Paard in hokjes stoppen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:45

xmarliez schreef:
Waar ik deze hokjes mee kan vergelijken is met horoscopen van mensen. Horoscopen vertellen vaak ook je persoonlijkheid (bij mij klopt het in iedergeval als een bus) en zo ook bij de termen van Parelli. Ze leggen je meer uit over de persoonlijkheid van je paard en daardoor krijg je daar beter inzicht in. Dat helpt je weer om je paard de juiste zorg te bieden.

Met die vergelijking doe je het systeem van parelli echt te kort.
Horoscopen heb ik niet zoveel mee (tenminste niet die dingen uit de krant) en zeggen op basis van de stand van de sterren te kunnen beschrijven hoe iedereen in elkaar steekt die in een bepaalde periode van het jaar is geboren, en nog leuker, wat al die personen vandaag gaan meemaken :')

Het systeem van parelli gaat uit van bepaalde gedragingen die je paard laat zien die bepaalde dingen kunnen zeggen over de state of mind van het dier en hoe je daarop zou kunnen reageren. En dat wordt dan onderverdeeld in 4 hokken waarin nog weer allerlei gradaties mogelijk zijn. Daarmee biedt het ook geen foolproof handleiding van elk paard wat in een bepaald hokje zou vallen, want de hokjes die van toepassing zijn, kunnen per paard ook nog eens per moment verschillen.
Daarom zie ik ook meer in de vergelijking die Sanne maakte met de roos van leary: die gaat namelijk ook in op gedrag en hoe je daarop kunt reageren om het gewenste resultaat te behalen.

Als je de vergelijking met de horoscoop wilt maken denk ik dat die beter op zijn plaats is bij het systeem wat hempfling hanteert met zijn 27 paardenpersoonlijkheden...

sanne83

Re: Paard in hokjes stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:53

Horsenality is een afgeleide van de roos van leary. Dat is ook precies zo'n actie-reactie model. Het beschrijft ook niet je karakter (ook al zullen sommigen zich erg kunnen herkennen in een bepaald quadrant, dat geeft alleen maar aan dat jij meestal vervalt in een bepaald reactiepatroon), maar geeft je handvatten voor communicatie en kan inzicht geven in de reacties van mensen.

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:59

Ik heb jaren terug op advies van Laarakker z'on pot gegeven bij het voer, water.
Heb het aantal maanden gevoerd en ja....was zogenaamd ter ondersteuning, maar merkte er niks van,ben er mee gestopt ;) .

Geloof best dat er types zijn, is bij mensen ook zo, maar dat ondersteunen met voer??
Zou net zoiets zijn, dta ik bepaald type ben en veel bloemkool zou moeten eten :P .

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 15:13

Wendy, je neemt het allemaal wel erg letterlijk. Het is een kleine vergelijking om mensen die verder niets met deze omgang hebben en ook niet goed weten wat horsenalitys nou precies zijn uit te leggen waarvoor deze horsenality's zijn. Voor de persoonlijkheid van je paard te ontdekken en zoals ik al zei, in iedere situatie juist te kunnen handelen.

Ik heb het trouwens niet over horoscopen in krantjes.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 15:21

xmarliez schreef:
Wendy, je neemt het allemaal wel erg letterlijk. Het is een kleine vergelijking om mensen die verder niets met deze omgang hebben en ook niet goed weten wat horsenalitys nou precies zijn uit te leggen waarvoor deze horsenality's zijn. Voor de persoonlijkheid van je paard te ontdekken en zoals ik al zei, in iedere situatie juist te kunnen handelen.

Ik heb het trouwens niet over horoscopen in krantjes.

Maar je weet dat de astrologen niet van plan zijn af te wijken van iets wat 5000++ jaren geleden is vastgesteld, terwijl ondertussen de sterrenhemel WEL veranderd is. Hoe halstarrig kun je zijn....

