is natural horsemanship wel zo goed?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

is natural horsemanship wel zo goed?

ja want..
56 (81%)
nee want..
13 (18%)

Totaal aantal stemmen: 69

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 00:09

Maritje1991 schreef:
Het doel is uiteindelijk communicatie.

Ik had daarstraks leuke communicatie ... Ik was met de prikpaaltjes bezig en had hem al in het 'grote stuk' gelaten, toen ik klaar was wilde ik hem terug naar het 'kleine' stuk. Doen we vaak zo, gaat ook altijd wel goed. Ik loop naar poon, wijs waar hij naartoe moet en daar gaat hij dan, soms in stap, vaak in draf of zelfs galop (ja, die pony die vroeger niet wilde lopen doet dit nu in z'n vrije tijd :+ ), zo vandaag ook weer. Alleen besloot hij op het laatste moment dat hij toch niet wilde, draaide zich terug om en zette de spurt in, en ik was niet snel genoeg :') Dus toen hebben we het spelletje gespeeld: wie is het snelst/slimst .. Had 'jammer genoeg' maar 1 poging nodig :') Ik vind het geweldig als dat zo kan, dit zou 'vroeger' niet waar geweest zijn, dan was ik zonder hulpmiddelen (halster/touw) een half uur bezig geweest denk ik _O- Is ook communicatie, toch? Gewoon in de vrije tijd in de weide :)

@ Jessix : heb je daar ook ergens een filmpje van? Buiten het standaard erover springen, zijwaarts, vooruit, achteruit, springen/stoppen/zijwaarts, want dat is hetgene wat je doorgaans ziet. Vraag me af wat er dan nog kan :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-09-11 00:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 00:10

[***] schreef:
papagroom schreef:
waarom moet eigenlijk overal een naamstickertje op geplakt worden...er zijn heelveel mensen die gewoon hun ding doen,en dat werkt prima....meestal is dat een mix van allerlij methodes,die ze zich zelf toevallig hebben aan geleerd.

Maar blijkbaar is dat een probleem. Dat mag je juist niet doen want je weet niet wat je doet, je doet maar wat en dat kan wel eens heel verkeerd aflopen ... (zo vertellen ze mij altijd ;) ).

Je mag gerust een mix maken, maar kom dan niet aanzetten dat het niet lukt en je problemen hebt.
Had je bepaalde andere paden bewandelt waren de problemen niet voorgekomen.
Maar goed dat heet leerproces en iedereen mag dat doorlopen.
Alleen zo jammer van het paard...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 00:10

@ [***], snap je punt vwb positie, maar toch is het anders, omdat jij er een commando aan vast hebt verbonden. Jouw paard weet dat als jij bijvoorbeeld 20 m links voor hem gaat staan en je zijn hoefrand aantikt, dat hij moet liggen ipv voetje geven, daarvoor sta je tenslotte altijd 30 cm van hem af... (snap je?)
Maar mijn "commando" kan ten aanzien van mijn positie iedere keer volledig anders zijn.
Ik kan bijvoorbeeld 10 meter naar links staan en mijn heup draaien om te blokkeren, en daar kan ik dan nog van alles mee doen. Als ik een stapje verzet dan kan dit zowel zijn dat ik wil dat hij een stap naar achteren zet, maar ook heel goed dat hij opzij gaat of zich omdraait. Voor mijn paard is het geen oooooooh ze staat daar, dus die oefening zal wel komen. Het is een geheel afzonderlijk iets.
Hopelijk heb ik het duidelijk verwoord

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 00:11

Alsof je barrels en parelli nodig hebt om je paard in baasbaaswatgaanwedoen :):) -modus te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 00:11

Cassidy schreef:
Je mag gerust een mix maken, maar kom dan niet aanzetten dat het niet lukt en je problemen hebt.

Paard heeft het echt megaslecht :j Arm, zielig paardje ...
Vraag me wel af over welke problemen het gaat en waarom hij het dan zo slecht heeft ...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 00:12

[***] schreef:
Jessix schreef:
Precies, het gaat juist niet om de rode stip of om de trailer. Als je dat denk dan heb je het niet goed begrepen. En het is ook niet geoefend van te voren. Het is een opdracht om te laten zien wat je kunt samen met je paard, hoeveel vertrouwen, respect en communicatie er tussen jullie is.

Ik denk dat niet ... denk ik :7 Het wordt ingewikkeld hier :')
Maar ik krijg dat idee vaak (zo niet altijd) wel als ik die filmpjes kijk die er op youtube te vinden zijn. En die mensen zijn toch niet allemaal slecht bezig neem ik aan, waarom krijg ik dat idee dan wel (dat het om het trucje en een bepaald doel gaat) ? Snap je?

