Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:25

saskiakefie schreef:
Chrizz schreef:
Ik kan dit filmpje niet eens afkijken. Snap totaal niet wat de bedoeling is en dat paard ook niet. Daarom hou ik dus ook niet van parelli en dit bewijst het dan maar weer

Een natuurlijk reactie zou gewoon zijn dat het paard naar achteren stapt. Probeer het met een groen paard grote kans dat die het zo door heeft :j

De natuurlijke reactie voor een paard dat zoveel stress ervaard is toch vluchten?

Chrizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:26

Nou ik doe het wel op een andere manier. Dat touw zo aan dat hoofd en de klappen die ie er mee krijgt lijkt mij niet heel natuurlijk. Je kan hem ook anders in z'n achteruit zetten . Lijkt mij als je het zo doet dat het paard alleen maar kopschuw word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:26

Wat ze nu aan het doen is werkt blijkbaar ook niet, ik vind het er ook niet prettig uitzien.
Ik zie een paard dat onzeker word en de 'hulpen' niet snapt.
hoe ik het op zou lossen? Meer met stem denk ik, en als hij achter je loopt en in jou ruimte komt armen onverwachts bewegen, je kan hem best terug zetten maar op deze manier levert het alleen maar frustratie op voor het paard en voor de eigenaar..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-01-13 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:27

Paintlinger schreef:
saskiakefie schreef:

Een natuurlijk reactie zou gewoon zijn dat het paard naar achteren stapt. Probeer het met een groen paard grote kans dat die het zo door heeft :j

De natuurlijke reactie voor een paard dat zoveel stress ervaard is toch vluchten?

Zoveel stress ervaart hij dus niet :+

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:28

Filmpje niet af gekeken, wordt er naar van. Tuurlijk snapt paard niet wanneer ie iets goed doet als je maar door blijft gaan met prikkels geven! En aan de blinde zijde aan het hoofd trekken, en naar achterhand meppen....nee, walgelijk. Heb zelf op het werk een paard gehad met maar 1 oog; voor dat dier was het natuurlijk om uitgebreid rond te kijken, om toch aan beide zijden wat mee te krijgen van vreemde omgeving. Die ruimte kreeg hij ook, en dan bleef hij prima aan het been. Werd hij hierin begrensd dan schoot hij in de stress.

Nee, dit filmpje vind ik hele slechte reclame voor parelli als methode

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:29

Hoezo Repelsteel? hij wil op een gegeven moment ook weg.......
Maar ook dat blijkt zinloos hij uiteindelijk slaat ie dicht.

Lekkere training.......de eerste 10 seconden begreep het paard er nog iets van.......daarna werd het waanzin..

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:32

Paintlinger schreef:
saskiakefie schreef:

Nee, het is een (van de) manier(en) om je paard achterwaarts te laten, gaan, mijn paard doet het als ik mijn hand omhoogdoe en vanuit de pols van rechts naar links beweeg. De bedoeling van Parelli's training is dat je groot begint zodat het paard het snapt en zodra hij het snapt het signaal dan telkens verkleint. Mijn paard stopt bijv. achter mij als ik mijn wijsvinger opsteek. Eerst heeft ze geleerd dat ze moet stoppen als ik mijn arm omhoog doe. Dat kan je verkleinen en dat moet ook. Maar hier is de eigenaar een superklungel en het paard heel duidelijk: hij wordt niet rechtvaardig beloond voor zijn reactie en bedenkt bekijk het maar. Het stomme van Linda P. is dat ze de eigenaar niet op tijd stopt en corrigeert maar het kwaad is dan al geschied. Paard bedenkt bekijk het maar allemaal en daarom moet Linda P keihard werken. Sukkels. Nogmaals paard is terecht niet meer gemotiveerd.

Paintlinger

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:32

Dat snap ik wel fransje..... maar dat is als je het GOED aanpakt....

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:36

Als Parelli methode fan begrijp ik wel wat ze aan het doen is, zoals hierboven ook al een aantal keren uitgelegd. Echter vind ik dit ook niet zo'n succesvol filmpje omdat er bijna geen nadenkpauze inzit voor het paard en daardoor onnodig veel fase 4 wordt toegepast in mijn ogen.

