Parelli

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Browny2

Re: Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 22:14

Ann schreef:
Idd, als jij eerder deze kant van het verhaal hier had neergezet, had je wrs. hele andere reactie's gehad.
Ik vind het nog steeds heel heftig allemaal, maar kijk er nu wel anders tegenaan dan eerder.

Euhm, wij hebben enkele ha om te onderhouden en 6 paarden rondlopen dus veel tijd om achter men pctje te zitten heb ik niet...

en volgens mij ben ik niet verplicht om mijn en mijn paarden hun levensverhaal te noteren, hé... }>

Ik blijf erbij dat mensen vaak conclusies trekken zonder dat ze van iets weten en zo ontstaan serieuze discussies, kwetsende opmerkingen,.....

En ik heet ieder welkom die mijn merrie haar hoeven wil snijden...

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 22:18

Nee, je bent zeker niet verplicht om jouw levensverhaal te posten hier, maar je krijgt een reactie op wat je wel post. En als dat dan niet is wat je graag wilt lezen, so be it...

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 00:26

Browny2 schreef:
En ik heet ieder welkom die mijn merrie haar hoeven wil snijden...

ik denk niet dat iemand zich geroepen voelt.

en wat de zonnige humeur van je merrie betreft: mocht het aan een hormonenonbalans liggen kan ik je Hormonise aanbevelen, te verkrijgen bij www.jordenshippo.nl. puur plantaardig en stervensduur, maar het heeft uit mijn merrie die voor de jouwe vast niet onderdeed een poeslief schatje gemaakt.

ik kan me voorstellen dat je met Eddie's prestatie blij was omdat je geen andere mogelijkheid zag. toch geloof ik nog steeds dat het ook anders had gekund.

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 09:56

Ook ik snap dat het voor jou een uitkomst was hoe Eddy haar aanpakte, zodat je nu meer met haar kan... Ik vind alleen dat het anders had gekund.

Mijn vorige merrie Son was ook zo'n portret, niet dankzij haar hormonen, maar vanwege haar eigenwijze en superdominante karakter. Niemand kon haar pakken, hoefsmid kon niet bij haar komen en de VA ook niet. Overigens hield zij er absoluut niet van om aangehaald oid te worden. Ook geen makkelijke tante dus...

Zonder haar te meppen, maar door zeer duidelijk en consequent te zijn richting haar is het goed gekomen. Ik snap dat het voor jou DE manier is/was, maar het is zeker niet de mijne.

Over het feit dat je antwoorden en opmerkingen blijkbaar als kwetsend ervaart, vervelend. Maar ik (en met mij vast nog anderen) reageer op wat jij schrijft. Als je onvolledige info geeft, zul je dus antwoorden krijgen die voor jouw gevoel niet kloppen of kwetsend zijn...

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 19:52

Eh, hoeveel kost het om je paard in elkaar gemept te laten worden door Eddy Modde?

Heb dit hele topic doorgespit, uit interesse voor Parelli. Kan me in een aantal dingen echt niet vinden. Zeker het emotieloos en vanuit paardentaal beredenerend snap ik niet echt.

Nu ben ik maar een NH-beginner, ik werk op mijn eigen manier die langzaam al meer NH wordt, maar ik heb toch wel een aantal vragen als ik dit allemaal lees. De hoofdvraag is eigenlijk "past dit wel bij mij, wil ik wel zo werken"

Sorry, ik ben een mens en kan mijn emoties niet uitschakelen. En paarden hebben ook emoties, alleen anders als wij.
Daarnaast geloof ik in paardentaal, maar ik geloof ook dat een paard uitstekend in de gaten heeft dat ik een tweevoeter ben en geen paard. Beest heeft twee ogen toch, ziet gerust dat ik heel anders ben en communiceer dan een echt paard.

En als mijn paard, hoe moeilijk ook, door iemand anders zo bewerkt worden als eerder in dit topic beschreven staat, zou ik niet huilen maar ziedend van nijd zijn (over emoties gesproken). Had ik het liever zelf gedaan, onder leiding van iemand, als dat dan toch zou moeten. Bij het beschreven geweld krijg ik visioenen van het breken van de strijdlust van een dier. Is NH dan niet just de andere weg? De vriednelijke route naar samenwerking? Of ben ik nu echt kinderlijk naief?

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 20:41

Misschien zou je eens kunnen komen kijken bij een demo, playday of een cursus.

Want bij 99,99% is absoluut niet zoveel harde fase 4 nodig, jammer dat daar nu zoveel nadruk op gelegd wordt.
Bedenk wel dat Eddy een van de meest Savvy personen is in NL, dat hij echt wel aan het paard kan lezen hoe die zich voelt en waarom die er toch voor kiest om te blijven staan terwijl Eddy met zijn stick zijn eigen ruimte duidelijk maakt.

