Hoe was het eigenlijk vóór al dat natural gebeuren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 12:43

Janine1990 schreef:
Zo denk ik inderdaad wel. En dat is heel simpel door duidelijk zijn, consequent zijn. Wanneer je consequent bent, weet een paard wat hij aan zijn mens heeft.
Consequent zijn betekent niet een mep geven wanneer het fout gaat... En ik krijg een beetje de indruk dat je die indruk krijgt van de mensen die willen dat het paard doet wat zij zeggen.
Correct me if I'm wrong... :o

Die indruk is er inderdaad maar meer bij de mensen die het sielugh vinden denk ik. Als iemand mij verteld dat ze gewoon basis dingen "eisen" van het paard of (net als ik) wanneer nodig een hengst of een rotschop verkopen zie ik ze echt niet met losse handen en voeten rondom het paard.
Ik lees dan wel bijten is een mep, schoppen of bokken naar de mens is een schop. Dit zo hard als nodig is.

Onze donderstenen proberen ook dingen uit, zolang het geen bijten, schoppen, omverlopen of mijn richting uitbokken is doe ik bestraffen met mijn stem.
Ik stuur ze vaak de stal uit door de wijzen naar de deur en zeggen eruit. Ze mogen pas weer binnen komen als ik ze opgehaald heb. Dit is vaak al binnen 5 minuten, ik steek mijn hoofd om de hoek en nodig ze gezellig weer binnen als of er niets gebeurt is. En geloof me ze vinden de stal uitgestuurd worden erger dan een klap.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 12:43

Fellor schreef:
Ja, maar als jij je paard op zijn sodemieter geeft zoals je zelf zegt:

1. doe je dat dan met of zonder emotie en werkt dat in de minuten daarna door?
2. doe je dat op een manier die voor een paard begrijpelijk is en waar hij daarna wat mee kan?
3. bied je hem een uitweg/leersituatie?
4. heeft het het gewenste effect op de lange termijn?

Een correctie is meer dan je paard naar jouw behoefte straffen als hij "iets niet wil". Daar gaan vaak 20 miscommunicaties aan vooraf. En dat is waarom je zo ontzettend voorzichtig moet zijn met dat soort dingen.
Ik heb met een berg paarden gewerkt met veel karakter en corrigeer ook, maar wel volgens bovenstaande punten en binnen een positieve trainingsinstelling en nadat ik de fout bij mezelf heb gezocht.
Duidelijk is goed, maar vaak is de manier van corrigeren die gemiddeld op dit forum wordt toegpast juist alles behalve duidelijk voor een paard.

@ Imketarek Overigens, wat jij zegt klopt wel, je begint inderdaad direct met werken zodra je een paard in je handen krijgt, maar je moet jezelf altijd afvragen met hoe weinig je iets kan doen, hoe iets effectiever en eerlijker kan enz. Dat is wat ik bedoel, je moet op een bewuste manier bezig blijven. En dat stukje beheersing mis ik vaak bij mensen die dergelijke opmerkingen maken.

Even de streepjes in cijfers veranderd hoor ;)

1. Zonder emotie. Een simpel voorbeeld. Paard staat naar mij te happen. Mag niet. Mep. En ik ga weer verder met waar ik mee bezig was. Als het paard maar even een klein schrikeffect kent, dat het even doordringt.
2. Begrijpelijk, lijkt me wel. Ik hoef daarna alleen maar m'n stem te verheffen en hij weet hoe laat het is.
3. Een uitweg? De enige uitweg die hij heeft is kappen met bijvoorbeeld happen.
4. Ja.

Ik denk alleen niet zo zeer over een correctie na. Het is heel simpel, niet doen, of je krijgt een mep.
En ik heb me eerlijk is eerlijk, nooit verdiept in NH.
Consequent zijn met straffen én belonen.
Ik kan mijn manier van straffen niet uitleggen, maar ik weet wel dat het effect heeft. En ik pas het gewoon per paard aan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 12:45

BlueStar schreef:
Janine1990 schreef:
Zo denk ik inderdaad wel. En dat is heel simpel door duidelijk zijn, consequent zijn. Wanneer je consequent bent, weet een paard wat hij aan zijn mens heeft.
Consequent zijn betekent niet een mep geven wanneer het fout gaat... En ik krijg een beetje de indruk dat je die indruk krijgt van de mensen die willen dat het paard doet wat zij zeggen.

