Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 13:50

Hier hebben we ook een nieuwe uitdaging achter de rug :j (zie onderschrift).
Poging 1 ging fantastisch, poging 2 dankzij mijn andere pony een stuk minder :+ RBI'tje besloot op een bepaald moment maar niet meer actief mee te lopen :(:) en dat rijdt niet zo handig natuurlijk. Maar met oefenen komen we er wel, ben zelf ook nog te onhandig om het allemaal tot in de puntjes te managen :+

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 14:27

Ik heb niet zoveel toe te voegen, aangezien ik pas weer in juni mag rijden :(
Ondertussen longeert mijn vriend haar.
Vandaag of morgen komt er iemand langs die gaat helpen met verder inrijden.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 14:30

Hier goed, ben RBItje aan het inrijden. Veel stoppen en wachten ook onder het zadel. En dan daarna lekker lang wachten en hangen om alles te verwerken. Hij vind het wel erg leuk want komt vanuit verste hoek van de wei naar het hek gedraaft zodra hij me ziet, zo'n leuk resultaat van het geduldig zijn met hem:)

froukje_

Berichten: 207
Geregistreerd: 14-03-08

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 13:11

Hallo, Meld me hier ook.

Lees al een tijdje mee maar had nog niet gereageerd. Ik heb altijd LBI's gereden en rij nu voor iemand anders een RBI dit is voor mij behoorlijk wennen aangezien dat ik nog wel eens wat onvoorzichtig (lees beetje lomp, boeren verstand, doe maar normaal doe je gek genoeg en vooral rustig) om wil gaan met een paard. Dit paard moet je altijd opletten wat je doet en dat als ze spanning heeft dat het wel weer goed af vloeit. In het begin had ik dit niet in de gaten waardoor ik een tijdje niet echt erop durfde te stappen omdat ze nogal eens tot ontploffing kwam. Nu een tijdje aan het lezen in dit topic en kom veel bekende dingen tegen, maar twijfel een beetje of ze helemaal RBI is of ook soms LBI is. Ik kan sommige dingen nog niet helemaal plaatsen.
Het gaat om Felisia een tuiger van net 5. Ze is vanaf het begin onder het zadel niet vooruit te branden. Heel veel aan het oefenen geweest met voorwaarts zijn. Het punt waar ik heel veel moeite mee heb is dat ze soms zo onvoorspelbaar is. Ze kan soms vanuit het niets ontploffen. Als we buiten rijden gaat ze als ze iets ziet stil staan, blaast op en kan moeilijk spanning weer af laten vloeien. Buiten zal ze er niet vandoor gaan. In de bak heeft ze geen freeze maar dan gaat ze meteen in flight.
Aan de andere kant heb ik het idee dat ze vaak in de bak een LBI is. Ze is niet vooruit te branden. Als je haar echt vooruit wil rijden wil ze soms bokken en boos worden omdat ze niet wil. Met soms ineens een RBI moment dan schiet ze ineens opzij of er vandoor.
In de wei is ze de dominante merrie, laat het andere paard eerst niet bij het eten en moet altijd als eerste buiten zijn. Het uit de wei halen gaat meestal wel goed. Soms heeft ze ineens een bui rent ze alleen maar rondjes en wil ze weg. Heb haar een paar keer los moeten laten omdat ik haar echt niet meer kon houden. zodra ze dan aan de andere kan van de wei is is ze weer de rust zelve. Zodra we dan weer bij het hek zijn wil ze er weer vandoor gaat ze stijgeren en rondjes om mij heen galopperen.

Sorry volgens mij een beetje een onsamenhangend verhaal geworden. :P Volgens mij heb ik wel alle punten genoemd die belangrijk zijn.
Ik zou heel graag wat sneller leren zien wanneer ze een RBI is en wanneer een LBI dus ben bezig om veel te observeren tijdens het longeren en goed voelen hoe ze aan voelt. Maar moet zeggen dat ik dit nog erg moeilijk vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 13:52

RBI betekent niet enkel ontploffen, RBI betekent ook juist niet vooruit gaan, maar dan niet omdat ze niet willen (dat is LBI) maar omdat ze niet kunnen. Omdat ze mentaal vast zitten zeg maar .. omdat ze iets hebben van "aah, ik weet niet wat ik moet doen, ik weet niet of ik dit kan" en dan doen ze maar niks, of blijven ze bij hetgeen ze wel kunnen (bv. wel stappen maar niet draven).

