Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
bruintje123 schreef:Ja en de randstad waren de stands.
Zuid oost Brabant heb ik ze een keer gezien met wedstrijd.
En was toen 25 en kwam toen al jaren bijna wekelijks ergens anders.
Het was hier geen gewoonte.
Ophokken in de winter ook niet.
Vroeger werd er geen paard verzekerd. Dat klopt.
Maar of paarden tien minder oud werden.
Ik twijfel daar erg aan.
Er werd veel minder getrut om een paard weer aan het lopen te krijgen en slacht was heel gewoon.
anjali schreef:En een paard van 20 werd dan al als een zeer oud paard gezien,eigenlijk alleen omdat hij dan "versleten"was door of voor het werk.Terwijl een paard eigenlijk wel 40 zou kunnen worden.
Roodvos schreef:Ik hoop dat mensen dan gestopt zijn met spuien en herhalen van meningen die door goeroes verspreid worden en die niet ondersteund worden door wetenschappelijk onderzoek.
@Anjali, hoeveel paarden van 40 jaar ben jij al tegen gekomen?
Ik loop al bijna 40 jaar mee in de paardenwereld en ik ken ze niet. Ik heb zelf een KWPN-er staan van 29,5 (wordt over 2 weken voor het stamboek 30). Zelfs mijn dierenarts vind dat "voor een paard van zijn postuur" al een meer dan respectabele leeftijd.
En nee, ook 20 jaar geleden werden ze geen 40 jaar hoor. En dat een enkel paard (pony) 40 jaar wordt en op basis daarvan beweren "dat een paard wel 40 jaar kan worden" is hetzelfde als beweren dat mensen wel 120 jaar kunnen worden omdat een individu dat wordt.
Roodvos schreef:Ik hoop dat mensen dan gestopt zijn met spuien en herhalen van meningen die door goeroes verspreid worden en die niet ondersteund worden door wetenschappelijk onderzoek.
Ik loop al bijna 40 jaar mee in de paardenwereld en ik ken ze niet. Ik heb zelf een KWPN-er staan van 29,5 (wordt over 2 weken voor het stamboek 30). Zelfs mijn dierenarts vind dat "voor een paard van zijn postuur" al een meer dan respectabele leeftijd.
En nee, ook 20 jaar geleden werden ze geen 40 jaar hoor. En dat een enkel paard (pony) 40 jaar wordt en op basis daarvan beweren "dat een paard wel 40 jaar kan worden" is hetzelfde als beweren dat mensen wel 120 jaar kunnen worden omdat een individu dat wordt.
anjali schreef:Roodvos schreef:Ik hoop dat mensen dan gestopt zijn met spuien en herhalen van meningen die door goeroes verspreid worden en die niet ondersteund worden door wetenschappelijk onderzoek.
Festeropre schreef:Het maffe is, we hebben alle middelen om een paard juist veel ouder te laten worden dan ooit mogelijk was, en toch word een paard relatief gezien niet oud(er).
Mens daarentegen wel
Kelly_ann schreef:Festeropre schreef:Het maffe is, we hebben alle middelen om een paard juist veel ouder te laten worden dan ooit mogelijk was, en toch word een paard relatief gezien niet oud(er).
Mens daarentegen wel
Ik denk dat de menselijke geneeskunde veel verder is (technisch/farmaceutisch) en gaat (moreel) dan die voor het paard. Je gaat een paard niet aan de nierdialyse zetten bijvoorbeeld.
Elisa2 schreef:Lijkt me logisch want in het wild worden ze niet overvraagd/ overbelast...
bruintje123 schreef:Er is inderdaad ooit onderzoek gedaan naar hoeveel mensen bont weg wilde hebben uit Nederland. Dat was maar heel weinig. Toch is dat wel gelukt.
Dus zeg niet dat het niet zou kunnen.
Grootste verschil is dat er ook veganisten paardrijden en dat doen zoals hun uitkomt. Ook als er paard veel op stal staat.
