Natural horsemanship ik ben er absoluut tegen!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind jij van NH

Poll eindigt op

Afschuwelijk
40 (13%)
Geweldig
141 (47%)
Weet niet
26 (8%)
Neutraal
89 (30%)

Totaal aantal stemmen: 296

Paintlinger

Re: Natural horsemanship ik ben er absoluut tegen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:13

Daar heb ik het niet over :n
Maar Voest zit ook maar een kwartiertje bij mij vandaan (bijkomend voordeel ;)

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:13

'Geen gelul trek hem in de krul .'

*piest in broek*

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:14

Cassidy schreef:
Paintlinger schreef:
Daarom ben ik zo blij met Emiel Voest....geen onduidelijke prietpraat....maar rechttoe rechtaan, duidelijk en eerlijk.

Er zijn meer NH-ers duidelijk...maar die spreken Engels, en niet alle informatie, DVD's of boeken wordt met ondertiteling of in het Nederlands vertaald geleverd....

Maarreeeuh het gaat toch om lichaamstaal? :D (sorry flauw kweetut...)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:15

Janedieene schreef:
Hee,
ikheb niet het hele topic doorgelezen, maar wat vind je van bitloos rijden dan?
En als ik het goed gezien heb, geeft Klaus telkens voer als het paard het goed doet, dat is al iets waardoor een paard niet perse vertrouwen hoeft te hebben, alleen honger :Y) Dus als je paard het spelletje door heeft, ik stap op het zeil, ik krijg eten enz. Dan ben ik het op deze manier ook niet eens.
Verder niet afkrakend hoor :o

Even een voorbeeldje: paard leren liggen. Helpt voer heel goed bij, maar zonder de juiste vertrouwensband en zonder de juiste baas-paardverhouding en bijbehorend wederzijds begrip kan je lang met je voerschepje gaan staan rammelen hoor... :D

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:15

Mindfields schreef:
Cassidy schreef:

Er zijn meer NH-ers duidelijk...maar die spreken Engels, en niet alle informatie, DVD's of boeken wordt met ondertiteling of in het Nederlands vertaald geleverd....

Maarreeeuh het gaat toch om lichaamstaal? :D (sorry flauw kweetut...)

Bij Engelse paarden werkt het wel hoor. :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:16

Als je geen kaas gegeten hebt van: when to be, where to be and how to be, kun je netzogoed op Zumbales gaan. Minder verwarrend voor je paard :D

To be or not to be...that's the question....:+

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:17

Heb je het specefiek tegen iemand....of is het in het algemeen Cassidy?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:18

Algemeen....:D Een van de vele loze kreten in de ruimte die ik vandaag aan het roepen ben...:oo
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 25-05-10 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

randalinpony

Ehm... samen met je paard op zumbales?

*Gaat een wereld voor me open.*

Mindfields

Overigens even een serieuze bijdrage van mijn kant, ik ben heel erg voor paardvriendelijkheid(goh echt Noor, ja echt!! :)) )en ook voor het respecteren van de lichaamstaal etc etc.

Echter probeer maar eens te gaan parelli-en met mijn hengst.

Er was ooit iemand zo onverstandig om dat te gaan doen. Zij werd dus binnen 2 minuten linea recta de paddock uit geparellied. meneer zag precies haar bedoeling, namelijk het worden van de leider, maar hij respecteerde haar absoluut niet in die rol, en huppaa daar kwam ie, en reken nou niet dattie stopt hoor :D

Dus het ligt ook nog aan het karakter van het paard of je er als leek zijnde/goedbedoelende leerling van een of andere goeroe/noem maar op iets mee kunt doen.

Edit: ben je echter gewoon jezelf, en ben je snel, duidelijk en eerlijk, dan wordt het al een ander verhaal bij hem.
Laatst bijgewerkt door Mindfields op 25-05-10 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:20

Eh...had Parelli niet zelf gezegd dat je je hengst in de spreekwoordelijke hoek (lees stal) moest zetten en eerst je eigen kennis op moest vijzelen?