Zelf begin ik ook meer & meer te ontdekken dat bokken een uitlating van spanning kan zijn, en dus zeker ook RB gedrag kan zijn ipv LB gedrag. Die van mij bouwt bv nog makkelijk spanning op in draf en als je op zo'n momenten galop vraagt (of hij besluit dat zelf, gebeurd ook wel) zitten daar altijd bokkesprongen bij. Ook als hij bv. naar binnen komt en ik zeg "neen" (pony is blind, dus niet zo handig als die in draf ineens naar binnen vlamt ;) ) dan draait hij zich om en zitten daar ook altijd bokken bij. Soms heel LB, maar soms ook echt RB in de zin van "help, ik weet nu niet wat ik met mezelf moet" .

Dus vergis je niet in het niet vooruit gaan of bokken, kan LB(I) zijn maar hoeft echt niet ;)



Edit; misschien ook interessant .. RBI-gedrag van mijn LBI..

Afbeelding

Afbeelding

Standbeeld .. spanning ... Nu staat hij beetje bergop maar op vlakke grond gaat dan ook echt dat hoofd zo hoog mogelijk, die oren erop en echt gewoon 1 brok spanning .. En dat is een pony die 99% van de tijd LBI is en zich nergens wat van aantrekt.

Op een moment als dit kan je hem beter gewoon laten, wat tegen hem praten of aanraken zodat hij niet vergeet dat je er bent (al geeft dat geen garantie) maar vooral niks van hem willen, want dan ontploft hij ook ;) (en ook dat heb ik jammer genoeg ervaren, alleen kende ik Parelli & de horsenalities toen nog niet)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-03-15 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

berdien85

Berichten: 6482
Geregistreerd: 05-06-07
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 13:55

Hebben jullie ook tips om spanning af te laten vloeien? Op wedstrijd doet ze precies wat Sabine hierboven zegt: ze loopt een slag langzamer dan normaal en reageert nauwelijks tot niet op mijn been.
Deels mijn en deels haar spanning denk ik. Ik heb voor mezelf aan Bach Stress moments. Maar dat heeft nog niet het gewenste effect. Oefenen op locatie voor de wedstrijd helpt ook niet helaas.. Het is puur dat kleine stukje proef. Inrijden/uitstappen is ze redelijk zichzelf.

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 14:12

Bij die van mij helpt het om lekker een vlot galopje in te zetten. Ik zie het altijd als "controleerbaar vluchtmoment" ik laat hem als ware vluchten voor wat eng is ( geheel eigen interpretatie hoor, beetje vanuit instinct gedacht?) en dan vloeit hij bij mij al heel veel spanning af. Uiteindelijk ga ik schakelen in die galop en vanuit daar weer terug naar de draf. Als ik ergens nieuw ben werkt dat altijd het beste. En vooral alles laten zien. Extra rondje door de ring, laten kijken. Ga eens stil staan en laat hem kijken. Dan kan hij de omgeving goed in zich op nemen.

berdien85

Berichten: 6482
Geregistreerd: 05-06-07
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 14:17

Galop doe je dan bij het inrijden neem ik aan? Of kom je zo de ring in? :+
Stilstaan heb ik nog niet geprobeerd..

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 14:21

Whaha :+ nee met inrijden inderdaad :') . Ik rijd daarom ook altijd wat langer in dan normaal. Zodat ie beetje kan wennen aan de omgeving. Bedenk me nu alleen dat dat lastig zal zijn als je van bak moet wisselen met dressuurproef ofzo.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 14:31

En als jullie paard gaat stilstaan, hoe krijg je ze dan weer - onder controle - voorwaarts?
Heb nu gemerkt met de mijne dat die bij het stilstaan en dan teveel pushen, explodeert.
Vanaf volgende week komt er iemand haar verder inrijden voor me, zodat ze wat gereden is, tegen dat ik weer kan rijden.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 15:04

berdien85 schreef:
Hebben jullie ook tips om spanning af te laten vloeien? Op wedstrijd doet ze precies wat Sabine hierboven zegt: ze loopt een slag langzamer dan normaal en reageert nauwelijks tot niet op mijn been.
Deels mijn en deels haar spanning denk ik. Ik heb voor mezelf aan Bach Stress moments. Maar dat heeft nog niet het gewenste effect. Oefenen op locatie voor de wedstrijd helpt ook niet helaas.. Het is puur dat kleine stukje proef. Inrijden/uitstappen is ze redelijk zichzelf.


