Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:48

Langzamer dan hij zelf wil geeft hier ook vaak spanning.
Wat wel grappig is, met trainen is halthouden echt een uitdaging. Dan blijft hij dribbelen en draaien. Maar staan we in de dressuurring, dan staat hij steeds netjes vierkant doodstil :D Echt een pleaser.

@Abercrombie, klopt mijne heeft ook echt bevestiging nodig, anders wordt hij onrustig. En bij sommige personen voelt hij zich gewoon minder op zijn gemak, dat zie je aan heel zijn houding, krijgt ie van die plop-ogen en dan gaat dat hoofd omhoog.

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:52

Ik heb deze merrie pas een maand, als ik van te voren geweten had dat ze zo heftig kon zijn dan had ik haar niet gekocht denk ik. Ik ben meer een LB paarden persoon dus dit is een hele uitdaging voor mij.

Sunneva

Berichten: 2383
Geregistreerd: 08-11-10

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:49

Oef ja halthouden is inderdaad soms echt lastig, maar precies zoals jij zegt Starbreeze als ze echt aan het werk zijn gaat het juist super simpel omdat ze ook graag pleasen. Die van mij is aan het eind van de training altijd super gefocust op mij, en dan gaat het hh idd meteen mooi vierkant stil.

Pumpkins

Berichten: 3154
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:56

Starbreeze schreef:
Langzamer dan hij zelf wil geeft hier ook vaak spanning.
Wat wel grappig is, met trainen is halthouden echt een uitdaging. Dan blijft hij dribbelen en draaien. Maar staan we in de dressuurring, dan staat hij steeds netjes vierkant doodstil :D Echt een pleaser.


Precies mijn paardje!!! had het ook zo hier kunnen schrijven. :D

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 21:21

Oh wat klinkt dit allemaal bekend in de oren!
De mijne is absoluut RBE.

Hebben jullie ook het idee dat deze paarden veel meer gericht zijn op 1 persoon? Toen mijn paard een hoefblaar had wou hij niet met iemand anders meelopen. Toen ik kwam aangestormd omdat de veearts er was en hij toch wat meer naar voren op de weide moest deed hij alle moeite van de wereld om vooruit te geraken.
Hij stapt gewoon heel moeilijk mee met andere mensen, als andere hem eens moeten binnenzetten bellen ze me op dat ze hem weer niet op stal krijgen. Of niet eens door de poort van de weide. Mij volgt hij zonder druk op het touw (soms zelfs zonder touw en halster, weide is aan de overkant van de straat - doodlopend straatje)

Met rijden en in de stal bij het poetsen is hij echt een typische RBE. Elke hoek van de bak zitten bakkabouters te feesten en laat je hem 2 seconden te lang stilstaan gaat hij zijn eigenverzonnen piaffe opvoeren. In galop kan hij soms ook gigantische uitbarsters hebben. Gelukkig heeft hij wel geleerd inmiddels om netjes terug te komen.

Maar ik kan er absoluut niemand anders opzetten of hij flikkert ze op de grond. Soms begint hij gewoon random heel kleine rondjes te draaien of zelfs ter plaatse springen. Rennen zit er sowieso bij. Liggen ze er dan af komt hij heel stilletjes naar mij gestapt. Dus de afgelopen euhm 3 a 4 jaar heeft er gewoon niemand anders meer op gezeten. 1 keer nog iemand bij het uitstappen maar toen was hij wel al heel moe.

Ik had hiervoor ooit een veearts erbij gehaald want ik vond het niet normaal, zij had me toen al wat uitgelegd over links en rechtse hersenhelft. Maar toen wist ik niet dat het zover ging. Dus ik vind dit topic en alles wat ik op internet kon vinden super interessant!

Overigens wil ik jullie niet demotiveren, maar die van mij is 21 en nog even RBE als ervoren :')
Maar om eerlijk te zijn, ik rij eentje die LBI is. Geef me dan maar het nerveuze gedrag van de RBE, vind ik persoonlijk veel leuker om mee te werken.

Edit: ik rij hem overigens 6 jaar nu, waarvan we de eerste 3 jaar elkaar absoluut niet begrepen. Ik viel er dan ook wel maandelijks af.

