Is met een bit rijden slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:38

Billy schreef:
Waarom denk je dat er knopen op bepaalde punten moeten zitten in een touwhalster?Voor de sier?
En het bitloze hoofdstel met de riempjes kruislings onderlangs, hoe zou dat werken denk je?

Ik weet dat die knopen er om een reden zitten, hoor ;) . Ik ben niet achterlijk en verdiep me al jaren heel bewust in bitloos rijden. ;)
Jij ook? Heb je er zelf ervaring mee?

Dan wil ik toch ook even zeggen dat het toch echt geen martelwerktuig om zijn hoofd is! :+
Ik nodig jou (en anderen die zo denken) hierbij uit eens echt te komen kijken naar de inwerking van mijn touwhalster bij mijn paard. Zijn zenuwen ingedrukt? Kom op toch, zeg :D ...... Je doet net alsof er spijkers inzitten en alsof ik mijn paard vreeeeselijk veel pijn doe bij gebruik van druk (wat je wel nodig hebt, het is niet anders). Mijn paard heeft meer pijn van een bit en dat is een feit, vanwege zijn wolfskiesjes. ;)
Overigens is kruislings ook zeker geen optie bij mijn paard. Maar ik ken paarden bij wie het wel prima werkt. Een optoming is zo persoonlijk, met of zonder bit.

Voor alle duidelijkheid: Ik zeg overigens dus niet dat alle met bit gereden paarden per definitie pijn hebben, maar ik kies er persoonlijk niet voor om iets van ijzer in de mond te gebruiken. Mijn keuze, respecteer dat gewoon. Ik respecteer ook dat een ander met beschaafd teugelgebruik wel met bit rijdt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:40

Billy schreef:
Het gaat er om dat er gepretendeerd wordt dat een bit per definitie onvriendelijk is, en bitloos per definitie vriendelijk......

Dat is ook niet per definitie in beide gevallen. Maar ik heb wel zo mijn twijfels over bitgebruik, ja. :j
Ik heb natuurlijk niet voor niets voor bitloos rijden gekozen. Maar ik ken ook zat paarden die het met bit prima doen, nou, fijn toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:41

Vue schreef:
Rijden met bit is áltijd slecht.
En dan heb ik het niet of het wel of geen pijn doet, maar of je er ooit wel eens bij stil gestaan hebt wat het met bijv. de ademhaling van je paard doet ??

Arabesk heeft er een heel verhelderend stuk over geplaatst op de eerste pagina van dit topic :)

En Suleilitha; wat is daar niet gefundeerd aan??
Het is mijn inziens een goed en onderbouwd stuk en dat heb ik van jou nog niet gezien.

Klopt! en dan zijn er nog mensen die blijven beweren dat t bit niks met de ademhaling doet want t bit zit niet in de neus maar in de mond en het paard ademt door de neus :+
Die mensen kijken echt niet verder! Arabesk legt t heel mooi uit! ook staat er in een boek die ik heb over de effecten van t bit wat t allemaal doet met de ademhaling en dat is zo logisch allemaal, alleen ben ik zelf niet zo goed in t verwoorden ervan, maar dat doet arabesk super!

Billy

Re: Is met een bit rijden slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:43

Twiggy, op een zenuw hoef je niet hard te drukken om iets pijnlijk te laten zijn......

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:44

Billy schreef:
Het gaat er om dat er gepretendeerd wordt dat een bit per definitie onvriendelijk is, en bitloos per definitie vriendelijk......

Bitloos hoeft niet altijd vriendelijker te zijn. Een hackamore werkt ook zeer hard in op de paardenneus. Een veel te harde hand kan ook de neus breken. Dus het is niet altijd vriendelijker. Een te harde hand met een bit kan de mond ook tot bloendends toe trekken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:44

Billy, wat wil jij nu eigenlijk zeggen? Dat ik mijn paard mishandel? _O-

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:47

S__L schreef:
Bitloos hoeft niet altijd vriendelijker te zijn. Een hackamore werkt ook zeer hard in op de paardenneus. Een veel te harde hand kan ook de neus breken. Dus het is niet altijd vriendelijker. Een te harde hand met een bit kan de mond ook tot bloendends toe trekken

Je kunt de neus alleen breken als de neusriem verkeerd (te laag) ligt. ;)
Bij scherpe optomingen als een hackamore hoor je ook te weten hoe die moet liggen. En je hoort te weten hoe je je handen moet gebruiken. Net als bij elke optoming dus, met of zonder bit. Alleen bij een bit zie je niet wat je in de mond doet. Alleen merk je het aan je paard, als je tenminste naar je paard kunt luisteren.