Heel veel situaties op gaan zoeken in de huis tuin en keuken sfeer. Zodat haar vertrouwen in jou enorm wordt. Dat zal helpen om op nieuwe terreinen weer sneller uit de RBI te komen.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 15:05

Koekeroekus schreef:
Bij die van mij helpt het om lekker een vlot galopje in te zetten. Ik zie het altijd als "controleerbaar vluchtmoment" ik laat hem als ware vluchten voor wat eng is ( geheel eigen interpretatie hoor, beetje vanuit instinct gedacht?) en dan vloeit hij bij mij al heel veel spanning af. Uiteindelijk ga ik schakelen in die galop en vanuit daar weer terug naar de draf. Als ik ergens nieuw ben werkt dat altijd het beste. En vooral alles laten zien. Extra rondje door de ring, laten kijken. Ga eens stil staan en laat hem kijken. Dan kan hij de omgeving goed in zich op nemen.


Het gaan galopperen is juist een RBE reactie, goed opgelost overigens.
Een RBI zal freezen en exploden. Of alleen freezen. Enige wat werkt is terugtrekken en wachten op ontspanning. Of even een stapje naar links of rechts of naar achter.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 15:08

Coberlina schreef:
En als jullie paard gaat stilstaan, hoe krijg je ze dan weer - onder controle - voorwaarts?
Heb nu gemerkt met de mijne dat die bij het stilstaan en dan teveel pushen, explodeert.
Vanaf volgende week komt er iemand haar verder inrijden voor me, zodat ze wat gereden is, tegen dat ik weer kan rijden.


Enige wat werkt is terugtrekken. Al is het maar 1 stapje, of stil blijven staan totdat ze zelf weer ontspant.
Rbi´s zijn paarden die van zichzelf ´geven´ als ze zich veilig voelen. Zolang jij het tempo aanhoud dat het paard aangeeft, zal het vertrouwen groeien en zal het paard je steeds meer offeren.

Zo bouw ik altijd stap, draf en galop uit. Gewoon wachten totdat ze zelf aangeven er klaar voor te zijn.
Het zijn paarden waar je veel geduld mee moet hebben, is het enige wat werkt.
Hoe sterker de relatie en vertrouwen hoe meer je op den duur kunt vragen- of ze sneller ergens overheen kunt krijgen.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 15:10

Coberlina schreef:
En als jullie paard gaat stilstaan, hoe krijg je ze dan weer - onder controle - voorwaarts?
Heb nu gemerkt met de mijne dat die bij het stilstaan en dan teveel pushen, explodeert.
Vanaf volgende week komt er iemand haar verder inrijden voor me, zodat ze wat gereden is, tegen dat ik weer kan rijden.


Enige wat werkt is terugtrekken. Al is het maar 1 stapje, of stil blijven staan totdat ze zelf weer ontspant.
Rbi´s zijn paarden die van zichzelf ´geven´ als ze zich veilig voelen. Zolang jij het tempo aanhoud dat het paard aangeeft, zal het vertrouwen groeien en zal het paard je steeds meer offeren.

Zo bouw ik altijd stap, draf en galop uit. Gewoon wachten totdat ze zelf aangeven er klaar voor te zijn.
Het zijn paarden waar je veel geduld mee moet hebben, is het enige wat werkt.
Hoe sterker de relatie en vertrouwen hoe meer je op den duur kunt vragen- of ze sneller ergens overheen kunt krijgen.
Ik ben toev. een RBI aan het inrijden, en dat is veel wachten, belonen en toestaan. Het paard waardeert het want komt met oortjes naar voren naar me toe gedraaft in de wei om weer mee te gaan doen.
Op sommige momenten kan ik meer vragen op andere is ontspanning ons enige doel.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 15:18

Thanks voor het antwoord!
Die van mij is trouwens ook super lief. Staat ook met oortjes naar voren te wachten in de wei. Gisteren stond ze ook al te kappen, maar ik ben op de moment niet zo snel met mijn krukken haha.
Ze is veel liever dan mijn oudere merrie, en die was vnl. RBE dacht ik.