Spianne

Berichten: 558
Geregistreerd: 02-09-11
Woonplaats: Hengelo

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 21:58

Dat eenkennige herken ik heel erg bij mijn pony :j Mijn shetje is vooral in het werk RBE, hij is dan onwijs gefocust op je lichaamstaal en hij wil je heel graag begrijpen. Als er dan iemand anders met hem werkt die hij niet precies snapt kan hij daar heel druk van worden.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 22:03

Mijne is niet eenkennig, is juist heel vriendelijk naar iedereen. Bij sommige kruipt hij zelfs bijna op schoot haha.

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 22:13

Oh, ik dacht dat het misschien ook zo een typisch trekje kon zijn :D oliebol, ligt het toch gewoon echt aan hem :')

tamaramt

Berichten: 7551
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 22:51

Mijn paard kan een heel knuffelig zijn met andere mensen voornamelijk kinderen.
Maar vertrouwt alleen mij in spannende situaties waarin ze onzeker word.
Het is ook absoluut geen mannenpaard en zeker niet geschikt voor de onzekere en niet onafhankelijk zittend ruiters.

Alivy
Berichten: 18
Geregistreerd: 29-02-12
Woonplaats: Sprundel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 22:58

Bij toeval dit topic gevonden, en wow wat een herkenning allemaal.

December 2011 kocht ik mijn meisjes droom en ik wist dat het een speciaal paard. De vorige eigenaresse deed haar best om naar de juiste persoon te zoeken. Gelukkig kwamen we op elkaars pad!

Met eerste x proef rijden voelde ik meteen de klik. Nog nooit in mijn leven op zo'n groot paard gereden en al helemaal niet een van dit kaliber. Meteen was het goed, een diepe zucht en ik heb werkelijk fantastisch gereden. Ik was verliefd.
Na nog een x proef rijden wist ik het zeker.

Eenmaal thuis leer je elkaar beter kennen. Een lieverd in de omgang maar zo snel gespannen om onverklaarbare redenen.
Ik reed al jaren paard maar nu bleek dat ik meer skills nodig had.
Het rijden ging vaak voor geen meter: kop in de lucht en snelheid maken en daarnaast nog heel veel andere dingen waarop ze reageerde.

Vorig jaar besloot ik ruiterfitness te gaan doen en deed ik bij de zelfde instructrice haar cursus houding, balans en inwerking te volgen.
Man, wat heb ik hier veel van geleerd en mijn paard veel kunnen helpen.
Door op mezelf te focussen volgt mijn paard mij en zijn we samen ontspannen. Ik kan nu veel beter controle houden en afleiden. We gaan niet meer stuiterend rond. Voltes of achtjes als het tempo te hoog is werkt voor ons goed, ook dingen op een rijtje zetten en pas stapje verder als het op dat moment helemaal goed gaat.
Alleen in galop kunnen we elkaar nog niet helemaal vinden, dit gaat nog erg hard, al kan ik het tempo wel terug krijgen. Soms raakt ze haarbalans kwijt en dan raakt ze in paniek. Op zon moment moeten we even wat anders gaan doen.
Wederzijds vertrouwen groeit en het is een heerlijk paard om te rijden, ze heeft zoveel in haar mars!

Als ze al die antennes eens uit zou kunnen zetten zou het soms makkelijker zijn. Maar ik zou geen ander paard meer willen!!

Inmiddels de goede mensen om me heen gevonden en met name mijn instructrice. Sommige mensen kunnen niet omgaan met of begrijpen het gedrag van mijn paard niet, dat is niet altijd fijn, veel onbegrip.

Ik blijf meelezen!

BusyMissy

Berichten: 981
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Midden Brabant