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 15:22

@ xmarliez: Ik begrijp dat je het anders bedoeld, maar over het algemeen worden horoscopen erg wazig gevonden ;) Ik weet dat als je een echte horoscoop laat maken dat het veel meer persoonlijk is, dan die uit de krant, maar dat is niet de eerste associatie die mensen erbij krijgen :D

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 15:27

gelukkig maar want die zijn alleen maar grappig als tijdverdrijf (opzoeken lezen en je hebt er alweer 5 minuten van je treinreis opzitten).

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:03

Hoi
Ik val nog ff terug op men discussie met sanne.
Het leek inderdaad dat ik in hokjes dacht hoe ik dat daar toen beschreef.
Maar zo denk ik normaal niet hoor. Ik sta juist voor alles open en wil me wel
verdiepen en datgene begrijpen.
Alleen bij parelli, door die bepaalde dingen ben ik het er al niet mee eens.
Misschien ga ik me er weleens in verdiepen,maar omdat ik meer
van mijn manier hou doe ik dat liever niet.
Ben bang dat ik dan parelli ga doen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:29

Grietje14: sta je nu wel of niet open voor andere dingen? :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:30

ik heb het 3x gelezen maar begrijp het geloof ik ook niet helemaal.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:44

xmarliez schreef:
Nine, dat klopt. Maar niet iedereen is in staat het karakter van hun dier goed te interpreteren. Vandaar deze horsenality's. Als jij de gave en het inzicht hebt dat te doen is het toch prima? Maar je moet mensen er niet op bekritiseren als hun daar niet toe in staat zijn. Daarom vind ik dat we mensen zoals Pat Parelli, de mensen die het andere mensen mogelijk maken hun kennis te verbreden respect en waardering verdienen. Als je het op je eigen manier kan en dat werkt prima is het toch super? Helaas is dat niet voor iedereen weggelegd.

Daarom zei ik al meteen: ieder zijn ding.. Ik laat ieder in zijn waarde.. Maar ik heb persoonlijk (nogmaals mijn mening, maar ieder zijn eigen manier) zoiets van: als je een paard koopt, dan begin lekker rustig met kroelen, aaien, snoepjes geven (liefde van een paard gaat ook gedeeltelijk door de maag :9 , t zijn net mannen :+ ) en dan wat wandelen, grondwerken etcetera.. Leer het paard kennen, en geef het paard tijd om jou te leren kennen..

Persoonlijk vind ik dat iedereen tegenwoordig te snel wilt rijden en het hele kennismaken en elkaar rustig leren kennen een beetje overslaan..
Bijvoorbeeld mensen die een paard kopen en verhuizen naar hun stal en meteen de dag erna willen gaan rijden.. Paard is dan nog niet fatsoenlijk geacclimatiseerd in zijn/haar nieuwe omgeving, kent de ruiter niet.. Kan dus onzeker/bang reageren in nieuwe situaties, nieuwe kuit/teugel/zweep etc hulpen, nieuwe bak, nieuwe omgeving, nieuwe paarden.. Paard bokt, weigert, kliert of iets anders in die richting en wie heeft het dan gedaan? Het paard..

Leer je paard eerst kennen, laat het paard jou eerst kennen, weet wat zijn/haar angsten en sterkten zijn en andersom.. Bij Sjitske heeft het bijna een half jaar (oke dat was idd wel erg lang, maar dat was mede door een ontsteking in de schoft, waar we mee liepen te leuren)
Maar geef een paard een maand of 2 en doe in die tijd lekker spelen, wandelen grondwerken, etc, dan ken je elkaar (al een stuk beter) en dan hoef je je paard niet in een hokje te stoppen.. (again dit is mijn mening, maar ieder zijn ding..) :D

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:44

Ik sta open voor alles.
En als je open staat voor alles, kun je het ook sneller begrijpen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:58

nine1987 schreef:
xmarliez schreef:
Nine, dat klopt. Maar niet iedereen is in staat het karakter van hun dier goed te interpreteren. Vandaar deze horsenality's. Als jij de gave en het inzicht hebt dat te doen is het toch prima? Maar je moet mensen er niet op bekritiseren als hun daar niet toe in staat zijn. Daarom vind ik dat we mensen zoals Pat Parelli, de mensen die het andere mensen mogelijk maken hun kennis te verbreden respect en waardering verdienen. Als je het op je eigen manier kan en dat werkt prima is het toch super? Helaas is dat niet voor iedereen weggelegd.