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:07

Freya6 schreef:
Koekeroekus schreef:
Bij die van mij helpt het om lekker een vlot galopje in te zetten. Ik zie het altijd als "controleerbaar vluchtmoment" ik laat hem als ware vluchten voor wat eng is ( geheel eigen interpretatie hoor, beetje vanuit instinct gedacht?) en dan vloeit hij bij mij al heel veel spanning af. Uiteindelijk ga ik schakelen in die galop en vanuit daar weer terug naar de draf. Als ik ergens nieuw ben werkt dat altijd het beste. En vooral alles laten zien. Extra rondje door de ring, laten kijken. Ga eens stil staan en laat hem kijken. Dan kan hij de omgeving goed in zich op nemen.


Het gaan galopperen is juist een RBE reactie, goed opgelost overigens.
Een RBI zal freezen en exploden. Of alleen freezen. Enige wat werkt is terugtrekken en wachten op ontspanning. Of even een stapje naar links of rechts of naar achter.


Is dat zo ja? Dan is dat dus een teken dat hij op dat moment schakelt van RBI naar RBE. Als hij iets engs ziet of ergens niet langs wil helpt dat stil staan heel goed. Wachten totdat hij de andere kant op kijkt of zelf weer begint te lopen. In het begin stond ik soms wel eens tien min stil :'). Nu is meestal een aai over de hals al genoeg om hem door te laten lopen.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:40

Dat wordt leuk op wedstrijd deze zomer :')

froukje_

Berichten: 207
Geregistreerd: 14-03-08

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 18:15

Ik heb wel het idee dat ze een voornamelijk een RBI is. Ze is erg onzeker en heeft erg veel steun aan mij als we ergens langs gaan. Vnadaag had ze zo'n bok van spanning weg halen. Kon het van te voren al zien dat ze spanning had en dat het eruit moest toen ze bokte werd het beter. Andere keren onder het zadel heb ik meer het idee dat bokken vanuit LBI komt, kan dan echt boos reageren en ze heeft dan totaal geen last van spanning.
Zoals op jou foto kan Felisia ook staan, compleet de aandacht bij iets. Op zo'n moment kun je haar niet bereiken. Wat nog wel eens wil helpen is een snoepje geven dan gaat ze kauwen en beweegt ze weer en komt ze vaak weer op aarde. Zet je er inderdaad op dat moment druk op vliegt ze er vandoor.
Jullie hebben het hier over terug trekken, dan bedoelen jullie gewoon achteruit van het enge object vandaan? Ga je dan net zolang door tot paard ontspant? Heb namelijk niet het idee dat het heel erg helpt als ze achteruit gaat. Ze blijft dat heel strak en gefocussed.
Ik vind het ook nog erg moeilijk met dit paard. Ken voor de rest helemaal geen Parelli en lees hier nog maar sinds kort mee. Moet wel zeggen dat ik paard nu wel beter begrijp en dat ik nu wat meer tijd voor haar neem. Eerder wou ik dan nog wel eens door doen en zeggen kom op stel je niet zo aan. nu weet ik dat ik op bepaalde dagen niet op hoef te stappen en dat ik dan een dagje een stap terug moet doen.

Anoniem

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 21:53

Zelf geen ervaring qua wedstrijden, mijn eigen RBI rijd ik niet eens op :+
Mijn LBI wel gewoon, ook die kan RBI-momentjes hebben maar dan gewoon even laten kijken, een aai geven en zeggen dat hij dat best wel kan en het heus zal overleven en dat doet wonderen :Y) Op zo'n moment niet gaan pushen en zeggen dat hij zich niet moet aanstellen, want dan ga je voordat je het weet 180° de andere kant uit (als je nog het geluk hebt om mee te gaan). Maar verder is hij wel lief :)

Appelmoes_11

Berichten: 2340
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Maastricht

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 19:59

Ik herken mijn pony ook wel in deze omschrijving. Ze is heel lief en meegaand, steekt haar neus zelf in het halster, loopt als een hondje los achter je aan, tilt haar volgende voet alvast op bij het hoevenkrabben... maar ze bouwt vaak spanning op en is dan lastig te bereiken. Echt vluchten doet ze gelukkig niet snel en trappen al helemaal niet, maar erg relaxed is het niet.