Ik zou echt niet weten hoe ik mijn paard's neus kan breken. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:48

Billy wil alleen maar aangeven dat het niet zo zwart-wit gesteld is als sommigen het proberen te laten zijn.
Arabesk heeft in dit topic vast veel meelopers, maar geen van hen is kritisch op de inhoud :n.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:51

idd en mensen vertikken t naar hun paard te luisteren!!!!
Mijnes gaf zo duidelijk aan t bit niet fijn te vinden, koppie schudden ovedreven hard kauwen gespannen zijn, en dan is t met bitloos over en krijg je op bokt te horen dat t aan mij ligt maar niet aan t bit :') hahahahahhaa

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:51

Twiggy2008 schreef:
Billy, wat wil jij nu eigenlijk zeggen? Dat ik mijn paard mishandel? _O-

Waar zeg ik dat?
Het enige wat ik beweer is dat een touwhalster niet zo vriendelijk is als vaak gedacht wordt.
Dat het harder inwerkt als je denkt, en zenuwen zijn gevoeliger dan je denkt, dus komt de boodschap al gauw erg duidelijk over.
Of jij je paard mishandelt weet ik verder niet. Het touwhalster zal het probleem niet zijn wat je verder met hem doet kan ik niet beoordelen ;)

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:54

Ik ben geen meeloper, ik heb ook niets aan te merken op het stuk omdat ik er zelf volledig achter sta en dit voor mij de voornaamste reden is dat ik tégen bitgebruik ben.

Maar niemand in dit topic is kritisch op de inhoud, alleen Patries op de vorige pagina.
Net zo als wij duidelijk willen maken waarom bitgebruik slecht is voor je paard, onderbouwd, zou ik het andersom ook leuk vinden om van jullie GÓEDE gefundamenteerde argumenten te lezen.
Maar die blijven tot nog toe altijd uit.....

edit; @ lovely dus

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:57

:O
Jammer genoeg zijn de enige onderzoeken naar de effecten van een bit door verkopers van bitloze optomingen uitgevoerd...

Daarnaast merk ik persoonlijk niet dat mijn paard hinder heeft van het bit, hij is niet blauw aangelopen na t rijden (dus zal nog wel enige zuurstof naar binnen krijgen) en lijkt ook nog niet diep ongelukkig (of hij kan t erg goed verdoezelen)

Wat ik jammer vind is dat sommige bitloos aanhangers een enorme tunnelvisie hebben... en alle problemen op het bit schuiven.. Het lijkt mij niet dat een bitloze optoming de oplossing voor alle rijtechnische problemen is...

Een optoming is zo (on)vriendelijk als de ruiterhand, ook met bit hoor je zoveel mogelijk op je zit te rijden en niet aan de teugels te hangen...

Maar volgens mij is dit een eindeloze discusie, leef en laat leven...

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:58

@twiggy
De neus is 1 van de gevoeligste plekken bij een paard. Net zoals de mond en een plek tussen hun oren. Een neus kan je idd snel breken als het te laag zit. Dan nog werkt een hackamore zeer hard in. Het geeft een soort hefboom effect. Dus je kan ook nog wel harder inwerken boomloos dan met een ''normaal'' bitje.....

sb300786

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:04

ik had het topic net ff doorgelezen en er staan hier soms echt rare reacties. ik ben het helemaal in alles met nimmy eens, hierboven. ik rij zelf z2 en dat zou mn paard niet lopen als ie het oneens met me was hoor. hackmores kunnen ook schadelijk zijn, alles kan schadelijk zijn als het vekeerd word gebruikt!!!