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 23:53

Heb ik dan een LBI? Komen niet zo vaak voor zie ik en dat kan wel kloppen. Hij is zwaar dominant en tegelijkertijd zeer sensibel, maar uit dit in introvert gedrag. Hij is zeer zeker van zichzelf en macho, maar je moet een grote fantasie hebben om hem steeds lekker aan het werk te houden.
Je kunt niet "door" hem heen, maar met een creatieve omweg kom je zeker waar je wilt zijn, maar wat vind ik het enorm moeilijk om dat steeds te zoeken en juist uit te voeren.
Wanneer ik niet 100% zeker van mezelf ben kan ik beter niet opstappen, maar ben ik dat wel dan rijden we de sterren van de hemel. Hij is zwart of wit, ook in wedstrijden kent hij geen grijs. We zitten bij de eerste 3 of we worden laatste. Een paard wat in de loop van de jaren echt mijn soulmate is geworden, enorm lief en betrouwbaar in de omgang, heerlijk stoer en vlot om mee buiten te rijden, is dol op springen. Maar owee als er iets gebeurd waardoor meneer geen zin meer heeft om te werken, dan wordt deze wereld echt te klein en driest hij overal tegenin. Dan heb ik letterlijk een bom onder mij waarvan ik 1 ding zeker weet: hij gaat ontploffen, maar wanneer?
We hebben nu al langere tijd het juiste respect voor elkaar gevonden waarmee we vooral weer plezier beleven aan alles, maar hij heeft regelmatig een wedstrijd verziekt. En natuurlijk kwam de bron dan uit mijzelf. Ik was een beetje zenuwachtig of reed te voorzichtig, of pakte juist iets teveel door op het verkeerde moment, of noem maar op.
Maar man, wat leer je veel van zo'n paard! Ik had hem nooit willen missen en wil dat nu nog steeds niet. Ik blijf leren van hem!

maralyn

Berichten: 10500
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 09:19

Kwa eenkennig. Moh eerder dat ze mensen vertrouwd of niet. Mij en mn vriend vertrouwd ze. Anderen niet. Als wij er maar bij zijn.

Wij beginnen weer vanaf nul.
Degene die haar heeft ingereden was een trekzak met een ruw been.
Onstuurbaar en ongecontroleerd zonder vertrouwen door de bak.

Nu eersr op de grond het werk leuk maken en samen door spannende momenten heen. Dit gaat super.
Af en toe een rondje er op zitten met vriend aan de hand.

Van het zomer opnieuw beleren onder het zadel. Zodat ze het leuk vind en lekker kalm blijft.
We dubbele lijnen nu veel. Dus er is straks ook een stuur op.

Ondanks alles in die anderhalf jaar tijd. Toch erg blij met haar.

Ze heeft een moeilijk karakter. En zoveel schreeuwden dat we haar moesten verkopen.
Maar met de juiste begeleiding kont t goed.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 09:32

Mijn god, wat een herkenning! Ik dacht dat ik een adhd-paard had, maar het is dus een RBE. Ben gelukkig niet de enige. Ik heb hem al vanaf 3mnd. Met een jaar of 2 dacht ik: met dit oaard stap ik op en rij ik zó weg. Ondanks dat hij heel heftig was, had hij inderderdaad een enorme will to please. Maar ik heb het verpest. Met ong 2,5 jaar nam ik hem mee voor een cursus voor jonge paarden. Alleen in de trailer op pad en ook nog aan het werk op vreemd terrein was veel te veel. Daarna was er geen land meer mee te bezeilen. Inmiddels is hij bijna 5 en ik zit met mijn handen in het haar.

Ik doe academische rijkunstmet mijn paarden. Vanaf de grond doet hij dat best heel goed, maar heb niet het idee dat hij het heel leuk vindt. Op afstand sturen gaat met hem goed. Gek genoeg is hij goed verkeersmak, maar uitetaard als er een grasspriet de verkeerde kant op wasit, is hij helemaal over de zeik. Zie hem dan maar eens te kalmeren. Vorig jaar begonnen met zadelmak maken. Zadel zit erop. Ik zit er ook op (zonder zadel dan), maar lopen met een persoon erop vindt hij doodeng. Als hij achter iemand aan mag lopen, gaat het weer wel goed. Dat kan zelfs mijn dochter van 10 zijn.

Op een gegeven moment werd hij zó hysterisch, dat ik Laarakker er eens naar heb laten kijken. Was ook vanalles mis. Waarschijnlijk door de stress. Alles zat vast en zijn maag-darmstelsel rot. Zij vroeg zich af: eerst stress of eerst de klachten. Nou, dat kan ik wel beantwoorden: eerst stress, want het werd zo, nadat ik die cursus met hem wilde doen.

Dus nu even niks meer met zadels en andere ingewikkelde dingen, iemand erbij gehaal die Cranio Sacraal doet en zijn rug los kan maken. Dat gaat heel goed en wordt hij zó relaxt van! Zo zie ik hem zelden! Dus dat houden we nog even vol.