Die indruk is er inderdaad maar meer bij de mensen die het sielugh vinden denk ik. Als iemand mij verteld dat ze gewoon basis dingen "eisen" van het paard of (net als ik) wanneer nodig een hengst of een rotschop verkopen zie ik ze echt niet met losse handen en voeten rondom het paard.
Ik lees dan wel bijten is een mep, schoppen of bokken naar de mens is een schop. Dit zo hard als nodig is.

Onze donderstenen proberen ook dingen uit, zolang het geen bijten, schoppen, omverlopen of mijn richting uitbokken is doe ik bestraffen met mijn stem.
Ik stuur ze vaak de stal uit door de wijzen naar de deur en zeggen eruit. Ze mogen pas weer binnen komen als ik ze opgehaald heb. Dit is vaak al binnen 5 minuten, ik steek mijn hoofd om de hoek en nodig ze gezellig weer binnen als of er niets gebeurt is. En geloof me ze vinden de stal uitgestuurd worden erger dan een klap.

Ja precies! Jij kan het beter uitleggen.. :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 12:50

Janine1990 schreef:
Fellor schreef:
Als je een stukje doorleest zie je dat ik naar hetzelfde streef maar wel met een bredere blik. Het idee wat veel mensen hebben over wat op een bepaald moment moet is vaak niet passend (fysiek, qua trainingsniveau, qua voorbereiding enz) en dat si wat mij stoort. En dat is voor mij de essentie van NH is dat je met al die dingen rekening houdt. En dat betekend juist uiteindelijk een gehoorzaam paard. Een paard wat op alle momenten op alle manieren bestuurbaar is. Dat verkrijg je niet door met rechtlijnig denken vast te houden aan wat je op een bepaald moment wil.

Ik zie alleen geen wezenlijk verschil met mijn (en waarschijnlijk andere) gedachtegang omtrent dit onderwerp.
Ik zie mezelf niet als iemand die rechtlijnig denkt, maar ik streef er wel naar dat mijn paard doet wat ik wil. Ook op een bepaald moment.

Er zit wel degelijk een verschil en dat is iets wat je in de pratijk zou kunnen aanstippen. Zonder concrete situatie is het iets dat moeilijk uit te leggen is, want getypte stukjes worden toch naar een iegen beeld geïnterpreteerd. Ik ben het tientallen keren tegengekomen in lessen die ik heb gegeven. Het moeilijke eraan is dan vaak de juiste keuze maken in WAT je precies wilt op een bepaald moment.
Ook dat is iets wat in de pratijk passend moet zijn.
Ik wil erbij opmerken dat ik ook zeker niet zweverig ben ingesteld en dat hierover een discussie houden wat mij betreft verder geen zin heeft. Het trainen van en communiceren met paarden is namelijk een verweven geheel van zoveel dingen en zo sterk afhankelijk van de situatie dat er een algemeen stukje ovet typen nu weinig zin heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 12:54

BlueStar schreef:
Janine1990 schreef:

En probeer dan eens op het punt te komen om te bedenken waarom je met dat paard in die situatie terecht bent gekomen. Dat is ontwikkeling.
Corrigeren is echt niet per definitie erg en een keer goed corrigeren ook niet, maar kan het neit zijn dat jij dat van de sielugh mensen zo interpreteert omdat zij een ander visie hebben over hoe, wanneer en waarom je een paard een correctie geeft.
Daarbij, je zegt zelf dat wegsturen op dat moment tien keer erger is. Waarom, omdat je paard dat begrijpt! Een schop of een tik kan voorkomen, maar wel geplaatst met de juiste energie en lichaamshouding want dat is waar je paard gevoelig voor is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 12:56

Fellor schreef:
Er zit wel degelijk een verschil en dat is iets wat je in de pratijk zou kunnen aanstippen. Zonder concrete situatie is het iets dat moeilijk uit te leggen is, want getypte stukjes worden toch naar een iegen beeld geïnterpreteerd. Ik ben het tientallen keren tegengekomen in lessen die ik heb gegeven. Het moeilijke eraan is dan vaak de juiste keuze maken in WAT je precies wilt op een bepaald moment.
Ook dat is iets wat in de pratijk passend moet zijn.
Ik wil erbij opmerken dat ik ook zeker niet zweverig ben ingesteld en dat hierover een discussie houden wat mij betreft verder geen zin heeft. Het trainen van en communiceren met paarden is namelijk een verweven geheel van zoveel dingen en zo sterk afhankelijk van de situatie dat er een algemeen stukje ovet typen nu weinig zin heeft.