Dat kan best het idee zijn wat jij krijgt. Jij baseert je mening op youtube filmpjes. Dan kun je niet echt zeggen dat je jezelf verdiept hebt in Parelli, toch? Ik wel, dus ik ken de doelstelling. :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 00:13

[***] schreef:
Cassidy schreef:

Vraag me wel af over welke problemen het gaat en waarom hij het dan zo slecht heeft ...

Ja, Sabines paard is nou echt hét voorbeeld van een paard dat er vreselijk aan toe is door gebrek aan afwisseling en inlevingsvermogen en inzicht van zijn mens.

:')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 00:14

@ Jessix : Neen, inderdaad, heb ik ook nooit beweerd.
Maar er wordt altijd met die filmpjes gegooid 'kijk hier & hier wat je allemaal kan als je Parelli doet en het goed doet!' .. En dan kijk ik, en dan denk ik "ja, en?" ... Niet dat ik het afkeur, maar als je mijn vorige reacties bekijkt snap je wel wat ik wil zeggen denk ik ;)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 00:15

In mijn ogen zijn al die boekjes en dvd`s gouden handel........maar echt paarden volk heeft dat allemaal niet nodig

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 00:16

[***] schreef:
Maritje1991 schreef:
Het doel is uiteindelijk communicatie.

Ik had daarstraks leuke communicatie ... Ik was met de prikpaaltjes bezig en had hem al in het 'grote stuk' gelaten, toen ik klaar was wilde ik hem terug naar het 'kleine' stuk. Doen we vaak zo, gaat ook altijd wel goed. Ik loop naar poon, wijs waar hij naartoe moet en daar gaat hij dan, soms in stap, vaak in draf of zelfs galop (ja, die pony die vroeger niet wilde lopen doet dit nu in z'n vrije tijd :+ ), zo vandaag ook weer. Alleen besloot hij op het laatste moment dat hij toch niet wilde, draaide zich terug om en zette de spurt in, en ik was niet snel genoeg :') Dus toen hebben we het spelletje gespeeld: wie is het snelst/slimst .. Had 'jammer genoeg' maar 1 poging nodig :') Ik vind het geweldig als dat zo kan, dit zou 'vroeger' niet waar geweest zijn, dan was ik zonder hulpmiddelen (halster/touw) een half uur bezig geweest denk ik _O- Is ook communicatie, toch? Gewoon in de vrije tijd in de weide :)

@ Jessix : heb je daar ook ergens een filmpje van? Buiten het standaard erover springen, zijwaarts, vooruit, achteruit, springen/stoppen/zijwaarts, want dat is hetgene wat je doorgaans ziet. Vraag me af wat er dan nog kan :)

Ja hoor daar heb ik uren vol film van, allemaal op dvd en op de savvy club.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 00:17

papagroom schreef:
Zo heb je dat in elke stroming, zo erger ik mij aan sport ruiters in de zin van fanatiek wedstrijden, dit gaat niet om het paard of zijn gevoeld oid, maar over winst etc. dat vind ik veel erger

Kijk....en dat is dus grote onzin....het een sluit het ander niet uit.....mijn paarden gaan met plezier op wedstrijd,en presteren goed......dat doen ze absoluut niet met tegen zin.......maar alles waar te voor staat is niet goed,en dagelijks uitsluitend dressuur trainen dus ook niet.........afwisseling is het toverwoord[/quote]

Ik heb dus het beeld over een andere stroming wat niet klopt volgens jou, dat gebeurt andersom net zo!

Overigens, is bijvoorbeeld zijwaarts over een barrel veel uitdagender dan je denkt, voor een paard is het psychisch heel heftig om iets onder zijn buik te hebben. emotineel gebeurd er dan heel veel. daar is veel vertrouwen voor nodig, en ja een paard daarboven parkeren hoeft niet moeilijk te zijn, maar is je paard ook echt confident? is deze gewoon zeer introvert geraakt en kan het niet meer bewegen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 00:18

[***] schreef:
Maar er wordt altijd met die filmpjes gegooid 'kijk hier & hier wat je allemaal kan als je Parelli doet en het goed doet!' .. En dan kijk ik, en dan denk ik "ja, en?" ... Niet dat ik het afkeur, maar als je mijn vorige reacties bekijkt snap je wel wat ik wil zeggen denk ik ;)

En dát is juist zo gevaarlijk. Je gaat toch ook niet op zwemles omdat je op tv olympisch schoonzwemmen ziet en dat er cool uit vindt zien?

Papagroom: exact.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 00:19

Als het psychisch zo heftig is, waarom moet je het dan willen? Levensnoodzakelijk lijkt het mij niet ... Ja, je paard moet niet flippen als er eens iets onder z'n buik komt, maar om dan constant je paard over barrels ed te laten gaan heeft toch ook geen meerwaarde als hij het éénmaal wel weet?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 00:20

[***] schreef:
@ Jessix : Neen, inderdaad, heb ik ook nooit beweerd.