Daarom zei ik al meteen: ieder zijn ding.. Ik laat ieder in zijn waarde.. Maar ik heb persoonlijk (nogmaals mijn mening, maar ieder zijn eigen manier) zoiets van: als je een paard koopt, dan begin lekker rustig met kroelen, aaien, snoepjes geven (liefde van een paard gaat ook gedeeltelijk door de maag :9 , t zijn net mannen :+ ) en dan wat wandelen, grondwerken etcetera.. Leer het paard kennen, en geef het paard tijd om jou te leren kennen..

Maar als het paard daar helemaal geen behoefte aan heeft? Als het paard gewoon in je binnenzak is gekropen en daar met geen atoombom meer uit te krijgen is? Als dat paard gewoon geen gel*l maar arbeid wil, het liefst veel, hard (of liever nog harder) en vooral met spektakel? Niks moet hebben van gefrut aan het lijf?

nine1987 schreef:
Persoonlijk vind ik dat iedereen tegenwoordig te snel wilt rijden en het hele kennismaken en elkaar rustig leren kennen een beetje overslaan..
Bijvoorbeeld mensen die een paard kopen en verhuizen naar hun stal en meteen de dag erna willen gaan rijden.. Paard is dan nog niet fatsoenlijk geacclimatiseerd in zijn/haar nieuwe omgeving, kent de ruiter niet.. Kan dus onzeker/bang reageren in nieuwe situaties, nieuwe kuit/teugel/zweep etc hulpen, nieuwe bak, nieuwe omgeving, nieuwe paarden.. Paard bokt, weigert, kliert of iets anders in die richting en wie heeft het dan gedaan? Het paard..

Ik had het bewuste paard twee hele dagen op proef toen ik er zonder zadel op een halster mee door het bos sjouwde. Gweoon, omdat ze aangaf dat het kon en dat het goed was (en nog steeds is)
nine1987 schreef:
Leer je paard eerst kennen, laat het paard jou eerst kennen, weet wat zijn/haar angsten en sterkten zijn en andersom.. Bij Sjitske heeft het bijna een half jaar (oke dat was idd wel erg lang, maar dat was mede door een ontsteking in de schoft, waar we mee liepen te leuren)
Maar geef een paard een maand of 2 en doe in die tijd lekker spelen, wandelen grondwerken, etc, dan ken je elkaar (al een stuk beter) en dan hoef je je paard niet in een hokje te stoppen.. (again dit is mijn mening, maar ieder zijn ding..) :D

Dit paard wilde actie, veel actie. Ze is me verkocht als dat ze werken in de bak vervelend vondt. De allereerste les was inderdaad een beetje moeizaam. Daarna had ze door dat er een aantal zaken structureel anders waren en ging ze aan gang, voor het echie.

Ook hiervoor geldt dus weer de gouden stelregel van mijn lesgeefmens: it all depends.........

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:00

@ ikke: true, zeker zijn die er ook, maaaar: jij bent dus ook al wat bekender in de paarden en je weet wat een paard je aangeeft, wat hij/zij wel en niet aankan.. En daar gaat t me om.. Het geval dat je dat niet weet.. Want dan pas ga je (imo) zo'n technieken toepassen.. :) sorry dat ik niet duidelijk was :D