Oh, ik geloof wel dat er een verschil is hoor!!! Daar niet van, maar ik zie het voor mezelf niet. En ik heb me ook nooit verdiept in NH, zal ik eerlijk in zijn. Dat is natuurlijk ook een reden dat ik het verschil niet zie.

Maar ik geloof wel dat er meerdere (juiste!) wegen zijn die naar Rome leiden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:01

Fellor schreef:
En probeer dan eens op het punt te komen om te bedenken waarom je met dat paard in die situatie terecht bent gekomen. Dat is ontwikkeling.
Corrigeren is echt niet per definitie erg en een keer goed corrigeren ook niet, maar kan het neit zijn dat jij dat van de sielugh mensen zo interpreteert omdat zij een ander visie hebben over hoe, wanneer en waarom je een paard een correctie geeft.
Daarbij, je zegt zelf dat wegsturen op dat moment tien keer erger is. Waarom, omdat je paard dat begrijpt! Een schop of een tik kan voorkomen, maar wel geplaatst met de juiste energie en lichaamshouding want dat is waar je paard gevoelig voor is.

Kom ik weer bij de Dog Whisperer, die altijd hierover spreekt... :o
En ik denk dat coaching daarop ook heel veel problemen wegwerkt.

Voorbeeldje, een tijd geleden reed ik een merrie, die eigenlijk gewoon een hekel aan rijden had. Die zag mij aankomen in de wei. En wist me zo onzeker te maken, dat ik het niet eens meer durfde te proberen. Het paard liep enkel van me weg in de wei. Maakte mij onzeker, en ja, op die manier lukte het ook gewoonweg niet meer. Eenmaal in de hand was het een poeslief paard. Maar het paard uit de wei halen, bij de gedachte alleen al... Ik probeerde me te vermannen en op de juiste manier op het paard af te lopen. Maar ook dat was zo goed als onmogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:08

Janine1990 schreef:
Fellor schreef:

Kom ik weer bij de Dog Whisperer, die altijd hierover spreekt... :o
En ik denk dat coaching daarop ook heel veel problemen wegwerkt.

Voorbeeldje, een tijd geleden reed ik een merrie, die eigenlijk gewoon een hekel aan rijden had. Die zag mij aankomen in de wei. En wist me zo onzeker te maken, dat ik het niet eens meer durfde te proberen. Het paard liep enkel van me weg in de wei. Maakte mij onzeker, en ja, op die manier lukte het ook gewoonweg niet meer. Eenmaal in de hand was het een poeslief paard. Maar het paard uit de wei halen, bij de gedachte alleen al... Ik probeerde me te vermannen en op de juiste manier op het paard af te lopen. Maar ook dat was zo goed als onmogelijk.

Hij is daar inderdaad ook veel mee bezig, maar het is ook gewoon een heel belangrijk aspect. Ik noem een voorbeeld (alsjeblieft niet denken dat ik het hierbij over iemand uit dit topic heb) van de trailer: Soms zie ik mensen een paard laden dat trailermak is en die op een dag de trailer niet meer op wil. Het paard krijgt een lichte coreectie en reageert daarop zeer heftig. Waarna er een nieuwe correctie volgt, want dat is onacceptabel.
Wat is nou het geval. Als de begeleider in de eerste plaats niet met de positie van zijn navel, heupen enz het paard van zich had weggeduwd (en dus weg van de trailer) was de hele situatie nooit voorgekomen. En ook dat is dus NH, je van dat soort dingen bewust zijn. Wat kan daar nou slecht aan zijn? Op dat moment vind ik die correctie dus inderdaad sielugh omdat het op een oneerlijke en ineffectieve manier wordt toegebracht. Het was niet nodig om in die situatie te geraken en alle spanning had het paard bespaard kunnen blijven. Resulterend in dat het paard veel makkelijker en sneller geladen kan worden en dus op de lanmge termijn gehoorzamer is. Daar hebben wij als eigenaar dan weer wat aan.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:10