Parelli met een hengst, helemaal als je niet het niveau hebt die die hengst van je eist, is levensgevaarlijk!
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 25-05-10 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:20

Even een opmerking: ik las dat je een join up maar 3x in een paard zijn leven mag doen. Maar ik zie mensen soms paarden losgooien in de bak, vervolgens zwiepen met de lange zweep, paard opjagen, en ook dan zie ik op een gegeven moment het paard kijken van: "mag ik nu eindelijk weer bij je komen, ik heb toch niks verkeerds gedaan?" Misschien doen mensen wel veel meer join ups/wegsturen met paarden dan ze zelf doorhebben. Op een bepaalde manier is longeren ook langdurig wegsturen, tenminste, ik kan me voorstellen dat (sommige?) paarden dat zo ervaren...

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:21

Cassidy schreef:
Eh...had Parelli niet zelf gezegd dat je je hengst in de spreekwoordelijke hoek moest zetten en eerst je eigen kennis op moest vijzelen?

Oh dat weet ik niet, ik heb me er niet in verdiept.
Ik ben meer van de aanvoelen en reageren-methode en volg geen goeroe eigenlijk.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:21

Niet genoeg kennis om de poll met een duidelijke mening in te vullen, weet niet ingevuld dus.
Vind eigenlijk niet dat je dmv. 1 iets een complete methode kunt afschrijven, zolang je met beesten te maken hebt zullen er namelijk altijd mindere kanten zijn (of nouja minder... ook maar hoe je het bekijkt).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:22

Zoolgangster schreef:
Even een opmerking: ik las dat je een join up maar 3x in een paard zijn leven mag doen. Maar ik zie mensen soms paarden losgooien in de bak, vervolgens zwiepen met de lange zweep, paard opjagen, en ook dan zie ik op een gegeven moment het paard kijken van: "mag ik nu eindelijk weer bij je komen, ik heb toch niks verkeerds gedaan?" Misschien doen mensen wel veel meer join ups/wegsturen met paarden dan ze zelf doorhebben. Op een bepaalde manier is longeren ook langdurig wegsturen, tenminste, ik kan me voorstellen dat (sommige?) paarden dat zo ervaren...

Ook dat is een JU. Opjagen...niet doen. Als hij los is, is hij vrij, mag hij zelf weten of hij wil lopen of niet. Dito longeren, krijg je dezelfde reacties van.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:22

Cassidy schreef:
Parelli met een hengst, helemaal als je niet het niveau hebt die die hengst van je eist, is levensgevaarlijk!

Ja dat bleek dus ook :D

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:23

Zoolgangster schreef:

Hier ben ik het eigelijk wel mee eens. Als je longeert stuur je je paard ook bij je weg, bepaal je het tempo en bepaal je wanneer het paard weer terug mag komen. Dit is ook een soort van join-up.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:23

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:25

Longeren is iets anders dan een JU in mijn optiek- bij longeren werk je als het ware samen met je paard, net als met vrijwerken. Je bepaalt het tempo, oefent dingen, etc. Je lichaamshouding is ook volledig anders dan bij een JU, waar je hele lichaamshouding volgens mij uistraalt 'wegwezen' en je je paard alleen maar van je aan het wegjagen bent.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:26

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:26

Maar hoe zit het dan met jonge paarden inrijden? Die worden vaak eerst gelongeerd.
Dan zou je je paard dus maar drie keer mogen longeren in zn leven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:27

Ik heb serieus het idee dat wanneer je net zo longeert als dat je een JU uitvoert, dat je methode van longeren niet helemaal correct is..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:28

Op het moment dat longeren domweg rondjes lopen wordt om hem beweging te geven, is dat vreselijk geestdodend. Maar als je regelmatig van gang verandert, het paard laat draaien, met touwhalster werkt dat je niet iedere keer moet omclippen, los longeert in een roundpen zodat je buitenom kunt draaien, binnendoor kunt vragen...dan ben je bezig met spelen met je paard, hem te gymnasticeren en bij de les te houden. En dan zul je minder snel de JU tekenen krijgen.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:28

Daar ging ik eerlijk gezegd ook niet zo van uit, maar in de eerder geposte perichten stond wel zoiets...

Tanald

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:29

Ik ben niet voor, maar ook niet tegen NH. Neutraal dus. Al heb ik wel mijn bedenken bij enekel paardenfluisteraars die menen in een ochtend tijd een paard zadelmak te kunnen maken e.d. :+
Waar ik wel voor ben? Op een normale respectvolle manier met je paard (of welk dier dan ook) omgaan. Je verdiepen in de aard van het beest, en zorgen dat je een band opbouwt op basis van wederzijds vertrouwen. Noem het NH, ik noem het gewoon een paardenmens zijn ipv een mens met een paard. :Y)