Wat is grondwerk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elma_

Re: Wat is grondwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 09:58

Ik heb niet de hele discussie gelezen maar om even terug te komen op de beginpost..
Ik ben/doe ook geen 'natural'
Maar heb wel een nieuw paardje, wat ietwat mager is.. en heeel erg druk.. en ik ben de afgelopen week begonnen met wandelen langs de weg.. ze is al 9 en goed doorgereden, maar ik voel me er gewoon fijner bij om te beginnen met haar te wandelen door t gebied.. Ik heb een hoofdstel over haar halster, teugels door de keelriem, en ik houd haar vast gewoon aan het halstertouw wat vast zit aan het halster, maar mocht het nodig zijn kan ik altijd de teugels pakken..
Ik merk dat ik en mn knollie genieten van deze rustige wandelingen en ik denk dat ik er straks met een veel rustiger gevoel op stap omdat ze me al naast haar kent.. Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 11:03

Arabesk schreef:
Deze discussie plaatsen onder 'discussies' zou beter op z'n plaats geweest zijn, nu lijkt het er idd op dat een bepaalde groep wordt uitgedaagd ter meerdere glorie van TS zelf. Wat op z'n zachtst gezegd irritant is.

Look who's talking?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 11:34

KiWiKo schreef:
en zo denk ik er ook over, alleen als ik het doe dan valt het bij de meeste NHers onder mishandeling, en als hij het doet niet Lachen

Misschien even handig om te vermelden dat ook in de wereld van nh er heel veel verschillen zijn. Waarom monty in vredesnaam tot nh wordt gerekend is mij persoonlijk een raadsel, want hij negeert alles wat het paard aangeeft en gebruikt naar mijn mening enorm veel dwang. Andere mensen vinden het weer geweldig, tsja.
Ik zie liever iemand op een vriendelijke klassieke manier rijden, dan een level 1 parelli student klungelen, maar er is in ieder geval de inzet om te leren...
iets wat ik in dit topic totaal niet zie, maakt ook niet uit trouwens, als jij tevreden bent met wat je hebt is dat toch prima? Ik persoonlijk hou ervan om steeds dieper te gaan en meer te leren Knipoog

net als deze meneer trouwens, schaamt zich ook helemaal niet dat anderen hem nog wat kunnen leren, zouden mensen een voorbeeld aan kunnen nemen:
http://www.luislucio.com/english/doma-nat/index.htm

Daarnaast is mijn peerd altijd braaf geweest aan de hand en reed ik met een halster, twee touwen en zonder zadel door de duinen richting strand. Toch doe ik nu nh en toen niet, hhmm, blijkbaar zit er toch iets meer achter Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:38

Voorbeeldje van vanochtend......

Ik moet een voor mij vreemd paard ophalen en naar een nieuwe stal brengen.... Paard nog nooit gezien, eigenaren nog nooit gezien...

Ik zet de wagen zo neer dat het voor meneer makkelijk opstappen is........ ze komen aanlopen en meestal ga ik er dan achteraan met de stang zodat ik m er gelijk achter kan doen als deze erop staat en eventueel wat aanmoedigend kan porren. Peerd ging op de hohouwer..... na wat gepruttel en brokjes (peerd bleef op de handrem staan) zei ik "kom neem ik de voorkant" Binnen 2 minuten staat ie op de wagen........ niks geen getrut, wat aarzelend maar toch uit vrije wil, los touwtje en gewoon uitnodigen om samen met mij die kar op te gaan...... En ik ben niks vertrouwds voor het paard, ik ben een wildvreemde voor het dier......

Is dat nou NH??? Ik noem het gewoon normaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:40

Ik geloof inderdaad dat dat voor jou heel normaal is, bij ons gaat het trouwens ook meestal zo Lachen
Het is gewoon je uitstraling op zo'n moment, jij neemt gelijk het leiderschap op je.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:47

zeer interressant...ik wil me er ook wat meer in verdiepen...ben duidelijk geen geboren natural...heb nu problemen met trailerladen en kom er niet goed meer uit...heb alleen niet zo goed het lef om te gaan 'experimenteren' met bv joinup of grondwerk...tips altijd welkom...ga dit topic zeker even helemaal doorlezen..

