Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sodeletuut schreef:Waratje schreef:Je filmpje illustreert keurig wat ik bedoel met net niet het goede spiergebruik.
Kan je dit eens nader verklaren?
Twiggy2008 schreef:Ik denk dat een beginnende ruiter niet eens teugels in handen mag hebben. Zowel met als zonder bit. Leer eerst eens zitten en de bewegingen voelen. Balans krijgen. Zo heb ik het vroeger geleerd. Zonder beugels, zonder teugels. Er is geen manege meer waar ze het zo nog leren. Helaas.
Waratje schreef:Bitloos kan in bepaalde gevallen beter zijn, een bit in andere gevallen. Het hangt gewoon van een heel aantal factoren af. Ik ben niet tegen bitten en ook niet tegen bitloze optomingen, maar ook niet zomaar voor het ene of het andere. Wat ik van belang vind is dat het paard optimaal kan worden gegymnastiseerd zodat het kan doen wat de bijbehorende mens graag wil doen. En of dat dan hogere dressuur is, boscrossen, trektochten rijden, mennen, vrijheidsdressuur of allemaal maakt daarin niet uit.
Isis_Ywen schreef:Waratje schreef:Wat ik van belang vind is dat het paard optimaal kan worden gegymnastiseerd zodat het kan doen wat de bijbehorende mens graag wil doen.
Zou dat niet vooral moeten liggen aan de rijkunstige mogelijkheden van de ruiter en niet de hulpmiddelen die hij/zij gebruikt?
Waratje schreef:Als je een optoming alleen maar gebruikt als stuur en rem, doe dan inderdaad maar liever bitloos. Wat buitenrijden betreft heb ik ook een voorkeur voor bitloos, grotendeels omdat mijn merrie daar met buitenritten goed mee reageert en je dan gemakkelijker graaspauzes kunt geven.
Een bit wordt pas nuttig als je gaat gymnastiseren.
Urko schreef:Waratje schreef:Als je een optoming alleen maar gebruikt als stuur en rem, doe dan inderdaad maar liever bitloos. Wat buitenrijden betreft heb ik ook een voorkeur voor bitloos, grotendeels omdat mijn merrie daar met buitenritten goed mee reageert en je dan gemakkelijker graaspauzes kunt geven.
Een bit wordt pas nuttig als je gaat gymnastiseren.
Dus jij kan je paard enkel met een bit gymnastiseren wil je nou zeggen? Of wat bedoel je nou?