Het paard zoekt mij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 22:51

Is het jullie opgevallen dat ik ineens Wiki-schrijver ben geworden...!?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 22:55

cissy schreef:
dus nog korter gezegd, de eerste indruk?

Paarden weten in het algemeen in 2 seconden wie ze voor zich hebben en moeten dat ook vanuit hun instinct. Ze moeten kunnen beoordelen of het tijd is om te vluchten of niet.
Vrouwen weten ook vaak binnen 2 seconden of een man kan dansen of niet (zegt Parelli :) )
Dus dat is misschien wat Klaus bedoelt?

Meer eerste kennismaking, een indruk kun je eventueel ook al van een kilometer afstand krijgen.... En waarom zo'n eerste kennismaking van belang is? Nou dat is heel simpel: je krijgt nooit een tweede kans op het maken van een eerste indruk. :D

Goed, nu is in diverse behoorlijk duidelijke bewoordingen uitgelegd wat die eerste parallel zou moeten zijn, waar blijf jij nu met je antwoorden op die hele serie vragen?? Want als jij vind dat het niet duidelijk genoeg is uitgelegd hier, dan wil je het niet snappen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 22:56

Siesz52 schreef:
Is het jullie opgevallen dat ik ineens Wiki-schrijver ben geworden...!?

Nee, is ook niet relevant.

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 16:56

Ik vrees dat ik inderdaad een compleet andere taal spreek dan KFH of zijn discipelen. Of misschien verwacht ik gewoon te veel.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 19:58

Je bent voorspelbaar }>

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Het paard zoekt mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 00:23

Moderatoropmerking:
Graag alleen inhoudelijk reageren op de discussie zonder offtopic te gaan. Reageer met respect naar elkaar toe, dus geen aanvallen op de man.
Reageer daarbij in de discussie onderbouwd met juiste argumenten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 01:36

Siesz52 schreef:
Ik heb het boek uit. Nou ja, min of meer. De laatste 100 bladzijden heb ik niet echt meer gelezen, alleen wat doorgebladerd, er viel niet meer doorheen te komen voor mij. Het is echt wat je noemt oeverloos gezwam, het gaat maar door en
enz enz enz enz enz........
Eerlijk gezegd denk ik dat het alleen maar betekent dat hij een zakkenvuller is die mij ertoe heeft verleid een boek aan te schaffen van 39,95 dat van a tot z slap gebanketstaaf is.

_O- _/-\o_
Ik was van plan het boek te kopen maar ben nu helemaal genezen! Scheelt me weer een paar euro's...

Gelijk even een stipje, wil dit ff volgen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 09:52

Lamar schreef:
Ik was van plan het boek te kopen maar ben nu helemaal genezen! Scheelt me weer een paar euro's...

Scheelt zeker. Heb je ook de rest van het topic gelezen? 'Oeverloos gezam' is het in elk geval als je vooraf besluit dat je niet van plan bent er iets in te vinden. Oh ja, en dat Siesz commerciele belangen heeft bij het promoten van Chris Irwin, en dus misschien het afkraken van zijn concurrent, is misschien ook iets om rekening mee te houden.

Je moet uiteraard helemaal zelf weten of je het wilt kopen of niet, maar ik denk dat het over het algemeen wel slimmer is om niet af te gaan op 1 subjectieve, buitengewoon vooringenomen mening.

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:22

Ik denk dat je vooral moet kijken of je iets kan met het taalgebruik en de redenaties van Hempfling - mij is hij na een alinea al kwijt, maar zoals je ziet zijn er veel mensen die het wel lijken te begrijpen en die heel veel met zijn uitleg kunnen. Dus als je geen moeite hebt met nogal abstracte beschrijvingen is het misschien wel veel waard. Ik zal het boek niet kopen, krijg jeuk van het taalgebruik van Hempfling, maar dat wil nog niet zeggen dat het een slecht boek is.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:25

eens!
1e boek kon ik ook niet doorkomen dus 2e zal niet veel anders zijn, maar hij heeft absoluut dingen die ik erg goed van hem vindt maar ik kom niet door zijn taalgebruik heen, ik kijk liever naar zijn lichaamstaal daar heb ik meer aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 11:59

PeelSlowly schreef:
Ik denk dat je vooral moet kijken of je iets kan met het taalgebruik en de redenaties van Hempfling

