Onvriendelijke bitloze manier!!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Re: Onvriendelijke bitloze manier!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 09:23

@ikbenellen: heel netjes! Heel rustig en vriendelijk!

heb ook wel een filmpje van mijzelf (de enige ooit gemaakt) maar die is niet heel erg boeiend, aangezien het er in die les alleen maar om ging om mijn toenmalig bijrijdpaardje in draf op zijn eigen benen en in eigen balans te leren lopen dus er gebeurd niet zoveel behalve een héle trage draf en daarnaast ben ik na mijn 10 jaar bijrijden nog steeds een ruiter op L2 niveau :D

Ben wel benieuwd naar filmpjes van Arno of Arabesk aangezien zij dit allemaal op youtube hebben geplaatst.

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 09:53

Citaat:
Daar was je dan niet zo heel duidelijk in :+
Maar goed, ik ben nog steeds benieuwd naar enig beeldmateriaal van je eigen kunsten.

Beelmateriaal heb ik nog niet. Ik heb mijn paardje pas twee weken en van de vorige heb ik ook niks (ik rij alleen buiten op de weg).

Maar het filmpje waar ik zo fel op was is deze: http://www.youtube.com/watch?v=fWkoHyNh ... re=related En ik keur dit af. Ik vind het kort door de bocht om te zeggen dat ik geen kritiek mag geven omdat ik zelf geen dressuur rij.

Dan mag ik hier ook niks over zeggen: http://www.youtube.com/watch?v=lkxOp_xf ... re=related Zo'n niveau springen heb ik nl. bij lange na niet! Maar desondanks vind ik best dat ik mag zeggen dat ik het geen juiste manier van paardrijden vind.

Maar ik ben ook wel kritisch op mezelf hoor, maar ik weet dat ik bovenstaande praktijken nooit zal doen! Ik heb nl nog een topic waarin ik vraag hoe ik mijn handen beter bij elkaar kan houden omdat ik nu heel breed rij [Help, mijn handen zijn overal :(((]. Met mijn vorige paard heb ik daar nooit last van gehad, maar die had ik ook al 12 jaar. En nu ben ik deze vierjarige aan het inrijden en ik merk gewoon dat ik erg moeite heb met mijn handhouding. Ik rij hem nu nog met hoofdstel (heb er vier keer op gereden), maar heb gisteren een sidepull in elkaar geknoopt en ga vanavond kijken hoe hij daarop reageert (ook omdat hij aan het wisselen is). Toen ik de filmpjes op youtube vond was ik gewoon even info aan het zoeken over wat er allemaal mogelijk is op de bitloze manier. Hierbij een paar foto's waarin ik zelf de fout in ga:

Afbeelding

Afbeelding

Ondanks dat ik de fout in ga vind ik het niet zo heftig als bovenstaande filmpjes. Ik wil best filmpjes van mezelf laten maken, maar ik ga donderdag verhuizen met mijn paard en daar ken ik nog niemand die dat zou willen doen. Daarnaast ben ik niet echt een bakruiter. Alleen nu even de eerste paar keer zodat ik een beetje weet hoe hij is en hoe hij aanvoelt als hij schrikt.

PS De tip die ik heb gekregen is elastiek om mijn polsen doen zodat ze beter bij elkaar blijven.

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 09:57

eekhoornerik

Re: Onvriendelijke bitloze manier!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 10:57

@elise: wat betreft het laatste filmpje vind ik zelf dat dit toch echt aan de ruiter ligt en niet aan het bit.

Als deze ruiters namelijk met een bitlooshoofdstel hadden gereden hadden zij de paarden ook behoorlijk onvriendelijk gereden.
Als je dit soort praktijken met bijv. een kruislings systeem uitvoerd wordt het hoofd van het paard gewoonweg in elkaar getrokken van de druk op zijn neus, zijn kaken en zijn nek (net achter de oren).

Bitloos of met bit, rijvaardigheid zit in de ruiter niet in het harnachement. (heb zelf ervaring met beide mogelijkheden).

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 11:01

laetitia schreef:
@elise: wat betreft het laatste filmpje vind ik zelf dat dit toch echt aan de ruiter ligt en niet aan het bit.

Als deze ruiters namelijk met een bitlooshoofdstel hadden gereden hadden zij de paarden ook behoorlijk onvriendelijk gereden.
Als je dit soort praktijken met bijv. een kruislings systeem uitvoerd wordt het hoofd van het paard gewoonweg in elkaar getrokken van de druk op zijn neus, zijn kaken en zijn nek (net achter de oren).

Bitloos of met bit, rijvaardigheid zit in de ruiter niet in het harnachement. (heb zelf ervaring met beide mogelijkheden).

Daar heb je helemaal gelijk in! Maar ik had op de bitloze knhs wedstrijden geen hacks verwacht die zo gebruikt worden. Ik ben ook niet tegen bitten of bitloze optomingen zolang er maar geen misbruik van gemaakt wordt.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 11:03

EliseLukas schreef:
Daar heb je helemaal gelijk in! Maar ik had op de bitloze knhs wedstrijden geen hacks verwacht die zo gebruikt worden. Ik ben ook niet tegen bitten of bitloze optomingen zolang er maar geen misbruik van gemaakt wordt.

Het was een testwedstrijd om te kijken welke optomingen uit zouden mogen komen, de hackamore is niet door de ballotage gekomen voor zover ik weet ;)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 11:32

Op dit topic een slotje. Het is niet de bedoeling filmpjes te zoeken om deze af te kraken. Wanneer je een inhoudelijke discussie wil voeren over dit onderwerp kan er een topic op RT-D geopend worden. Daar hoort het onderwerp thuis als het gericht is op rijden en rijtechniek.