Waarom hebben jullie gekozen voor bitloos rijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 18:59

Ik denk dat een beginnende ruiter niet eens teugels in handen mag hebben. Zowel met als zonder bit. Leer eerst eens zitten en de bewegingen voelen. Balans krijgen. Zo heb ik het vroeger geleerd. Zonder beugels, zonder teugels. Er is geen manege meer waar ze het zo nog leren. Helaas. :\

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:03

Waratje schreef:
Sodeletuut schreef:
Mag ik even een leuk filmpje neerzetten hier, voor de mensen die denken dat bitloos dressuur niet mogelijk is? :)

Je filmpje illustreert keurig wat ik bedoel met net niet het goede spiergebruik.

Kan je dit eens nader verklaren? :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:28

Sodeletuut schreef:
Waratje schreef:
Je filmpje illustreert keurig wat ik bedoel met net niet het goede spiergebruik.

Kan je dit eens nader verklaren? :)

Kijk eens goed, het paard loopt over het algemeen op de voorhand, de bovenlijn is niet correct opgespannen, de lengtebuiging klopt vaak niet in de oefeningen.

Kudapelatih

Re: Waarom hebben jullie gekozen voor bitloos rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:32

Beginnende ruiters moeten inderdaad in het begin helemaal geen teugels in handen hebben
Want ook met een bitloos hoofdstel kunnen ze schade aan het paard toe brengen
Zo is de crosslink niet geschikt voor constante druk en dat leren ze wel als ze beginnen met paardrijden

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:33

@ Waratje, En dat is DUS HET argument dat bitloos toch niet beter is :?
Als omgekeerd dat ook zo geldt, dan kan ik alle foto's van HAW wel kopieren om te laten zien dat alle paarden met bit op de voorhand lopen :z

Dit een beter filmpje dan?

maar goed er zullen altijd mensen zijn die, zolang Anky niet overstapt op bitloos, blijven zeggen dat zonder bit toch bepaalde dingen niet mogelijk zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:54

Twiggy2008 schreef:
Ik denk dat een beginnende ruiter niet eens teugels in handen mag hebben. Zowel met als zonder bit. Leer eerst eens zitten en de bewegingen voelen. Balans krijgen. Zo heb ik het vroeger geleerd. Zonder beugels, zonder teugels. Er is geen manege meer waar ze het zo nog leren. Helaas. :\

Zo heb ik het ook geleerd. Er kwam een knoop in de teugels, die werden voor het zadel neergelegd en mochten wij als beginnende ruitertjes niet aan komen. Balans- en gymnastiekoefeningen doen, in stap en draf, later ook in galop. Eventueel mochten we in het begin met één hand het zadel vasthouden, maar steeds weer proberen met je zit te blijven zitten. Zo groeiden we op als ruiters die eigenlijk nooit van onze pony of paard af vielen, want we hadden leren zitten, zonder steun te zoeken aan de teugels of beugels. Ook veel zonder zadel gereden en balansoefeningen gedaan inderdaad. Mènnn wat ben ik nog steeds dankbaar voor die basis. :j
Maar tegenwoordig moeten beginnende ruiters meteen gaan "sta-zit-sta-zit" onder de noemer "lichtrijden". Zweep is vaak verplicht ("pak 'm maar aan! hij neemt je in de maling"), teugel/bitgebruik ook ("laat 'm maar even goed weten wie de baas is") en zie je de kleinste kindertjes met hun losse beentjes zelfs al met sporen om de enkels. Verschrikkelijk. ;(

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:55

Ik kijk heeeeeeel wat liever naar bovenstaand filmpje dan naar Anky. :j
Van Anky word ik niet vrolijk en dan druk ik me nog zacht uit. Maar ja, dat mag je nooit zeggen op dit forum natuurlijk. :+

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:57

Joviban, jaren 70, he. ;)

Maar ik schrik ook hoe ze het tegenwoordig leren.... ben al eeuwen op zoek naar een goede lesplek voor mijn dochter, die volgend jaar 7 zal zijn en dan toch echt wil gaan leren rijden...... Het is gewoon niet te vinden! :(