@fellor het is idd erg moeilijk uit te leggen waarom wat op welk moment. Misschien ook omdat iedereen een andere manier heeft van.
Onze jongen is een pony die onze handen graag gebruikt als lolly, hij wil af en toe ook met zijn tanden raspen. Ik vindt dit niet goed en er staat altijd een correctie op, soms zacht duwtje met mijn hand richting zijn tanden, soms een tikje langs de mond vaak trekt de dondersteen terug omdat hij al weet dat hij fout zit.
Maar als je NH of andere natuurlijke stromingen kijkt mag je dat dus niet corrigeren, want het paard doet niets meer dan zijn genegenheid tonen, dieren onderling knabbelen als uiting dat ze elkaar mogen.
Maar helaas mij doet het zeer dus mag het niet, het likken is puur ontstaan omdat het een ontspanning betekend voor de pony daardoor laat ik het toe. Het is geen gevalletje tekorten aangezien er een witte en rode blok hangt in stal (al jaren)

De reden waarom ik in een situatie kom is dat de 2 jongens onderling de rangorde aan het bepalen zijn. We hebben een (in)loop stal met paddock.
De jongste probeert de oudste steeds uit, hierdoor komt een correctie van de oudste helaas wordt dan niet altijd rekening gehouden met mijn ruimte en ik corrigeer dus daar weer op. Meestal is een gil en wat zand/modder schoppen die richting uit voldoende ze weten het.
Soms ben ik een situatie net voor en hoef ik alleen maar mijn houding te nemen alsof ik wat zand wil wegschoppen er wordt dan met een boog om me heen gelopen.

En een 1.5 jarige zal altijd kijken welke grenzen er zijn ik heb hem 1 x een schop moeten verkopen omdat hij gericht trapte daarna nooit meer.
Soms ben ik te snel of niet correct in mijn reactie (ik blijf ook een mens dat leert) zeker de jongste laat het me weten, op dat moment komt zijn kont even omhoog mijn richting uit met zijn benen keurig onder het lijf. Op dat moment wordt ik dus even gecorrigeerd door hem, het enige wat ik dan zeg is een zachte hey. Want bokken mijn richting mag dus niet maar ik zat fout.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:11

Janine1990 schreef:
sanne83 schreef:

Janine1990 schreef:
Als ik de Dog Whisperer zie, en zie hoe die man zich richt op de energie van de mensen, en dáár met name aan werkt... Vraag ik me af, wanneer staat de volgende 'Horse Whisperer' op om mensen de juiste energie mee te geven?
Dat lijkt me toch een stuk handiger dan dvd's, boekjes etc.

Sanne83 schreef:
:') je maakt een grapje, hoop ik?

Omdat????

Omdat je duidelijk geen idee hebt waar je over praat, maar dat blijkt ook al weer ;)

Janine1990 schreef:
En ik heb me ook nooit verdiept in NH

Ik begrijp niet waar je dan je mening op baseert, als je je er nooit in verdiept hebt :?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:12

Fellor schreef:
Hij is daar inderdaad ook veel mee bezig, maar het is ook gewoon een heel belangrijk aspect. Ik noem een voorbeeld (alsjeblieft niet denken dat ik het hierbij over iemand uit dit topic heb) van de trailer: Soms zie ik mensen een paard laden dat trailermak is en die op een dag de trailer niet meer op wil. Het paard krijgt een lichte coreectie en reageert daarop zeer heftig. Waarna er een nieuwe correctie volgt, want dat is onacceptabel.
Wat is nou het geval. Als de begeleider in de eerste plaats niet met de positie van zijn navel, heupen enz het paard van zich had weggeduwd (en dus weg van de trailer) was de hele situatie nooit voorgekomen. En ook dat is dus NH, je van dat soort dingen bewust zijn. Wat kan daar nou slecht aan zijn? Op dat moment vind ik die correctie dus inderdaad sielugh omdat het op een oneerlijke en ineffectieve manier wordt toegebracht. Het was niet nodig om in die situatie te geraken en alle spanning had het paard bespaard kunnen blijven. Resulterend in dat het paard veel makkelijker en sneller geladen kan worden en dus op de lanmge termijn gehoorzamer is. Daar hebben wij als eigenaar dan weer wat aan.

Kijk, daar kan ik het inderdaad óók niet mee eens zijn!!!
Ik denk ook dat in die gevallen de begeleider te veel nadenkt over het paard in de trailer zetten. Jij ziet de houding die niet juist is, ik denk meteen aan de energie. Of het een combinatie van beiden is, geen idee.. In veel gevallen is dat zeer waarschijnlijk.
Mooi voorbeeld!

