en opnemen van de hoef er een soort beweging, elasticiteit in hoort te zitten.

Hoe blijt het zitten? Mijn paard staat van achteren op de ballen van zijn hoeven, dus springschoenen kunnen niet bij hem, als ik zie hoe hoog ze van achteren zijn, dan zullen ze zeker niet passen bij mijn paard.

Ik verwacht nl bij dit soort dingen maatwerk, dus malletje van de hoef en aan de hand daarvan wordt speciaal voor jouw paard een hoefschoen gemaakt, maar dan wel eerst bezoekje naar een goede/echte smid.

Maar als zijn hoef gegroeid is, past hij niet meer, toch? Voelt als lange teennagels in een strakke schoen.

Dan heb ik gehoord dat ze geklikt worden en dat er een randje in de schoen zit die net boven de hoef in de kroonrand geklikt wordt zodat hij goed vast zit. Dat lijkt mij pijnlijk, daar lijkt het mij niet prettig zitten.

Ik vind hoefschoenen een hele goede uitvinding, zou ook iets voor mij zijn, maar vrees dat ze bij mijn paard niet passen zo te zien.

Zit te wachten op leren ijzers die gewoon zoals mijn leren schoenen om de zoveel tijd een nieuw zooltje nodig heeft. Dan misschien leren ijzers die ik op een stuk weg onder kan doen en later er weer af.

Dan maar een krammetje in de hoef waar ik het leren ijzer met een riempje aanvast moet maken. Of een ander vernunftig systeem, maar dat dempt ook en dat zal zeker geen enkele natuurlijke manier van lopen tegenwerken. Dan misschien ook nog een type om kalkoenen in te draaien. Een dikker type en het gewone een dunner type.

Schoenen aan, schoenen uit. Niks met klompen aan naar bed, veels te duur!!

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 23:41

ik heb hoefschoenen, maar ik krijg ze niet aan en uit bij mijn paard, dat is een lijdensweg, maar dat ligt geheel aan gebrek aan motoriek en verregaande onhandigheid van mij.

Het is de bedoeling dat je iedere week zelf de hoeven van je paard bijvijlt indien dat nodig is, ik doe het zelfs om de dag momenteel. Dan blijven de schoenen passen.
De bekapper komt bij mij 1 x in de 4 weken voor het grotere werk en dus niet 1 x in de 6 weken, dat is veel en veel te weinigvoor mijn paard in ieder geval.

Paarden bij mij op stal staan met gemak 14 weken op dezelfde ijzers en daar zijn de eigenaren apetrots op, ik durf niet eens meer naar de hoeven van die paarden te kijken.......

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 00:47

Dan nog een vraagje aan de natuurlijk bekappers.
Ik had begrepen dat als je natuurlijk bekapt de hiel lager wordt. Nu moet mijn pony van de DA hoger op zijn hoeven komen te staan. Dus zijn hiel wordt hoger gezet met wiggen.
ZOu mijn pony dan wel natuurlijk bekapt kunnen worden?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 09:01

Waarom moet de hiel hoger?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 09:08

Precies... waarom moet de hiel van je DA hoger?

callippo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 09:41

KiWiKo schreef:
Kan niet, dan heeft het beest geen HKO gehad. Hko is chronisch, en chronisch betekend not reversable....... gaat nooit meer over.

Dat de gevolgen van een chronische ontsteking kunnen verminderen door anders rijden en aangepast beslag, en in sommige gevallen NB, ben ik helemaal van overtuigd......

Maar over gaat het nooit.

Een paard zal nooit een 4tje hebben en dan ineens een 1tje op de foto, kan niet...... Onmogelijk

Helemaal juist wat jij zegt hoor: een 4tje wordt nooit meer een 1tje, zelfs geen 3tje
Maar het is niet dat 4tje waar het paard last van heeft, het 4tje is, volgens het onderzoek van Dr Strasser althans, het gevolg van de hko.
De werkelijke ontsteking zit in de zoollederhuis, op de plek tussen steunsels en dat hoefkatrolbotje, niet op het bot zelf. Die ontsteking wordt van buitenaf veroorzaakt, door te diep ingegroeide steunsels, door te hoge/nauwe hielen (aldus Strasser)
En ik moet zeggen: als je hier de theorie over leest, het hele achtergrond verhaal over HKO uitgelegd krijgt, dan vindt ik dat heel erg logisch klinken. Die ontsteking komt tenslotte niet zomaar aanwaaien

De ontsteking is dus niet chronisch, aldus strasser, maar kan genezen. Alleen dat hoefkatrolbotje blijft wel de rest van zijn leven gaten vertonen.

