paard/pony slaan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:50

Fellor schreef:
Ik ben het echt ontzettend niet met jou eens. Zowel niet met her eerste als het tweede deel en ik kan uit jouw post ook opmaken dat we daar altijd zwaar over van mening gaan verschillen.

Sterker nog, wij verschillen al van mening. Is niet erg hoor, ieder zijn ding. Mijn consequente omgangswijze met paarden gaat er niet door veranderen. :)

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:51

Cassidy schreef:
De vraag is hier: van wie is dat paard wat nu slaat en schopt?
Als het een paard is waar jij zelf mee aan het werk kunt en mag, dan kun je grondwerk gaan doen om de verhoudingen recht te zetten. En maak je geen illusies, ook met grondwerk moet je soms een keer flink inkomen.
Is het een paard van een ander, en laat hij dit gedrag in de wei zien, en mag jij er verder niets mee doen, ook dan zou ik gewoon lichamelijk inkomen. Dus idd eens een welgemeende klap of een schop onder zijn waarde achterwerk. Maar kijk wel uit, als hij terug gaat slaan (zoals paarden dat onderling ook kunnen doen) heb je een probleem.
Maar als het een verzorgpaard is - je zegt zelf dat ze jong is - moet je de verhoudingen recht gaan zetten. Domweg slaan of schoppen gaat niet werken. Je moet weten wanneer je moet inkomen, hoe je moet inkomen en waarom je moet inkomen.

En NH is niet alleen fluisteren, paardje instralen en een dansje om je paard heenmaken. Ook met NH moet je soms hard inkomen en een flinke tik verkopen. Als je het goed doet hoeft het namelijk maar een keer.

A horse knows exactly what happens before what happens happens.

[VNA] Natural horsemanship, niet alleen fluisteren en knuffellen?

En een mooi voorbeeld dat NH niet alleen maar zacht inkomen is

http://www.youtube.com/user/camarko#p/u/4/kslW2MW_G4s

http://www.youtube.com/user/camarko#p/u/3/R9IBHkrMpAc

Ik weet niet wat jij verstaat onder holistisch rijden en omgaan met paarden. Maar ik versta onder NH dat je zo zacht moet zijn als het kan, en zo hard moet inkomen als nodig is. En als je weet waar je mee bezig bent, hoeft dat zo hard inkomen als nodig is steeds minder voor te komen. Blijf je te soft, ga je niet door tot je de gewenste reactie krijgt, krijg je daar op den duur een probleem mee. In het minst erge geval een paard dat je niet ziet staan, in het ergste geval een staatsgevaarlijk paarden dat je leiderschap aanvecht en je te lijf gaat. Zoals de palomino op het filmpje hierboven.

Sorry hoor, maar dat eerste filmpje vind ik nou echt een bah-filmpje. Ziet er totáál niet vriendelijk uit.
Alsof je op een paard in kan werken door het te meppen met een touw (of wat het ook is).
Gewoon één klap als het nodig is, als het moet nog even kort iets roepen, maar daar houdt het ook mee op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:52

Fellor schreef:
Lara_Silver schreef:
Omdat ze zich waarschijnlijk leeftijdsgebonden beter dan jou voelt. En daarbij nog helderziend is! Ze kan namelijk vanaf een paar foto's achter haar eigen computer zeggen hoeveel ervaring jij hebt! :j

Kortom, uit de nek banketstaaf.

Bijten en trappen zijn per definitie dingen die een paard niet naar een mens hoort te doen. Daar is geen grijs gebied is en de oorzaak is voor een keer een te verwaarlozen element. Dit soort gedrag vergt een correctie, direct en zonder aarzeling. Meestal is een correctie één keer nodig (bv. bij een ouder aangekocht paard), en bij een paard met de goede basisopvoeding nooit. Wij zijn de leiders en niet het paard. Dus ik als leider wil niet geduwd, getrapt of als krabpaal gebruikt worden. Daarbij kunnen wij met zn allen het wel over klappen en slaan hebben, maar er is geen algemene maatstaaf voor de kracht die we hierbij zetten. De één zegt al klap voor iets wat een ander een tikje vind en andersom. Oppervlakkiger denken is bij dit soort topics het beste.