Janine1990

Re: Hoe was het eigenlijk vóór al dat natural gebeuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:14

Sanne83: Even verder lezen dan je neus lang is, ik heb het over de beginselen van de methode van Cesar Milan. En geeft eerlijk toe dat ik geen flauw benul heb van NH.
Gelukkig is Fellor zo vriendelijk mij aan de hand van voorbeelden dingen uit te leggen, waardoor het voor mij eenvoudig is te begrijpen. Ik heb nooit iets tegen NH gehad, ik doe het enkel zelf niet en interesseer me er ook niet zodanig voor dat ik het ga opzoeken, want zoals Fellor zegt, is het niet kort te omschrijven wat het inhoudt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:14

Janine1990 schreef:
Varekaj schreef:
Zadelmak maken... hoeveel advertenties ik al niet ben tegengekomen "uw paard zadelmak in 1 maand".
Vroeger had je meer de instelling "tijd brengt raad en we zien wel hoe het loopt". Nu is het meer de instelling "dat MOET er zijn als resultaat en liefst binnen deze deadline". Nou sorry hoor, het blijft nog altijd levend wezen waarmee je werkt.

Zadelmak kan je ook wel 20 verschillende definities aan hangen...
Naar mijn idee kan het best, als je als eigenaar wat voorwerk doet, longeren.
Dan lijkt het me niet een groot probleem voor een stal om er een zadel op te doen, en er een paar keer op te gaan zitten. Beetje stap, draf, galopje... Als een paard dat kent, is het naar mijn idee wel aardig zadelmak.

Ik doel op advertenties bij wie je je paard zo groen als gras mag komen afzetten, en dan krijg je die binnen een maand helemaal zadelmak-vrkeersmak en trailermak terug.
Dat je op een maandje al een paard zadelmak kan maken dat al kennis heeft van hoofdstel, basis longeren, dat zadeltje al kent weet ik ook wel :) Maar vaak gaan die advertenties inspelen op mensen wiens paard lekker zijn hele jonge leventje op de weide heeft gelopen en waar nog maar amper iets mee is gedaan, behalve hoefsmid en DA bij wijze van spreken. Het ene paard is er ook wel sneller klaar voor dan het andere, maar dat laten we even buiten beschouwing.

En dat soort advertenties kom je jammer genoeg meer dan genoeg tegen. Vooral in het voorjaar, want dan kunnen de klantjes lekker de hele zomer gaan wandelen.

@Gini: ik heb enkel paarden met elk nogal specifiek karakter. 2 ervan durven best wel dominant zijn. De ene hapt enorm op stal, en echt menens. Dus als die nog maar denkt van te proberen ga ik al mijn stem verheffen, doet ie het toch nou dan krijgt die echt wel een flinke lel tegen z'n smoelwerk. Is ie braaf, krijgt ie beloning :)
Vaak wordt ik er al op aangesproken als ik nog maar een keer m'n stem verhef, dat dat zo erg is voor dat paardje, "hij wil immers toch maar spelen?"

Mijn andere durft aan de longe ook wel een keer gericht bokken en trappen. Nou, dan mag die even flink doorlopen en doorwerken, zonder pardon, maar ongein is bij mij aan het foute adres. Is die gekalmeerd, dan laten we het tempo weer wat zakken en mag die eventjes relaxen, met stembeloning natuurlijk.
Is volgens de meesten in mijn omgeving fout. Als het paard gericht gaat trappen en bokken, how maar even terugzetten in stap of halthouden voor een knuffel en als paardje weer rustig is gaan we voorzichtig weer aan het werk, maar vooral zorgen dat paardje niks hoeft te doen waardoor die gekheid gaat uithalen. Er zijn er zelfs gnoeg die bij rottigheid het paard stilzetten, uitspannen en op stal/weide zetten "want het paard heeft er geen zin in vandaag".

See the difference? Bizar geneg kom ik die tendens steeds meer en meer tegen, en krijg ik meer en meer het stempel van "beul" op mijn voorhoofd geplakt. terwijl ik daarentegen toch echt wel alles met mijn paarden kan en ik altijd met vrolijk gehinnik begroet word :)

Edit: spelfoutjes :P

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:18

Vroeger had je paardenmensen...
.... en nu is het overwegend mensen met paarden...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:19

Varekaj: Ja op die manier lijkt het me inderdaad vrij heavy voor een paard. Wat ik dan wel weer heel raar vind, is dat veel paardeneigenaren hun paard daar toch naar toe sturen. De verantwoordelijkheid ligt dan wel bij jezelf naar mijn idee :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:22

