Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Buiten ook, beetje extreme-trail-idee... loopt graag gewoon door het bos etc., paden zijn voor mietjes..

Nog steeds zie je hem genieten als ik met de lange bezig ben, vooral als we dan naar buiten gaan
Spijtig van dat ongeluk met de koets, zelfs met een LBI kunnen dingen gebeuren, al was hier waarschijnlijk wel een medisch iets de oorzaak .. Echt jammer

Mariett schreef:Hebben jullie paardjes ook 'iets' waar ze ineens in de extravert modus komen? Bij Marie is dat springen. Bij springen gaat ze er echt helemaal voor, vol in de galop de hindernis over. Vindt ze echt heel leuk!
Ik heb dus sinds kort zo'n hele grote bal, en na een beetje oefenen met aanraken enzo begint hij er nu achteraan te rennen. Echt grappig, hoe fanatiek hij dan wordt! En liever de bal drijven dan mij.
), verder heb ik altijd gezegd dat koeien drijven wat voor hem is, maar meer nog het paard zijn die bij het (team)pennen de moeilijke kalven afzondert en wegjaagt want als cuttingpaard mag je niet bijten denk ik
En voetballen
al heb ik nog niet de kans gehad om te zien wat hij met een echte bal doet, durf het niet zo goed aan met die tanden van hem

[***] schreef:...want als cuttingpaard mag je niet bijten denk ik
Gebeurt dus wel eens, happen/bijten is natuurlijk wel ook een onderdeel van het natuurlijke drijfgedrag.
arans schreef:Dus wat voor aanpak gebruiken jullie hiervoor? Soms momenten in lassen om even te laten grazen? Of ook streng zijn?
Af en toe laten grazen, bijvoorbeeld als hij voorop stapt en de anderen vooruit is, dan mag hij even grazen tot ze bij zijn (meteen een goede motivator om voorop te lopen en door te lopen
). 
Of ze achteruit zetten (yoyo-game, kan ook onder het zadel op zich) of achterhand verplaatsen (moet je alleen niet zo eentje als die van mij hebben die netjes achterhand verzet en blijft eten
). Gewoon alles wat je kan bedenken om de aandacht af te leiden en vooral: zie het als een spelletje. Denk als die succes heeft van 'he, verdorie, ik was te laat' ipv 'grrrrrrŕrrr' en allerlei andere verwensingen. Vooral dat laatste maakt VEEL verschil 
Maar ongehoorzame beestjes zouden we wel buitengewerkt krijgen
. Koeien zijn dubieus. Zeker als je als paard ooit eens een kudde koeien hebt gezien die zich probeerden te verstoppen. Achter hele dunne boompjes
. Misschien dat het door haar betovergrootmoeder komt, die heeft nogal wat races gelopen en gewonnen, maar mevrouw is gek genoeg dan weer wel dol op racen. Alleen al dat optrekken vanuit stilstand vindt ze geweldig.
) maar aan de hand was het soms wel lastig om al die grassprieten te laten staan. Dat ze onderhand weet dat ze altijd wel ergens even mag eten om 'weer op krachten te komen' scheelt wel. Zodra ze doorhad dat ik toch niet zo'n onredelijk en onnadenkend monster ben dat een paard opjaagt tot de hongerdood er op volgt was ze ook een stuk makkelijker te motiveren om die ene grasspriet te laten staan. Waarom moeite doen voor één spriet als je weet dat er een heel veld vol met jouw naam er op staat te wachten?
) echt zo naar mij kijkt van: Ja? Krijg ik nu iets dan?
met mijn pony is ook de afspraak: ik bepaal. Met rijden mag hij snaaien als hij blijft lopen, hij is niet zo groot, dus tja als het gras dan soms bijna tot zn neus komt snap ik dat hij t niet kan weerstaan. Hij is hier heel handig in geworden, het lukt hem zelfs in draf!
doe ik ook weleens hoor, want ik bepaal, maar met grasjes vind ik gewoon fijner, dan komt hij met plezier mee ipv met tegenzin. Nina_rex schreef:Leuk filmpje trouwens [***]! Al vind ik het er nog best wel enthousiast uitzien.

Je ziet wel dat hij nog niet zo goed weet wat hij ermee moet, maar er komen ook al, voor mij, heel herkenbare karate-moves voorbij
Maar dan was ze de rest van de wandeling wel braaf.

Echt schrikken doet ze btw zelden, maar dan gaat de sluipmodus aan (freeze) maar gelukkig weet ze dat overal voor stil staan niet op prijs wordt gesteld, dus krabbelt ze er vaak snel langs. Ook dat doet ze op haar eigen vage manier

'.
.