Bedenk wel dat de man in het begin een 'student' is, volgens mij heeft hij nog niet de ervaring die nodig is voor wat hij aan het doen is en dat is jammer. Ik vind hem ook te 'boos' in zijn lichaamstaal daardoor gaat het op straf lijken en dat is niet wat Parelli inhoudt.

En een misvatting over natural horsemanship is dat 'natuurlijk' alleen maar vriendelijk in zou houden. Natuurlijk staat in mijn ogen voor 'zoals het in de paardenkudde gaat'. Echter, subtiele waarschuwingen/signalen gaat altijd vooraf aan duidelijkere taal als slaan en bijten. En in dit filmpje had het wel wat subtieler gemogen in mijn ogen.

Maar inderdaad, kijk aub het filmpje wel helemaal af! Dan zie je dat het resultaat er wel komt en het paard op de subtiele aanwijzingen gaat reageren.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:37

Paintlinger schreef:
Dat snap ik wel fransje..... maar dat is als je het GOED aanpakt....

ja precies, de grootste fout hier van Linda P is dat ze niet ingrijpt na de eerste keer dat het paard goed reageerde (dus na 11 sec.). Die kneutereigenaar gaat maar door met zijn harde gezwiep, en zij zegt er niks van. Heel stom allemaal. Het paard slaat daardoor helemaal dicht. Echt nie goed nie.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:37

Paintlinger schreef:
Hoezo Repelsteel? hij wil op een gegeven moment ook weg.......

Lekkere training.......de eerste 10 seconden begreep het paard er nog iets van.......daarna werd het waanzin..

Wel afgekeken? :) Later doet ie het namelijk een stuk beter. :j
Daarnaast wordt ie ook gecorrigeerd voor het feit dat hij niet op Linda let.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:38

Paintlinger schreef:
Hoezo [naam]? hij wil op een gegeven moment ook weg.......

Waar wil hij heen dan?
Als het paard echt weg had gewild in paniek dan was hij wel weggelopen. Wees eerlijk, geen 10 linda's die hem dan tegen zouden kunnen houden, daarvoor is zo'n paard veel te sterk. Hij had haar dan echt wel als een klein poppetje achter zich aan gesleurd. En dichtslaan doet hij ook niet. Dat het paard rondjes gaat lopen is het gevolg van dat ze zijn achterkant van haar af wil keren zodat ze niet in de gevarenzone komt te staan (want dat wil je niet bij een paard als dit) en na een aantal rondjes ziet het paard in dat het de bedoeling is dat hij zijn achterkant van haar afwendt. En dat gaat best snel... sneller dan meniggeen zijn paard een nieuwe dressuuroefening kan aanleren want dat doe je niet binnen een minuut zoals Linda hier wel doet met dat afwenden van zijn hindquarters.

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:39

Wat een onwijs braaf paard!
Kan voor het dier al helemaal niet gezellig zijn dat het sltje van het touw steeds tegen zijn mond/kaak aanvliegd.
ken helaas niets van parelli maar dit moet ze toch niet met mijn paarden doen! Beestje snapt het niet en ze blijven maar doordoen heel sneu! -O-

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:40

tamary schreef:
Opvoeden mag dan uit de mode zijn, maar voor het welzijn van de dieren is het wel noodzakelijk. Helaas kan dat niet altijd met lieve woordjes en een wortel.

Haha.... strak verwoord Tamary!
*\o/*

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:40

Nou ben ik geen Parelli volger maar ik zie een paard die schijt heeft aan de mens :') hihi.
Ookal heeft ie maar 1 oog,op het filmpje heeft het paard duidelijk meer interesse in andere dingen en kijkt steeds weg.Dan wil degene met het touw de aandacht terug krijgen maar daar heeft het paard (nog) geen interesse aan.
Ik zie geen walgelijke dingen :n ,ziet er wat vreemd uit ja omdat we het niet gewend zijn maar paard staat steeds met de oortjes naar voren en toont alleen interesse in de dingen eromheen _O- en dat is waarschijnlijk ook het probleem bij het dier wat men wil afleren.