Ik heb na bijna tien jaar nog steeds geen idee hoe ik die spanning weg kan krijgen, maar ik probeer maar overtuigend te doen alsof er niks aan de hand is :D

Soms loopt ze wel enorm te drammen uit stress, uit zichzelf aandraven terwijl we nog aan het instappen zijn, compleet met een hoop gesnuif en gekijk. Ze reageert dan wel als ik een stevige ophouding geef aan het (touw)halster, alsof ze dan weer doorheeft dat ik er ben, maar twee seconden later begint het dan opnieuw. Terugrijden op zit werkt niet, ze is dan ook zo gestresst dat ik nauwelijks ontspannen kan zitten. Dit doet ze aan de hand ook. Nou is om de paar seconden aan de teugels trekken niet iets waar ik achtersta en ik doe het zeker niet als straf, maar ik weet niet hoe ik haar 'subtieler' kan tegenhouden. Heeft iemand tips? Als ze zich op haar gemak voelt, is het het zachtste en lichtste paard ooit, maar met die stress lukt gewoon niks en ik wil haar ook niet laten rennen.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 21:30

Wat jij als tweede beschrijft is vooral RBE gedrag in mijn ogen. Remmen kan wel, als je goeie lateral flexion inbouwt kun je je paard leren inbuigen om te stoppen. Maar beter is om even mee te gaan in die energie en dan om te buigen door bijv. een figuur te rijden (8 tje werkt goed bij RBE) zodat je paard zelf weer nadenkend wordt en kalm. Ze moeten vaak hun benen even bewegen om stress los te laten, maar we kunnen ze een mentale job geven om ze weer erbij te houden. Ik deed bij een RBE ook regelmatig een zijwaartse oefening, dat hielp goed.

Als je paard gespannen is en niet relaxt, dan werkt terugtrekken vaak goed. Even een stapje, of paar stapjes achteruit tot dat je paard weer ontspant, bijv ogen die weer gaan knipperen, hoofd wat omlaag gaat, en liefst nog te kauwen en likken of proesten. Die momenten zullen dan steeds sneller voorbij gaan.
Doen alsof er niets aan de hand is is goed omdat je niet zelf ook gespannen gaat doen, maar beter werkt nog om zelf rustig te blijven, maar de spanning van je paard wel te erkennen door even stil te gaan staan of te doen zoals boven beschreven.

Maar hier een RBI die op sommige dagen (zoals vandaag met regen en wind) alles weer heel spannend vind. Dan gaan we dus ook niet teveel nieuwe dingen doen, maar doe ik iets wat bekend is totdat hij ontspant en is het weer genoeg. De volgende dag geeft hij dan vaak heel veel zelfvertrouwen terug.

Appelmoes_11

Berichten: 2340
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Maastricht

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 16:36

Dank je wel Freya :D Ik had inderdaad gezien dat dat RBE-gedrag is :j Grappig, mijn merrie is echt wel een RBI.

Stilstaan doe ik aan de hand naast objecten waar ze bang voor is en dat helpt inderdaad. Onder het zadel heb ik er meer problemen mee. Komt dat omdat ze dan minder steun aan me heeft of is het mijn eigen redelijk ongegronde angst dat ze er toch tussenuit knijpt? Haha, het is waarschijnlijk een combinatie :D Haar vluchtgedrag was in het begin best een probleem voor mij als jonge penny. Zucht... ik moet, zoals wel vaker, aan mezelf werken.

Remmen is ook niet het probleem, ze stopt wel. Het punt is dat ik best heftig moet inwerken om door te komen, terwijl dat normaal helemaal niet het geval is. De optoming (bit, bitloos, neckrope) maakt geen enkel verschil. Eergisteren bijvoorbeeld was er vanalles aan de hand en zag ik na het rijden een mooie touwafdruk op haar neus... :n

Ik herken wel wat je over je ruin zegt over ontspanning en geen nieuwe dingen. Ik ben ook totaal niet veeleisend meer als ruiter, wil alleen maar af en toe een beetje hobbelen omdat ik dat zo gezellig vind :') Ik heb het idee dat mijn pony daar heel tevreden mee is.

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 17:48

Whaha, moest gister nog wel lachen om mijn ponybeest. Ik had iemand mee genomen die hij nog niet kende en die denk ik vrij veel energie uitstraald. Zo is ze ook in de omgang. Hij deed me een portie boos tegen haar. Oren plat, trok zijn lip op :') (hij gromde nog net niet). Hij was in ieder geval niet echt gecharmeerd van haar :'). Vind het dan wel über interessant om dat zo te zien, laatst een vriendin die hem niet durfde te poetsen omdat hij boos keek :') ( het is ook wel een watje). Maar kan me voorstellen dat hij die energie ook niet vertrouwd. Had het er laatst nog wel over dat er zoveel discussie is op bokt omdat mensen vaak zeggen dat hij of zij de enige zijn die een paard kunnen rijden. Ik ben niet van mening dat ik de enige ben die men ponybeest kan rijden maar er zo op weg stappen gaat hem zeker niet worden.

casjmir
Berichten: 18
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 10:52

Hoi allemaal,

Na een paar avonden deze topic bestudeerd te hebben wil ik me ook graag melden met mijn RBI tinker .
Kan wel wat advies en feedback gebruiken ook.