Máárrrr.... Nu wil ik dus graag ieys verzonnen om te doen wat hij ook leuk vindt om samen te doen. Vroeger stond hij hij al te trappelen als ik de paddock in kwam om iets met de paardjes te gaan doen. Hij was beledigd als een ander paard pakte (ik heb er 5). Nu loopt hij weg. Dat filmpje van dat liberty lijkt me wel wat. Beetje spelen zonder al te ingewikkelde dingen. Dat het ook weer leuk wordt. Hij is niet zo toe aan hele serieuze dingen, denk ik. Lang jeugdig.

En over die spiegel.... Zéker waar. Waardoor het lastig is, want ik heb weinig geduld. Daar kan ik bij hem niet mee aan komen. Het gaat wel weer beter hoor, maar ik krijg graag mijn onbevangen paard weer terug. Nu nog iets vinden wat voor beiden leuk is. Ik weet niet zoveel van Parelli. Maar dat liberty lijkt me wel wat. Extra handicap: ik werk met al mijn paarden met een clicker. Dat kan bij hem niet. Hij raakt zó gefocust op die snoepjes, dat hij niks anders meer kan. En met een kriebel ofzo, maak ik hem niet echt blij....

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 09:35

Mensen die zeggen om hem weg te doen ken ik maar al te goed. Kwam voor mij altijd erg demotiverend over omdat ik ergens wel wist dat we elkaar ooit wel eens gingen begrijpen.

Maar hij was zogezegd gevaarlijk en onvoorspelbaar. Ondanks dat wanneer hij ineens wegrende, ik het wel voelde aankomen en dus zo ook leerde blijven zitten. Afgelopen 3 jaar ben ik er denk ik niet meer afgevallen, gewoon omdat ik hem beter aanvoel. Hij doet nogsteeds dezelfde dingen (sinds een jaar veel minder tot bijna niet meer).

Gelukkig passen we wel goed bij elkaar omdat we beide veel structuur nodig hebben, alleen heb ik dat tot 2 maanden geleden nog nooit in het rijden toegepast. Nu rijden we 10 min en 2,5 min pauze, dat 3 keer. Dan zijn we 45 min weg en hebben we 30 min gereden. Hij kan erg genieten als hij weet dat hij die pauze even krijgt. Al kon ik hem vroeger geen pauze tussenin geven want dan was hij precies alles vergeten en weer helemaal streskop.

brighteyes85

Berichten: 1208
Geregistreerd: 18-07-11
Woonplaats: waar ik wil

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 10:05

Wat een feest van herkenning en opluchting dat ik niet alleen hierin sta. Hier ook een RBE tje, nou ja tje...

Ik merk vooral als de oefeningen wat moeilijker worden, meer geduld en coördinatie vragen hoe duidelijker het wordt.
Op die momenten gaat ze rennen om het zo maar te zeggen. Ik moet het stapje voor stapje in alle rust aan haar uitleggen, zonder mijn geduld te verliezen en daarna moet ik het haar zelf uit laten vinden.

Ik heb er nu 4 jaar over gedaan om dit uit te vinden. Bloed, zweet en heel veel tranen heeft het me gekost. Ze heeft zelfs een korte tijd te koop gestaan, omdat ik niet meer wist wat ik met haar aan moest.
Met een nieuwe instructeur en nu een nieuwe stal en andere voeding, rust, een les geduld voor mij en werk patronen hebben ons er weer boven op geholpen. Daarnaast het inzicht dat ik een RBE paard heb en welke oefeningen goed zijn om mijn paard te helpen.

SharonIndezz
Berichten: 4706
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 11:03

las iets over eenkennig... mijn paard is onwijs eenkennig :)

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 11:06

Mijn merrie is wel eenkennig maar laat zich wel door anderen behandelen en pakken. Alleen staat dan de hele tijd het hoofd en lijf op standje "ikvertrouwditniksmaarikwerkmaargewoonmee" :+

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 12:00

De mijne vindt juist (op de grond) echt iedereen gezellig en tof, een echte theemuts is het :D Maar mensen moeten wel rustig zijn qua bewegen/geluid, ze is wel wat schrikkerig bij vreemden.

Onder het zadel is ze wel onwijs eenkennig, ze blijft braaf maar is bij een andere ruiter altijd heel gespannen en zoekt duidelijk steun bij mij. Op buitenrit mag ze wat mij betreft dan ook niet met een ander.

tamaramt

Berichten: 7551
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 12:08

Ik laat sowieso niet iemand anders op mijn paard.
Ik heb dat een enkele keer gedaan met stalgenootjes maar wat is mijn paard dan de beste spiegel die er is.
Veel mensen snappen mij vaak niet of geloven het niet dat ze moeilijk is met rijden.
Maar als ze er eenmaal op zitten snappen ze het wel.
Ze laat duidelijk merken als ruiters te onervaren zijn of te hardhandig. Dan is het stuur kwijt en word ze erg onzeker en gaat ze van alles doen. O.a. stuurloos rondrennen, bit vastpakken, je tegen de kering butsen etc etc.

