Voeding

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tanja

Re: Voeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 21:42

Dat is ook weer zo

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 18:30

Jossie schreef:
Ja hoor .
Ik ben nog steeds overtuigd van de link tussen zomerexeem en eiwitten, dus eerst even nagaan hoeveel eiwit er in die balen zit. Een redelijke indicatie kan ik je wel geven, maar dan moet ik even weten wat voor bemesting het land gehad heeft, hoe lang het gewas was toen het gemaaid werd en wanneer het gemaaid werd . Over het algemeen valt het best mee, Kate krijgt ook hooi uit een plastic baal en die is nogal gevoelig op haar darmen (diarree agv eiwit). Zij heeft nergens last van. Ook Son kreeg het jaar voor haar dood dit voer en zij was extreem gevoelig voor bevangenheid. Ook geen last gehad.

Wat je stalhoudster adviseert, wil ik je ook meegeven... langzaam aan laten wennen, dan zie je snel genoeg of het bij Kinke past of niet.

goh, da's alles?
'k heb werkelijk geen idee, ik heb 1 baal bekeken en het zag er toch vrij "droog" uit gelukkig. ik zal eens kijken of ik dat uit kan vissen.

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 19:41

smurf schreef:
ook Steffi pendelt al het eten van je paard uit, vraag haar of ze het uit wil leggen......... ik kan het niet via de pc uitleggen, dat zou een verhaal van hier tot Tokio worden.....

Ik geloof er in, ik heb het al zo vaak bij het rechte eind gehad, dat ik iets pendelde, men geloofde het niet en de DA stelde weken later een diagnose die precies klopt met wat ik eruit had.

Geloof je er niet in, dan niet. Ik zal echt neit zomaar een paard gaan pendelen zonder dat de eigenaar mij daarom gevraagd heeft.

Ik heb het 1 keer een beetje half gedaan.
Maar dat was zeg maar 'voor de lol'. Niet dat ik echt een antwoord moest hebben.
Alleen toen vroeg ik dus of de verkering snel uit zou gaan met mijn vriendje. En toen ging ie steeds naar Ja alleen dat wou ik niet horen dus deed ik het opnieuw maar steeds ging ie naar ja dus het zal wel onbewust zijn ofzo, omdat ik zelf ook al wel wist dat het slechter ging.
Het was idd ook uitgegaan. Alleen ik zou het niet doen om voer.

Ik weet idd ook niet helemaal wat het is, alleen ik had dat van een beetje zo'n spirituele vriendin.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 20:16

Bij pendelen moet je eigenlijk niet de vragen stellen waarop je een bepaald antwoord niet wilt horen...

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 23:12

Kinke schreef:
Kinke gaat over een paar weken verhuizen naar een pensionstalling. Daar voeren ze niet het ouderwetse hooi zoals ik nu doe, maar van dat spul uit plastic. Niet echt superzuur en nat maar toch anders dan m'n ouderwetse hooipakjes. De stalhoudster kwam met de suggestie om mijn hooi dan te mengen met dat van hun en Kinke zo te laten wennen. Ik vind het best griezelig, weet eigenlijk niks van dat soort voer en aangezien ze een eczeempaard en ex-bevangen paard is vraag ik me af of dit goed komt. Iemand ervaring hiermee?

gam ging stuiteren van het ingekuilde gras. de 2e winter dat ik hem had vond ik het contrast wat te groot met zomerdag toen hij op de wei stond. rustig en relaxt in het rijden, geen zenuwachtige stuiterbal die niet te stoppen was.
ik heb toen al mijn voer mee naar de Krater genomen en die heeft het via de spier/balanstest na gekeken. de kuil en brok waren niet goed voor gam.
nu hij op hooi staat is het goed.

kinke is ook een type 'koudbloed' dus het is afwachten hoe ze er op reageert inderdaad.

gam krijgt nu hooi van eigen land, een muesli van Equisanum, en ik heb net een jerrycan omega olie en een zak kruidenslobber gekocht. hooi en gras is onbeperkt, de muesli zo'n 400 gr. per dag, de olie wordt 1 klein pompje per dag en de slobber voor de winterdag.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 08:56

Bedankt Pellie voor dit opbeurende bericht
Liet je Gam langzaam wennen aan dit hooi?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 14:27

Pellie, de omega olie voer ik ook. Maar ik geef 3 pompjes pp pp.
Staat op de verpakking.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 14:53

Ik doe ook 3 pompjes maar het kreng gaat maar niet leeg

Wel eens geproefd trouwens....?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 19:46

pmarena schreef:

Yep

Zooo ranzig!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 19:47

Net uitgeknepen makreel....yegh.