Ik ben het echt ontzettend niet met jou eens. Zowel niet met her eerste als het tweede deel en ik kan uit jouw post ook opmaken dat we daar altijd zwaar over van mening gaan verschillen.

Ik vind jou zeer overkomen als: "Ik ben ouder, dus ik weet het beter". Ik ben zelf 15, maar dat betekent niet dat ik niet meer ervaring zou kunnen hebben dan iemand van 30. Dat vind ik zelfs grote onzin, op mij komt dat kinderachtig over.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 22:03

Arc_En_Ciel schreef:
Sorry hoor, maar dat eerste filmpje vind ik nou echt een bah-filmpje. Ziet er totáál niet vriendelijk uit.
Alsof je op een paard in kan werken door het te meppen met een touw (of wat het ook is).
Gewoon één klap als het nodig is, als het moet nog even kort iets roepen, maar daar houdt het ook mee op.

Vraagje aan jou: heb je het tweede filmpje ook bekeken? Want dat hoort er ook bij. En snap je wat het probleem was voordat deze man met het paard aan de slag ging? Het paard steigerde bij de eigenaar. Onder het zadel en als ze ernaast stond. Hij viel haar aan. Dit was een heel gevaarlijk paard voordat deze man ermee aan de slag ging.

Wat deze man doet is het paard zijn voeten laten bewegen, en omdat hij dat doet, krijgt hij respect van hem. Wat is respect? Respect is een gepaste reactie op druk, op een aanwijzing die je geeft. Een paard kan maar 6 kanten uit, naar voren, naar achteren, naar links, naar rechts, naar boven en naar beneden (laatste twee willen wij liever niet) . In de natuur gaat een paard wat lager in rang staat voor een paard dat hoger in rang staat opzij. De man op de grond doet precies hetzelfde als een leidend paard dat in de natuur zou doen, hij laat het paard zijn voeten bewegen, zijn achterhand wegdraaien, en houdt hem daarbij en met het touw op afstand want anders kan hij hem aanvliegen (je ziet in het begin ook een paar steigers naar hem toe, en het paard schudt met zijn hoofd met oren in de nek , is het er echt niet mee eens maar valt niet aan omdat de man de druk met dat touw zo opvoert) , en als hij net snel genoeg uit de weg gaat, dan raakt hij hem met het touw. Hij slaat hem niet met het touw, het paard loopt tegen het touw aan. Had hij namelijk plaats gemaakt op het moment dat het touw die kant op kwam, had het touw hem niet geraakt.

Kijk dan even hoe de lichaamstaal van het paard verandert. Hij loopt op een gegeven moment achter de man aan. Leest iedere beweging, reageert daarop, wil bij hem zijn (tot hij ineens de benen neemt, dus het is echt geen psychisch beschadigd paard zonder eigeninitiatief).

Een paard wil een leider. Kan de mens dat niet voor hem zijn, gaat hij het zelf invullen. Bij de eigenaresse heeft het paard het zelf in kunnen vullen, bij de man (Chris Cox, een NH-er van de bovenste plank) niet.

Je mag het een bah filmpje vinden, maar correctie van paarden omdat mensen niet goed met ze zijn omgegaan is niet altijd even fijn om te zien, en dan is dit filmpje nog helemaal niets wat je zou kunnen verwachten bij een echte aanvaring.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 23-05-13 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 22:11

Cassidy schreef:
Arc_En_Ciel schreef:

Vraagje aan jou: heb je het tweede filmpje ook bekeken? Want dat hoort er ook bij. En snap je wat het probleem was voordat deze man met het paard aan de slag ging? Het paard steigerde bij de eigenaar. Onder het zadel en als ze ernaast stond. Hij viel haar aan. Dit was een heel gevaarlijk paard voordat deze man ermee aan de slag ging.