BlueStar schreef:
@fellor het is idd erg moeilijk uit te leggen waarom wat op welk moment. Misschien ook omdat iedereen een andere manier heeft van.
Onze jongen is een pony die onze handen graag gebruikt als lolly, hij wil af en toe ook met zijn tanden raspen. Ik vindt dit niet goed en er staat altijd een correctie op, soms zacht duwtje met mijn hand richting zijn tanden, soms een tikje langs de mond vaak trekt de dondersteen terug omdat hij al weet dat hij fout zit.
Maar als je NH of andere natuurlijke stromingen kijkt mag je dat dus niet corrigeren, want het paard doet niets meer dan zijn genegenheid tonen, dieren onderling knabbelen als uiting dat ze elkaar mogen.
Maar helaas mij doet het zeer dus mag het niet, het likken is puur ontstaan omdat het een ontspanning betekend voor de pony daardoor laat ik het toe. Het is geen gevalletje tekorten aangezien er een witte en rode blok hangt in stal (al jaren)

Waar haal jij vandaan dat je bij NH niet mag corrigeren? Ik zou me wat dat betreft eens gaan verdiepen, want dat si dus pertinent niet waar. In de kudde wordt een paard ook gecorrigeerd, dus geen probleem lijkt me..

Dat hij jouw hand als lolly blijft gebruiken, betekend dat je dus geen effectieve correctie gebruikt en geen respect heeft voor het feit dat jij zijn gedrag beinvloedt. Ik zou er eerder voor kiezen om op je algemene basiscommunicatie (energie, lichaamshouding enz) mijn paard uit mijn ruimte te houden op zo'n moment en wanneer de verhouding goed ligt en jij duidelijk maakt (op een voor je paard begrijpelijke manier) dat dat geen gedrag is waar je op zit te wachten ben je van je probleem af. Voorkomen dat ik in die situatie kom doordat ik aan zijn lichaamstaal kan aflezen wanneer ik hem dichtbij me kan hebben.
Daarin is juist begrip voor het waarom en hoe kan ik effectief zijn belangrijk, voor je eigen bestwil op de langere termijn.
Op zo'n moment is nonchalant en zonder interesse (en je paard dus aankijken aandacht geven) corrigeren misschien wel beter. Als jij met je rug naar hem toe je elleboog uitgestoken hebt en hij komt daar zelf tegenaan is dat misschien ook wel effectiever dan een tikje.
(Wederom, een strak antwoord is hier neit mogelijk omdat ik de situatie niet precies ken, dus dit zijn gewoon mogelijkheden van hoe het zou kunnen).

Dat hij terugtrekt omdat hij weet dat hij fout zit hoeft niet waar te zijn. Hij weet wat er volgt als hij zijn tanden gebruikt en reageert daarop om vervolgens na enige tijd weer naar zijn oude plan terug te keren. Je hebt blijkbaar niks aan het basisprobleem gedaan en dat is belangrijk en daarom is alles zo afhankelijk van elkaar.

Ik probeer hier niet belerend te doen o.i.d, maar duidelijk te maken wat ik bedoel omtrent correctie en wat ik me afvraag als ik naar zo'n stukje kijk.

Overigens fijn om in het laatste stukje te lezen dat je dus bewust met jezelf, je houding en je communiactie bezig bent. het moeilijke is dat ik dat vaak in eerste instantie totaal niet op kan kmaken uit opmerkingen als: dan verdient hij een schop bij mij... enz wat je hier vaak leest (heb het neit direct over jou). Snap je?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-01-11 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:22

reeskees schreef:
Vroeger had je paardenmensen...
.... en nu is het overwegend mensen met paarden...

Ja een leuke maar in mijn ogen niet waar. De paarden mensen van vroeger waren ook vaak hard, nu is het item al een corrigerende klap. Ik heb veel tussen de handelaren gezeten toen ik jong was, als een paard daar beet kregen de de eerste keer 1 klap, deden ze het kort daarna weer werd er met recht getimmerd op het dier. Vroeger is en was niet zalig, maar omdat we nu toch wat rustiger en voorzichtiger met de dieren omgaan zijn we ineens mensen met paarden?

Of begrijp ik je stelling nu verkeerd?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:26

Janine1990 schreef:
Sanne83: Even verder lezen dan je neus lang is, ik heb het over de beginselen van de methode van Cesar Milan. En geeft eerlijk toe dat ik geen flauw benul heb van NH.
Gelukkig is Fellor zo vriendelijk mij aan de hand van voorbeelden dingen uit te leggen, waardoor het voor mij eenvoudig is te begrijpen. Ik heb nooit iets tegen NH gehad, ik doe het enkel zelf niet en interesseer me er ook niet zodanig voor dat ik het ga opzoeken, want zoals Fellor zegt, is het niet kort te omschrijven wat het inhoudt.