Het paard heeft altijd de keuze gehad! Als een paard in de kudde blijft staan, terwijl een ander paard hem slaat, dan is dat ZIJN EIGEN KEUZE!
En als het paard dat slaat, opgeeft, dan is het paard dat is blijven staan, ineens de ranghogere. De aanhouder 'wint' en toont daarmee standvastigheid, een belangrijke eigenschap van een leider in de kudde.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 20:51

Ik denk dat je op een gegeven moment een paard ook moet respecteren in zijn keuze om niet voor de mens te werken. Maar dat is mijn mening en niet die volgens Parelli, begrijp ik nu. Parelli beredeneert dus duidelijk vanuit het standpunt dat elk paard mee moet spelen, of het nu wil of niet. Alleen onder dwang is het voor mij geen spelen meer. Hoewel Russisch roulette ook een spelletje is.....

Ik begrijp de motivatie van Eddy wel vanuit bovenstaand standpunt gezien, maar snap niet dat je als eigenaar dat dan uit handen geeft als het spel zo hard gespeelt moet worden. Heb dan als eigenaar ook de "ballen" om het zelf zo hard te spelen. Want nu is Eddy de leider, maar is de eigenaar dat ook.... Of komt het duveltje over enkele maanden weer om een hoekje. Ik hoop van niet.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 20:55

En ik blijf zitten met de vraag of ik het zelf wel zo hard zou willen spelen? Ik persoonlijk niet, dan maar niet rijden....

Ik kijk ook graag naar mijn paard.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 08:27

Je schiet er inderdaad niks mee op als de eigenaar ook niet geleerd wordt hoe met het paard om te gaan, dat heeft volgens mij gewoon met het kiezen van een goede stal te maken, en niks met parelli.

Op zich zou ik het uiteindelijk denk ik wel zo hard spelen, als het echt nodig is. Een paard wat zo dominant is, is gewoon gevaarlijk, ook al rijd je er niet op.
Je ontkomt er immers niet aan dat je hem weleens van wei moet verwisselen oid

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 08:30

Ja ik zou het zo hard spelen als het nodig is.
Ik heb teveel van dit soort paarden bij manege Stegeman zien eindigen omdat ze volkomen onhandelbaar en op den duur gevaarlijk werden. Daar is zo'n paard ook niet gelukkig mee en het loopt vaak verkeerd af als je niets doet.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 12:30

Toch denk ik dat ook een dominant paard, wat verder geen aanval opent het niet verdiend om gemept te worden. Ook al heeft het de keuze om te gaan en de mogelijkheid. En, als het dier echt zo dominant is, dan heeft het helemaal geen zin dat Eddy dat heeft afgehandeld, volgens mij.

Browny2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 14:55

Laat me nogmaals schrijven dat mijn merrie Eddy binnen enkele seconden dat hij naast haar stond enkele rellen heeft gegeven en haar fases volgden razendsnel op elkaar.

Laat me ook nogmaals schrijven dat mijn meid na de eerste sessie waar zij met zwellingen op het hoofd en lichaam is uitgekomen, in een weiland van 3 ha tussen andere paarden, zelf naar Eddy toekwam en het halstertje netjes aan liet doen!

Laat me ook nogmaals stellen dat zij geen angst heeft van de CS of de leadrope, zij geniet even hard als deze tijdens de friendly over haar heen gaan.

Laat me ook stellen dat bij PNh je paard AlTIJD de keuze heeft en elke geringste goede poging beloond wordt zijnde comfort geven of friendly.

En mag ik ook aanvullen dat ik met mijn meid alles kan, het is echter dat ze niemand anders in haar persoonlijke ruimte wil wat inhield dat haar achterhoeven niet meer behandeld zijn geweest.

En je hebt fase 4 inderdaad bij de meeste paarden niet nodig.

Mijn onhandelbare merrie die uiteindelijk daardoor ingeschakeld is geworden als fokmerrie en waar ik haar heb uitgehaald, heeft slechts fase 2 nodig gehad om men level 1 af te werken.

En ieder zijn ding, hoor, maar voor mij is dat Parelli!

En inderdaad zoals "Calippo" meldt, kom eerst eens kijken naar een demo, cursus of playday vooraleer een oordeel te vellen over iets dat je blijkbaar niet goed kent.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 16:32

Luister, ik ben mij aan het verdiepen in Parelli en heb dat ook duidelijk aangegeven. vandaar dat ik dit verhaal tegen kwam. Hiervan gaan mijn nekharen overeind staan, sorry maar dat is mijn mening.