Ik kan er zelf mee lezen en schrijven en ze is voor mij de ideale spiegel en elke dag leren we samen bij :)

Buitenrijden doe ik regelmatig(minimaal 1 x per week) en ik ga ook vaak alleen naar buiten.
Dit is nooit een relaxte lange teugel rit maar dat maakt niet uit. Ik weet dat en accepteer het maar samen genieten we evengoed van de buitenrit.
Ik zou er nooit iemand anders op laten rijden op buitenrit want die verongelukt ermee.

Bhodi
Berichten: 5316
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Groningen

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 12:10

Een vriendin van mij reed er zo mee weg, bij mij wilde het ook wel.
Nu ze bij haar "bruikleen meisje" is, doet ze alles, zo bijzonder!

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 14:14

@fabster, ik stond idd zo onderhand ook met de Ritalin klaar. Wist gewoon op sommige momenten niet wat ik ermee aan moest. Daarom ben ik wel blij hier veel soortgelijke verhalen te lezen, dat geeft hoop en zelfvertrouwen.

Dat van het teveel zijn herken ik ook maar al te goed. Ik kocht mijn paard 2 jaar geleden op 10 jarige leeftijd. Er zaten knopjes t/m Z1 op maar hij was nooit officieel gestart. Dat wilde ik in eerste instantie ook niet maar het begon toch te kriebelen dus heb ik hem direct M1 gestart en daar heeft hij nu ook 5 wp in. Echter was hij altijd zo gespannen dat ik dat weet aan het feit dat hij nooit op wedstrijd geweest was. Dus heb ik een keer 2 dagen achter elkaar wedstrijd gereden om te zien wat dat met zijn spanning deed. Nou... Dag 1 was hij al een bom maar op dag 2 ging hij helemaal over de emmer. Hij kon het niet verwerken.

Ik neem hem daarom nu wekelijks mee naar de clubles. Van de eerste keer was hij ook 4 dagen over de flos, daarna werd het beter. Dus met beleid toch ervaring op laten doen werkt het beste voor hem. Maar overvragen en pushen werkt idd averechts.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 14:21

Ik laat ook niet meer iemand anders erop dan mijn beste vriendin. Zij is zelf veel verder in het rijden dan ik (PSG) en heeft daarnaast engelengeduld en fijngevoeligheid waarvan ik alleen kan hopen dat ik daar ooit bij in de buurt kom. Als je het goed doet, doet hij het ook goed. Bij mij knarst hij nog wel eens als we flink aan het trainen zijn, dat doet hij bij haar nooit. Zij laat eerder de spanning afvloeien ofzoiets. Ik leer er wel altijd veel van want ik wil het ook goed doen naar hem toe.

Vorig jaar heeft er wel een springruiter even opgezeten om een rondje te springen (durf ik zelf niet meer) maar die viel er na hindernis 1 af omdat mijn paard dacht in de barrage van een of andere grote prijs te zitten :+ Bloedfanatiek en snel werd hij ervan haha.

Verder doen we ook aan vrijheidsdresuur, dat vindt hij geweldig! Kan hij echt zijn best voor je doen en dat doet hij graag :)

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 14:44

@Fabster:
Je zou kunnen overwegen om iemand anders je paard te laten beleren. Iemand die je vertrouwt, die ervaring heeft met dit type paarden en rustig en zelfverzekerd is.
Dit heb ik destijds met mijn jonge paard gedaan. De merrie die ik al had is een echte Lbi, inrijden ging als vanzelf. Mijn jonge ruin is een echte Rbe, maar daar was ik me destijds niet van bewust. Na een lange weg om zijn vertrouwen te krijgen wilde ik hem beleren, maar dat ging mis. Alleen maar rennen, stress en paniek. Ik raakte mijn eigen rust en ontspanning kwijt en we bleven vastlopen. Toen heb ik mijn trots en gevoel van ik moet dit toch kunnen aan de kant gezet en hem naar een bevriende trainer gebracht die ervaring heeft met dit type. Binnen 4 weken was het gepiept. Heb nog 2 weken paar keer per week daar met hem gelest en vanaf die tijd thuis verder. Ging ook niet altijd zonder slag of stoot, maar we konden in elk geval met elkaar verder.
Mijn Rbe en ik maakten elkaar alleen maar meer onzeker en versterkten elkaar. Ik wilde zo graag dat het goed zou gaan en zou lukken dat dat alles juist in de weg ging staan.
Het besluit om hem weg te brengen vond ik ontzettend spannend, maar is wel het juiste geweest.