Festeropre schreef:Wat betreft het dragen van bont, als ‘restprodukt’
van de vleesindustrie zou het beter zijn als iedereen het zou dragen ipv de synthetische kleding van vandaag de dag, met de productie daarvan gaan indirect veel meer dieren dood
oomens schreef:Festeropre schreef:Wat betreft het dragen van bont, als ‘restprodukt’
van de vleesindustrie zou het beter zijn als iedereen het zou dragen ipv de synthetische kleding van vandaag de dag, met de productie daarvan gaan indirect veel meer dieren dood
Onze voornaamste vleesdieren zijn notoir slechte bontleveranciers. Een varkensbonten jas met kippenbonten wanten is nu niet echt warm en zacht. Runderhuid wordt ook al volop zonder haar gebruikt nu. Konijnen leveren goed bont, maar daarvan worden er zo weinig gegeten dat je daar niet op grote schaal kleding van kunt maken.
oomens schreef:Elisa2 schreef:Lijkt me logisch want in het wild worden ze niet overvraagd/ overbelast...
???
Als het goed is worden ze in het wild vrij weinig gepamperd. Als er in een gebied al voldoende voedsel is, dan is dat er doorgaans niet jaarrond. Om niet te verhongeren moeten grote afstanden worden afgelegd en zelfs dan zal de populatie door het jaar heen behoorlijk schommelen. Predatiedruk is trouwens ook niet heel comfortabel te noemen.
Al met al zal dat vast tot gevolg hebben dat er in wilde populaties nauwelijks paarden met (ernstige) beenproblemen te vinden zijn. Paarden van 40 (of 30) trouwens evenmin. En ja, dat heeft met elkaar te maken.
Sizzle schreef:Dat paarden in het wild geen peesblessures oplopen geloof ik geen klap van. 1x fout op een tak springen kan al genoeg zijn. Die worden gewoon opgevreten.
Ik zie in de bergen ook regelmatig koeien met een duidelijke peesblessure.
Ophokken van paarden was zeket niet typisch randstad. Ik ken ook Friese boeren waar de paarden in de winter er gewoon niet uitkwamen, net als koeien.
Ook heb ik eind jaren 90 bij een Friese manege met stands gereden.
Die verzekeringsleeftijden zijn overigens ook al 15 jaar hetzelfde, gemiddelden worden vooral gedomineerd door extremen.
Met 16 jaar smijten ze paarden uit de verzekering en veulen sterfte is hoog.
Simpel rekenen leert je dus dat het nooit boven de 7 uit zal gaan komen![]()
Daarom denk ik eigenlijk dat er in 20 jasr bijzonder weinig gaat veranderen eerlijk gezegd.
Sizzle schreef:Dat paarden in het wild geen peesblessures oplopen geloof ik geen klap van. 1x fout op een tak springen kan al genoeg zijn. Die worden gewoon opgevreten.
Ophokken van paarden was zeket niet typisch randstad. Ik ken ook Friese boeren waar de paarden in de winter er gewoon niet uitkwamen, net als koeien.
Ook heb ik eind jaren 90 bij een Friese manege met stands gereden.
Die verzekeringsleeftijden zijn overigens ook al 15 jaar hetzelfde, gemiddelden worden vooral gedomineerd door extremen.
Met 16 jaar smijten ze paarden uit de verzekering en veulen sterfte is hoog.
Simpel rekenen leert je dus dat het nooit boven de 7 uit zal gaan komen![]()
Daarom denk ik eigenlijk dat er in 20 jasr bijzonder weinig gaat veranderen eerlijk gezegd.
oomens schreef:Sizzle schreef:Dat paarden in het wild geen peesblessures oplopen geloof ik geen klap van. 1x fout op een tak springen kan al genoeg zijn. Die worden gewoon opgevreten.
Ik zeg inderdaad niet dat blessures niet voorkomen, maar dat je paarden met ernstige blessures nauwelijks tegenkomt. Niet mee kunnen komen of niet kunnen vluchten is gewoon einde verhaal.