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:58

@Arabesk, ik had al aangegeven dat die dame het heel leuk voor elkaar had. Als zij haar houding nog wat bijstelt kan het paard nog wat beter de achterhand onderbrengen. Het valt me op dat het paard linksachter iets kortere passen maakt.
En wat bedoel je nu precies met "HET argument"? Het feit dat mensen met bitloze optomingen niet echt beter rijden dan met bit? In dat geval: nee, dat is niet HET argument.
Bitloos kan in bepaalde gevallen beter zijn, een bit in andere gevallen. Het hangt gewoon van een heel aantal factoren af. Ik ben niet tegen bitten en ook niet tegen bitloze optomingen, maar ook niet zomaar voor het ene of het andere. Wat ik van belang vind is dat het paard optimaal kan worden gegymnastiseerd zodat het kan doen wat de bijbehorende mens graag wil doen. En of dat dan hogere dressuur is, boscrossen, trektochten rijden, mennen, vrijheidsdressuur of allemaal maakt daarin niet uit.
Laatst bijgewerkt door Waratje op 31-05-11 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:00

Waratje schreef:
Bitloos kan in bepaalde gevallen beter zijn, een bit in andere gevallen. Het hangt gewoon van een heel aantal factoren af. Ik ben niet tegen bitten en ook niet tegen bitloze optomingen, maar ook niet zomaar voor het ene of het andere. Wat ik van belang vind is dat het paard optimaal kan worden gegymnastiseerd zodat het kan doen wat de bijbehorende mens graag wil doen. En of dat dan hogere dressuur is, boscrossen, trektochten rijden, mennen, vrijheidsdressuur of allemaal maakt daarin niet uit.

_/-\o_

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 08:29

Waratje schreef:
Wat ik van belang vind is dat het paard optimaal kan worden gegymnastiseerd zodat het kan doen wat de bijbehorende mens graag wil doen.

Zou dat niet vooral moeten liggen aan de rijkunstige mogelijkheden van de ruiter en niet de hulpmiddelen die hij/zij gebruikt?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 08:34

Oei.. Goeie vraag! Wij rijden al weer een tijdje bitloos (een jaar of 7 geleden begon ik mij er in te verdiepen en wat uit te proberen)
Ik denk dat ik toen zoiets had van waarom zou het niet zonder kunnen en kan het ook zonder al dat ijzer in de mond.

Inmiddels rijd ik zelf regelmatig weer met een bitje voor de verfijning, want ik heb wel gemerkt dat bepaalde oefeningen moeilijk zonder mondhoekreflexen kunnen.

Maar goed het blijft... de ruiterhand maakt een bit of bitloze optoming tot een fijn rijmiddel of een martelwerktuig.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 09:03

Isis_Ywen schreef:
Waratje schreef:
Wat ik van belang vind is dat het paard optimaal kan worden gegymnastiseerd zodat het kan doen wat de bijbehorende mens graag wil doen.

Zou dat niet vooral moeten liggen aan de rijkunstige mogelijkheden van de ruiter en niet de hulpmiddelen die hij/zij gebruikt?

In de ideale wereld: ja! Helaas leven we niet in een ideale wereld en zijn de meeste mensen niet bijzonder talentvol met paardrijden en kost het ook vaak wat tijd voordat je goed les krijgt. Veel mensen zijn van goede wil, maar zijn motorisch niet zo handig dat ze direct de juiste hulpen kunnen geven. Dat geeft niet zo lang je maar beseft waar je mee bezig bent en een paard rijdt (probeert te rijden ;) ) dat bij je capaciteiten past.
Het heeft bij mij ook jaren gekost voor ik een beetje handiger werd. Het zitten heb ik vroeger wel netjes geleerd (diezelfde knoop in de teugel en beugels over het zadel), maar het serieuzere rijden heb ik pas geleerd toen ik mijn eigen paard kocht. Manegepaarden en huurpaarden zul je zelden met echt kleine hulpen rijden, dus je leert het gewoon niet. Als je dan een verknipt gevoelig typje koopt, dan heb je heel wat bij te leren en dat kost dus gewoon wat tijd (en een goed lesgeefmens). Uiteindelijk maak je allemaal gebruik van hulpmiddelen en of je dan een bitloos ding om de kop knupt of een ding met bit maakt voor mij niet zo heel veel verschil, zolang je maar WEET wat je gebruikt en hoe het werkt naar het paard.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 09:16

Dubbelpost sorry, bokt deed raar!
Laatst bijgewerkt door Urko op 01-06-11 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 09:21

Omdat ik net zo veel controle heb over mijn paard zonder bit als met bit. Daarom rijd ik dus zonder. Zie het bit niet meer als een meerwaarde (of meer zekerheid, zoals de meeste denken). Ik rij toch alleen maar buiten en af en toe eens een georganiseerde dagrit dus ik hoef ook geen bit te gebruiken.