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:04

Wat is imo?
Ik snap je onderschrift denk ik wel.
Dat als jij je paarden begrijpt, ze ook kunnen bokken omdat je weet waarom.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:12

imo: in my opinion, oftewel naar mijn mening..
Ik zeg niet dat ik mijn paarden altijd begrijp, maar je kent ze veel beter als je een tijd zo met ze bezig bent geweest.. Ik spring dan ook echt niet op een paard wat ik niet ken.. En ik ben niet principieel tegen NH, dan begrijp je me verkeerd, ik vind alleen bepaalde dingen paardonvriendelijk (bijv join-up om maar wat te zeggen) en dingen zoals dit geldklopperij en overbodig.. Bitloos (leren) rijden ben ik dan bijvoorbeeld weer helemaal voor.. En als t even kan idd zonder ijzers.. Sjitske heeft nooit ijzers gehad, maar ik heb ze er vorig jaar toch echt onder moeten slaan omdat we elke dag urenlang naar buiten gingen.. En tja dat sleet toch echt TE hard.. Maar nogmaals dit is mijn persoonlijke mening, als jij er wel vooruitgang mee boekt, dan is dat alleen maar goed, maar ik ben nog steeds voor een uitgebreide kennismaking en elkaar goed leren kennen.. En nee mijn onderschrift heeft er niks mee te maken :P

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:14

Ik vind een join up ook niet bepaald paardvriendelijk.
Opzich zou ik zo op elk paard stappen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:15

nine1987 schreef:
@ ikke: true, zeker zijn die er ook, maaaar: jij bent dus ook al wat bekender in de paarden en je weet wat een paard je aangeeft, wat hij/zij wel en niet aankan.. En daar gaat t me om.. Het geval dat je dat niet weet.. Want dan pas ga je (imo) zo'n technieken toepassen.. :) sorry dat ik niet duidelijk was :D

Correctie, ik heb een dijk van een lesgeefmens.
De technieken die jij beschrijft, moet je in mijn ogen ook alleen (leren) toepassen onder het toeziend oog van zo'n goed lesgeefmens. Die kan ingrijpen als blijkt dat het paard geen polonaise aan z'n lijf wil en het niet door de eigenaar wordt opgemerkt.

Kortom: alles, letterlijk alles, wat je doet met een paard, ongeacht je ervaring, staat of valt met de kwaliteit van de begeleiding die je daarbij hebt, ook Anky........

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:16

Ik denk dat een join up heel nuttig kan zijn, alleen vind ik wel dat je hem dan moet toepassen dat hij echt nodig is en niet paard de roundpenn inbrengen even tuttelen en vervolgens vertellen dat hij de grootste fout in zijn leven heeft begaan.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:23

Nee ik niet.. 1x fout gegaan, en goed fout.. Wil nu eerst een paard kennen voor ik erop ga.. Als ik weet dat hij bijv elke keer een bokje geeft uit joligheid, dan weet ik dat, als hij bang is voor wat dan ook, dan weet ik dat, maar dat paard waar ik dus op stapte die was doodsbang voor de springpalen in de hoek, bleek dus dat er een op haar was gevallen in het verleden.. (hingen aan de muur) Resultaat: ik op de grond, hoofdstel in de handen, paard ervandoor, door de uitgang, door de stallen gecrosst en buiten op de parkeerplaats nog stampij gebouwd voor ze haar weer te pakken hadden, en ik had mijn pols gekneusd.. Kijk en als ik de moeite had genomen het dier te leren kennen, had ik dit geweten..

Er blijft altijd een risico aan kleven, dat weet ik.. Maar t gaat ook om t vertrouwen in paard en in ruiter.. Mijn paard heeft vertrouwen in mij, loopt nu dus langs dingen die ze eng vindt, ik heb vertrouwen in haar, waardoor ik mijn zusje en een kindje van 2 op haar rug heb gezet.. (uiteraard wel met begeleiding) En uiteraard, moet je altijd goede instructie hebben bij wat je doet.. Vooral als je nog niet zo bekend bent met paarden en hun gedrag.. (verder wel een interessant topic)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:27

@lailapri: sorry, dit ben ik niet met je eens.. Eerst een paard wegjagen en dan verwachten dat hij doodleuk naar je toe komt.. En dat in een kwartiertje/half uurtje tijd.. Niet mijn ding.. Imo is hier ook geduld bij nodig..