paardenmishandeling? Petitie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:49

Ik denk dat we een heel andere definitie hebben van "gevaar" en "jezelf moeten beschermen".
Daarnaast denk ik niet dat Linda zelf denkt dat ze zichzelf moet beschermen want als het paard kwaad had willen doen waren er genoeg kansen voor hem geweest door haar eigen houding en acties. Ik wil je echt begrijpen maar ik denk dat onze denkwijze te verschillend is ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:50

Om de achterhand draaien kan je bewerkstelligen door op de flank te dreigen, eventueel met wat druk van het touw (touw raakt paard niet).
Een paard zijn flank is het zachte gedeelte, waar het meest op wordt geloerd door roofdieren, een paard vindt het niet prettig wanneer er naar zijn flank gedreigd wordt en toont je het hoofd. Dit kan ook prima zonder halster.
Met dreigen bedoel ik: je enigszins voorover buigen en naar de flank staren bij wijze van spreken eventueel wat met het touw wiebelen voor wat druk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:51

Bramasole schreef:
Ik denk dat we een heel andere definitie hebben van "gevaar" en "jezelf moeten beschermen".
Daarnaast denk ik niet dat Linda zelf denkt dat ze zichzelf moet beschermen want als het paard kwaad had willen doen waren er genoeg kansen voor hem geweest door haar eigen houding en acties. Ik wil je echt begrijpen maar ik denk dat onze denkwijze te verschillend is ;)

Linda is dus geen leider voor het paard.

Bramasole

Re: paardenmishandeling? Petitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:54

Inderdaad Mindim.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:55

Bizzybijtje, ze corrigeert haar fout later weer en het is heel deskundig als je voor je eigen veiligheid kiest.... Hier weer: Safety first...
Yamcha, wat wil je van me horen? Ik zal kijken wat ik voor je kan doen. Ik verwacht ook niet dat je het wel doet.... maar wat ik wel verwacht is een beetje respect.. en die vind ik op dit moment ver te zoeken........

Judje, ik had wat getypt maar door een druk op de verkeerde knop alles weg.. nog maar een poging.
Ik luister wel... en neem alles in me op.... maar als ik het er niet mee eens ben wat moet ik dan? Zegt dat, dat ik niet luister?? Ik ben het er gewoon niet mee eens.. niks meer... niks minder...
Ik kan aan sommige reacties wel zien of mensen zich er in verdiept hebben of niet.. sommige zijn niet verder gekomen als level 1/2, andere hebben het hele programma bestudeerd en andere weten de oppervlakkige informatie van het internet..... ik merk het wel aan de reacties en daar baseer ik mijn mening op die tot nu toe nog aardig klopt.

Nou mensen..... jullie zijn er al achter gekomen dat ik een die hard parellier ben.... maar dat wil absoluut niet zeggen dat ik nooit open hebt gestaan of open sta voor andere methodes. Ik heb gewoon een methode gevonden die bija perfect bij mij aansluit (met bijna bedoel ik dus bijna.... behalve het Finesse rijden vind ik dit programma GEWELDIG).
Dit gaat de hele verkeerde kant op en het wordt tijd op eten te gaan koken......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:56

xmarliez schreef:
Bizzybijtje, ze corrigeert haar fout later weer en het is heel deskundig als je voor je eigen veiligheid kiest.... Hier weer: Safety first...
Yamcha, wat wil je van me horen? Ik zal kijken wat ik voor je kan doen. Ik verwacht ook niet dat je het wel doet.... maar wat ik wel verwacht is een beetje respect.. en die vind ik op dit moment ver te zoeken........

Judje, ik had wat getypt maar door een druk op de verkeerde knop alles weg.. nog maar een poging.
Ik luister wel... en neem alles in me op.... maar als ik het er niet mee eens ben wat moet ik dan? Zegt dat, dat ik niet luister?? Ik ben het er gewoon niet mee eens.. niks meer... niks minder...
Ik kan aan sommige reacties wel zien of mensen zich er in verdiept hebben of niet.. sommige zijn niet verder gekomen als level 1/2, andere hebben het hele programma bestudeerd en andere weten de oppervlakkige informatie van het internet..... ik merk het wel aan de reacties en daar baseer ik mijn mening op die tot nu toe nog aardig klopt.

Nou mensen..... jullie zijn er al achter gekomen dat ik een die hard parellier ben.... maar dat wil absoluut niet zeggen dat ik nooit open hebt gestaan of open sta voor andere methodes. Ik heb gewoon een methode gevonden die bija perfect bij mij aansluit (met bijna bedoel ik dus bijna.... behalve het Finesse rijden vind ik dit programma GEWELDIG).
Dit gaat de hele verkeerde kant op en het wordt tijd op eten te gaan koken......

