Leer eerst eens op een paard zitten!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 08:39

Het grappige is dat wat jij schetst een sociaal gebeuren is.
Ik heb dat nooit leuk gevonden :n (om niet te zeggen dan ik er een hekel aan had), ik wilde gewoon met paarden/pony's bezig zijn en niet afgeleid worden daarvan. Focussen op waar je mee bezig bent dus, ook op zeer jonge leeftijd al.
Ik heb als ik met paarden bezig ben nog steeds geen enkele behoefte aan sociaal contact met mensen. Het gaat mij puur om het contact met de paarden/pony's.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 08:47

LDRD schreef:
Het grappige is dat wat jij schetst een sociaal gebeuren is.
Ik heb dat nooit leuk gevonden :n (om niet te zeggen dan ik er een hekel aan had), ik wilde gewoon met paarden/pony's bezig zijn en niet afgeleid worden daarvan. Focussen op waar je mee bezig bent dus, ook op zeer jonge leeftijd al.
Ik heb als ik met paarden bezig ben nog steeds geen enkele behoefte aan sociaal contact met mensen. Het gaat mij puur om het contact met de paarden/pony's.

:D Klinkt me ook bekend in de oren. Tijdens het rijden ben ik ook met het paard bezig en met niemand anders, die hoor en zie ik zelfs niet meer (alleen als ik in de training zit ben ik een en al oor). Maar goed, dan ben je serieus met je paard bezig.
Maar....anderen kunnen veel van jou leren, zou zonde zijn daar geen aandacht aan te besteden. Dan moeten ze weer NH lessen extra gaan nemen. :+

We dwalen af, back on topic!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 08:56

Ach dwalen we af? Is dat zo?

Ik denk gewoon dat het aantal mensen dat écht als paardenmens geboren wordt minimaal is en dat de rest het hooguit aardig tijdverdrijf vindt om met paarden iets te doen.

De mensen die 'eerst eens op een paard moeten leren zitten', zijn waarschijnlijk precies die mensen uit de 2e categorie. Dat zijn er kennelijk veel als ik de reacties hier zo zie. Die mensen leren het nooit met welke methode ze ook aan de slag gaan. En op zich is daar niks mis mee zolang het de paarden niet schaadt en zij er zelf toch veel plezier aan beleven.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 09:06

Leg mij eens uit wat in jouw optiek het verschil is tussen een paardenmens en mensen die "eerst hebben geleerd op een paard te moeten zitten" en het als een aardig tijdverdrijf zien? Wat is er mis met lessen als beginner? Als iemand zelfstandig paard leert rijden, zullen er toch ook heel wat dingen moeten gebeuren, als ze naderhand gaan lessen, eer ze goed en wel een paard correct kunnen berijden lijkt me. Of wil je zeggen dat een paardenmens zomaar ineens een correcte houding en zit heeft ontwikkeld uit zelfstandig en zonder begeleiding ponyhobbelen?
Laatst bijgewerkt door Bravura op 15-12-10 09:10, in het totaal 1 keer bewerkt

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 09:09

Daar is helemaal niets mis mee :n .

Iedereen mag van mij plezier hebben met paarden, paardenmens danwel geen paardenmens.

Alleen moet je misschien niet de ambitie hebben om van iedereen een paardenmens te willen maken?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 09:11

LDRD schreef:
Daar is helemaal niets mis mee :n .

Iedereen mag van mij plezier hebben met paarden, paardenmens danwel geen paardenmens.

Alleen moet je misschien niet de ambitie hebben om van iedereen een paardenmens te willen maken?

Nee, natuurlijk niet, verschil mag er best zijn. Maar ik heb nog geen antwoord op mijn 1e en laatste vraag.....(had het bericht nog aangevuld)
Echte paardenmensen zijn in mijn ogen op 1 hand te tellen, dat zijn er slechts weinigen die in mijn ogen dusdanige natuurtalenten zijn, en dan kijk ik naar een bijv. Honza.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 09:18

Ja, echte paardenmensen zijn er weinig, heel weinig.