Wat deze man doet is het paard zijn voeten laten bewegen, en omdat hij dat doet, krijgt hij respect van hem. Een paard kan maar 6 kanten uit, naar voren, naar achteren, naar links, naar rechts, naar boven en naar beneden. In de natuur gaat een paard wat lager in rang staat voor een paard dat hoger in rang staat opzij. De man op de grond doet precies hetzelfde, hij laat het paard zijn voeten bewegen, zijn achterhand wegdraaien, en houdt hem daarbij en met het touw op afstand want anders kan hij hem aanvliegen (je ziet in het begin ook een paar steigers naar hem toe) , en als hij net snel genoeg uit de weg gaat, dan raakt hij hem met het touw. Hij slaat hem niet met het touw, het paard loopt tegen het touw aan. Had hij namelijk plaats gemaakt op het moment dat het touw die kant op kwam, had het touw hem niet geraakt.

Kijk dan even hoe de lichaamstaal van het paard verandert. Hij loopt op een gegeven moment achter de man aan. Leest iedere beweging, reageert daarop, wil bij hem zijn (tot hij ineens de benen neemt, dus het is echt geen psychisch beschadigd paard zonder eigeninitiatief).

Een paard wil een leider. Kan de mens dat niet voor hem zijn, gaat hij het zelf invullen. Bij de eigenaresse heeft het paard het zelf in kunnen vullen, bij de man (Chris Cox, een NH-er van de bovenste plank) niet.

Je mag het een bah filmpje vinden, maar correctie van paarden omdat mensen niet goed met ze zijn omgegaan is niet altijd even fijn om te zien, en dan is dit filmpje nog helemaal niets wat je zou kunnen verwachten bij een echte aanvaring.

Eerlijk? Nee, ik heb het tweede filmpje niet bekeken.
Het eerste filmpje is toch een filmpje op zich, en ik vind persoonlijk niet dat dat de manier is waarop je paarden zou benaderen.
Maargoed, iedereen zijn eigen mening he. Jij komt overigens in veel NH-achtige topics voor, dus jij zal vast wel weten hoe het zit met NH, maar imo is dit filmpje niet helemaal hoe het er voor mij "prettig" uitziet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 22:13

Dan zou ik je willen vragen om het tweede filmpje alsnog te bekijken, er staat duidelijk boven het eerste filmpje: deel 1 en boven het tweede filmpje: deel 2. Dit is het beste voorbeeld van "zo zacht als het kan en zo hard als het moet". En hij begint met zo hard als het moet, om het paardje onder appel te krijgen/houden.

En nee, correctiefilmpjes zijn niet altijd even prettig om te zien. Maar deze valt heel erg mee. En dan liever een keer flink inkomen dan een serieus geblesseerde of dode eigenaar en een paardje dat naar de slager gaat omdat er verkeerd mee is omgegaan.

Wil je zien hoe het eruit ziet als het echt verkeerd gaat? Ik had hem al eerder geplaatst, heb je die al bekeken? Zo niet, hier is hij nog een keer. (waarschuwing: filmpje kan als schokkend ervaren worden)

http://www.youtube.com/watch?v=D7FMuIwI8vU

En wat info over Chris Cox

http://www.chris-cox.com/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 22:52

Lara_Silver schreef:
Fellor schreef:

Sterker nog, wij verschillen al van mening.

Nou, dat had ik nog niet door nee... :Y) Sorry hoor, maar beetje loze opmerking want als je mijn post een beetje goed leest staat dat er ook al letterlijk in. Beetje kwestie van het laatste woord willen hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 22:54

Resistance schreef:
Ik vind jou zeer overkomen als: "Ik ben ouder, dus ik weet het beter". Ik ben zelf 15, maar dat betekent niet dat ik niet meer ervaring zou kunnen hebben dan iemand van 30. Dat vind ik zelfs grote onzin, op mij komt dat kinderachtig over.