Ik begrijp je hoor! En ik was net zo sceptisch al jij. Maar ben me er toch in gaan verdiepen en vind het nu onwijs leuk en leerzaam. Ik ben ik mijn hele leven nog nooit paardloos geweest, heb nooit problemen gehad in omgang en paardengedrag, maar ik heb toch mijn kennis hiermee wel weer kunnen vergroten. Nieuwe technieken geleerd, nieuwe inzichten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 00:21

[***] schreef:
Als het psychisch zo heftig is, waarom moet je het dan willen? Levensnoodzakelijk lijkt het mij niet ... Ja, je paard moet niet flippen als er eens iets onder z'n buik komt, maar om dan constant je paard over barrels ed te laten gaan heeft toch ook geen meerwaarde als hij het éénmaal wel weet?

Halleluja. Dit wilde ik net schrijven. Je kunt toch ook gewoon iets doen waarbij je paard niet allerlei angsten enzo moet overwinnen en het vertrouwen tussen jouzelf en je paard bewaren voor een échte situatie waarin dat nodig is?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 00:21

Tjonge wat gaan jullie hard. Kan het niet bijbenen.

Parelli is degene die roept "put the relationship first" en ga dan pas denken aan wedstijden en competitie. Er komen altijd spanningen bij kijken en dan kun je hard en onredelijk worden naar je paard toe. Zelf kan hij daar niet mee omgaan, dus start hij niet. Maar probeer eerst in dat koppie te komen voordat je verder gaat.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 00:22

[***] schreef:

Hey, ik ben het niet die keer op keer topics op bokt opent omdat het allemaal niet wil...:D

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 00:23

Cassidy schreef:
[***] schreef:

Hey, ik ben het niet die keer op keer topics op bokt opent omdat het allemaal niet wil...:D

wat wil je daar mee zeggen?? >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 00:24

@ Jessix : Daarom, ik wil het best wel een kans geven :j Maar dan moet ik eerst wat meer tijd hebben, want nu zou ik er toch niks aan hebben zeg maar, dan is dat nog niet verdiepen :+ Maar ik vind dan weer niet dat ik in tussentijd niks meer met mijn pony zou kunnen doen omdat Parelli 'the only way to go' is .. En die indruk proberen sommigen wel te geven ;)

@ Cassidy : neen, jij doet andere dingen ...
En ik heb elke dag wel een topic waarbij het allemaal niet wil, heb je helemaal gelijk in :j Jezus mens, ik heb 1x een topic gehad dat ik het echt even niet meer zag zitten (wat eigenlijk de volgende dag alweer over was). En ik weet nu ook waarom het niet lukte. Heb nu al tijden geen problemen meer, dus ik snap jouw probleem echt niet. Je kan me wel de rest van mijn leven blijven aanvallen met dat ene topic, maar dat is beetje zinloos hé, vind je nu ook niet?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 00:24

[***] schreef:

Dit kan een paard wel omzetten naar iets leuks, en ja ik bereid mijn paard liever voor, zodat het niet in de toekomst niet zo heftig hoeft te zijn,

je stopt een paard toch ook in een trailer? vind die ook eng.
je gaat er toch ook op rijden, vind die ook eng.
je tilt toch ook zijn voetjes op, vind die ook eng

moet die allemaal leren, uiteindelijk kunnen ze het best leuk vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 00:25

Cassidy schreef:

:') _O-

Cassidy

[***] schreef:

Een paard is bang voor objecten. En helemaal voor objecten die bewegen en geluid maken. En als ze het paard raken is dat natuurlijk ook mega eng. Helemaal onder die buik.
Staar je niet blind op die barrels. En iedere keer alleen maar die barrels, dat gaat afstompen.
Je kunt andere dingen verzinnen.
Leg er eens een krakend zeil overheen.
Een borstelbak, waar de takken zijn buik raken.
Maakt niet uit waar hij overheen moet.
Gebruik je fantasie....

Jessix

papagroom schreef:
In mijn ogen zijn al die boekjes en dvd`s gouden handel........maar echt paarden volk heeft dat allemaal niet nodig

Wat is nu echt paardenvolk? Ik had al een pony's sinds mijn geboorte en toch leer ik nog heel vaak bij. Op alle vlakken. Soms van iemand die goed is in NH, dressuur, springen, western, ik zal mijn leven lang blijven (en willen) leren, want alleen dan wordt ik een beter paardenmens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 00:26

@ Maritje1991 : Dat is waar :j Maar dat was je vergeten zeggen in je vorige reactie ;)

@ [***] : ja, het is echt lollig hoor, ik lach me ziek }:0

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 00:26

lovemario schreef:
wat wil je daar mee zeggen?? >;)

Jij zou toch naar bed gaan?
Welterusten dan maar...:D