Dat ze het vreet is me een raadsel

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 19:50

De bak wordt bij mij altijd 5 keer nagelikt!
Komt vast niet door die olie....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 19:55

Trouwens vandaag wel grappig : ik heb een doosje met Fiber P gevuld , vindt Rena erg smakelijk

Even getest voor de grap :

Voerbak voor haar neus , doosje Fiber P erachter.

Zodat ze zonder moeite gewoon van allebei kan eten.

Koos ze toch voor haar eigen bakje met 3 pompjes van die stinkolie en bovendien nog 50 ml (is best veel op 450 gram brokjes) zuur medicijn voor haar darmpjes...

Grappig wel dat ze dan voor die lüllige brok kiest ipv die mjammie mjammie Fiber P

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 19:57

is Steffi eigenlijk al geweest Bianca??

Bij ons komt ze woensdag, bij een pony van een stalgenoot, ik kan er niet bij zijn, ik ben aan het werk...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 20:02

Ze komt als het goed is de 18e.... volgende week dinsdag dus.

Ik heb een vrije dag opgenomen alvast , zet echt alles ervoor opzij !

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 21:05

ik kan sowieso geen snipperdagen nemen en ze komt toch niet voor Morrie maar voor een andere pony, dus ik laat deze show aan me voorbij gaan......

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 21:37

Ik heb nog zeker 20 vrije dagen staan dus ze zoeken het maar uit

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 22:28

pmarena schreef:

haha nee gam wel en die zei ook "blèeergh...!!" en 3 pompjes vind ik wat overdreven. hij krijgt ook nog andere gezonde hapjes binnen dus met 1 pompje moet het ook kunnen. daarbij ben ik bang dat hij zijn hapje niet meer wil eten als ik meer dan 1 doe!!!

sorry kinke, maar je kan altijd nog zelf hooi aanschaffen toch als het niet gaat? ik hoor er ook niemand anders van de tinkermensen over hoor. misschien ben ik wel een mietje dat ik geen stuiterpaard wil maar tevens was dit voor mij een teken dat het NIET echt gezond kan zijn. maar dat zal ook tussen de oren zitten.
ik heb gam er niet geleidelijk aan laten wennen geloof ik... hij heeft er nooit raar van gepoept ofzo. van iedere nieuwe kuilbaal wel, wat zit er een verschil in die dingen zeg? qua verzuring, soms zelfs rotte plekken etc.
nee voor mij nooit geen kuil weer.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 12:34

Wat voor medicijnen krijgt Rena voor haar darmen Bianc?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 12:55

Ik ben even de naam kwijt , is een jerrycannetje van Simicur.
Hans v/d Marel gaf het zelf aan me na een onderzoek.

Digesticur geloof ik ofzo ?

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 13:47

en waarom heeft ze dat nodig?

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 14:14

Op de nieuwe stal gaan wel lekker door met 'eigen voer'!! Heb net de bestelling voor de paardendrogist de deur uit... foeneknof-zeewier, appelazijn en omega-olie! gaat helemaal goedkomen!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 14:16

Nouja , nodi...nodig.... ze had een erg gevoelige onderbuik , hij constateerde daar wat onrust en irritatie , niks met voer te maken maar komt wel eens voer zei die. Dat spulletje moets dan helpen om haar darmpjes en systeem weer tot rust te brengen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 15:39

nienke07 schreef:
Op de nieuwe stal gaan wel lekker door met 'eigen voer'!! Heb net de bestelling voor de paardendrogist de deur uit... foeneknof-zeewier, appelazijn en omega-olie! gaat helemaal goedkomen!

Ga jij dan olie en azijn tesamen voeren?
Ik heb nog steeds appelazijn staan, heb ik vrij lang gevoerd, liever: deed het in de waterbak.Maar hier hebben ze automatische drinkbakken.
Ik geef nu dus geen appelazijn meer, lijkt me niet te vreten om dat OOK nog eens door het eten te doen ,naast de Trias omega olie.

Hoe los jij dat op?

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 16:08

waarom voeren jullie appelazijn?

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 16:16

Antheman schreef:

Ga jij dan olie en azijn tesamen voeren?
Ik heb nog steeds appelazijn staan, heb ik vrij lang gevoerd, liever: deed het in de waterbak.Maar hier hebben ze automatische drinkbakken.
Ik geef nu dus geen appelazijn meer, lijkt me niet te vreten om dat OOK nog eens door het eten te doen ,naast de Trias omega olie.

Hoe los jij dat op?

Bruut heeft meer dan één voerbeurt! We zetten emmertjes klaar... De ene keer dus met olie, de andere keer met azijn

Ik ga de azijn overigens voeren vanwege de daarin aanwezige vitaminen en mineralen die (als het goed is) van gunstige invloed zijn op de algemene weerstand van mijn bessie! Het schijnt bovendien goed te zijn voor de bloedsomloop...