Je staat niet open voor andere methodes.
Dat is bijna een feit :)

En nogmaals:
Dat lost NIET op dat ze maar door blijft gaan! Heb je daar een zinnig argument over :) ?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 18:01

marliez: dat ik het idee heb dat je niet luistert, komt meer door het feit, dat jij tegenstanders zegt dat zij niet luisteren.
Conclusie: iedereen luistert naar iedereen, maar we worden het gewoon niet eens. Dat kan, is geen probleem.

Ik vind het tof dat je zo relaxed blijft reageren, alleen vind ik het jammer dat je de vraag "Snapt het paard wel dat hij om zijn achterhand moet draaien i.p.v. rondjes moet lopen?" ontwijkt.
Imo is dat namelijk niet het geval, maar ik ben benieuwd hoe jij het dan ziet.
Is Linda wel duidelijk tegen het paard dat hij geen rondjes moet lopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 18:03

@ Marlies: Ik wil dat je op zijn minst ingaat op mijn argumenten, en dat ook beargumenteert. Ik wil dat je erover nadenkt wat er gezegd wordt. Ik wil dat je je ogen open doet, en ZIET dat dat paard geslagen wordt............ ik wil dat je luistert. Zie je dan echt niet dat zij iets vraagt van het paard wat hij niet eens kán begrijpen? Hij is een paard. Misschien moet zij zich openstellen voor hem, eens proberen te begrijpen wat hij nu eigenlijk bedoelt, proberen te begrijpen hoe hij leert en in elkaar zit. Maar zij stelt zich totaal niet open voor hem, maar hij moet dat wel voor haar? Zie je niet in hoe onredelijk dat is?
Je bent alleen maar de heer Parelli aan het verdedigen, en Linda, misschien moet je eens proberen om te begrijpen waarom ik zeg wat ik zeg.

Wil je respect? Ga dan echt in discussie, sta dan open voor anderen. Behandel anderen met respect. Respect verdien je door hoe je je gedraagt.

Leeuwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 18:04

Wat is een LB paard en wat een RB paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 18:04

Als een paard gewend is te longeren kan het wel verwarren idd.

Je kan een paard best een tik voor zijn borst geven met het touw of je groot maken wanneer hij brutaal je ruimte instapt, hij mag je niet overhoop lopen vanzelf. Zij geeft hem hier alleen geen duidelijke taal en mept hem daarom maar op zijn kont en die vat ik niet. Zij probeert krampachtig baas te worden en dat lukt niet.
Met trainen raakt het touw het paard als hoogste druk, alleen raken, niet slaan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-03-10 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 18:06

Left Brain en Right Brain.

Left staan voor gevoel, en bij een paard puur instinctief reageren.

Right staat voor nadenken, oplossingen zoeken, minder instinct, meer verstand.
Wat Linda blijkbaar wil is dat het paard bedenkt dat hij geen rondjes moet lopen, maar om zijn achterhand moet draaien en achteruit moet.

Probleem bij een dier is alleen dat als je 100 keer hetzelfde doet, je 100 keer dezelfde reactie terugkrijgt. Dat is iets wat ze daar nooit zo begrepen hebben. Als je verandering in gedrag wilt, moet je eerst zelf een impuls geven, een impuls die anders is dan de vorige impulsen, die immers steeds hetzelfde gedrag triggeren.
Vervolgens beloon je zelfs een minimale verandering. Dan krijg je gedrag, dat niet meer instinctief is, maar aangeleerd, en ga je dus van de ene hersenhelft naar de andere. Probleem is op het filmpje, dat ik ook wat me kwaad maakt, dat de mens dit wel van het paard vraagt, maar het zelf niet doet.

Maar je zult altijd heel bewust moeten nadenken, welk gedrag je wilt, dat dan uitlokken, en vervolgens belonen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-03-10 18:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Leeuwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 18:08

Ok bedankt! Ben niet zo goed in afkortingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 18:09

Is het niet net andersom Yamscha? Rechts staat voor instinct en links voor ratio?
Wanneer een paard in rechts schiet, moet jij kunnen schakelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 18:11

Mindim schreef:
Is het niet net andersom Yamscha? Rechts staat voor instinct en links voor ratio?
Wanneer een paard in rechts schiet, moet jij kunnen schakelen.