Ik vind het heel aardig van Fellor dat ze het nog probeert uit te leggen.
Je laat je negatief uit over dingen, waar je je nog nooit in verdiept hebt, dat vind je zelf niet een beetje raar?

Uiteindelijk kom je er in dit soort discussies altijd achter dat niemand zich ook maar enigzins heeft verdiept in NH (wat volgens mij het onderwerp was van dit topic) en z'n mening baseert op twee 12-jarige meisjes die een touwhalster gebruiken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:28

sanne83 schreef:
Janine1990 schreef:

Ik vind het heel aardig van Fellor dat ze het nog probeert uit te leggen.
Je laat je negatief uit over dingen, waar je je nog nooit in verdiept hebt, dat vind je zelf niet een beetje raar?

Uiteindelijk kom je er in dit soort discussies altijd achter dat niemand zich ook maar enigzins heeft verdiept in NH (wat volgens mij het onderwerp was van dit topic) en z'n mening baseert op twee 12-jarige meisjes die een touwhalster gebruiken.

Je zou een voorbeeld aan Fellor kunnen nemen, zij kán het uitleggen...

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:32

Fellor het likken sta ik dus toe omdat de pony daardoor minder gestresst is. Het is gekomen uit de tijd dat ik hem leerde kennen en hij niet alle mensen vertouwde. Ik ben op het land gaan zitten en dit was zijn manier van contact maken hij likte toen alleen mijn broek. Nu merk ik duidelijk dat als hij wat stress heeft dit hem kalmeert dus sta ik het hem toe.
Alleen het knibbelen sta ik dus niet toe en ja ik merk ook dat hij wegtrekt om het tikje te ontlopen. En nee ik vindt je niet belerend overkomen, ik leer graag dingen bij ik ben niet perfect. Maar hoe zou jij dan dat knibbelen corrigeren? Het likken wil ik hem niet ontnemen het is echt zijn stukje ontspanning de blauwe gloed uit de ogen verwijnt zijn hele lijf neemt een meer ontspannen houding aan. Misschien handig te melden dat meer of ander werk het stress niet verminderd. Het is wel minder geworden sinds hij lekker op (in)loopstal met paddock staat. Volledige weidegang met maatjes verminderd het niet minder van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:36

Het is en blijft gewoon jammer dat mensen inderdaad vaak niet ruim willen kijken. Je hebt bij alles mensen die maar wat doen en mensen die met de nodige theoretische onderbouwing, gevoel en inzicht dingen doen.

Eén slecht voorbeeld van een NH'er lijdt vaak tot een negatief of zwerverig imago, terwijl er zoveel mooie dingen zijn die je met een meer verfijnde communicatie met je paard kan bereiken. Ik vind mezelf NH omdat ik merk dat ik dingen gemiddeld genomen nogal anders doe dan de meeste paardenmensen om me heen.
Het moeilijke is dat NH geen vastomlijnd iets is. Voor mij is het meer een vorm van aanpassen aan je paard maar met welk doel...omdat je daar zelf profijt van hebt. Dat je er dan onderweg achter komt dat je meer lichaamsbeheersing krijgt, meer controle, een betere band met je paard enz. is voor mij alleen maar positief. Ik kan werkelijk niks negatiefs aan de NH kant vinden behalve dan dus dat je overal wel mensen tussen hebt zitten die dingen alleen anders doen om het anders.

Ik hoop door dingen uit te leggen dat er niet meteen wordt gedacht: NH is zweverig, soft, uitgevoerd door mensen met veel boeken en weinig ervaring, die zich graag laten oplichten door goeroe's enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:36

Janine1990 schreef:
Varekaj: Ja op die manier lijkt het me inderdaad vrij heavy voor een paard. Wat ik dan wel weer heel raar vind, is dat veel paardeneigenaren hun paard daar toch naar toe sturen. De verantwoordelijkheid ligt dan wel bij jezelf naar mijn idee :j

Je legt de vinger op de pijnlijke plek :) Het is inderdaad hun verantwoordelijkheid, maar het zijn vaak net ook diezelfde mensen die een correctie handhandig en zielig vinden.