En weer een 15 jarige die erop duikt. Ik zal me nog een keer herhalen: als 15 jarige met beperkte ervaring en tijd om te leren en een nog niet volledig ontwikkeld brein enz enz zal iedereen die objectief kijkt en die hier onderzoek naar gedaan heeft bevestigen dat je als je 15 bent gewoon niet alles overziet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 22:57

Eens met Fellor. Om situaties correct in te schatten en daar naar behoren op te reageren moet je toch echt (helaas) wat ouder zijn.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 23:12

Fellor schreef:
Nou, dat had ik nog niet door nee... :Y) Sorry hoor, maar beetje loze opmerking want als je mijn post een beetje goed leest staat dat er ook al letterlijk in. Beetje kwestie van het laatste woord willen hebben?

Zo heeee ga je lekker? Ga de boel nu niet overdrijven, tel tot 10 en get over it. Het was niets meer dan een poging dit soort volstrekt nutteloze discussie's te vermijden. >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 23:14

Lara_Silver schreef:
Fellor schreef:

Zo heeee ga je lekker? Ga de boel nu niet overdrijven, tel tot 10 en get over it. Het was niets meer dan een poging dit soort volstrekt nutteloze discussie's te vermijden. >;)

:')

Lara_Silver

Re: paard/pony slaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 23:16

Wat is je probleem nu eigenlijk écht? Komop, gooi het er maar uit? Hier kan ik dus niet tegen, dit is echt te kinderachtig voor woorden. Vooral na je gepik op die 15 jarigen. Ben benieuwd?

Anoniem

Re: paard/pony slaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 23:22

Ik vraag me hetzelfde van jou af. Ik heb geloof ik behalve op jouw aparte posts behoorlijk inhoudelijk en normaal gereageerd. Dat ik niet zeg wat jij wil horen wat betreft bijvoorbeeld 15 jarigen daar kan ik niks aan doen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 23:27

Ik reageerde enkel op het feit dat je onnodig persoonlijk werd op een bokker die ondanks haar leeftijd haar posts gewoon onderbouwde. Dat jij de onderbouwing niet waardig vind voor haar leeftijd is prima, dat hoef je echter niet te vermelden in dit topic. Zegt ook veel meer over jou dan over die meid. Ik heb eerder inhoudelijk gereageerd en mijn post onderbouwd, en blijf ook achter mijn post staan. Dat jij door blijft gaan over de leeftijd van bokkers die serieus reageren siert je niet, reageren met smileys die er helemaal niet toe doen nog veel minder. Voilà dat is er uit en nu hoop ik dat dit topic gewoon ontopic verder kan gaan. Zonder gemuggezift over elkaar leeftijd, bokt staat open voor iedereen, iedereen mag zijn steentje bijdragen. Dan kun je inhoudelijk reageren op een mening die niet de jouwe is, zonder de leeftijd erbij te betrekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 23:35

Lara_Silver schreef:
Ik reageerde enkel op het feit dat je onnodig persoonlijk werd op een bokker die ondanks haar leeftijd haar posts gewoon onderbouwde. Dat jij de onderbouwing niet waardig vind voor haar leeftijd is prima, dat hoef je echter niet te vermelden in dit topic. Zegt ook veel meer over jou dan over die meid. Ik heb eerder inhoudelijk gereageerd en mijn post onderbouwd, en blijf ook achter mijn post staan. Dat jij door blijft gaan over de leeftijd van bokkers die serieus reageren siert je niet, reageren met smileys die er helemaal niet toe doen nog veel minder. Voilà dat is er uit en nu hoop ik dat dit topic gewoon ontopic verder kan gaan. Zonder gemuggezift over elkaar leeftijd, bokt staat open voor iedereen, iedereen mag zijn steentje bijdragen. Dan kun je inhoudelijk reageren op een mening die niet de jouwe is, zonder de leeftijd erbij te betrekken.

