Anoeska schreef:MysticTinker; ik vind je foto's heel erg leuk. En volgens mij ben je prima bezig. Maar dit vind ik nou typisch het beeld wat je bij veel bitloze ruiters en hun paarden ziet. Op de voorhand, weinig actief (op de tweede foto zie je dat je paard z'n voorbenen bijna niet optilt, maar een beetje laat slepen). Dus voor mij nog geen voorbeeld van bitloos en goed dressuurmatig.
Dit soort plaatjes bevestigen ook mijn vooroordeel ten aan zien van ruiters die bitloos (dressuur)rijden... Dressuurmatig is het niet je-van-het.... (verder niets ten nadele ofzo. Het hoeft natuuurlijk ook niet dressuurmatig je-van-het te zijn als je doelstellingen met je paard gewoon anders zijn. Iemand hoeft echt geen dressuurmatig perfecte plaatjes te laten zien om gewoon fijn en plezierig bezig te zijn met zijn paard)
Om op de vraag van TS terug te komen: Volgens mij rijdt circa 80% van de bokkers die (met of zonder bit) dressuur rijden op B/L niveau (daadwerkelijk geklasseerd of naar eigen zeggen)... Daarvan rijdt ook nog eens het gros 'matig' op B/L niveau. Dus als je een echt goed gaand paard tegen wil komen, mooi in de aanleuning en goed op het achterbeen (met of zonder bit gereden) is, moet je zowiezo al goed zoeken. (kijk maar eens naar de topics op HAW: de foto's van echt mooi en fijn gereden paarden zijn niet ruim vertegenwoordigd (maar ze zijn er wel hoor!) Daarbij komt ook nog eens dat de meeste bitloze ruiters over het algemeen geen 'wedstrijddressuur' ambieren. Dus los van de discussie of dat allemaal goed/fout is en wel of niet kan, is een bitloos dressuurmatig goed gereden paard (zoals we die graag in de wedstrijdring willen zien) gewoon zoeken naar een speld in een hooiberg.
Wat je wel vaak ziet is dat in dit soort discussies als 'bewijs' van goed dressuurmatig en bitloos rijden foto's van Nevzorov aangehaald worden... Ik vind dat zelf nou niet echt een voorbeeld van 'goed dressuurmatig' (zoals we dat dus in de wedstrijdring willen zien)
Maar volgens mij is de KNHS bezig met een proef om bitloos toe te gaan staan in de dressuur. Volgens mij vanaf volgend jaar april ofzo? Volgens mij is het dan gewoon een kwestie van tijd voordat ruiters die bitloos willen rijden zich kunnen bewijzen in de gewone wedstrijddressuur... Als er dan ruiters zijn die bitloos echt goed dressuurmatig rijden zien we die dan op korte termijn wel in de hogere klassen lijkt mij?
Ik ben er eerlijk gezegd wel benieuwd naar. Vooral naar wat voor combinaties gebruik gaan maken van de mogelijkheid bitloos dressuur te kunnen starten. Of dit bij de combi's blijft die overwegend recreatief rijden en af en toe eens een proefje willen starten, of dat de ambitieuzere/proffesionelere ruiters ook van de mogelijkheid gebruik gaan maken.