Je kan het zo bekijken: Iemand die ietwat inleest in paarden, ietwat opzoekt over natuurlijk gedrag en dergelijke gaat begrijpen waarom je die correctie doet, en dat ze in de natuur ook niet altijd even poeslief zijn tegen elkaar. (Geen reden om je paard total los te timmeren natuurlijk, dat is er nooit). Die gaat de gedachtengang achter de reden waarom je zo corrigeert veel beter kunnen inschatten.
Iemand die zijn compleet groene paard zonder pardon naar zo'n l*lhannes stuurt om even snel-snel zadelmak te maken heeft in mijn ogen echt geen benul waar die mee bezig is. Dus dat die dan gaan brullen "mishandeling" als je een tik geeft of je stem verheft, is dan ook niet zo verwonderlijk.

Vroeger moest je eigenlijk wel leren om correct met paarden om te gaan. Nu wordt het je eigenlijk allemaal in de schoot geworpen door allerhande experts, bij het minste krijg je adresjes en telefoonnummers van "oplossingen" in je handen gestopt en al de commerciële heisa maakt er tegelijk ook nog een keertje goed gebruik van.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:37

Janine1990 schreef:
Je zou een voorbeeld aan Fellor kunnen nemen, zij kán het uitleggen...

Nee, zij wil het uitleggen, da's iets anders :D . Ik leg alleen nog maar uit aan mensen die ook daadwerkelijk iets willen leren ;)

"Don't go the extra mile for people going in the opposite direction"... kost veel te veel energie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:39

Fellor schreef:
Het is en blijft gewoon jammer dat mensen inderdaad vaak niet ruim willen kijken. Je hebt bij alles mensen die maar wat doen en mensen die met de nodige theoretische onderbouwing, gevoel en inzicht dingen doen.

Ik hoop door dingen uit te leggen dat er niet meteen wordt gedacht: NH is zweverig, soft, uitgevoerd door mensen met veel boeken en weinig ervaring, die zich graag laten oplichten door goeroe's enz.

Iemand die NH kan toepassen zoals NH ook wordt geacht toegepast te worden, nou die krijgt van mij respect hoor!

Iemand die enkel in de bak zijn kunstjes kan met zijn paard, maar waar het paard het voorts voor het zeggen heeft, sorry, maar daar is mijn "respect" nogal ver te zoeken. En al helemaal als ze dan anderen erop gaan wijzen of aanspreken dat ze er andere methodes op nahouden die misschien iets grover zijn, maar die dan weer wel alles met hun paarden kunnen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:39

BlueStar schreef:
Fellor het likken sta ik dus toe omdat de pony daardoor minder gestresst is. Het is gekomen uit de tijd dat ik hem leerde kennen en hij niet alle mensen vertouwde. Ik ben op het land gaan zitten en dit was zijn manier van contact maken hij likte toen alleen mijn broek. Nu merk ik duidelijk dat als hij wat stress heeft dit hem kalmeert dus sta ik het hem toe.
Alleen het knibbelen sta ik dus niet toe en ja ik merk ook dat hij wegtrekt om het tikje te ontlopen. En nee ik vindt je niet belerend overkomen, ik leer graag dingen bij ik ben niet perfect. Maar hoe zou jij dan dat knibbelen corrigeren? Het likken wil ik hem niet ontnemen het is echt zijn stukje ontspanning de blauwe gloed uit de ogen verwijnt zijn hele lijf neemt een meer ontspannen houding aan. Misschien handig te melden dat meer of ander werk het stress niet verminderd. Het is wel minder geworden sinds hij lekker op (in)loopstal met paddock staat. Volledige weidegang met maatjes verminderd het niet minder van.

Timing! Likken mag (zolang hij verder geen duwerig en manipulerend gedrag laat zien) en op de miliseconde dat likken over gaat in knabbelen slinger je aan je touw of wapper je met je armen om hem uit je ruimte te zetten, zo zacht als kan, zo hard als nodig. Dit zonder hem aan te kijken of je stem te gebruiken. Als hij terug wil komen sta je dit toe (wederom, alleen wanneer hij zich op de jusite manier opstelt) en je wacht af (niet belonen op dat punt). Zodra hij weer bgeint te likken blijf je weer intspannen zitten en herhaalt het feest als hij weer knabbelt, met minstens 10% meer energie dan vorige keer.
Als je goed timed kan hij de link al heel snel leggen. werkt het neit dan klopte je timing of intentie (energie, focus, lichaamstaal) niet.