Ik heb geloof ik gewoon onderbouwd waarom ik vind dat een 15 jarige niet zomaar een tik uit mag delen omdat hij "zeker weet dat het paard het verdiend heeft". Dat is volledig relevant voor het topic. Ik stelde deze 15-jarige de vraag hoe ze dat dan zo zeker kon weten en dat dat vooral op die leeftijd in mijn ogen niet mogelijk is. Ik mag die mening hebben, heb deze onderbouwd en nogmaals; als dat niet is wat jij wil horen mag je dat ook zeggen zonder persoonlijk op mij te worden dat ik "15 jarigen veroordeel". Jij bent hier dus degene die persoonlijk wordt door hierover persoonlijk tegen mij te beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 23:37

Fellor schreef:
Resistance schreef:
Er staat een pony bij ons op de manege (waar ik altijd op rij), en die trapt (voor- of achterbeen.. het kan allebei), en bijt als ik het zadel opleg en vast probeer te maken. Ik geef haar dan zelf altijd een ferme tik waar ze wel even van schrikt, en als ze het nog een keer doet, nog een keer.

Helaas is het een manegepony, en rijden er soms ook kleine kindjes op. Als ze dan schopt, durven de kindjes niets te doen (dat is natuurlijk niet hun schuld, ik durfde dat vroeger ook niet). Dat is wel jammer, aangezien ze het zo niet leert. Als de één dat gedrag wel bestraft, en de ander niet, dan weet de pony ook niet meer wat wel en niet mag.

Iemand hier tips voor? (Tijdens het rijden is ze trouwens ongelofelijk lief, pony doet alles).

En die manegepony die bijt waarschijnlijk omdat ie al jaren rugpijn heeft door alle slechte en hobbelende ruiters, iedere dag anders en inconsequent behandeld wordt enz. En die krijg dan een tik als ie bijt... Tsja.....

Hij is net 4 :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 23:41

Fellor schreef:
Lara_Silver schreef:

Ik heb geloof ik gewoon onderbouwd waarom ik vind dat een 15 jarige niet zomaar een tik uit mag delen omdat hij "zeker weet dat het paard het verdiend heeft". Dat is volledig relevant voor het topic. Ik stelde deze 15-jarige de vraag hoe ze dat dan zo zeker kon weten en dat dat vooral op die leeftijd in mijn ogen niet mogelijk is. Ik mag die mening hebben, heb deze onderbouwd en nogmaals; als dat niet is wat jij wil horen mag je dat ook zeggen zonder persoonlijk op mij te worden dat ik "15 jarigen veroordeel". Jij bent hier dus degene die persoonlijk wordt door hierover persoonlijk tegen mij te beginnen.

En waarom zou dat dan niet mogelijk zijn? Als een paard naar mij trapt/bijt zie ik heus wel of hij dat uit agressie of uit iets anders doet. Het is niet zo dat 15-jarigen blinde kippen zijn die maar wat wild in het rond slaan als het beest iets uithaalt. Ik vind het echt belachelijk om te denken dat een 15-jarige onmogelijk in staat zou zijn om inzicht te hebben.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 23:43

Fellor: Ik herhaal mijn eerdere post. Jij bent niet helderziend en kan dus nooit met zekerheid oordelen over de mate van ervaring van een bepaalde persoon. Van welke leeftijd dan ook. Ik ken er die met hun 14 jaar nog kundiger zijn dan meiden van 25 met eigen paard. En dat zijn er een boel. Meisjes die op de boerderij opgegroeid zijn tussen de paarden en dus wezenlijk meer ervaring hebben. Jij generaliseert alle 15 jarige paardenliefhebbers al vooraf, en dat is fout, heel simpel. Dat kun je nog zo goed 'onderbouwen', veranderd er niets aan. (onderbouwen heeft te maken met feiten, en aangezien je die persoon nog nooit irl hebt gezien bezit je die feiten niet, maar dat terzijde)

