Natuurlijk bekappen wat vinden jullie daar nou van?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Natuurlijk bekappen wat vinden jullie daar nou van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 17:22

Nooit geleerd wat "" zijn?
En nee, bij mijn paarden worden de hoeven ook niet afgerond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 17:22

Quir schreef:
Prima! Nu weet ik waarom "naturals" zo gehaat zijn hier op bokt. _O-

Ook weer zo'n onvolwassen reactie die niks toevoegt.

Waarom discussieer je mee over onderwerpen waar je niets van af weet?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 17:48

Needje schreef:
Ben ik nu ineens een natural? :? :=
Denk dat de "echte" me vervloeken hoor. haha
Maar imo is een mustangrol hetzelfde als afronden, maar afronden mag bij jouw paard wel, maar een mustangrol is echt uit den boze! :?
Misschien moeten mensen zich eens meer verdiepen en inlezen in iets. Dat heb ik ook gedaan. Ik vervloekte NB. Waarom? Door al die slechte verhalen over drastische standveranderingen en kreupele paarden. Maar verder wist ik van niets.
(goed) NB is niets meer als het nabootsen van slijtage. Slijtage die de paarden hier niet hebben. Maar door het nabootsen van deze slijtage groeien de voeten beduidend beter.
En ik heb een voorbeeld op stal staan. Elke 4 weken kan er wat afgehaald worden, terwijl een paar jaar terug de smid 1x per half jaar wat kon.
Paard wordt nog steeds hetzelfde gebruikt, dus daar geen verschil in.
Alleen verschil in bekapper. Deze neemt de tijd en legt alles uit en meldt alle evt veranderingen die hij ziet in de voet en wat daar de oorzaak van kan zijn en hoe ik dat evt aan kan pakken.
IK heb daar een goed gevoel bij.
Iets wat ik nooit had gedacht 2,5 jaar terug. :=
Overigens heb ik een bekapper bij de enige organisatie die imo de moeite waard is. Iemand met een goeie opleiding en niet iemand die een dagje kadaverhoeven gesloopt heeft.

En over welke gedegen opleiding heb jij het nu? :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 17:52

Quir schreef:

Wat voegt zo'n opmerking nou toe? Ik heb ook het idee dat je niet echt weet waar je het over hebt. Jammer.
Dit lijkt gewoon veel meer op stemmingmakerij. Eigenlijk net als je verhaal over die zogenaamde 'NBer' met plassen bloed van 15 cm e.d.
Mijn hemel, je weet niet eens over wie je het hebt (naam????), je bent er zelf niet bij geweest, hebt blijkbaar ooit eens een wild verhaal gehoord en dat smijt je hier op bokt als 'de waarheid'? Tja...... Nou ja, ik vind het prima, hoor. Zolang ik maar weet dat mijn paard prima NB wordt, lig ik niet echt wakker van wat onwetende mensen op bokt allemaal menen te vinden. :D

Oh, en ik val ook onder de 'naturals', geloof ik, maar gehaat heb ik me nog nooit gevoeld, hoor. ;)

Verder moet ik ook lachen om je koppigheid. Ja, je weet zogenaamd dat het beter is dat paarden veel buiten staan, maar het toegeven, ho maar? Omdat je dan misschien te natural gevonden wordt? Ik vind het een beetje kinderachtig, eerlijk gezegd.........

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 17:54

Chaos, verdiep je bv eens in de Amerikaanse AANHCP!!! Ik ben zeer tevreden over die NB opleiding. :)
Er zijn 3 NBers in NL met deze opleiding en kan de alledrie zeker aanraden (al hoewel er eentje momenteel is gestopt wegens andere werkzaamheden in de paarden). :j

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 17:55

Ik ken die opleiding, ik vraag HAAR welke opleiding zij bedoelt, en niet jou. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 18:08

Twiggy2008 schreef:
Chaos, verdiep je bv eens in de Amerikaanse AANHCP!!! Ik ben zeer tevreden over die NB opleiding. :)
Er zijn 3 NBers in NL met deze opleiding en kan de alledrie zeker aanraden (al hoewel er eentje momenteel is gestopt wegens andere werkzaamheden in de paarden). :j

En hoeveel mensen lopen er rond die na 2 daagjes ergens aan de hoeven gaan zitten prutsen?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 18:15

Twiggy2008 schreef:
Quir schreef:

Wat voegt zo'n opmerking nou toe? Ik heb ook het idee dat je niet echt weet waar je het over hebt. Jammer.
Dit lijkt gewoon veel meer op stemmingmakerij. Eigenlijk net als je verhaal over die zogenaamde 'NBer' met plassen bloed van 15 cm e.d.
Mijn hemel, je weet niet eens over wie je het hebt (naam????), je bent er zelf niet bij geweest, hebt blijkbaar ooit eens een wild verhaal gehoord en dat smijt je hier op bokt als 'de waarheid'? Tja...... Nou ja, ik vind het prima, hoor. Zolang ik maar weet dat mijn paard prima NB wordt, lig ik niet echt wakker van wat onwetende mensen op bokt allemaal menen te vinden. :D

Oh, en ik val ook onder de 'naturals', geloof ik, maar gehaat heb ik me nog nooit gevoeld, hoor. ;)

Verder moet ik ook lachen om je koppigheid. Ja, je weet zogenaamd dat het beter is dat paarden veel buiten staan, maar het toegeven, ho maar? Omdat je dan misschien te natural gevonden wordt? Ik vind het een beetje kinderachtig, eerlijk gezegd.........