Maar alleen degenen die 'paarden ademen' zullen ooit wellicht eens in de buurt komen.
Dit omdat het een optelsom is van 'het in je hebben' en daarnaast een enorme schat aan ervaring opdoen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:09

Bravura schreef:
Echte paardenmensen zijn in mijn ogen op 1 hand te tellen, dat zijn er slechts weinigen die in mijn ogen dusdanige natuurtalenten zijn, en dan kijk ik naar een bijv. Honza.

Als er nou een voorbeeld is van een NH-er zonder natuurlijke aanleg die alles uit boekjes heeft geleerd :D

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:12

LDRD schreef:
Kinderen van die leeftijd moeten niet onder leiding spelletjes doen, die moeten gewoon de gelegenheid hebben om met een braaf shetje eindeloos rond te tutten. Gewoon zelf doen en ervaren wat wel en niet handig is. Een instructeur leidt alleen maar af van de aandacht voor de pony.

Het ging hier over manegekinderen. Als je zelf een shet hebt, is eindeloos tutten heerlijk natuurlijk. Dat sluit trouwens spelenderwijs heel veel kunnen leren niet uit.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 17:32

sanne83 schreef:
minkie schreef:
Wat leer jij ze meer dan de manege, Sanne?

Precies waar aerdenhout zo op tegen is. Eerst grondwerk, omgang, paard begrijpen, dan pas zitten. Rijden komt echt pas een stuk later. Dan eerst nog lang freestyle. Teugels hebben niets te zoeken in beginnershanden.

Ik zie nog wel eens mensen van de manege, die na 5 jaar nog niet kunnen lichtrijden zonder zich aan de teugels vast te houden.
Ik ben echt absoluut tegen het gros van de maneges, verschrikkelijk :x

Waar haal jij het vandaan dat ik daar tegen ben? Ik heb mijn manege klantjes altijd geleerd respect te hebben voor het paard, dat is tegenwoordig wel anders.
Lekker rijden komt nr 1, veel galop liefst, een paard eens een keer lekker poetsen, of na die tijd eens bezig zijn op stal is er tegenwoordig niet meer bij!
Juist het leren omgaan met een paard stond hier altijd hoog in het vaandel!
Wat ik bedoel is dat momenteel heel veel meiden die een verzorg paard of net een eigen paard hebben, denken dat NH alles oplost en als het paard nu maar braaf luistert komt het rijden vanzelf.
Kijk b.v alleen eens naar het longeren...hoe vaak zie je niet een topic voorbij komen dat het paard ( vaak een shetlander trouwens) niet doet wat de verzorger of eigenaar wil?
Wat komt dan standaard naar voren...doe eerst eens grond werk!
Ja...daaaaa...als ze dat snappen loopt het paard ook braaf aan de longe!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 17:42

Ik snap sowieso het hele principe van "NH doen" niet.

Voor mij is het niks meer en niks minder dan in de dagelijkse omgang met het paard (rondom stal, weide, rijden en longeren) op een correcte wijze met het paard omgaan op een manier die het paard begrijpt. Punt..
Al dat prutsmuts over join up, grondwerk, games en whatever is in mijn ogen geheel overbodig als je weet hoe je datgene dat ik hierboven beschrijf moet doen.
Dus als iedereen daar energie in zou steken om dat te leren, waren we gelijk van allerlei problemen af als: trailerladen, niet vast kunnen staan, niet stil kunnen staan bij poetsen, niet door water heen durven lopen etc..

Maar ja...dat wat ik veertig jaar geleden als kind met de paplepel ingegoten kreeg lijkt tegenwoordig niet voldoende.... en worden er magische krachten aan NH toegedicht die in mijn ogen gewoon normaal "good horsemanship" zijn.
Good horsemanship is per definitie natural...omdat je het doet op een manier die het paard begrijpt.