Als het onderwerp je interesseert, zou je eens het boekje 'a lifetime of soundness' kunnen lezen. Het is nu ook vertaald 'een paardenleven lang gezond' ofzo, en voor 2 tientjes te koop. (www.paardenwerkplaats.nl)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 09:47

Wendy schreef:
Al die gegevens zijn meningen zo lang het niet wetenschappelijk onderzocht is. Volgens mij zijn hoefsmeden nog altijd geen wetenschappers, de mensen van De Hoefslag ook niet.

Het is je al eens eerder gevraag, maar kom dan eens met wetenschappelijk bewijs dat ijzers niet slecht zijn.

Juist

Ik stoor me ook mateloos aan het feit dat mensen liever hun hoefsmid geloven. Mensen hoefsmid is een goede opleiding, MBO, dus praktijkgericht en het is geen veterinaire wetenschap!!

Dr. Strasser is gepromoveerd dierenarts en heeft jarenlang onderzoek gedaan naar ijzers en bekappen. Hieruit heeft ze haar conclusies getrokken, die te lezen zijn in de boeken die al eerder genoemd werden.

Op wiens advies ga jij af als je zelf wat mankeert?

De apothekersassistente of je huisarts? Daarmee kan je het vergelijken!

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 10:01

Anouar15 schreef:
Waarom moet de hiel hoger?

Omdat anders de belasting voor zijn pezen te groot wordt en het risico dat hij opnieuw een peesblessure oploopt te groot is.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 11:28

russel schreef:
Ik zit met het idee dat als zo een schoen over de hoef heen zit het zo als een blok is. Ik heb het gevoel dat door het neerzetten en opnemen van de hoef er een soort beweging, elasticiteit in hoort te zitten.

Hoe blijt het zitten? Mijn paard staat van achteren op de ballen van zijn hoeven, dus springschoenen kunnen niet bij hem, als ik zie hoe hoog ze van achteren zijn, dan zullen ze zeker niet passen bij mijn paard.

Ik verwacht nl bij dit soort dingen maatwerk, dus malletje van de hoef en aan de hand daarvan wordt speciaal voor jouw paard een hoefschoen gemaakt, maar dan wel eerst bezoekje naar een goede/echte smid.

Maar als zijn hoef gegroeid is, past hij niet meer, toch? Voelt als lange teennagels in een strakke schoen.

Dan heb ik gehoord dat ze geklikt worden en dat er een randje in de schoen zit die net boven de hoef in de kroonrand geklikt wordt zodat hij goed vast zit. Dat lijkt mij pijnlijk, daar lijkt het mij niet prettig zitten.

Ik vind hoefschoenen een hele goede uitvinding, zou ook iets voor mij zijn, maar vrees dat ze bij mijn paard niet passen zo te zien.

Zit te wachten op leren ijzers die gewoon zoals mijn leren schoenen om de zoveel tijd een nieuw zooltje nodig heeft. Dan misschien leren ijzers die ik op een stuk weg onder kan doen en later er weer af.

Dan maar een krammetje in de hoef waar ik het leren ijzer met een riempje aanvast moet maken. Of een ander vernunftig systeem, maar dat dempt ook en dat zal zeker geen enkele natuurlijke manier van lopen tegenwerken. Dan misschien ook nog een type om kalkoenen in te draaien. Een dikker type en het gewone een dunner type.

Schoenen aan, schoenen uit. Niks met klompen aan naar bed, veels te duur!!

Ik heb easyboots. Gaan makkelijk uit en makkelijk aan. Blijven prima zitten. Er zitten geen krammen boven de kroonrand, de schoen komt niet eens tot de kroonrand. Ook de ballen liggen vrij, dus geen schuurplekken. Pony loopt er zo mee weg.