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:56

Phylos, om trailerproblemen op te lossen zijn er heel veel methodes en een hoop daarvan hebben als kernwoord 'geduld'. Ik denk dat je op Bokt ook aardig wat topics daarover kunt vinden... Als je niet zeker van je zaak bent, kijk dan of iemand met wat meer ervaring je kan helpen. Als ik 1 ding geleerd heb - niet specifiek met paarden - dan is het 'bij twijfel nooit doen'. Lachen Succes ermee!

Op zich terecht dat het onder 'Van nature' staat imo, maar dat komt wellicht door mijn visie op grondwerk. Ik vind grondwerk back to basic en longeren bv is voor mij al niet meer het 'basis'grondwerk. Scholing aan de hand vanuit de klassieke dressuur gaat meteen een hele hoop stappen verder. Voor mij dan.

En verder, ik heb het al eerder gezegt: overal zitten rotte appels en om dan enkele "NH"-ers, die ik afgaande op de verhalen geen NH-ers wil noemen, gelijk te stellen aan het hele natural-gebeuren. Wat Rider ook al zegt dus.

Verder ben ik het helemaal eens met Timbers.

Ik ben overigens niet snel onder de indruk van 'grote namen', ik wil mensen aan het werk zien. Ik vertrouw niet op 'een naam'. Als iemand eerlijk en respectvol met een paard omgaat en niet een standpunt inneemt dat hij alles weet en ik dom ben, dan ben ik bereid te luisteren. Iemand die weigert iets van iemand anders aan te nemen en weigert om 'outside the box' te denken... Ik zal eerder naar iemand zonder naam luisteren die van alles een beetje gebruikt dan naar iemand met een gigantische naam die vastgeroest is in zijn denkwijze.

En verder, zullen we het wel een beetje gezellig houden? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:57

Goeie van je Syl, dat je nog even benadrukt "bij twijfel nooit doen". Er is bijna altijd wel iemand in de omgeving te vinden die van advies kan dienen in zo'n geval. Met name met trailerladen moet je voorzichtig zijn, mits je het zelf niet aandurft.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:26

KiWiKo schreef:
Voorbeeldje van vanochtend......

Ik moet een voor mij vreemd paard ophalen en naar een nieuwe stal brengen.... Paard nog nooit gezien, eigenaren nog nooit gezien...

Ik zet de wagen zo neer dat het voor meneer makkelijk opstappen is........ ze komen aanlopen en meestal ga ik er dan achteraan met de stang zodat ik m er gelijk achter kan doen als deze erop staat en eventueel wat aanmoedigend kan porren. Peerd ging op de hohouwer..... na wat gepruttel en brokjes (peerd bleef op de handrem staan) zei ik "kom neem ik de voorkant" Binnen 2 minuten staat ie op de wagen........ niks geen getrut, wat aarzelend maar toch uit vrije wil, los touwtje en gewoon uitnodigen om samen met mij die kar op te gaan...... En ik ben niks vertrouwds voor het paard, ik ben een wildvreemde voor het dier......

Is dat nou NH??? Ik noem het gewoon normaal!

Maar er is wel eens eerder gezegd hoe talentvol jij bent volgens mij OK dan!

Daar gaat het in deze discussie toch niet om, als je maar blijft verkondigen hoe goed je het allemaal zelf doet kijk je nooit verder dan je neus lang is. Geweldig dat dat voor jou werkt ik wil in ieder geval blijven leren en kritisch naar mezelf blijven kijken.

Het weigerachtige paard van mijn niet grondwerkende stalgenootje stond vandaag ook binnen 2 tellen op de trailer....komt dat dan omdat ik zo goed ben of zoveel uitstraalde vanmorgen want ik liep er achter om de balk dicht te doen Verward . Nou ik denk het niet....ik ben een sprinkhaan type klein, mager en mensen denken nog steeds dat ik in de 20 ben Clown Dus het zal zeker geen overwicht naar het dier zijn geweest. Tja ik baalde er wel van dat ik nog niet de bak in kon met mijn eigen paard omdat de eigenaar het idee had dat ze dan helemaal niet meer zou gaan....misschien is het paard zich daarom rotgeschrokken van mijn sjaggo ochtendhumeur rotporum dat ze in een keer ging Clown.