Precies. :j Ik kan het goed volgen, vind het allemaal heel logisch en duidelijk. Met bv. Parelli kan ik weer minder uit de voeten, dat is me te theoretisch. Te veel denkwerk, te weinig gevoel. Maar ik begrijp wèl dat anderen daar juist wel mee kunnen werken en moeilijker door een boek van Hempfling komen. Dat maakt het één niet slechter dan het ander, iedereen is gewoon verschillend en gelukkig is er daarom voor elk wat wils op het gebied van NH. ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 16:51

PeelSlowly schreef:
Ik denk dat je vooral moet kijken of je iets kan met het taalgebruik en de redenaties van Hempfling - mij is hij na een alinea al kwijt, maar zoals je ziet zijn er veel mensen die het wel lijken te begrijpen en die heel veel met zijn uitleg kunnen. Dus als je geen moeite hebt met nogal abstracte beschrijvingen is het misschien wel veel waard. Ik zal het boek niet kopen, krijg jeuk van het taalgebruik van Hempfling, maar dat wil nog niet zeggen dat het een slecht boek is.

Precies! En juist om die reden ben ik aan mijn huidige lesgeefmens blijven plakken. Die heeft 100 verschillende versies om het uit te leggen en komt ze daaraan te kort, dan heeft ze nog wel ergens een blik om open te trekken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 17:16

ikke schreef:
PeelSlowly schreef:

Precies! En juist om die reden ben ik aan mijn huidige lesgeefmens blijven plakken. Die heeft 100 verschillende versies om het uit te leggen en komt ze daaraan te kort, dan heeft ze nog wel ergens een blik om open te trekken.

In mijn ogen maakt dat een lesgeefmens juist zo waardevol. Inspelen op de leerling, terugvragen of het begrepen is. Je durven verlagen tot het niveau van degene waar je op dat moment mee bezig bent. Nee, niet alleen durven verlagen, maar ook kunnen verlagen. En als er dan om uitleg wordt gevraagd aan die leerling, er een uitleg komt die niet begint met: "volgens mij is het....", maar "het is dit", of "het werkt zo"....
Op het moment dat een uitleg komt met "volgens mij", ben je jezelf niet echt zeker van je zaak. Of je ben het misschien wel, maar zo kom je dan echt niet over.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 19:07

Shadow0 schreef:
Lamar schreef:

Scheelt zeker. Heb je ook de rest van het topic gelezen? 'Oeverloos gezam' is het in elk geval als je vooraf besluit dat je niet van plan bent er iets in te vinden. Oh ja, en dat Siesz commerciele belangen heeft bij het promoten van Chris Irwin, en dus misschien het afkraken van zijn concurrent, is misschien ook iets om rekening mee te houden.

:D sorry, maar dit lijkt me echt onzin. Hempfling heeft een heel heel klein fanatiek aanhangers groepje, terwijl Chris Irwin echt redelijk groot is in Canada en de USA.
Ondanks dat Siesz het wat ongenuanceerd brengt, vind ik wel dat hij een punt heeft. Hempfling is meer een "geloof" te noemen en heeft eigenlijk weinig met paarden te maken. Als je echt wat over paarden wilt leren, moet je naar mijn idee niet bij Hempfling zijn.
Het is wel fijn als mensen naar zijn demo's en cursussen gaan met een realistisch idee over wat ze daar gaan leren.

Ik begrijp eigenlijk nog steeds niet echt waarom iedereen zo lyrisch is over de man, ik vind zijn algehele concepten (over paarden) prima, maar zie eigenlijk niet zo veel bijzonders :+ Niets wat een aantal anderen niet kunnen. In zijn meningen over het leven en in de beste man zelf ben ik volstrekt niet geinteresseerd ;)
Maar als jij het idee hebt dat je er wat van kan leren, moet je dat vooral doen +:)+ Net wat redpassion zegt, iedereen leert op een andere manier. Iedereen bepaalt ook zelf wat hij daarvoor over heeft.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 09:28

Citaat:
"Zogenaamde paardenfluisteraars en natural horsemanship mensen, maar ook diverse pseudogoeroes binnen die nieuwe vorm van psychische coaching en counseling - equitherapie geheten - hadden hun kans schoon gezien om indruk te maken op een naïef publiek. De roundpen, die ik altijd had beschouwd als een heilige cirkel van magische mogelijkheden, was een ordinaire circuspiste geworden. Het echte verstand van zaken, waarmee je zowel voor mens als paard wezenlijke veranderingen kunt bewerkstellingen, was vervangen door goedkope trucjes en foefjes. Pseudosjamanen lieten mensen dingen doen met paarden zonder enig inzicht te verschaffen in wat ze precies aan het doen waren. De gevolgen waren te voorspellen. Goedbedoelende paardenliefhebbers wier enige zonde gebrek aan kennis was, werden straal bedonderd."