En onder het mon van: Ik train mijn honden ook niet met een slipketting, ben ik me dus gaan verdiepen in de werking van een bit én het leerprincipe daarvan. Daaruit heb ik mijn conclusie getrokken en wat boeken aangeschaft ( van alexandra curland).

Back to basic, dat ik eerst even een tijdje alleen grondwerk heb gedaan met mijn paard d.m.v clickertraining, ik er een noodrem op geclickert heb, toen alleen met zadel gereden op omheinde percelen, toen eens een bitloze optoming heb aangeschaft en diezelfde dag nog een rit gemaakt heb van 25 km, door het bos, stad én over een viadukt heen, en op de terug weg nog een heerlijk rengalopje gedaan heb en ja ik heb het allemaal overleefd, zelfs enge in plastic verpakte stoelen en blaffende honden waarvan mijn paard echt bang was. Ik kon het allemaal hetzelfde oplossen als met bit, zelfde controle dus, dus waarom nog een bit in??!! Zie ik echt het nut niet van.

@arabesk: ik krijg echt kippevel van dat laatste filmpje wat je plaatste. Echt heel mooi!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 09:42

Als je een optoming alleen maar gebruikt als stuur en rem, doe dan inderdaad maar liever bitloos. Wat buitenrijden betreft heb ik ook een voorkeur voor bitloos, grotendeels omdat mijn merrie daar met buitenritten goed mee reageert en je dan gemakkelijker graaspauzes kunt geven.
Een bit wordt pas nuttig als je gaat gymnastiseren.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 09:44

Wat kan een staaf ijzer in de mond, wat een bitloos hoofdstel (of andere hulpen) niet kunnen?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 09:50

Arabesk schreef:
Wat kan een staaf ijzer in de mond, wat een bitloos hoofdstel (of andere hulpen) niet kunnen?

Veel.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 10:02

Waratje schreef:
Arabesk schreef:

Veel.

Zoals??? :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 10:03

Leg eens uit :-)

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 10:04

Waratje schreef:
Als je een optoming alleen maar gebruikt als stuur en rem, doe dan inderdaad maar liever bitloos. Wat buitenrijden betreft heb ik ook een voorkeur voor bitloos, grotendeels omdat mijn merrie daar met buitenritten goed mee reageert en je dan gemakkelijker graaspauzes kunt geven.

Dus jij kan je paard enkel met een bit gymnastiseren wil je nou zeggen? Of wat bedoel je nou?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 10:14

Urko schreef:
Waratje schreef:

Dus jij kan je paard enkel met een bit gymnastiseren wil je nou zeggen? Of wat bedoel je nou?

Ik bedoel precies wat ik zeg: een bit wordt pas nuttig als je gaat gymnastiseren. Voor het simpele stuur- en remwerk heb je absoluut geen bit nodig.
En nee, voor gymnastiseren is niet per definitie een bit nodig, dat hangt af van de combinatie van ruiter, paard en omstandigheden. Mijn oudere merrie gymnastiseer ik inderdaad vooral met bit, bij haar ga ik voor zekerheid in het resultaat, want bij een 24 jarige kost spieren onderhouden meer moeite dan bij een 4 jarige. Wat ik met mijn jonge paard ga gebruiken zal blijken als we op dat punt komen. Voorlopig zijn we alleen maar aan de hand bezig met basiswerk, dus volstaat het touwhalster.
Heb nu geen tijd om hierop door te gaan, moet aan de boodschappen.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 10:18

Vind het wel irronisch wat je hierboven schrijft. Eigenlijk schrijf je letterlijk dat je je oude merrie in de krul moet trekken omdat ze het lichamelijk niet meer aan kan. Terwijl je haar ook kunt leren dat simpelweg jou hand aan raken iets oplevert, waardoor je je paard kun gymnastiseren zonder haar met ook maar met enige vorm van optoming te dwingen.