Leuk houden deze discussie vind ik een zeer goed idee Pling maar ik zou het ook fijn vinden als mensen zichzelf niet zo op de borst sloegen. Dat jij al jaaaaaaaaaaaaaren zoiets doet en dat het nu een naampje heeft, geweldig maar laat een ander ook in zijn waarde ajb. Guttegut laat mij in ieder geval in de waan dat ik iets "nieuws" ontdekt heb Rolleyes

Ik vind grondwerk doen, spelen, gymnastiseren rare kunstjes oefenen en whatever gewoon leuk om te doen, niets meer niets minder......mag dat dan ook al niet meer Nors opkijken Gewoon iets leuk vinden, gewoon lol maken met je paard....genieten van het samen zijn? Moet iets altijd toegevoegde waarde hebben??

Ik heb in een topic van Sul ook gezien dat haar vriend met het paard aan het spelen was......dan is het geweldig om te zien maar als ik het doe niet? Waarom is dat dan? Omdat ik onder NH grondwerkers geschaard wordt?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:35

Ik denk dat je me niet goed begrijpt Lachen

Mijn bescheiden mening is dat het begrip grondwerk gewoon nergens over gaat............

Grondwerk is iets wat je al doet als je de stalgang/weidepad oploopt, daar begint imo grondwerk al........ ALLES wat je doet op de grond met een paard is GRONDWERK...... niet alleen de spelletjes van Parelli Lachen

Daarom vind ik altijd als er aangeraden word dat men maar grondwerk moet gaan doen een raar iets want dat doe je al als je het dier van stal/wei haalt.......... en als het niet goed gaat, moet je niet grondwerk gaan doen met je paard, dan moet je aan jezelf werken omdat iemand dan dus verkeerd met een paard omgaat, wat al begint bij het omdoen van het halster Lachen

Spelen en Gymnastiseren zijn leuke dingen om te doen met een paard vanaf de grond, en dat heb ik ook gedaan met de mijne......... hadden we heel veel lol in! Maar dat is niet de basis van onze verstandhouding Knipoog de basis van onze verstandhouding is dat ik 60 kilo week en wel 1.68 hoog ben en hij meer kracht heeft in zijn rechteroor dan ik in mijn hele lijf, en dat hij daarom rekening moet houden met mijn kwetsbaarheid als mens zijnde..........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:39

Vroeger haalde je je paard van het land, tegenwoordig heet dat dus grondwerk Lachen

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:51

Dit bedoel ik dus met vervelende reacties...

Want nee, dat is het niet. Grondwerk is het imo pas als ik er actief mee bezig ben om een paard me te laten volgen. Pas als ik bv aan overgangen of bochten ga werken, dan ben ik met grondwerk bezig. Of als ik ga wandelen, want dan komt ze enge dingen tegen en moet ze op mij vertrouwen en me volgen. Van de wei naar de stal is geen grondwerk, want waar is het werk?

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:57

Grondwerk IS ook alles wat je op de grond doet....tot het opstijgen aan toe imo.

Ik ben 1.68m en 53 kilo Bloos dus ook niet een heel indruk wekkende persoonlijkheid en als ik in het zadel zit zal mijn paard ongetwijfeld ook denken dat ik een mug ben Clown , maar mijn uitgangspunt is niet in eerste instantie dat zij meer kracht heeft dan ik en daarom potentieel gevaarlijk voor mij. De basis van onze verstandhouding ligt daar in ieder geval niet....dat was het met mijn ouwetje wel (was want dat is ook niet meer).

De basis van mijn verstandhouding is dat ik in weze russisch tegen haar praat en ik dingen doe die mijn paard werkelijk waar wel eens niet zou kunnen begrijpen en als niet nuttig zou kunnen zien.....dat ik degene ben die er verantwoordelijk voor ben dat zij begrijpt wat ik bedoel en niet in verzet hoeft te komen als ze me niet begrijpt.....

Daar hoef je ook geen grondwerk voor te doen of Parelli of Roberts, sommige mensen hebben dat misschien meer van nature dan anderen.

Als ik soms zie (en gelukkig niet bij ons op stal) wat een paard allemaal wel niet MOET dan denk ik waarom MOET het paard dat? Wat heeft paard misdaan dat hij zoveel MOET? Mijn paard MOET paard zijn, niet meer niet minder en de rest MOET ik doen da's mijn verantwoordelijkheid want ik wilde dat dier.