Dat iemand anders een goeroe aanhangt vind ik prima, maar sommige dingen gaan mij dus gewoon te ver. En dat is er dus met dit verhaal aan de hand, het gaat mij persoonlijk te ver. Wat jij ervan vind, is jouw mening. Maar omdat je het niet eens met mij bent en ik niet met jou hoef je jezelf niet te herhalen. Sorry dat je je aangevallen voelt, dat was niet mijn bedoeling.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 16:41

Browny2 schreef:
En inderdaad zoals "Calippo" meldt, kom eerst eens kijken naar een demo, cursus of playday vooraleer een oordeel te vellen over iets dat je blijkbaar niet goed kent.

Tsja, jij had te maken met een extreme situatie, en jij hebt ervoor gekozen dat jouw paard geen fokmerrie moest zijn maar mensen in haar persoonlijke ruimte moet dulden.
Dat is jouw keuze geweest, niet die van het paard. Het is dus onmogelijk dat het paard altijd een keuze heeft, ook niet bij parelli. De mens blijft de grens aangeven en de keuzemogelijkheden.
Niks mis mee hoor

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 17:56

Citaat:
Dat iemand anders een goeroe aanhangt vind ik prima

ik hang de goeroe niet aan, ik ken meneer Parelli niet eens, maar ik vind de metheode die hij ontwikkeld heeft, geweldig, zit ook nog eens didactisch gezien prima in elkaar en ik kan er heel erg goed mee uit de voeten!

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 17:58

Browny2 schreef:

Ben ik geweest... op de Horse-Event. Was leuk en vooral leerzaam, heb daar veel nieuwe inzichten opgedaan, niet alleen Parelli, maar zeker ook van Voest.

Bovendien denk ik niet dat Eddy een goede dag had, aangezien zijn verhaal wat weinig inhoud had. Gelukkig maakte de beide dames die in de andere ringen aan het werk waren dit ruimschoots goed. Het boek van meneer P heb ik ook gelezen, wederom leerzaam.

Ik ben alleen van mening dat een dusdanige "conversatie in paardentaal met behulp van carrotstick en leadrope" ook minder bultig had gekund. Maar ieder zijn mening hoor!

Browny2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 19:32

wendytjeG schreef:
Browny2 schreef:
Tsja, jij had te maken met een extreme situatie, en jij hebt ervoor gekozen dat jouw paard geen fokmerrie moest zijn maar mensen in haar persoonlijke ruimte moet dulden

WendytjeG: hier sla je de bal mis, hoor!

Mijn ene merrie had fase 4 nodig en mijn andere merrie die onhandelbaar bleek te zijn, heeft slechts fase 2 nodig.... een voorbeeldje dat ik aangaf dat de meeste paarden niet die fase 4 doormaken....

En ik denk zeker dat mijn ene merrie mensen in haar persoonlijke ruimte moet laten of ze moest haar leven verder gaan met een verkeerde beenstand en hoeven die er niet uitzien met alle gevolgen vandien.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 10:37

Dus beslis jij wat in het belang van het paard zou zijn. Das niet erg, maar je geeft het paard geen keuze.
Dus ga nou niet lopen beweren dat het paard altijd een keuze heeft, want dat is gewoon niet waar.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 10:39

Ook bij Parelli heeft het paard uiteindelijk geen keuze. Wij kopen een paard en wij zetten het al dan niet in een stal of een wei of besluiten er een zadel op te gooien. Het paard heeft zogezegd geen zelfbeschikkingsrecht. Dat is voorbehouden aan mensen op deze planeet.

Dus WendytjeG heeft gelijk m.i.

ieks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 11:01

misschien maakt dit het geheel wat duidelijker lees alsjeblieft het stukje over "overcooking your horse" is wel in het engels maar goed lees baar het verduidelijkt denk ik een heleboel van wat wij "parelliers" zo slecht over kunnen brengen naar de " normals"

http://www.parelli.com/temp/enews.html

en vooral het tweede stuk

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 14:28

When you overcook your food you can scrape the burnt stuff off but it's still spoiled. But if you undercook it you can always do a little more.
Ieks, je bedoelt waarschijnlijk dit stukje, waarin Parelli vertelt dat hoe minder je doet, hoe makkelijker het is om te kunnen corrigeren. Tja, dat kan ik dan weer niet rijmen met hetgeen Browny's paard overkwam. Overigens hoef je geen Parelli-student te zijn om dit principe toe te passen. Zelf doe ik het al jaren zo .

Stop while the going's good (oooh that can be hard!), your horse will be better for it.
Stoppen als iets goed gaat, lijkt me elementaire logica. Ook niet iets dat meneer P uit heeft gevonden, toch? Pas ik eigenlijk ook al jaren toe.