Ook zie ik dat het paard bijna over de leider heen wil lopen := ,op een heel nonchalante manier zelfs hihi.
Nee ik zie (gelukkig) geen nare dingen,wel zie ik een lekker eigenwijs,ongevoelig voor kleine singalen-paard. :)

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:47

scoxxx schreef:
tamary schreef:
Opvoeden mag dan uit de mode zijn, maar voor het welzijn van de dieren is het wel noodzakelijk. Helaas kan dat niet altijd met lieve woordjes en een wortel.

Haha.... strak verwoord Tamary!
*\o/*

Ik snap echt niet dat mensen dit als opvoeden zien! Er wordt gewoon niks duidelijk gemaakt aan het paard (en ja ik heb het filmpje afgekeken).

Maar goed, dan blijkt weer hoeveel meningen verschillen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:47

Barroco schreef:
Ik snap echt niet dat mensen dit als opvoeden zien! Er wordt gewoon niks duidelijk gemaakt aan het paard (en ja ik heb het filmpje afgekeken).

Maar goed, dan blijkt weer hoeveel meningen verschillen.

Met dit soort ongenuanceerde opmerkingen, vraag ik me soms wel eens af in hoeverre de schrijver echt veel ervaring heeft met "moeilijke paarden".

Kyara27 schreef:
Ik begrijp op zich wel wat ze het paard wilt laten begrijpen. Die man pakt het onhandig aan, die geeft de signalen niet juist. Net als te laat clickeren met clickertraining. Timimg is zo belangrijk!
Het paard moet op haar letten en niet op de omgeving, maar dit paard lijkt net een kind met ADHD. Hij is overal met zijn aandacht, behalve bij haar. Daarvoor geeft ze die rukken aan het touw: Snap out of it! Zoals mensen elkaar wel eens een tik in het gezicht geven als iemand hysterisch doet. Dat drukke gedoe wat ze doet om het paard heen, is hem te laten wijken voor druk. Al vind ik daarbij wel dat ze de oefeningen wel erg snel op hem af vuurt, daar zouden denk ik wel wat rust momenten tussen kunnen. Ze loopt in de richting van zijn hoofd om hem linksom te laten gaan, eerst met gewapper, maar als hij niet wijkt tikt ze hem aan met haar platte hand. Lijkt mij duidelijk voor het paard. Als mijn paard teveel op iets anders let probeer ik hem ook af te leiden door hem in allerlei richtingen te bewegen.

freeride schreef:
ik ben behoorlijk anti-parelli, omdat ik niet hou van 7 spelletjes die je moet doorlopen, ieder paard is anders, en ik snap 't stokje niet.
Op dit filmpje zie ik wel wat de bedoeling is: het paard moet op afstand(lengte touw) blijven staan, maar ik zie een hondsbrutaal ongeinteresseerd paard, een typische bully, die heel gemakkelijk over je heen walst als ie daar zin in heeft.
Het halster zit enorm laag, daar stoor ik me aan.
Dit paard zou het idee beter snappen door hem na 1x vragen achteruit te gaan een tets met het touw op de bortkas te geven, en bij geen effect op de neus. beter 1x scherp doorkomen dan uren aan z'n neus te rammelen met een halster. uit mijn ruimte=uit mijn ruimte, bij mij iig. of je nu natural of klassiek of regulier of modern met je paard bezig bent, iedereen weet hoe grof en hard een paard een ander paard corrigeerd, en daarna is het ook klaar, dus wat Linda Parelli hier doet, nee, niet mijn ding.
edit: ik zie geen zielig nerveus of zenuwachtig paard, maar een hondsbrutaal paard, met enorm veel zelfvertrouwen.

Interessante aan dit topic, is zoveel zielen zoveel overtuigingen. Interessant om te lezen. Enige wat mij wel irriteert zijn de reacties als "bah, sielugh" maar er wordt niet uitgelegd waarom dit zielig zou zijn en/of een alternatief voorgesteld.