Kan dat ik het omdraai hoor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 18:12

Ach het principe is begrepen :-)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 18:13

Yamcha schreef:
Left Brain en Right Brain.

Left staan voor gevoel, en bij een paard puur instinctief reageren.

Right staat voor nadenken, oplossingen zoeken, minder instinct, meer verstand.

Eh.. ik denk toch dat je het toch niet helemaal begrijpt?
Links staat voor dominant en zelfverzekerd paard en rechts voor een sensibel paard dat bv snel schrikt.
Waarom benadrukken ze anders ook constant weer dat wanneer een paard even angstig is voor iets je t beste even 180 graden kunt draaien met je paard?
Op de site van Parelli wordt dit ook heel goed uitlegd en via de dvd's blijven ze dit ook constant herhalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 18:16

Dat is de horsenalitykaart, dan kun je in kaart brengen welke hersenhelft het paard meer gebruikt. Het paard dat instinctiever reageert, is ook sensibeler en schrikkeriger :j

Het een staat wel met het ander in verband ja :j het dominante, zelfverzekerde paard, zal de andere hersenhelft ook meer gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 18:19

LiVetime schreef:
Eh.. ik denk toch dat je het toch niet helemaal begrijpt?
Links staat voor dominant en zelfverzekerd paard en rechts voor een sensibel paard dat bv snel schrikt.
Waarom benadrukken ze anders ook constant weer dat wanneer een paard even angstig is voor iets je t beste even 180 graden kunt draaien met je paard?
Op de site van Parelli wordt dit ook heel goed uitlegd en via de dvd's blijven ze dit ook constant herhalen.

Wat en onzin, een paard is niet of links of rechts. Hij gebruikt beider helften immers?
Wanneer hij links zit, dan reageert hij nog op je, ratio. Vaak smakken ze wat of gapen, hij is bij jou, rechts is angst en instinct een paard ziet jou dan niet meer altijd als veilig. Jij als leider moet zorgen dat hij weer van rechts naar links gaat.
Volgens mij begrijp jij het juist niet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-03-10 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 18:20

Exact Mindim :j

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 18:21

Heb die kaarten al een paar keer ingevuld voor paarden waar k mee heb gewerkt. 1e keer vanaf het begin dat ik met t paard aan de slag ging en vervolgens enkele weken/maanden later.
Het dominante en zelfverzekerde paard zal inderdaad meer de linkerhersenhelft gebruiken als de rechter.
Blijf dat toch apart vinden dat de hersenhelften allebei apart van elkaar werken. haha.

Mindim: Iedereen met een beetje paardenkennis weet dat beide hersenhelften apart van elkaar werken hoor ;)
Verklaart ook wanneer je op de linkerhoefslag loopt langs een bal hij t niet eng hoeft te vinden en er niet eens naar kijkt, maar als je rechtsom gaat het paard ineens schrikt van de bal. Alsof het iets nieuws is voor hem. En in feite is dat ook zo, omdat de hersenhelften dus apart van elkaar werken :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 18:22

Bizzybijtje schreef:
Grappige is dat ze de eerste 3 fases duidelijk overgeslagen heeft.
Bovendien is 'naar achter stappen' gelijk aan 'het paard gelijk geven dat hij de leider is'.
Heel deskundig :j

Dat is niet helemaal waar. Door terug te stappen na 'goed gedrag' van het paard, beloon je het paard daarmee door de 'druk' eraf te halen... door dus even afstand te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 18:24

LiVetime schreef:
Heb die kaarten al een paar keer ingevuld voor paarden waar k mee heb gewerkt. 1e keer vanaf het begin dat ik met t paard aan de slag ging en vervolgens enkele weken/maanden later.
Het dominante en zelfverzekerde paard zal inderdaad meer de linkerhersenhelft gebruiken als de rechter.
Blijf dat toch apart vinden dat de hersenhelften allebei apart van elkaar werken. haha.

Mindim: Iedereen met een beetje paardenkennis weet dat beide hersenhelften apart van elkaar werken hoor ;)
Verklaart ook wanneer je op de linkerhoefslag loopt langs een bal hij t niet eng hoeft te vinden en er niet eens naar kijkt, maar als je rechtsom gaat het paard ineens schrikt van de bal. Alsof het iets nieuws is voor hem. En in feite is dat ook zo, omdat de hersenhelften dus apart van elkaar werken :)

We snappen elkaar toch, goed zo +:)+

karenkk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 18:24

xmarliez schreef:
Hij snapt het wel maar op dat moment wil hij het niet snappen Judje............. en dat bedoel ik met die eigenwijzigheid.....