NH zoals nu steeds naar voren komt, gaat in mijn ogen niet over je eigen grondhouding op ieder moment dat je bij een paard in de buurt vertoeft...maar over een kunstje die in de bak wordt gedaan.

En dan hebben we ook nog verschillende leermeesters die het kunstje steeds weer anders maken en daardoor onnodig ingewikkeld.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 17:44

aerdenhout1 schreef:
Kijk b.v alleen eens naar het longeren...hoe vaak zie je niet een topic voorbij komen dat het paard ( vaak een shetlander trouwens) niet doet wat de verzorger of eigenaar wil?
Wat komt dan standaard naar voren...doe eerst eens grond werk!
Ja...daaaaa...als ze dat snappen loopt het paard ook braaf aan de longe!

Longeren in welke vorm dan ook, is in mijn ogen grondwerk. Want je werkt met het paard vanaf de grond...je zit er niet op of er achter.

Ik vind die scheiding in zulke zaken zo onnozel en zo losgeslagen van de praktijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 17:52

polly2 schreef:
NH zoals nu steeds naar voren komt, gaat in mijn ogen niet over je eigen grondhouding op ieder moment dat je bij een paard in de buurt vertoeft...maar over een kunstje die in de bak wordt gedaan.

En dan hebben we ook nog verschillende leermeesters die het kunstje steeds weer anders maken en daardoor onnodig ingewikkeld.

Dat is volgens mij ook de NH die Bravura (volgens mij?) bedoelt, die kunstjes op de grond.
Dat is óok NH, maar niet de NH zoals dat NH voor mij is. Ik hoef geen kunstjes met mijn paarden te kunnen, trekt mij ook helemaal niet.
NH is voor mij o.a. wat jij hierboven zegt: je eigen grondhouding, altijd en overal. En ook de gehele omgang met je paard (of je nu borstelt, wandelt, opzadelt, langeteugelt, grondwerkt of rijdt, maakt niet uit) en hoe je er in z'n geheel in staat om een paard te hebben/houden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 17:57

Jah vervelend maar als iemand nog hulp zoekt gaat het iig nog onder goede begeleiding.

Ik kwam laatst een topic tegen; 'Als ik met mijn pony een join-up doe wil ze niet bij me komen als ik stop'
reactie; 'wat doe je dan precies?'
TS; 'Nou ik jaag haar weg met het longeertouw zodat ze rond galoppeerd en dan draai ik me om maar dan blijft ze in de hoek staan'

Het meest ergerlijke vind ik dan dat er mensen serieus op gaan reageren; 'je moet wachten tot ze haar oor opzij doet en kauwt, dat doe ik ook met m'n paardjuh en die doet het heel goed!'
:( Grr

Anoniem

Re: Leer eerst eens op een paard zitten!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:01

Ja, die tendens van joinuppen betreur ik ook. En die zijn deels toch wel te wijten aan dergelijke demo's van o.a. Monty Roberts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:31

Ik heb eigenlijk nooit gesnapt hoe een JU nou eigenlijk werkt. Ik zorg gewoon dat het uitnodigend is voor een paard om bij me te komen, om te volgen, om dingen voor me te doen, maar ook dat ze me moeten respecteren en dat ze van mij evengoed respect en vertrouwen krijgen als ze mij ook vertrouwen.

Hetgene wat voor velen tegenwoordig NH is, is voor mij gewoon een goede opvoeding en een portie gezond verstand.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 18:37

Join up... een wonder woord lijkt wel!
Paard is niet braaf dus we doen de join up maar een keer! En inderdaad goed uitgevoerd werkt het best, jammer alleen dat het in denk 90% van de gevallen niet iets toevoegt, maar juist het vertrouwen van het paard weg neemt.
Zouden al die mensen die dit ooit in de wereld hebben geholpen soms niet denken.......OEI!! Dit is niet helemaal wat we bedoelden?
Maar misschien kijken ze vervolgens naar hun bankrekening en denken...ach???????? :D :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:50

Ik heb de filmpjes van Monty gezien, ik heb filmpjes van Parelli gezien en het enige dat me steeds ontsnapte was een goeie vette "what the f*ck...* en heel veel twijfel (of de slappe lach). Ik snap daar dus echt niks van. Ben ik nu :o? of wat?

