Truukjes met NH en vrijheidsdressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:38

VisibreTeam schreef:
Dat klopt :j
maar dat daar nu allemaal games en naampjes en dat soort dingen aan worden gekoppeld ten positieve van het NH? Het bestond allang, alleen zit er nu een naampje aan gekoppeld en doen mensen het bewuster :)

En kan het dus fijn commercieel uitgebuit worden :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:41

VisibreTeam schreef:
Ik heb ook niks tegen parelli/grondwerk/NH, maar ik zie niet hoe het zoveel fantastischer en beter kan zijn dan 'gewoon' omgaan met je paard :)

Als je dingen doet zoals je ze altijd hebt gedaan, zul je de resultaten krijgen die je altijd al hebt gekregen.
Er is alleen meer. En ik kan dat keer op keer vertellen en in filmpjes laten zien, echt doordringen gaat het pas als je het zelf gaat ervaren.

Zie het gezegde van Confucius.

En dan ga ik toch nog een keer spammen met een filmpje, duurt maar 3 minuten. Een mooie compilatie van before and after momenten.

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... qKYG9UqP1Y

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:46

Waar heb ik gezegd dat ik altijd hetzelfde doe?... Ik heb al een aantal keer met de parelli methodes gewerkt, grondwerk gedaan met verscheidene paarden en neem het heel vaak mee in vrijheidsdressuur lessen waar de band tussen paard en trainer verstoord is.

Ik doelde meer op het feit dat iedereen het wauw en zoveel beter vind, terwijl niemand echt kan aangeven wáárom dat is terwijl je er ook op andere wegen kunt komen.

Daarnaast ga ik mee de opmerking van stef dat er alleen maar een commercieel naampje op word geplakt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:49

Selectief oefeningen uit Parelli meenemen gaat niet hetzelfde resultaat opleveren dan een keer Parelli tot op de letter volgen, hoe dom de oefeningen ook lijken en hoe groot de aversie ook is tegen het commerciele aspect ervan (En wat dat betreft: de beste man kan ook niet leven van lucht alleen).
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 27-08-12 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:50

@casiddy: ik krijg altijd het gevoel bij jou posts, dat Parelli de enige juiste manier van omgang met de paarden is(als dat niet zo is moet je roepen hoor, is gewoon een gevoel wat ik krijg). Maar imo is er zoveel meer, meer "methodes" en stuk voor stuk gericht op de omgang met paarden. In wezen willen ze wel allemaal hetzelfde, maar net even anders.
Dan is er toch ook altijd een keus voor desbetreffende combinatie?

Ik wil je niet aanvallen hoor, maar ik ben even benieuwd of mijn gevoel bij jou posts juist is..

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:51

Ik ben anti aan 1 methode vasthouden :)
Er zijn zoveel meer methodes, wegen en noem maar op, parelli is echt geen wonder middel, hoe goed de methode ook in elkaar zit.

Ik pak liever van een aantal methodes meerdere oefeningen die wel op elkaar aansluiten en natuurlijk aansluiten op de visie van de trainer en het karakter van het paard dan me in 1 methode vast te bijten :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:52

Dat bedoel ik ook Visbreteam.. Ik ben wel van mening dat het goed is om 1 methode als basis te nemen, waar je de hoed en de rand van kent en van daaruit je eigen "recept" te kunnen toepassen. Simpelweg omdat je op die manier altijd iets hebt om op terug te kunnen vallen en ik denk dat, dat goed is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:54

Ik heb meer met Clinton Anderson, maar als een goede tweede staat bij mij Parelli idd. Is niet de enige methode, maar wel de methode met redelijk kans van slagen en goede begeleiding in Nederland, en daar zijn er niet zoveel van. Clinton Anderson bijv. heeft hier helemaal geen officiele vertegenwoordiger.

Er is niets mis met een andere manier van aanpak, maar persoonlijk mis ik daar iets in, misschien ben ik de juiste nog niet tegengekomen. En ik ben ook iemand die een methode kan beoordelen op grond van de resultaten die ik van leerlingen zie. En dan zie ik meer bij leerlingen van Parelli dan bij leerlingen van KFH of andere NH-ers, of zelfs dressuur-/springruiters.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:55

ijssnuiver schreef:
Dat bedoel ik ook Visbreteam.. Ik ben wel van mening dat het goed is om 1 methode als basis te nemen, waar je de hoed en de rand van kent en van daaruit je eigen "recept" te kunnen toepassen. Simpelweg omdat je op die manier altijd iets hebt om op terug te kunnen vallen en ik denk dat, dat goed is.

Kijk, en daar heb ik het nu over. Beetje van dit en beetje van dat en niets helemaal is "a recipe for disaster".
Vandaar mijn advies, keer op keer weer: Parelli eenmaal op de letter volgen, daarna is er inbreng voor eigen dingen.