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:07

S__L schreef:
@twiggy
De neus is 1 van de gevoeligste plekken bij een paard. Net zoals de mond en een plek tussen hun oren. Een neus kan je idd snel breken als het te laag zit. Dan nog werkt een hackamore zeer hard in. Het geeft een soort hefboom effect. Dus je kan ook nog wel harder inwerken boomloos dan met een ''normaal'' bitje.....

De meeste mensen hier weten wel hoe een hackamore werkt, maar daat gaat de discussie niet over, of wel ? ;)

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:10

Ik heb dat nu even als voorbeeld. Het komt hier een beetje over als dat een bit echt slecht is en bitloos de hemel ingeprijst word.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:10

sb300786 schreef:
ik had het topic net ff doorgelezen en er staan hier soms echt rare reacties. ik ben het helemaal in alles met nimmy eens, hierboven. ik rij zelf z2 en dat zou mn paard niet lopen als ie het oneens met me was hoor. hackmores kunnen ook schadelijk zijn, alles kan schadelijk zijn als het vekeerd word gebruikt!!!

Dat laatste is zeker waar.

Hoe weet jij of je paard het met je eens is of niet ? :D

Dat je paard Z2 loopt, hartstikke leuk voor jou, maar dat vertelt mij weinig tot niks over de goed of slechtheid van bitgebruik. ;)

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:12

S__L schreef:
Ik heb dat nu even als voorbeeld. Het komt hier een beetje over als dat een bit echt slecht is en bitloos de hemel ingeprijst word.

Het bit is ook slecht. Heb je het betoog van Arabesk op de eerste pagina doorgelezen ?
Daar staat in wat het bit met je paard doet.

Voor klachten en commentaar over bitloze optomingen of hoe deze inwerken kunnen we beter een nieuw topic openen, want daar gaat het nu niet over.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:13

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:15

Vue schreef:
S__L schreef:

Het bit is ook slecht. Heb je het betoog van Arabesk op de eerste pagina doorgelezen ?
Daar staat in wat het bit met je paard doet.

Voor klachten en commentaar over bitloze optomingen of hoe deze inwerken kunnen we beter een nieuw topic openen, want daar gaat het nu niet over.

Ik weet wel wat een bit met je paard doet. Ik rij ook alleen in de bak met bit. Maar dan een leren bit. Buiten rij ik meestal bitloos. En aangezien in 2/3 in de week in de bak rij ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:16

hihihi ik heb nog een leuke site voor de goedgelovige onder ons, die niet kritisch kunnen kijken en klakkeloos alles overnemen wat in hun straatje past

http://www.alien-ufo-pictures.com/absol ... exist.html

en het staat echt in een wetenschappelijk onderbouwd artikel op internet te vinden

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:18

Celiien schreef:
http://www.paralelli.eu/bitloos.htm

alstublieft als we toch met artikelen gaan rondstrooien over het goede van bitloos ;)

Hartstikke schattig, maar waar is het mee onderbouwd?
Ik zie geen wetenschappelijke onderbouwingen.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:18

KiWiKo schreef:
hihihi ik heb nog een leuke site voor de goedgelovige onder ons, die niet kritisch kunnen kijken en klakkeloos alles overnemen wat in hun straatje past

http://www.alien-ufo-pictures.com/absol ... exist.html

en het staat echt in een wetenschappelijk onderbouwd artikel op internet te vinden

Over offtopic gesproken...

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:22

Maar ik neem aan de meeste bitloze ruiters ook ooit met bit hebben gereden?
Wat is dan voor de meeste de voornaamste reden geweest om over te stappen naar bitloos?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:22

hoezo offtopic????

hiermee geef ik alleen aan dat je niet klakkeloos alles moet geloven van de wetenschappelijke onderzoeken op internet :)

zeker niet als het niet, nauwelijks, of eenzijdig onderbouwd is.

dat geld zeker voor de bitonderzoeken, die zijn allemaal niet, nauwelijks of eenzijdig onderbouwd.......... en er lopen honderden mensen blind achteraan, zonder dat ze ook maar ergens kritisch op zijn.