Edit: voor het moeilijke inbuig werk heb ik in ieder geval geen bit of bitloos hoofdstel nodig. Simpelweg omdat ik geen *correcties* hoef te geven om mijn paard (imo, elk van mijn huisdieren, zelfs de konijnen en de kippen) te laten doen wat ik wil. Mijn paard buigt vrijwillig in, omdat hij weet dat dat gedrag hem wat oplevert: namelijkk, aandacht, voer, vrijheid of grazen.

Maar nee, je hebt gelijk. Even wat druk op in de mond zetten en hij buigt direkt in. UIteraard. Want hij wil van de pijn in zijn mond af. _/-\o_ *\o/* Petje af hoor. Veel gemakkelijker voor de ruiter, ruiter moet minder nadenken, en tja als het paard niet direkt doet wat je wil, zet je er toch gewoon ff wat meer druk op?? No problem.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:16

Jij leest hier dingen die ik niet schrijf. In de krul trekken heeft absoluut geen nut, daarmee pak je namelijk ook weer de verkeerde spieren.
Heb je ooit wel eens bij de fysiotherapeut gelopen? Dan zou je namelijk weten dat als je ergens een stijve plek hebt, je de neiging hebt om die te ontlasten in plaats van er aan te gaan rekken. Toch zul je daar aan moeten rekken om de spier naar de correcte lengte te krijgen en de soepelheid dus weer terug te krijgen. Dat is precies wat een paard op leeftijd ook gaat doen en dan moet je dus overtuigen om toch door die stroeve plek heen te rekken. Leeftijd heeft echt wel zijn effect op een lijf, dat merk ik ook bij mijn eigen lijf dat geen twintig meer is (zelfs niet 2x). Het gaat niet vanzelf meer en je moet af en toe door een pijntje heen om de boel goed in beweging te houden.
Juist omdat ik hier bewust mee bezig ben ziet niemand dat ze 24 is, ze is in topconditie en gaat als een speer. Maar als ik haar een maand niet gymnastiseer dan heb ik al weer een heel ander paard, zeker in de winter als het allemaal net wat moeizamer gaat.
Inbuigen alleen is niet voldoende, het moet op de juiste hoogte en met de correcte aanspanning van de bovenlijn zodat je daar je spieropbouw stimuleert. Maar goed, als jij gewoon lekker wil boshobbelen met je paard en tevreden bent als hij met een jaar of 18 met pensioen gaat, ook best. Mijn paard wil graag doorwerken, die houdt van actie en uitdagingen dus blijft ze gewoon lekker in het werk. En daar hoort verantwoord gymnastiseren bij.
Zolang zij het bit sneller wil pakken dan dat ik het kan klaarhangen voor haar, maak ik me geen zorgen over haar pijn doen ermee. Ze is een bijzonder uitgesproken paard en er is geen twijfel wanneer dingen haar niet aanstaan. Het bit vindt zij vrijwel nooit een probleem, de enige keer dat ze aangaf het niet in te willen was toen ik te emotioneel was om er goed mee om te kunnen gaan. Ze had gelijk en het bithoofdstel ging de kast weer in.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:50

Ik bedoel dat jij dat gymnasticeren, en dat werken in de bovenlijk niet kunt zonder bit. (dat zeg je zelf) Ik maak daaruit op dat je inderdaad druk moet leggen op dat bit omdat jij het andes niet voor elkaar krijgt om je paard in die houding te laten lopen. Daarop zeg ik dat dat nergens voor nodig is, want je kunt een paard PRIMA soepel houden zonder bit.

Ik heb mijn paard een complinment, buiging, liggen enz geleerd zonder hem ook maar met 1 vinger aan te raken, dus hoe soepel wil je het hebben? Mijn paard pakt het bit ook aan met open mond (ja hiervoor reed ik altijd met bit) en toch heb ik dat ding niet meer in. Simpel weg omdat alles (ja ook je paard soepel houden) zonder bit. Kwestie van weten hoe een paard leert, messchien moet je de boeken van Alexandra Kurland eens lezen, die paarden lopen allemaal in de *perfecte* houding zonder optoming.