Wat is een alternatieve methode om dit dier wel respectvol te krijgen naar de mensen om hem heen?

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:52

funnyhorses schreef:
Nou ben ik geen Parelli volger maar ik zie een paard die schijt heeft aan de mens :') hihi.
Ookal heeft ie maar 1 oog,op het filmpje heeft het paard duidelijk meer interesse in andere dingen en kijkt steeds weg.Dan wil degene met het touw de aandacht terug krijgen maar daar heeft het paard (nog) geen interesse aan.
Ik zie geen walgelijke dingen :n ,ziet er wat vreemd uit ja omdat we het niet gewend zijn maar paard staat steeds met de oortjes naar voren en toont alleen interesse in de dingen eromheen _O- en dat is waarschijnlijk ook het probleem bij het dier wat men wil afleren.

Ook zie ik dat het paard bijna over de leider heen wil lopen := ,op een heel nonchalante manier zelfs hihi.
Nee ik zie (gelukkig) geen nare dingen,wel zie ik een lekker eigenwijs,ongevoelig voor kleine singalen-paard. :)

Helemaal niet het is een HEEL BRAAF PAARD,niet eigenwijs, hij is heel gevoelig voor signalen, hij doet namelijk meteen wat er wordt gevraagd in de eerste 11 sec! Daarna gaat de eigenaar maar door met de vraag zonder op zijn paard te letten en dan wordt het paard recalcitrant en heeft de schijt aan de sukkels die niet zien dat hij braaf gehoorzaamde. Terecht dus!!
Wat erger ik me toch dood aan mensen die niet goed kijken naar een paard (en zijn reacties) alleen maar dom brullen HIJ MOT LUISTEREN (en niet zien dat het paard hier dus heel braaf luistert).

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:52

Ik vind dit een goede methode om een paard respectvol te krijgen tegenover mensen. Echter gebeurt het hier totáál niet op de juiste manier :n

Ik gebruik ook bepaalde dingen van Parelli voor mijn ruin die denkt dat hij hengst is en iedereen onder zich heeft staan. Maar dan toch écht wel op een andere manier.

Niet beginnen met grote hulpen, maar juist met de minste hulp, de hulp die je uiteindelijk wilt gebruiken.
Steeds meer druk (grotere hulpen), en wanneer het paard reageert, NIET door gaan met de druk maar de druk laten vallen of verminderen.

Dat is alles behalve wat er hier gebeurt.. Waardoor het paard reageert zoals het reageert in het filmpje. Vervolgens wordt hij daarvoor steeds gestraft.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:56

Fransje_70 schreef:
funnyhorses schreef:

Helemaal niet het is een HEEL BRAAF PAARD,niet eigenwijs, hij is heel gevoelig voor signalen, hij doet namelijk meteen wat er wordt gevraagd in de eerste 11 sec! Daarna gaat de eigenaar maar door met de vraag zonder op zijn paard te letten en dan wordt het paard recalcitrant en heeft de schijt aan de sukkels die niet zien dat hij braaf gehoorzaamde. Terecht dus!!
Wat erger ik me toch dood aan mensen die niet goed kijken naar een paard (en zijn reacties) alleen maar dom brullen HIJ MOT LUISTEREN (en niet zien dat het paard hier dus heel braaf luistert).

Jep zeker braaf maar ook ongevoelig!Paard houd 1 sec de "aandacht" erbij en daarna lekekr zijn/haar eigen zin.
Ze zullen heus wel kijken naar hoe het dier reageerd hoor,ik zie het paard trouwens maar een enkele keer afkauwen op een reactie,paard doet daarna gewoon weer zijn eigen zin.
Ik vind het ergens wel grappig om te zien,dit zal vast een paard zijn wat nooit eerder met Parelli of weet wat in aanraking is geweest en ook baasje zal het moeten leren.

PatriciaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:59

Hoe ik het filmpje zie als parelli beginner!
Paard doet meteen wat verwacht word bij de jojo game,word hiervoor gestraft en komt in opstand want snapt er niks meer van.
Linda neemt het over en hij word door de games gejaagd.
Met harde hand maar heeft wel als resultaat dat het paard weer doet wat verwacht word!
Maar moest het wel zo hard? In de eerste seconden is al te zien dat het paard graag wil doen wat van hem verwacht word..