Je verteld hier een hoop onzin.

Ik ben er bij geweest ja, meerdere keren en gelukkig nooit voor mijn eigen paarden. Moet ik dan gelijk weten wie het geweest is?
Nee, ik heb er NOOIT interesse naar gehad. Nu doen we een onderzoek er na en ben me er verder in aan het verdiepen. De dingen die ik gezien heb zijn geen verhalen, maar met eigen ogen gezien.

Helaas zijn jullie te onwetend wat het doet met je paard zijn voeten binnen in. Dat het er van buiten prima uit, goed zo.

Vooral die laatste zinnen zijn gewoon grote onzin. _O-
Ik weet dat paarden buiten moeten staan en mijn paarden STAAN buiten. Ik GEEF TOE dat ze buiten moeten staan, dus ONZIN. Dat mensen mij natural noemen of niet, ik ben het niet. Ik durf dan ook te wedden dat niemand mij ooit zo zal noemen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 18:16

Chaos schreef:
Ik ken die opleiding, ik vraag HAAR welke opleiding zij bedoelt, en niet jou. :)

Dezelfde opleiding :D

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 18:19

Asyaa schreef:
Twiggy2008 schreef:

En hoeveel mensen lopen er rond die na 2 daagjes ergens aan de hoeven gaan zitten prutsen?

En lat DAT nou net het probleem zijn!
Een cursus waarom je je eigen paard z'n voeten leert bij te houden tussen bekapbeurten heb ik geen problemen mee.
Maar dan niet zoals paardnatuurlijk aanbied. Je moet op z'n minst samen met de instructeur je eigen paard doen voor je alleen aan de slag kan.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 18:19

Okido!
Dat is iid, voor zover mij bekend, de enige goede opleiding. Echter zijn er nauwelijks mensen in NL met die opleiding. En daarom vind ik het meerendeel kwakzalvers.. :))

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 18:21

Asyaa schreef:

Zolang je alleen aan de hoeven van je eigen paard 'prutst' is dat geheel verantwoord. Dat er ook mensen zijn die meteen hun diensten aanbieden en er geld voor vragen... Tsja... daar kan niemand wat aan doen. Wiens verantwoordelijkheid is dat volgens jou dan?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 18:23

Chaos schreef:
Okido!
Dat is iid, voor zover mij bekend, de enige goede opleiding. Echter zijn er nauwelijks mensen in NL met die opleiding. En daarom vind ik het meerendeel kwakzalvers.. :))

Daarom is mijn keuze op een van hun gevallen.
En ik ben er erg blij mee.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 18:41

Dani_ schreef:
Asyaa schreef:

Zolang je alleen aan de hoeven van je eigen paard 'prutst' is dat geheel verantwoord. Dat er ook mensen zijn die meteen hun diensten aanbieden en er geld voor vragen... Tsja... daar kan niemand wat aan doen. Wiens verantwoordelijkheid is dat volgens jou dan?

Hoezo is het verantwoord je eigen paard te verprutsen? Dat is nog steeds onverantwoord, maar geaccepteerd omdat het dan de eigenaar betrefd..

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 18:52

Chaos schreef:
Okido!

En dát zal het probleem zijn waarom er zoveel tegenstanders zijn, inclusief ik.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:00

Chaos schreef:
Hoezo is het verantwoord je eigen paard te verprutsen? Dat is nog steeds onverantwoord, maar geaccepteerd omdat het dan de eigenaar betrefd..

Ik heb prutsen niet voor niets tussen aanhalingstekens gezet ;). Ik reageerde op Asyaa, ik bedacht het woord niet zelf :).

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:02

Ahzo.. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:03

Quir schreef:
Chaos schreef:
Okido!

En dát zal het probleem zijn waarom er zoveel tegenstanders zijn, inclusief ik.

Precies.
Ik heb niks tegen NB, niks tegen wat dan ook (binnen de grenzen) zolang het maar verantwoord gebeurt. Waar ik een hekel aan heb zijn , mensen die 2 daagjes een cursus volgen en dan zichzelf meester vinden. Iemand die jaren lang gestudeerd heeft voor TB, NB of wat dan ook is een vakman en meester (meestal), en weet hoe of wat. Iemand met 2 daagjes weet niks vergeleken met de profs. Hoeven zijn ontzettend belangrijk voor een paard, verkloot je dat verkloot je heel je paard. NB is niet mijn ding, zal het waarschijnlijk nooit worden, maar ik heb respect voor de vakman die met heel z'n kunnen en ervaring een paard (op zijn manier) bekapt. Ik heb echter geen respect voor iemand die na 2 dagen zichzelf meester noemt en aan iets gaat prutsen zo belangrijk als de hoeven.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:08

