Billy schreef:Waarom denk je dat er knopen op bepaalde punten moeten zitten in een touwhalster?Voor de sier?
En het bitloze hoofdstel met de riempjes kruislings onderlangs, hoe zou dat werken denk je?
Ik weet dat die knopen er om een reden zitten, hoor
. Ik ben niet achterlijk en verdiep me al jaren heel bewust in bitloos rijden. 
Jij ook? Heb je er zelf ervaring mee?
Dan wil ik toch ook even zeggen dat het toch echt geen martelwerktuig om zijn hoofd is!
Ik nodig jou (en anderen die zo denken) hierbij uit eens echt te komen kijken naar de inwerking van mijn touwhalster bij mijn paard. Zijn zenuwen ingedrukt? Kom op toch, zeg
...... Je doet net alsof er spijkers inzitten en alsof ik mijn paard vreeeeselijk veel pijn doe bij gebruik van druk (wat je wel nodig hebt, het is niet anders). Mijn paard heeft meer pijn van een bit en dat is een feit, vanwege zijn wolfskiesjes. 
Overigens is kruislings ook zeker geen optie bij mijn paard. Maar ik ken paarden bij wie het wel prima werkt. Een optoming is zo persoonlijk, met of zonder bit.
Voor alle duidelijkheid: Ik zeg overigens dus niet dat alle met bit gereden paarden per definitie pijn hebben, maar ik kies er persoonlijk niet voor om iets van ijzer in de mond te gebruiken. Mijn keuze, respecteer dat gewoon. Ik respecteer ook dat een ander met beschaafd teugelgebruik wel met bit rijdt.

hahahahahhaa