Think about asking less, taking more breaks during a session… even try petting your horse when he gets it wrong!
Het opdienen van iets nieuws in hapklare brokken en niet overvragen, ook vanzelfsprekend. Als Kate iets echt niet begrijpt, dan ben ik dus niet in staat om iets over te brengen, mijn fout, niet de hare. Om haar weer in de goede "leer"stemming te brengen krijgt ze dan wel eens een knuffel, ook als ze het niet goed gedaan heeft.

Kortom, wat mij betreft niets nieuws onder de zon, ik deed al jaren niets anders. Toch wil ik straks ook starten met Parelli, niet om bovenstaande te leren, maar om samen met Kate te werken met nieuwe uitdagingen. En aangezien meneer P zo vriendelijk is geweest om ter verfijning een aantal spelletjes te bedenken (en ik nogal lui ben om zoiets zelf te verzinnen ) de keuze voor dit systeem.

Vermengd met mijn eigen werkwijze natuurlijk .

ieks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 14:55

A common mistake we learners can make is doing too much for too long with our horses, and we tend to do this because we're intent on getting something right. Horses don't care if you get it right, they just care that you care

vind ik eigenlijk een belangerijker stukje.

Citaat:
Tja, dat kan ik dan weer niet rijmen met hetgeen Browny's paard overkwam. Overigens hoef je geen Parelli-student te zijn om dit principe toe te passen

Bij de meeste paarden geef je al heel snel te veel druk maar bij sommige paarden moet je eerst heel veel druk zetten voor je positieve reaktie krijgt zulke paarden kun je met een wortel proberen over te halen maar als je een keer geen wortel bij je hebt zul je zelf de afstraffing krijgen zodat je volgende keer niet vergeet een mee te nemen.

De eerste drie levels zijn nl niet voor het paard maar voor de mens die moet zijn savvy en emotional fitness ontwikkelen je paard bezit dat al.

Ik dacht het ook even te doen toen ik begon maar het "lukte" pas toen ik mezelf ging trainen ipv mijn paard " fouten " liggen bij mij en niet bij mijn paard en je paard is werkeijk een spiegel

boven alles is parelli gewoon leuk om te doen en werkt door in je hele doen en laten niet alleen bij de paarden

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 16:01

Ik ben anti-voedsel beloningen aangezien mijn haf daar erg opdringering van wordt. Zelf bij het voeren dient ze op enige afstand te staan en mag pas eten als ik dat goedvind. Dus trainen met wortels is niet mijn idee of manier...

Natuurlijk zullen er paarden zijn die de eerste sessies een iets hardere aanpak nodig hebben, maar wees er voordat je harder aanpakt wel heel erg zeker van dat niet jij de oorzaak bent!!! Dat is dus wat ik bedoelde met onderstaande zin.

Jossie schreef:
Als Kate iets echt niet begrijpt, dan ben ik dus niet in staat om iets over te brengen, mijn fout, niet de hare.

Als ik zeker weet dat Kate mij wel begrijpt, maar het niet doet omdat ik niet duidelijk genoeg ben, maak ik mijn bedoeling duidelijker. Dat kan ook op een andere manier als dmv het opvoeren van druk in de zin van harder tikken met een cs.

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 16:10

ieks schreef:
boven alles is parelli gewoon leuk om te doen en werkt door in je hele doen en laten niet alleen bij de paarden

Oja, vergeet ik hier nog op te reageren . In mijn werk gebruik ik mijn lichaamstaal dagelijks, sterker nog: er werd tijdens mijn opleiding zeer veel aandacht en training gegeven aan je non-verbale communicatie! Wel zo handig om naast woorden ook je lichaam te kunnen gebruiken, als je nagaat dat hetgeen je communiceert voor meer als 50% houding is, bijna 40% de toon waarop je iets zegt en slechts 10% de woorden die je gebruikt.

Voor de duidelijkheid: ik werk in een psychiatrisch ziekenhuis als verpleegkundige .

ieks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 16:30

Citaat:
Ik ben anti-voedsel beloningen aangezien mijn haf daar erg opdringering van wordt. Zelf bij het voeren dient ze op enige afstand te staan en mag pas eten als ik dat goedvind. Dus trainen met wortels is niet mijn idee of manier...

was een bijwijze van.... refereerde aan de carrot stick, je hebt carrot people and je hebt stick people "te" van beide is niet goed maar van beide het goede en je hebt een carrotstick

Citaat:
Natuurlijk zullen er paarden zijn die de eerste sessies een iets hardere aanpak nodig hebben, maar wees er voordat je harder aanpakt wel heel erg zeker van dat niet jij de oorzaak bent!!! Dat is dus wat ik bedoelde met onderstaande zin.

en daar helpt het systeem nou juist bij je doet alles in 4 fases heel eerlijk en oprecht zonder boosheid of frustatie