Daar ben ik het helemaal mee eens.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:34

Asyaa schreef:
Twiggy2008 schreef:

En hoe vaak heb ik in dit topic al aangegeven dat ik daar ook geen voorstander van ben? Op wat bijvijlen na met regelmatig toezicht van een goede NBer na! ;)

Ik denk dat je niet alles over 1 kam moet scheren. Dat is wat sommigen wel doen in dit topic. En dat is heel, heel jammer. En kortzichtig. :Y)

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:42

Quir schreef:
Het gaat om een NB'er die de steunsel weg snee en daar bloedde. Drama verhaal of niet, het is gewoon zo en de NB'er die zich als vakman beschouwde noemde het normaal. Dat geloof ik niet.

Een paard hoort te staan op de hoefwand/draagwand en op de steunsels. Dat de zool weg gehaald wordt is niet omdat er een ijzer onder geslagen wordt, eveneens wordt vrijwel nooit de zool weg gehaald bij TB.

Niet mogelijk. Steunsel is in feite omgeklapte hoefwand en zit naast de straalgroeve.
Steunsel is in feite zoolmateriaal geworden. Alleen van steunsel weghalen gaat een voet niet bloeden.

Dragende steunsels kan een paard behoorlijk last van hebben. Ik snap dus ook niet hoe je erbij komt dat een paard op steunsels zou moeten lopen. Een goede NB'er zorgt ervoor dat een steunsel nét niet dragend is. Het woord zegt het niet voor niets. STEUNSEL.
Iets wat een paard nodig heeft om de hoefvorm goed te kunnen behouden. Meestal, bij hardere ondergronden, breken (te hoge) dragende steunsels gewoon af. Geen probleem.

Zolen worden uitgekapt door hoefsmeden. Idd. zullen TB en NB'rs dit niet doen. Een paard heeft z'n zool nodig... om op te lopen.
Daar zijn zolen voor.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 23:56

Mag ik er nog even ingooien dat NB wat anders is dan Natural Balance. En wat vinden we daar dan van??
Heb jij Nat. Bal. ook in je onderzoek opgenomen Quint. Wat zijn je gedachten daarover?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 09:14

Quir schreef:
Ga ik voor je na vragen!

http://www.trianglephoofcare.com/S2400114-2.JPG
Dit noem ik achter over en behoorlijk rond af geveild.

Ik denk dat jij met 'achterover' bedoelt, dat natuurlijk bekapte paarden laag op de hielen staan. Lager dan het geval is bij een traditioneel bekapt paard. Jij bent gewend dat paarden hoog op de hielen staan en daarom is dit voor jou een raar beeld en heb je het idee dat het paard 'achterover' staat (denk ik). Wat is er volgens jou dan mis met lage hielen (oftewel een achterover gezet paard :D).

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 09:18

Quir schreef:
Dani_ schreef:
Hmm, ik zie nergens een hoefwand die helemaal weggevijld is. Jij wel? Wil je dat uitleggen? Sowieso zie je maar op één foto de onderkant van de hoef, dus ik weet niet hoe en waar jij kunt zien dat de hoefwand foetsie is.

Daarbij plaats íedereen foto's op google en is dit geen goede manier om te laten zien wat je bedoelt, want je weet het verhaal achter de foto niet.

Ben je ook bekend met de voordelen van zo'n roll? Weet je waarom die eigenlijk zo wordt aangebracht? En wat vind je daar dan van?

Ja dat weet ik en nee ik moet het niet aan mijn paard z'n voeten hebben.

Hier kan ik niks mee, met dit soort dooddoeners... :+

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 19:27

Quir schreef:
Needje schreef:
Die foto is iig een voorbeeld hoe ik het niet wil zien.
Je ziet bij de zwarte pijl duidelijk een licht en donker stuk wand. Precies vanaf dat punt zal er afgerond worden. Dus niet! vanaf de witte lijn.
Wand van dit paard is nog vrij dun. Ik ken paarden met een wand van een cm, dus dan heeft ie nog meer wand over als dit paard in z'n totaal....
Afbeelding

Op deze foto is het afgerond vanaf de witte lijn, vanaf het andere pijltje, ja daar kan ik nog wel bij in komen.

Nougoed, dan was het paard in kwestie die in een plas bloed staat (oke, klinkt erger, maar anders te verwoorden is het niet) dus geen NB'er geweest, maar een strasser en daar had ik tot vandaag nog nooit van gehoord.

Dit is echt een super bekapping. Bij zulke hoeven moet je de tenen wegvijlen tot in de witte lijn. Hoe meer je laat staan, hoe lange het duurt voordat het weer goed komt.
Mijn eigen paard bekap ik standaard zo. Doe verder niets aan de hoeven (dat doet ze zelf), maar ik zorg er alleen voor dat de teen zo kort mogelijk is. Een gevolg van een hoefbevangenheid jaren geleden. Als ik die teen laat staan, dan trekt ze de hele hoef uit het verband. Zo kort mogelijk afrollen is het beste.