@ Visibreteam, laatste filmpje al bekeken ? :D

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:57

Ja, maar je noemt dan ook wel even de meest bekende methode op, natuurlijk zie je daar meer van de leerlingen van.... Doe mij maar gewoon 'grondwerk' en niet Parelli/KFH/MontyRoberts/of welke andere guru dan ook.... Elke methode heeft zijn plus punten, maar ook zeker zijn minpunten :)

Cassidy, dus zonder parelli kun je geen grondwerk/NH doen volgens jou?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:01

Parelli heeft het allemaal niet zelf verzonnen, hij heeft er alleen een programma omheen gebouwd. Duidelijk gestructureed, voortdurend in ontwikkeling, afgestemd op de pupillen, veilig en met redelijke garantie op succes.

Ik zie in Parelli dingen van Ray Hunt, Tom Dorrance, Bill Dorrance, Troy Henry, Buck Brannaman, John Lyons, Josh Lyons, Craig Cameron en andere grootheden die goed waren met paarden maar minder goed waren in de omgang met mensen. Voor mij een makkelijke en tijdbesparende manier om alles mee te krijgen, hoef ik me niet in alle methodes apart te verdiepen.

Zonder Parelli kun je zeer zeker grondwerk doen. NH minder. Als ik naar de Weense Hogeschool kijk en hun basisopleiding vanaf de grond, de Academische-klassiekerijkunst met hun werk vanaf de grond en tussen de pilaren, dan is dat ook grondwerk, maar niet dat wat ik na zou streven. Is mij te statisch, en je dringt in mijn ogen niet voldoende in dat koppie door. NH en Parelli is in mijn ogen niet alleen maar een programma afwerken maar ook het programma interessant houden, voor zowel paard als mens.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 27-08-12 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

NikkivanOlst

Re: Truukjes met NH en vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:06

Over het filmpje: een aantal van die dingen ben ik ook tegenaan gelopen met Vienna 4 jaar geleden, maar toen had ik nog nooit van parelli gehoord en het toch opgelost door het gewoon anders aan te pakken :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:07

Wat ik het jammere en gevaarlijke aan o.a. parelli vind, is dat het te makkelijk voor iedereen beschikbaar is. Je koopt een level 1 pakket, en gaat aan de gang, zonder dat je weet wat je doet en wat je doel is...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:08

Prachtig, more power to you. Het meisje in het filmpje heeft instructie, en die hielp haar niet verder. Is het ook anders aan gaan pakken en kwam Parelli tegen, en heeft daar baat bij. Niet iedereen kan het zelf oplossen, sommigen hebben daar hulp bij nodig.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:09

stef schreef:
Wat ik het jammere en gevaarlijke aan o.a. parelli vind, is dat het te makkelijk voor iedereen beschikbaar is. Je koopt een level 1 pakket, en gaat aan de gang, zonder dat je weet wat je doet en wat je doel is...

Level 1 is veiligheid voor de persoon op de grond, dat is je doel. En als je de oefeningen goed doet, blijft het ook veilig. En het is altijd belangrijk dat je je door iemand laat controleren. En als je Parelli volgt is die begeleiding er.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:12

Cassidy schreef:
Prachtig, more power to you. Het meisje in het filmpje heeft instructie, en die hielp haar niet verder. Is het ook anders aan gaan pakken en kwam Parelli tegen, en heeft daar baat bij. Niet iedereen kan het zelf oplossen, sommigen hebben daar hulp bij nodig.

Maar dan nog, als ze een gewone instructeur had genomen die een andere manier wist, was het toch ook opgelost?
Niet iedereen heeft baat bij parelli, dat is wat ik probeer te zeggen...
Parelli is geen perfecte oplossing voor alles.

maargoed, nu gaan we denk ik wel erg offtopic :Y)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:13

Dat weet ik cassidy. Ik vind het altijd zo jammer dat jouw toon is alsof jij het wiel uitgevonden hebt en iemand anders er niks vanaf weet...Zo zul je het ongetwijfeld niet bedoelen, misschien ook wel, maar helaas heb ik bij jouw posts vaak zoiets van... oh, is ze weer met dr eeuwige parelli verhalen.....