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:59

Begrijp er geen snars van. Parelli is toch natuurlijk en vriendelijk?
Wat is in vredesnaam de bedoeling van het rukken aan het touw. Wat moet er hier bereikt worden.

Vind het een zeer ongaangenaam en on-paardvriendelijke video :(

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 13:00

Anoniem schreef:
Als mensen ergens misselijk van willen worden... wordt het dan maar hiervan:

[LN] Wat zullen we hier nou van zeggen...

Link is verwijdert, kan daar dus geen mening over geven.

Voor de rest kan ik de mensen die alleen maar op grond van dit filmpje en eventueel die van Catwalk met Pat Parelli alleen maar wensen dat ze verder kijken dan alleen dit filmpje en niet op grond van welgeteld misschien twee voorbeelden de hele methode maar de grond in trappen. Want Parelli heeft het ook niet allemaal zelf verzonnen. Het is een methode die door meerdere mensen wordt gehanteerd, goede paardenmensen die alleen niet zo goed zijn in het overbrengen naar de mensen toe.

Verder krijg ik ook de indruk dat niemand die link met de 22 pagina's eerdere discussie heeft gevolgd die ik eerder heb neergezet. Tja, dan kan ik er verder ook niets meer aan doen.

Ik heb al eerder een gezegde van Buck Brannaman aangekaart: when training horses, nothing is written in stone, keep trying until you find something that works.

Wil ik nog aan toevoegen: a mind is like a parachute, it only works when it is open.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 13:03

nadita schreef:
Begrijp er geen snars van. Parelli is toch natuurlijk en vriendelijk?
Wat is in vredesnaam de bedoeling van het rukken aan het touw. Wat moet er hier bereikt worden.

Vind het een zeer ongaangenaam en on-paardvriendelijke video :(

Aha, foutje in de denkwijze. NH is niet per definitie natuurlijk en niet per definitie vriendelijk. Het is: zo zacht als het kan en zo hard als het moet. Wat als dit zo hard als het moet is geweest?

En net als hopelijk iedereen maakt ook Linda Parelli een ontwikkeling door en heeft op dat moment het paard op deze manier aangepakt. Parelli heeft op dat moment de beslissing gemaakt om dat filmpje in een trainingsvideo te zetten. Parelli heeft ook de keuze gemaakt om dit filmpje in nieuwere versies van trainingsmateriaal niet meer te gebruiken. Om wat voor reden ook. Degene die dit filmpje op Youtube heeft gezet heeft auteursrechten geschonden. Eerdere pogingen om hetzelfde filmpje neer te zetten hebben ertoe geresulteerd dat deze verwijdert moesten worden.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 19-01-13 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 13:03

funnyhorses schreef:
Fransje_70 schreef:

Jep zeker braaf maar ook ongevoelig!Paard houd 1 sec de "aandacht" erbij en daarna lekekr zijn/haar eigen zin.
Ze zullen heus wel kijken naar hoe het dier reageerd hoor,ik zie het paard trouwens maar een enkele keer afkauwen op een reactie,paard doet daarna gewoon weer zijn eigen zin.
Ik vind het ergens wel grappig om te zien,dit zal vast een paard zijn wat nooit eerder met Parelli of weet wat in aanraking is geweest en ook baasje zal het moeten leren.

Nou ha ha wat grappig! Net zoals Linda P die moet er ook allemaal hartelijk om lachen. Eerste 10 sec is niet 1 sec. in het begin heeft ie heel normaal de focus hoor. Het is een heel duidelijk paard, die doet wat er van hem gevraagd wordt en als hij niet rechtvaardig wordt beloond voor zijn reactie gaat ie kloten. Heel goed, ga zo door paard! Laat niet met je fokken! Alleen moet hij een ander baasje want dit wordt natuurlijk niks zo. Zo krijgt het paard op zijn flikker voor de fouten van zijn eigenaar (maar is dat niet 99% van de keren zo.......)