Vnd het wel schitterend als kinderen vol belangstelling staan kijken wat ik doe en vragen stellen, maar ik kan me ook doodergeren als kinderen wat vragen aan instructie die dan antwoord geeft "dat heeft geen belang" terwijl het wél belangrijk is.

ben het er inderdaaad mee eens, laat ze tutten met een doodbrave manègepony of shetje, laaat ze een keertje helpen met jouw paard, laat ze vragen stellen MAAAR !! blijf er altijd bij of hou ze in de gaten. Heb maar am te goed de ervaring dat er vaak wordt gedacht "och da's zo'n brave manègeknol, laat ze maar doen" en dat ze dan achteraf een fikse dreun te pakken hebben omdat ze er achterdoor liepen.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:53

sorry misschien ben ik een beetje dom maar wat is NH?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:52

:D That's the question! -O-

Lees even die 6 bladzijden....of heb je dat al gedaan? :D

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:57

sanne83 schreef:
Bravura schreef:

Als er nou een voorbeeld is van een NH-er zonder natuurlijke aanleg die alles uit boekjes heeft geleerd :D

Laat horen en zien! :D

Mitch2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:01

Hoi allen,

Ik rij nu 14 jaar en heb volgende week weer eens zitles dus ik kan er niet over meepraten. Maar wat is in hemelsnaam NH??

Groetjes Dommiebo

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:10

Mitch2004 schreef:
Hoi allen,

Ik rij nu 14 jaar en heb volgende week weer eens zitles dus ik kan er niet over meepraten. Maar wat is in hemelsnaam NH??

Groetjes Dommiebo

Hallo Mitch2004, welkom op Bokt. Gewoon eens lekker allerlei Bokt topics lezen, dan ben je al een stuk wijzer. Zitlessen zijn heel goed vind ik zelf, maar heb je dat nodig na 14 jaar rijervaring? NH, tja wat is het; de 1 noemt het de basis en de ander ziet het als Natural Horsemanship. Het komt op het gelijke neer denk ik zo.

Misschien gemeen, maar ik heb even je 1e post gelezen. Zo te zien weet je waar je het over hebt. :+

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 23:45

Bravura schreef:
sanne83 schreef:

Laat horen en zien! :D

Wat wil je horen en zien?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 23:52

Er is geen definitie van NH, iedereen geeft er ondertussen een eigen interpretatie aan.
Als je hier wat over wilt zeggen, zal je het dus moeten specificeren. Hebben we het over een keer in de week een join-up doen met je shetje of een levenwijze van met paarden omgaan? (of alles wat daar tussenin zit?).

Varekaj schreef:
Ik heb de filmpjes van Monty gezien, ik heb filmpjes van Parelli gezien en het enige dat me steeds ontsnapte was een goeie vette "what the f*ck...* en heel veel twijfel (of de slappe lach). Ik snap daar dus echt niks van. Ben ik nu :o? of wat?

Aan de ene kant is NH "normaal horsemanship" en aan de andere kant wordt een parelli dvd niet begrepen, terwijl dat echt pure basis en logica is. Wat voor de een logica is, is voor de ander niet logisch. Wat voor de een traditioneel is, is dat voor een ander niet.

Vanuit mijn beleving van wat NH is, ben ik het niet eens met TS. Ik begrijp nog steeds niet waarom je eerst moet leren rijden voordat je je met NH gaat bezig houden en ook niet waarom je niet aan NH mag beginnen als je niets van paarden weet.
Het is toch juist het idee dat je dat leert daardoor?