Ik weet dat er begeleiding te krijgen is.
Ik heb een keer een paar fanatieke meiden bij mij paard gehad (járen geleden) omdat ik nu weleens wilde zien hoe of wat (ik kan theorie niet zo heel makkelijk omzetten in praktijk...)
Toen bij de jojo game het touwhalster van links naar rechts over het hoofd van mijn paard in een fase 4 de ogen in gesjeesd werd, heb ik aan de rem getrokken.
Paard had geen flauw idee wat er van haar gevraagd werd, maar kreeg wel even fase 4 om dr oren. (of... ogen eigenlijk)

Dan kan je zeggen: Tja, dan hebben die meiden het dus niet begrepen....
Maar dat weet ik van te voren toch niet? Vanaf hun foto's zag het er allemaal zo leuk uit.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:23

Ik haak ook weer even in op de discussie, want ik blijf het toch wel interessant vinden hoe mensen denken... :=
Je hebt tal van verschillende methodes die ALLEMAAL dezelfde basis hebben; het is niets anders dan in de taal van het dier waar je mee werkt spreken.

Maar we gaan allemaal een leerproces door van onbewust onbekwaam naar onbewust bekwaam tot zelfkennis...
Als je het nog nooit gedaan hebt kan het eenvoudig lijken, op dat moment ben je onbewust onbekwaam.
Als je start met oefenen kom je er achter wat er allemaal voor komt kijken en hoeveel oefening er nodig is.
Soms heb je dan het idee dat het je nooit gaat lukken: Bewust onbekwaam. Dit is vaak een onprettig gevoel.
Langzamerhand krijg je het in de vingers en gaat het je steeds gemakkelijker af. Je wordt bewust bekwaam.
Tenslotte na heel veel oefening lijken de dingen als vanzelf te gaan. Je wordt onbewust bekwaam.
Je kunt deze fases voortdurend blijven rondgaan. Steeds kun je nieuwe dingen ontdekken die je nog niet kende.
Zoals bijvoorbeeld een slipcursus doen als je inmiddels auto denkt te kunnen rijden.

Sommige mensen zijn gewoon heel autodidact, die hebben kennis gekregen door zelfstudie en dat zijn vaak de mensen die al die interessante methodes hebben ontwikkeld en veel geld verdienen.
Die mensen hebben van zichzelf een talent door de kleine signalen op te pikken en die zijn dat verder gaan ontwikkelen om anderen mensen dat ook te leren, maar door het te doen kom je er gewoon achter wat wel en wat niet werkt.
Ik ben ook heel autodidact, want vroeger speelde ik ook al met mijn paarden en deed bepaalde dingen van 'nature' terwijl ik überhaupt nog nooit van NH had gehoord.
Het is dat een vriendin mij er op attendeerde dat ik op het natuurlijke gedrag van een paard inspeelde, maar ik had voornamelijk lol met mijn knol en omdat we op elkaar ingespeeld waren doordat we veel met elkaar op trokken ging het eigenlijk als vanzelf.

Persoonlijk ben ik ook een beetje Methode-moe, want het draait allemaal om dezelfde basis en als je dagelijks met je dier omgaat en hem begrijpt, dan leer je hem vanzelf wel beter kennen.
Niet iedereen wordt door een methode te volgen goed, het kan bijdragen aan een betere omgang alleen het is ook een stukje talent wat je van nature hebt.

En niet iedereen wil zichzelf verder ontwikkelen en daar wringt de schoen.
Het gaat niet om de trainingsmethode, maar of je wel of niet autodidact genoeg bent.
Mensen die ontzettend autodidact zijn zoeken altijd voorbij grenzen en blijven zich ontwikkelen, want je bent eenmaal nooit uitgeleerd is hun motto.
Gelukkig zijn we niet allemaal gelijk en is er niet één ultieme waarheid (methode), want daarvoor is elk mens en elk paard uniek.

Je komt niet verder als je altijd maar één vast stramien aanhoudt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:26

Parelli is ook: zo hard als het moet en zo zacht als het kan.
Als je iets aan je paard vraagt, zul je door moeten gaan in een intensiteit die aankomt tot het dier het gewenste uitvoert. Hoeft doorgaans maar een keer. En op foto's en instructiefilmpjes kan het er soft uitzien, tot je zover bent heb je wat sterkere aanwijzigen gegeven. Kan er voor een buitenstaander erg ruw uitzien. Ik heb filmpjes hier op Bokt geplaatst van een Mustang die kersvers uit het wild gevangen werd. Filmpje is work in progress, en geen gelikte demonstratie
En iemand die fanatiek aan Parelli doet en geen volleerde instructie is, is de denkbaar verkeerde persoon om bij je paard te halen.

Natuurlijk is er andere begeleiding mogelijk. Ik noemde al eerder Klassieke en Academische Rijkunst, en ook bij Sjef en Anky zul je de begeleiding kunnen vinden die je met problemen verder kan gaan helpen.
Ik ben echter niet op de hoogte van andere instructie (op het gebied van NH dan wel, want op dat forum zitten we) dan CA en PP. Voest heb ik niets mee, KFH ook niet, MR is in mijn ogen geen NH.
Blijft in mijn ogen weinig over.

