Ik zit met het idee dat als zo een schoen over de hoef heen zit het zo als een blok is. Ik heb het gevoel dat door het neerzetten en opnemen van de hoef er een soort beweging, elasticiteit in hoort te zitten.
Hoe blijt het zitten? Mijn paard staat van achteren op de ballen van zijn hoeven, dus springschoenen kunnen niet bij hem, als ik zie hoe hoog ze van achteren zijn, dan zullen ze zeker niet passen bij mijn paard.
Ik verwacht nl bij dit soort dingen maatwerk, dus malletje van de hoef en aan de hand daarvan wordt speciaal voor jouw paard een hoefschoen gemaakt, maar dan wel eerst bezoekje naar een goede/echte smid.
Maar als zijn hoef gegroeid is, past hij niet meer, toch? Voelt als lange teennagels in een strakke schoen.
Dan heb ik gehoord dat ze geklikt worden en dat er een randje in de schoen zit die net boven de hoef in de kroonrand geklikt wordt zodat hij goed vast zit. Dat lijkt mij pijnlijk, daar lijkt het mij niet prettig zitten.
Ik vind hoefschoenen een hele goede uitvinding, zou ook iets voor mij zijn, maar vrees dat ze bij mijn paard niet passen zo te zien.
Zit te wachten op leren ijzers die gewoon zoals mijn leren schoenen om de zoveel tijd een nieuw zooltje nodig heeft. Dan misschien leren ijzers die ik op een stuk weg onder kan doen en later er weer af.
Dan maar een krammetje in de hoef waar ik het leren ijzer met een riempje aanvast moet maken. Of een ander vernunftig systeem, maar dat dempt ook en dat zal zeker geen enkele natuurlijke manier van lopen tegenwerken. Dan misschien ook nog een type om kalkoenen in te draaien. Een dikker type en het gewone een dunner type.
Schoenen aan, schoenen uit.

Niks met klompen aan naar bed, veels te duur!!