Misschien een vervormd beeld van mij hoor van paarden.....verdisneyficeer ik ze te veel. Ik ben ook een echte penny wat dat betreft Bloos

En ergens kan ik me ook wel vinden in jouw visie....toen ik onder de voet gelopen werd door de tinker van mijn stalgenootje was ik op zijn zachtst gezegd niet happy Bloos . Ik had niks gebroken en lag alleen maar in een bagger plas maar leuk was anders.....
Overigens doet mijn stalgenootje wel gymnastiserend grondwerk (maar geen Parelli) zonder dat ik haar dat heb aangeraden en toen bleek ook echt dat het paard zich niet bewust was van zichzelf....van haar kracht en haar lijf. Ze denkt ook al dat ze door een staldeur die 10cm open staat past Gestoord. Duidelijk geen idee....

Moet ze daarvoor afgestraft worden zodat ze het nooit meer doet of is het niet de verantwoordelijkheid van de eigenaar van het dier dat het dier zich wel bewust wordt van zijn of haar krachten en lijf op wat voor manier dan ook?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:58

Sylvia schreef:
Dit bedoel ik dus met vervelende reacties...

Want nee, dat is het niet. Grondwerk is het imo pas als ik er actief mee bezig ben om een paard me te laten volgen. Pas als ik bv aan overgangen of bochten ga werken, dan ben ik met grondwerk bezig. Of als ik ga wandelen, want dan komt ze enge dingen tegen en moet ze op mij vertrouwen en me volgen. Van de wei naar de stal is geen grondwerk, want waar is het werk?

En daar verschillen we van mening Knipoog want van wei naar stal moet het paard ook gewoon volgen, stoppen en draaien als het zo uitkomt Lachen

en ik voor een ben heel actief bezig met het wezen paard als deze in handen is....... of dat nou ohz is of adh Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:01

Sylvia, jij vindt het misschien een vervelende reactie maar ik haak er toch nog even op in Knipoog
Bij mij begint de opvoeding van een jong paard namelijk... bij het landhek! Touw aan het halster en braaf meelopen, dit hoort immers bij de opvoeding, sterker nog, hier begin je toch mee?
Voor een paard wat nog niks is gewend, kan van wei naar stal al heel eng zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:01

Timbers schreef:
Overigens doet mijn stalgenootje wel gymnastiserend grondwerk (maar geen Parelli) zonder dat ik haar dat heb aangeraden en toen bleek ook echt dat het paard zich niet bewust was van zichzelf....van haar kracht en haar lijf. Ze denkt ook al dat ze door een staldeur die 10cm open staat past Gestoord. Duidelijk geen idee....

Moet ze daarvoor afgestraft worden zodat ze het nooit meer doet of is het niet de verantwoordelijkheid van de eigenaar van het dier dat het dier zich wel bewust wordt van zijn of haar krachten en lijf op wat voor manier dan ook?

Haha! Haha! grappig voorbeeld, en ik weet dat dit ook echt zo kan zijn Lachen paarden kunnen zich absoluut onbewust zijn van hun kracht c/q omvang Lachen en daar zijn inderdaad bepaalde oefeningen van bijvoorbeeld Parelli heel goed voor!

En een paard afstraffen omdat het iets "doms" doet is wel heel erg stom Lachen

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:02

Grondwerk betkend het bewust omgaan met je paard op de GROND dat is inderdaad al wanneer je hem/haar uit de wei of stal haalt. Maar met grondwerk wordt meer bedoelt dus dat je inwerkt op wat je paard jou laat zien. Het klopt inderdaad wat sylvia zegt. Maar zo zijn er ook weer verschillende manieren van grondwerk. Zo heb je echt het leider zijnde grondwerk en het oefeningen grondwerk in mijn ogen. Zo zijn de oefeningen inderdaad meer het schouderbinnenwaarts en achterhand omzetten en het leider zijnde grondwerk het halthouden wanneer jij dat ook doet.
Timbers schreef:

Dat deze tinker dat doet is inderdaad het onbewust zijn van zijn kracht en lichaam(wat wel vaker voorkomt bij tinkers Tong uitsteken )Ik denk dna ook dat het echt wel een tijdje duurt voordat een paard weet dat de mens hoe dan ook zijn meerdere is, En zolang ze dat niet weet is het moeilijk om voor iemand anders de baas over dat paard te zijn. Ik zou als ik je stalgenootje was nog maar even doorgaan met het grondwerk.. en als ik jou was proberen zo'n zelferzekerde houding als het kan in te nemen

Zo loopt mijn verzorg merrie dwars door me heen als ik de stal duur open doe. Telkens zet ik nu de deur open en moet ze blijven staan. Zodra ze ontspannen is en niet alleen maar bezig met de "baas" zijn vraag ik haar mee te lopen en dat doet ze dan graag. Ook is grondwerk gewoon het wandelen,poetsen en optuigen van je paard. Zo is het omschikken(tijdens het poetsen) ook een van de 5 manieren om je paard te laten wijken volgens parelli. Ook betekend het grondwerken dat je je bewust bent van welke rol jij inneemt.