Voor dit paard, Barrney, is dit de aller-éérste Parelli-cursus die hij ooit gekregen heeft (idem voor de eigenaar). Ik weet niet of dit op de eerste dag van de cursus was, of op de 2e of 3e dag, maar hoe dan ook de eerste cursus.

Ik denk dat dit paard tot nu toe in zijn leven geleerd heeft dat het juist niet weg mag lopen, niet vooruit en niet achteruit, als hij aan een halster en een touw wordt vastgehouden door een mens.

De eigen lippen likken is een teken van deemoed bij paarden. Ik zie dit paard op dit filmpje al op seconde 6 van het filmpje z'n lippen likken, en daarna nog heel veel keren. Zijn signaal dat het geen conflict wil en juist respect wil tonen (likken), wordt niet gezien of in elk geval niet serieus genomen.
Ik ben het dus eens met de mensen die zeggen dat dit paard geen idéé heeft wat de bedoeling is, en dat hij bovendien niet gevaarlijk en/of agressief is.

In haar verklaring (van 10 maart jl.) verdedigt Linda Parelli voor 100% wat ze op het filmpje doet. Ze vindt zelf - nog steeds - dat ze geen fout(en) heeft gemaakt. Mede daarom heb ik de petitie ondertekend. Ze is een zeer ervaren trainer met veel invloed in de wereld, en als zij vindt dat ze hier juist en in het belang van een goede paard-mens relatie gehandeld heeft, dan protesteer ik.

Voor wat betreft de petitie, je woonadres en emailadres wordt gevraagd om zo goed mogelijk te voorkomen dat één persoon wel bijvoorbeeld 100x de petitie tekent. In die zin moet de betrouwbaarheid van de mensen die hebben ondertekend kunnen worden gecontroleerd; want anders zegt het aantal mensen dat heeft ondertekend helemaal niets. In de praktijk kan ik mij niet voorstellen dat de Parelli's je daadwerkelijk gaan schrijven, om te controleren of je echt zelf getekend hebt.

Op de site van http://www.thepetitionsite.com/1/natural-horsemanship-horse-abuse wordt je woonadres en email adres NIET weergegeven. Je kunt zelfs aankruisen dat je ook je naam voor het internetpubliek verborgen wilt houden.

Fijn dat zoveel mensen op deze site hier over willen nadenken / discussiëren!

Vriendelijke groet,
Karen (poster van het 1e bericht in deze draad).

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 18:26

Heb het filmpje 2 keer gezien maar ik vind dit dus niet kunnen.
Ik sta open voor veel dingen maar het nut van de hele tijd met dat touwtje te wapperen/slaan snap ik dus echt niet.
Ik zie in het wild de leider van de kudde als een paard niet luistert/dominant is ook niet eerst even 10000 keer haar achterbenen opheffen totdat het andere paard doorheeft dat het moet moven/luisteren. Die is ook gewoon duidelijk.
En ik zie het ook niet gebeuren dat als een paard in de kudde wordt afgestraft dat die ook direct schrik heeft voor de kuddeleidster.
Dus als je een paard een keer 1 duidelijke mep geeft dan zal hij heus geen schrik ervan hebben.
Paard in het filmpje snapt niet wat de bedoeling is. Ze moet veel duidelijker zijn. En het kan best een dominant paard zijn of weet ik veel wat nog allemaal maar dan is het best als je duidelijk bent. En bij mijn weten betekent een snok aan het halster ( als je dus voor het paard staat ) dat het paard vooruit moet gaan. Ik snap het nog niet eens, laat staan dat het paard dit gaat snappen. Dit is niet eens meer proberen een paard zijn taal te spreken maar gewoon een paard de mensentaal aan te leren.
En nogmaals ik sta voor alles open maar dit slaat gewoon nergens op.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 18:27

Weet je wat ik het grootste probleem vind?
De godsdienstige wijze waarop een methode gepredikt wordt en over ieder paard gelegd wordt als een blauwdruk om mee te werken.
Onderdelen van deze methode zullen heilzaam zijn voor bepaalde paarden, andere onderdelen in het geheel niet, en wellicht een combinatie van methoden.
Anders gezegd: ik geloof niet in het star volgen van 1 trainings-denkwijze. Dit zou namelijk betekenen dat ieder paard exact hetzelfde is, met dezelfde eigenschappen, problemen en talenten...
Dan heb ik liever een Mark Rashid die geen methoden predikt maar appelleert aan je eigen goede verstand en het hart op de goede plek...