Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Rowenaduke schreef:Wie lest er bij een parelli instructeur, en bij wie les je dan?
MDJ schreef:Hallo!
Ik wil mezelf hier ook graag melden. Ik ben helemaal nieuw in het NH wereldje. Vandaag heb ik Femke Dölle een mail gestuurd voor informatie over lessen.
Heb nu sinds 3 maanden twee mini merrie's waarvan de een een veulen aan de voet heeft en dus op een laag pitje staat. De ander is mijn uiteindelijke doel om mee te gaan mennen. Voor nu wil ik mijzelf verder verdiepen in NH/Parelli en les nemen in grondwerk om een goede band op te bouwen, onze communicatie verloopt nu niet altijd even soepel.
Hebben jullie ook aanraders qua boeken etc om mezelf wat meer wegwijs te maken met parelli/nh? Ik heb er nog helemaal geen kaas van gegeten maar vind het erg interessant! Ben nu vooral veel aan het kijken/lezen over de 7 games.
_Celess schreef:Ik had nog een vraagje, hoe zit het met parelli en mennen, als je paarden wil laten wijken voor druk, hoe wil je ze dan ooit een karretje laten trekken?
moonfish13 schreef:Hoe zouden jullie dit oplossen, ik ben benieuwd.
Pony/paard wil op buitenrit op de terugweg niet normaal stappen, enkel draven.
De ho werkt dan niet goed, paard/pony wordt dan niet gevaarlijk of iets dergelijks, maar bij straffen wordt pony/paard erg chaotisch en dwars.
Hoe zouden jullie dat oplossen?![]()
Ik zelf ben afgestapt, heb hem aan de hand op de juiste plek achter mij laten lopen op het gewenste tempo a'la parelli.
Bij te hard stil zetten en zeker een minuut stil laten staan.
Later op gebied met zachte grond waar ik goed kon draaien hem bij drammen omgedraaid, stil gezet en pas weg stappen op mijn signaal.
Daarbij wat zigzaggen om de aandacht bij mij te houden, en de laatste paar honderd meter was hij erg braaf en stapte hij rustig.
Niet echt een leuk klusje, maar wel effectief.
Waarschijnlijk even door de zure appel pony kennende en dan gaat het vast snel beter..
Ik doe parelli met mijn pony maar men er ook mee.
Niks gemerkt dat hij niet meer snapt hoe hij moet trekken.
moonfish13 schreef:Heen doet hij het niet.![]()
Vooraf nog parelli gedaan en ging helemaal perfect.
Hij is vrij volhardend als hij iets bedenkt, het is iets met vingers en een hand. Ik moet ook zeggen ik heb hem pas heel kort hoor, en lang niks gedaan dus er zit wat sleutelwerk aan.
moonfish13 schreef:Hoe zouden jullie dit oplossen, ik ben benieuwd.
Pony/paard wil op buitenrit op de terugweg niet normaal stappen, enkel draven.
De ho werkt dan niet goed, paard/pony wordt dan niet gevaarlijk of iets dergelijks, maar bij straffen wordt pony/paard erg chaotisch en dwars.
Hoe zouden jullie dat oplossen?![]()
Ik zelf ben afgestapt, heb hem aan de hand op de juiste plek achter mij laten lopen op het gewenste tempo a'la parelli.
Bij te hard stil zetten en zeker een minuut stil laten staan.
Later op gebied met zachte grond waar ik goed kon draaien hem bij drammen omgedraaid, stil gezet en pas weg stappen op mijn signaal.
Daarbij wat zigzaggen om de aandacht bij mij te houden, en de laatste paar honderd meter was hij erg braaf en stapte hij rustig.
Niet echt een leuk klusje, maar wel effectief.
Waarschijnlijk even door de zure appel pony kennende en dan gaat het vast snel beter..
Ik doe parelli met mijn pony maar men er ook mee.
Niks gemerkt dat hij niet meer snapt hoe hij moet trekken.
Loba1 schreef:mindful: Juist! dit is wat ik bedoel! Bedankt voor de tip! Ze is ook zo slim! Als ik haar nu achteruit zet doormiddel van de yoyo, draait ze gelijk naar links of rechts omdat ze direct denkt dat ze op de cirkel moet.. Het is een snelle denker met een gezonde eigen meningIn de wei wil ze ook altijd graag haantje de voorste zijn
Ze is ontzettend lief, maar ergens toch echt wel dominant