Vier jaar geleden heb ik hem gekocht van een mevrouw die het na een jaar en vele valpartijen niet meer zag zitten.

Skylar is een uit Engeland geimporteerde tinker die naar Nederland is gehaald door een tinkerhandelaar en onder te grote druk is ingereden.

Ik dacht dat met wat geduld dit wel goed zou komen. Grondwerklesjes genomen en dit ging allemaal prima maar toen ik er op ging ontplofte hij na een rondje. Als ik hem toen beter had gekend had ik dat aan zien komen. Maar om een lang verhaal kort te maken doordat ik er een paar keer van af ben gevallen is het rijden nog steeds een probleem. Dat is voornamelijk mijn schuld want ik ben er wat dat betreft niet zekerder op geworden. Heb het rijden nu even opzij gezet (sinds augustus vorig jaar heb ik er niet meer opgezeten. Doe nu alleen wandelen en rondom het huis en de tuin allerlei dingetjes, schrikoefeningetjes en dat gaat allemaal super! Ik doe alles heel rustig aan, wacht tot hij me aankijkt voor ik iets vraag. Heb het idee dit een enorme band geeft. Merk ook dat hij vaker oogcontact zoekt als ik rondom hem in de wei of stal rond scharrel.

Heeft iemand nog tips hoe ik het rijden weer langzaam aan kan implementeren zonder stress voor ons beiden?

Nog iets anders: In de vier jaar dat ik hem heb heeft hij maar 1 keer gehinnikt. Dat was vorig jaar toen ik het trailerladen met hem oefende. Toen hij in de trailer stond gilde hij (in doodsangst leek het wel)naar de andere twee paarden, die buiten aan het rondrennen waren.
In de stal maakt hij nooit een geluidje (buiten een zuchtje dan). Tot vorig jaar dacht ik dat hij mischien geen stembanden had :) . Heeft dit stille ook iets met R BI te maken of zou het misschien komen omdat hij waarschijnlijk in Engeland meer in de natuur heeft geleefd en dus meer zoals wilde paarden?

Heb nog veel meer te vertellen en vragen maar laat het hier even bij anders wordt het zo'n epistel...

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 11:54

hoi!
Waarom zou je paard meer moeten hinniken?

Inderdaad, hoe meer tijd je doorbrengt hoe meer je relatie groeit, iets wat bij RBI van levensbelang is.
Ze gaan dan steeds meer voor de relatie doen. Zo heb ik hier een RBI wat het trailerladen puur op de relatie aan het leren is. (filmpje in pb)

Maar stil zijn ze vaak wel de RBI's. Sommige hebben een nauwelijks merkbaar snurkje als ze bang zijn, anderen zie je het alleen aan de lippen die samengeknepen zijn.
Heb je het idee dat je de signalen van spanning bij je paard goed kunt lezen?

Ik zou het rijden gaan opbouwen door eerst gewoon eens de friendly game te doen met het zadel. Dan alles wat je normaal aan oefeningen doet ook met zadel erop. Als hij/zij ontspant direct zadel eraf en weer terug naar het vertrouwde.
Ken je Parelli?
Ook zelf gaan lopen in Zone 3 (waar je later zit) kan heel hulpzaam zijn. Het geeft hem meer zelfstandigheid en je kunt oefenen met de spanning terwijl je er niet op zit.
Je kunt ook gaan oefenen met boven hem te staan. Bijvoorbeeld op een ton gaan staan.
Het paard mag van mij dan best rondrennen of freezen, zodra er een teken van ontspanning is ga ik op mijn hurken op de ton of ervanaf. Net zolang totdat hij er helemaal ok mee is. (opbouwen in sessies, naar gelang spanningsboog van paard)
Allemaal spannende dingen samen overwinnen maakt dat het steeds beter gaat.


Ik weet niet of je bekend bent met de patronen?

Je kunt dan bijv. Touch it aanleren op de grond, later met zadel en later erop. Dan heb je steeds iets bekends wat weer terugkomt.