Dat ik in berichten overkom dat ik het beter weet (en ik ben de eerste die toegeeft het wiel niet te hebben uitgevonden en erg blij te zijn met het feit dat ik door kan boorduren op wat anderen voor die tijd hebben uitgevonden) is dat negen van de tien keer op Bokt in een topic het advies komt om je eigen mix ervan te maken, zonder dat je een programma (wat dat dan ook moge zijn) op zijn minst een keer te hebben doorlopen en het je eigen gemaakt te hebben.

@ Miska, heel goed verwoord! Met dat verschil dat je geen autodidact hoeft te zijn om Parelli te kunnen volgen. En als autodidacten roepen dat je Parelli helemaal niet nodig hebt, en zich niet kunnen verplaatsen in iemand die geen autodidact is, dan kan ik daar idd heftig over worden.
Een autodidact die Parelli niet nodig heeft is alleen maar mooi. Maar ga dan niet meteen de methode afbranden.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 27-08-12 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:30

Ook hier nodigen je berichten voor mij niet uit tot lezen cassidy. Ik worstel me er maar doorheen....

Je hebt een visie, wat je goed recht is :j, maar de manier waarop jij je visie uitdraagt vind ik een beetje eng.....

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:33

stef schreef:
Ook hier nodigen je berichten voor mij niet uit tot lezen cassidy. Ik worstel me er maar doorheen....

Je hebt een visie, wat je goed recht is :j, maar de manier waarop jij je visie uitdraagt vind ik een beetje eng.....

Ik heb dat ook wel een beetje. Een visie hebben mag, maar druk het niet op andere mensen alsof het DE visie is en je die MOET volgen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:39

Parelli is mijn visie niet. Het is echter dat wat er het dichtste bij komt. Het staat iedereen vrij om zelf te experimenteren, of het bij voorbaat helemaal in de kast te zetten. Zal er geen nacht wakker van liggen. Krijg ook geen cent voor al die promotie die ik aan het maken ben en waar ik door Parelli instructie regelmatig voor ben bedankt, omdat zij daar de tijd en de middelen niet voor hebben. Ik weet wat de methode kan, en wat hij doet, en ben daar enthousiast over. Dit draag ik uit. Dat dit een nare bijsmaak opwekt bij anderen vind ik heel jammer maar daar kan ik weinig aan doen. Als je ego zo in de weg staat dat je bij voorbaat je stekels al opzet, helemaal omdat ik die reacties plaats is dat heel erg jammer.

Ik ben van mening dat, als iets is voorbestemd, dat op je pad komt. En als je iets aan de kant schuift of een kans laat liggen, je deze in het leven nog een aantal keren krijgt. Dus wat dat betreft, geen man overboord. Komt het op je pad, doe er wat mee. Of niet.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 27-08-12 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:40

Ik vind de verschillende posts van Cassidy toch wel zinvol hoor. :j
Ik ben het er niet altijd mee eens en de manier hoe het op sommigen overkomt is aan degene die het lezen en zich er persoonlijk door aangesproken voelen.
Read between the lines!
Als je zelf ergens heel vol van bent, kun je daar misschien wat in doordraven en dan wordt er wel eens vergeten dat er ook andere manieren zijn, maar ik denk wel dat Cassidy zich dat beseft, maar zo komt het niet altijd over inderdaad.
Who cares? Daar gaat het toch niet om?

Het is jammer dat de discussie dan ineens een andere wending neemt en persoonlijk op één persoon gericht wordt en de mensen hun ergenissen gaan uiten over de manier hoe het gebracht wordt, maar die ergenissen zeggen nog het meest over de persoon zelf die ge-ergerd is hoor. :P

Zoals ik in mijn vorige post ook al zei, kan een trainingsmethode bijdragen aan de verbetering in de omgang met dieren.
Maar het hoeft niet zo te zijn dat juist die methode voor jou als persoon geschikt is.
Wanneer de basis maar goed in acht genomen wordt, dan kun je daar op verder borduren.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:41

Kijk, en dat vind ik dus jammer, ik zeg 'nee' tegen parelli, en je gaat me vertellen dat mijn ego me in de weg staat? Van zulke woorden zet ik mijn stekels op :) ik sta open voor elke nieuwe methode, maar als hij me word opgedrongen alsof het de beste is, nee, dan hoeft het van mij al niet meer.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:44

Er wordt hier niemand iets opgedrongen hoor...
Zo zie ik het in ieder geval niet. :P

Ik denk dat je pas echt een mening kunt geven over Parelli als je je er echt volledig in verdiept hebt.
Ik ben ook geen Parelli fan, maar kijk nu thuis ook de dvd's die ik al jaren in de kast heb liggen, omdat ik wil weten waarom iemand daar achter staat en van daaruit vorm ik mijn eigen mening.