Wat is een heilige cirkel? En wat zijn magische mogelijkheden?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:14

Nou Siesz, dat is een vraag voor jou, want dit komt uit jouw citaat uit Chris' nieuwe boek ;)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:34

(even los van de discussie maar toch ook weer niet geheel off-topic, om te laten zien dat het zo zweverig niet is om op een normale paard-gerichte manier om te gaan en je in te leven in een dier. Als je bij voorbaat al tegen een andere manier dan je eigen manier aan schopt zul je daar ook nooit meer volledig voor open kunnen staan. Daarnaast is lezen een vak op zich. Als je woorden niet tot je door kunt/wilt laten dringen maar alleen de letterlijke tekens op het papier 'bekijkt' in plaats van de boodschap in die worden in je op te nemen, dan zul je woorden, door wie ook geschreven, nooit 'lezen' zoals ze bedoeld waren.
Einstein was het geloof ik die het zei... The mind is like a parachute... it works best when fully opened.)

Rutger_84 schreef:
(nog niemand anders dit zien doen: http://www.youtube.com/watch?v=xlhlriJZVvk :Y)).

Jawel hoor... helemaal los zelfs: http://www.youtube.com/watch?v=oXL2dOS-mbM (let op, paard staat dus vanaf 't begin los in de paddock, eigenaar 'parkeert' hem los in de hoek van de paddock voordat ze zelf de merrie gaat pakken).

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 14:34

Wat betreft mijn 'commerciële belangen' moet iedereen kunnen begrijpen dat de uitgever van Hempfling - Rozhanitsa - misschien helemaal niet meer geïnteresseerd is in mijn vertaling van Chris Irwins boek. Zeker als je leest dat mensen hier op Bokt.nl verklaren: "Ik was van plan het boek te kopen maar ben nu helemaal genezen!"

Aan Mahitri en Waratje kan ik, hoop ik, wel uitleggen wat Chris Irwin bedoelt als hij zegt dat hij de roundpen altijd heeft beschouwd als een 'heilige cirkel van magische mogelijkheden.' Dat klinkt misschien wat plechtstatig, maar als je het in de context lees, is het gewoon een ode aan de roundpen of longeercirkel.

Veel mensen beschouwen de longeercirkel namelijk nog steeds als louter een plek om hun paard wat beweging te geven als ze geen zin of tijd hebben om hem op te zadelen en te rijden. Chris bedoelt dat er bij het werk in de longeercirkel veel meer gebeurt dan dat je paard alleen maar rondjes loopt om jou heen. Een paard leest namelijk - of je je daar bewust van bent of niet - altijd de signalen die je afgeeft met je lichaam. Dat begint al wanneer je hem uit de stal haalt, en dat doet hij ook als je met hem meeloopt naar de longeercirkel en ook in de longeercirkel zelf.

Als je met een paard aan het werk bent in de longeercirkel, ben je bezig met communicatie met je paard op het meest elementaire niveau: lichaamstaal. Noem het magie... Vakkundig een paard longeren, is een vak apart.

Dat filmpje trouwens wat Rutger_84 ons aanbeveelt is nou precies het soort filmpje waarin je kunt zien dat Klaus Ferdinand Hempfling ziek is. Wat Chris Irwin ervan vindt weet ik (nog) niet, maar een van Chris' centrale slogans - naar aanleiding van de beroemde uitspraak van John F. Kennedy - is: "Vraag niet wat je paard voor jou kan doen, maar wat jij voor je paard kunt doen." Dat is een houding die mij aanspreekt. De paarden zijn er niet voor ons, wij zijn er voor de paarden. Zeker als we ze in een stal zetten.