Inmiddels begrijpen we elkaar en kan ik hem bieden wat hij nodig heeft: rust en vertrouwen en zo nu een dan even lekker gek doen. We gaan zelfs zonder zadel naar buiten en in rengalop over het zandpad.

We zijn wel bijna 5 jaar verder, maar dan heb je ook wat :D

Momenteel beleer ik hem in het tuig om aangespannen met hem te gaan rijden.
Heeft iemand ervaring met de eerste keer daadwerkelijk inspannen van een Rbe?

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 14:49

Starbreeze schreef:
@fabster, ik stond idd zo onderhand ook met de Ritalin klaar. Wist gewoon op sommige momenten niet wat ik ermee aan moest. Daarom ben ik wel blij hier veel soortgelijke verhalen te lezen, dat geeft hoop en zelfvertrouwen.

Dat van het teveel zijn herken ik ook maar al te goed. Ik kocht mijn paard 2 jaar geleden op 10 jarige leeftijd. Er zaten knopjes t/m Z1 op maar hij was nooit officieel gestart. Dat wilde ik in eerste instantie ook niet maar het begon toch te kriebelen dus heb ik hem direct M1 gestart en daar heeft hij nu ook 5 wp in. Echter was hij altijd zo gespannen dat ik dat weet aan het feit dat hij nooit op wedstrijd geweest was. Dus heb ik een keer 2 dagen achter elkaar wedstrijd gereden om te zien wat dat met zijn spanning deed. Nou... Dag 1 was hij al een bom maar op dag 2 ging hij helemaal over de emmer. Hij kon het niet verwerken.

Ik neem hem daarom nu wekelijks mee naar de clubles. Van de eerste keer was hij ook 4 dagen over de flos, daarna werd het beter. Dus met beleid toch ervaring op laten doen werkt het beste voor hem. Maar overvragen en pushen werkt idd averechts.


Inmiddels gaat hij wel weer op de trailer. Samen met mijn fjord wel. Ik neem hem dan mee naar de les. De les is dan met mijn fjord en hij staat er om aan nieuw terrein te wennen en in de trailer te reizen. Gaat steeds beter. Alleen had hij ineens bedacht dat de voorbalk gevaarlijk was als ik bukte om er onderdoor te gaan. Schoot ie steeds de trailer weer uit. Een boer kwam me wel even "helpen". Beest helemaal over de zeik. Tot mijn vriend ineens een helder monent had en de voorbalk weg haalde. Hij wandelt er zo in :)
Blijft dus een zoektocht naar het probleem. En ik zie het niet altijd even snel. En aangezien ik ook wel in het RBE vakje pas, schrik ik me zelf ook regelmatig een ongeluk, als hij schrikt 8)7

Dat helpt ook niet. Toch wil ik hem niet verkopen. Hij heeft hier zijn vrienden én zijn verkering. Dus we blijven proberen. Als ik een goeie dag heb, gaat hij ook een stuk beter. Dus het is waarschijnlijk een lange weg, maar ergens komt het vast wel goed.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 14:56

@Alet; naar wie heb jij je paard gebracht? Ik ben zo bang dat bij het 'zadelmak' maken er zoveel druk op hem wordt gezet, dat hij het vertrouwen helemaal kwijt raakt. Ik sta trouwens wel onder goede begeleiding hoor. En het zadel en het hoofdstel zitten erop. Ik zit er ook op en dat ging eigenlijk best goed. Alleen het alleen lopen was een probleem. En toen ik er achter kwam dat zijn hele rug vast zat, ben ik ermee gestopt. Dit voorjaar, als het weer (en daarmee ook mijn bak) weer beter worden, gaan we het weer op pakken. Zijn rug gaat ook beter en met de cranio kan hij zich ook ontspannen.

Maar uitlenen om zadelmak te maken, wil ik wel in mijn achterhoofd houden.