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 23:46

Een paard van 4 hoort eigenlijk helemaal niet thuis op een manege, maar goed. Je zou eens met de manegebaas kunnen overleggen dat dit paard eerst een periode door een beperkt aantal mensen wordt opgezadeld en dat die mensen weten hoe het voor dit paard het prettigste kan. Let ook vooral op dat je gewenst gedrag beloond en niet alleen het ongewenste gedrag bestraft. Veel mensen hebben enorm de neiging om alsmaar "nee, nee, nee" te roepen, maar vergeten er dan bij te vertellen wat dan "ja, ja, ja" zou opleveren. Leg het paard uit wat het gewenste gedrag is en beloon het paard als het dat gedrag ook vertoont.

Lara_Silver, het is een feit dat de hersenen van een 15-jarige niet volgroeid zijn en dat inschattingsvermogen dan nog volop in ontwikkeling is (dus niet af). Zeker zijn er 15-jarigen die veel ervaring en inzicht hebben, maar het gros heeft dat niet (ik was ook geen uitzondering :D )
Laatst bijgewerkt door Waratje op 23-05-13 23:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 23:46

Lara_Silver schreef:
Fellor: Ik herhaal mijn eerdere post. Jij bent niet helderziend en kan dus nooit met zekerheid oordelen over de mate van ervaring van een bepaalde persoon. Van welke leeftijd dan ook. Ik ken er die met hun 14 jaar nog kundiger zijn dan meiden van 25 met eigen paard. En dat zijn er een boel. Meisjes die op de boerderij opgegroeid zijn tussen de paarden en dus wezenlijk meer ervaring hebben. Jij generaliseert alle 15 jarige paardenliefhebbers al vooraf, en dat is fout, heel simpel. Dat kun je nog zo goed 'onderbouwen', veranderd er niets aan. (onderbouwen heeft te maken met feiten, en aangezien je die persoon nog nooit irl hebt gezien bezit je die feiten niet, maar dat terzijde)

En ik ben het daar niet mee eens en jij wordt daarom persoonlijk.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 23:49

Wat was het met 'het laatste woord hebben', i rest my case, wij worden het niet eens. (ook hier weer ontbreekt het inhoudelijke reageren op mijn post, waaronder het bewijs dat jij kan aantonen dat je perfect weet hoeveel ervaring die 15 jarige zou hebben,,, jammer) :evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 23:51

Waratje schreef:
Een paard van 4 hoort eigenlijk helemaal niet thuis op een manege, maar goed. Je zou eens met de manegebaas kunnen overleggen dat dit paard eerst een periode door een beperkt aantal mensen wordt opgezadeld en dat die mensen weten hoe het voor dit paard het prettigste kan. Let ook vooral op dat je gewenst gedrag beloond en niet alleen het ongewenste gedrag bestraft. Veel mensen hebben enorm de neiging om alsmaar "nee, nee, nee" te roepen, maar vergeten er dan bij te vertellen wat dan "ja, ja, ja" zou opleveren. Leg het paard uit wat het gewenste gedrag is en beloon het paard als het dat gedrag ook vertoont.

Dit inderdaad. Er worden wel meer 4-jarigen gebruikt, en dat vind ik persoonlijk veel te jong. Het is verder een geweldige pony met veel talent, ze zou bij een vaste eigenaar erg veel kunnen leren. Helaas ziet men niet wat ze kan omdat ze een manegepony is. Als ze gewoon braaf is beloon ik haar inderdaad extra, en als het zadel er eenmaal op zit doe ik dit ook. Helaas vergeten sommigen dat nog weleens :( Moeders van kindertjes zijn vaak het ergste, het dier slaat naar het kind, en is daarom voor altijd een "rotpony". Dat is altijd vervelend om te zien, want het ligt namelijk niet aan het dier zelf. Maarja, dat kan je die moeders ook niet kwalijk nemen, denk ik dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 00:00

Lara_Silver schreef:
Wat was het met 'het laatste woord hebben', i rest my case, wij worden het niet eens. (ook hier weer ontbreekt het inhoudelijke reageren op mijn post, waaronder het bewijs dat jij kan aantonen dat je perfect weet hoeveel ervaring die 15 jarige zou hebben,,, jammer) :evaw:

Jij wil alleen maar lezen wat je wil lezen. Jij zegt dat leeftijd niks zegt, ik zeg van wel. Jij blijft uit de hoogte doen en doen alsof jij het allemaal zo netjes brengt en ik de boeman ben en dat vind ik weer getuigen van een vreemdee instelling.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 00:23

Fellor schreef:
Lara_Silver schreef:

Jij wil alleen maar lezen wat je wil lezen. Jij zegt dat leeftijd niks zegt, ik zeg van wel. Jij blijft uit de hoogte doen en doen alsof jij het allemaal zo netjes brengt en ik de boeman ben en dat vind ik weer getuigen van een vreemdee instelling.

Dat valt wel mee, dat is in mijn eerdere posts ook te zien, ik neem geen blad voor de mond, voor sommigen inderdaad een vreemde instelling. Ik zeg niet dat leeftijd niks zegt, maar dat je niet alle 15 jarigen moet generaliseren, dat is wat anders. Ik snap best dat iemand van 30 die haar hele leven in de paarden heeft gewerkt een smak meer ervaring heeft dan de meeste 15 jarigen. Echter kun je er niet van uit gaan dat alle 15 jarigen 'weinig' ervaring hebben. Daarbij komt nog eens dat een 15 jarige gerust in kan schatten wanneer gedrag een correctie vereist. Een paard hoort gewoon niet te bijten of te trappen, waarom dan ook. Het is aan de ruiter de oorzaak te zoeken (pijn, onbegrip etc. etc. etc.) maar op het moment zelf hoort het slechte gedrag gewoon afgestraft te worden, gewoonten zijn immers sneller aan dan af te leren.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 07:46

romyloverrr schreef:
Fellor schreef:

En er is niks tussen slaan als "ie het verdiend heeft" en foei zeggen en met je vinger zwaaien? Dat kun je toch serieus zelf ook wel bedenken dat daar nog 1000 aanpakken, gradaties en technieken tussen zitten?

En op je 15e kan je met alle wil en besteedde tijd bij de paarden in de wereld niet de ervaring hebben om te roepen dat je wel kan inschatten wanneer een paard een lel verdiend.... Daarbij heb ik vaker posts en foto's voorbij zien komen waaruit ik kan opmaken dat dat gewoon niet het geval is.
Ook tussen gericht trappen en andere situaties waarbij hij het verdiend zal hebben zitten nog heel veel verschillen dus dat jij dat 1 op 1 vergelijkt met de opmerking van romyloverr is onzin. Getuigt voor mij niet van veel kennis of inzicht.

voorbeelden graag !
en dan AUB niet aankomen met opmerkingen of foto's van jaren geleden.

waarom zou ik dat niet in kunnen schatten en jij wel ?

Zeg ik dat ik dat altijd kan? Jij bent degene die beweerd te kunnen zien wanneer je paard echt een tik verdiend, dus ik zeg dat dat op je 15e gewon onmogelijk is. Ik zeg niet dat ik hele foute of schokkende dingen van je heb gezien, maar wel dat ik hier en daar eraan kan merken dat er echt nog wel heel veel te leren valt. Logisch, als je 15 bent en er is voor iedereen altijd heel veel te leren, maar zeg dan niet dat je altijd weet of je terecht of onterecht slaat, want je weet niets bij alles of je fouten hebt gemaakt en hoe een situatie precies in elkaar zit.[/quote]

ik zeg niet dat ik het altijd weet , ik zeg WEL
dat ik alleen sla als het terecht is , en als ik twijfel het niet doe , dus NEE , ik weet het niet altijd.

maar verder voel ik me niet zo geroepen om op dit debat verder te voeren met jou ,
jij blijft toch bij jou punt en ik bij het mijne.

( ps heb je al foto's en posten gevonden ?! )