In het filmpje zien we dat Hempfling een hengst heel bewust laat kennismaken met een hengstige merrie. Hij doet dat echter alleen maar om te laten zien hoe fantastisch HIJ - Klaus Ferdinand Hempfling - is. Hij kan zelfs een hete, bloedgeile Spaanse hengst zijn wil opleggen! Zonder ook maar een spoortje geweld, zo te zien. En oké, dat is inderdaad heel knap (als het allemaal waar is), maar ik vind het ziek. Je bent namelijk bezig te laten zien hoe knap jij bent en je gebruikt daar paarden voor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 23:10

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 15:35

Siesz52 schreef:
In het filmpje zien we dat Hempfling een hengst heel bewust laat kennismaken met een hengstige merrie. Hij doet dat echter alleen maar om te laten zien hoe fantastisch HIJ - Klaus Ferdinand Hempfling - is. ...Je bent namelijk bezig te laten zien hoe knap jij bent en je gebruikt daar paarden voor.

Erg flauwe opmerking aangezien ALLE die zelfbenoemde guru's dat doen. Daar is Hempfing niks anders in dan een Parelli, Roberts of noem al die 'fluisteraars' en 'Supertrainers' maar op... Dat is inherent aan het les geven en trainen en geld verdienen met wat je doet. Om geld te kunnen verdienen moet je reclame maken en dat is het enige waar al die demo's, shows en filmpjes op you tube voor dienen. Niet meer en niet minder.
Daar is overigens niks mis mee, een mens mág wat mij betreft geld verdienen met iets wat'ie goed kan. Daarin is iemand die goed is met paarden niks anders of 'verheveners' dan iemand die goed is met auto's, of wasmachines of een verfkwast. Waarom is een autohandelaar die goed de markt weet te bespelen een goed zakenman, maar wordt iemand die leuk een paard kan trainen en daar leuk reclame mee wil maken ineens afgebrand als nep/waardeloos/commercieel of noem nog maar wat.
Maar juist daarom zouden mensen ook es iets meer zelf moeten nadenken en niet zo met oogkleppen op achter 1 man/vrouw aan moeten lopen en iemand op een torenhoog voetstuk plaatsen. Daar kunnen ze dan alleen maar weer genadeloos van af lazeren... Blijf zelf denken en naar je eigen paard kijken, je paard zegt hoe je met hem om moet gaan, niet een Hempfing, een Roberts of wie dan ook... dat zijn tools die je zou kúnnen gebruiken, niet móet gebruiken. Niet elke tool is geschikt voor elke persoon, maar ook zeker niet geschikt voor elk paard. Maar zodra je 1 guru verheerlijkt en alleen nog maar zijn methode als De Ware beschouwt, sla je de plank mis en doe je je paard tekort.

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 17:16

@Francis:

Je begrijpt mij verkeerd. Ik zal het dus wat duidelijker zeggen: wat Hempfling op dat filmpje met die hengst doet die hij expres in een roundpen binnenlaat waar een hengstige merrie staat, is te vergelijken met een paard een been breken met een koevoet en dan te hulp snellen en laten zien dat jij dat been heel snel en vakkundig kunt spalken. O wat knap!

Als iemand op die manier paarden gebruikt uitsluitend met het doel te laten zien hoe knap hij is, dan ben je ziek bezig. Ik geloof niet dat ik het duidelijker kan zeggen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 17:36

Siesz, wat denk je dat er bij westrijden gebeurt? Denk je dat er aparte losrijringen zijn voor hengsten en hengstige merries? Juist dan is het van belang dat mensen hun hengst onder controle kunnen houden. Want je kunt niet altijd hengstige merries ontwijken in wedstrijdomgeving en merries kunnen spontaan hengstig worden als er een hengst in de buurt is.
Bij diverse westernwedstrijden kunnen zelfs in de wedstrijdring zelf de hengsten en merries netjes tegelijkertijd hun proefjes moeten lopen en dan moeten ze zich dus ook keurig gedragen.
Wat Hempfling doet kun je als training hiervoor zien. Een beetje verstandige hengstenhouder zal ook zorgen dat zijn hengst zodanig is opgevoed dat hij weet wanneer hij wel mag dekken en wanneer niet. En reken maar dat die "niet" ook op de proef wordt gesteld.

Enne, ik snap heus wel wat er bedoeld wordt door Chris met die "heilige cirkel" en "magische mogelijkheden", ik vind het alleen een bijzonder "zweverige" ode aan die roundpen, waarbij het me dus verbaasd dat je dat wel kunt snappen, maar vergelijkbare "zweverigheid" van Hempfling niet. Zal toch te maken hebben met de openheid waarmee je een bepaalde auteur leest.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 17:46

Siesz52 schreef:
wat Hempfling op dat filmpje met die hengst doet die hij expres in een roundpen binnenlaat waar een hengstige merrie staat, is te vergelijken met een paard een been breken met een koevoet en dan te hulp snellen en laten zien dat jij dat been heel snel en vakkundig kunt spalken.

Zou je in voor iedereen begrijpelijk, gewoon en fatsoenlijk Nederlands kunnen uitleggen waarom je dat te vergelijken vindt? Ik vind het namelijk niet zo vanzelf spreken: een been breken doet fysieke schade en ik snap dus de link niet met een opgewonden hengst. Simpeler: ik snap de overeenkomst tussen het expres pijn doen en het in verleiding brengen niet helemaal. Misschien dat je dat kunt toelichten?

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 18:31

@Francis en Shadow0:

Nee, ik ga het niet nog eens uitleggen. Dat jullie nog niet (willen?) snappen wat ik bedoel, ligt niet aan mij. Ik schrijf duidelijk genoeg. Het heeft misschien te maken met het feit dat jullie de alinea van Chris Irwin die aan duidelijkheid niets te wensen over liet, te weten:

"Zogenaamde paardenfluisteraars en natural horsemanship mensen, maar ook diverse pseudogoeroes binnen die nieuwe vorm van psychische coaching en counseling - equitherapie geheten - hadden hun kans schoon gezien om indruk te maken op een naïef publiek. De roundpen, die ik altijd had beschouwd als een heilige cirkel van magische mogelijkheden, was een ordinaire circuspiste geworden. Het echte verstand van zaken, waarmee je zowel voor mens als paard wezenlijke veranderingen kunt bewerkstellingen, was vervangen door goedkope trucjes en foefjes. Pseudosjamanen lieten mensen dingen doen met paarden zonder enig inzicht te verschaffen in wat ze precies aan het doen waren. De gevolgen waren te voorspellen. Goedbedoelende paardenliefhebbers wier enige zonde gebrek aan kennis was, werden straal bedonderd."

net zo zweverig vinden als bijvoorbeeld de zinsneden uit Hempflings nieuwe boek:

p. 98: "Op dit punt kan ik onmogelijk op alles ingaan wat erbij komt kijken. Ik kan alleen de lezer vragen de magie op deze momenten, de rust en de juiste verhouding aan te voelen, de geest erachter gewaar te worden, opdat het principe begrepen en toegepast kan worden."

p. 101: "Het gaat om fijngevoelig te worden, om de mogelijkheid te komen, weg te gaan en te volgen en om de beweeglijkheid die daaruit in haar totaliteit kan en zal voortvloeien."

p. 263: "Hier gaat het erom een 'ontspannen ruimte' te creëren die het ons mogelijk maakt energie als het ware 'door te laten."

p. 336: "Modern onderzoek heeft uitgewezen dat ons leven daadwerkelijk grotendeels wordt gestuurd door bewuste beelden, maar vooral door onbewuste beelden."

In mijn ogen zijn dat vier voorbeelden van complete onzin, gezwets. Geen mens snapt wat daar staat. En dat nieuwe boek van hem staat volgens mij van a tot z vol met dat soort onbegrijpelijke dingen.

Maar goed, er schijnen best veel mensen te zijn op wie die lariekoek indruk maakt. De kloof met dat soort volgelingen is, vrees ik, net zo onoverbrugbaar als die ik heb met Jehova's Getuigen. Geen kwaad woord over Jehova's Getuigen, maar volgens mij zijn ze niet honderd procent.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 18:38

Siesz52 schreef:
@Francis en Shadow0:

Nee, ik ga het niet nog eens uitleggen. Dat jullie nog niet (willen?) snappen wat ik bedoel, ligt niet aan mij. Ik schrijf duidelijk genoeg. Het heeft misschien te maken met het feit dat jullie de alinea van Chris Irwin die aan duidelijkheid niets te wensen over liet, te weten:

net zo zweverig vinden als bijvoorbeeld de zinsneden uit Hempflings nieuwe boek:

Het laat aan duidelijkheid inderdaad niks te wensen over. Over de rug van anderen zichzelf verheffen.
Hiermee onderscheid hij zich in ieder geval van KFH, die zal nooit over anderen praten (wat ik maar van weinig goeroes kan zeggen, overigens......).
Doe je eigen verhaal en laat anderen erbuiten, komt wel zo geloofwaardig over.