Als ik tegen iemand zeg dat hij/zij beter wat grond kan gaan werken bedoel ik daar mee het bewust inspelen op het gedrag van je paard. En dan ook JA continu. Ik denk dat grondwerk zo'n hype is geworden doordat mensen zich nu meer interesseren dan vroeger in het hele monty-parelli gebeuren. Veel mensen weten niet hoe het kudde leven van een paard er uit ziet en hoe zijn lichaamstaal naar jou toe vele signalen geeft. Daarvoor is grondwerk denk ik nog wel het aller belangrijkste, dat je leert hoe je bewust met de signalen en manieren van jou paard omgaat Haha!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:04

Ik vind de reactie an sich vervelend, er zit weer een hele negatieve toon aan. Poging tot betere uitleg van mijn reactie: ik vind bv van wei naar stal het resultaat van grondwerk. Mss leg ik het zo beter uit... Ik haal mijn paard ook gewoon uit het land en dat ze naar me toe komt en me volgt (en idd netjes draait en alles) vind ik het resultaat van het werken in de bak. Maar pas op het moment dat ik bijvoorbeeld in de bak ben of of een stukje ga wandelen, dan pas ga ik aan het werk en vooral bewust aan het werk. En het volgen naar de stal etc is imo het resultaat. Toen ik haar net had liep ze weliswaar redelijk goed mee, maar moest alles nog bevestigd worden. Ik ben het afgelopen jaar spelenderwijs met haar bezig geweest in de rijbak en in het bos en toen ik haar vorige week uit de wei haalde zonder halster draaide ze zowaar zelf om na het hek en stond ze op me te wachten. Dat vind ik 'het resultaat van', niet 'grondwerk'. Of 'er even een fancy naam aan geven'.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:04

suleilitha schreef:
Vroeger haalde je je paard van het land, tegenwoordig heet dat dus grondwerk Lachen

Uit de wei halen heet bij mij nog steeds uit de wei halen Clown maar het kan ook onder grondwerk vallen.....als je op die momenten andere principes gaat toepassen en het paard ineens wel dingen mag dat het in de bak met grondwerk niet mag wordt het imo verwarrend. Niet handig want duidelijkheid is toch wel fijn Vork

Dus wat dat betreft ben ik het met KiWiKo eens (toch nog op een punt Haha! ).

Vroeger toen ik nog geen NH deed vond ik het logisch dat als ik mijn boxdeur openliet om wat te gaan halen mijn paard bleef staan en er niet uitkwam, dat deed ze ook heel braaf (en mijn ouwetje komt nog steeds pas haar box uit na "toestemming")......een stalgenootje werd de ene keer loeikwaad als haar paard er uit kwam maar de andere keer mocht hij een appel komen halen Gestoord.

Da's oneerlijk naar het paard....want de keer dat hij denkt een appel te mogen halen krijgt hij ineens een skup voor zijn kont Nors opkijken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:07

mvs schreef:
Grondwerk betkend het bewust omgaan met je paard op de GROND dat is inderdaad al wanneer je hem/haar uit de wei of stal haalt. Maar met grondwerk wordt meer bedoelt dus dat je inwerkt op wat je paard jou laat zien. Het klopt inderdaad wat sylvia zegt. Maar zo zijn er ook weer verschillende manieren van grondwerk. Zo heb je echt het leider zijnde grondwerk en het oefeningen grondwerk in mijn ogen. Zo zijn de oefeningen inderdaad meer het schouderbinnenwaarts en achterhand omzetten en het leider zijnde grondwerk het halthouden wanneer jij dat ook doet.
Timbers schreef:

Dat deze tinker dat doet is inderdaad het onbewust zijn van zijn kracht en lichaam(wat wel vaker voorkomt bij tinkers Tong uitsteken )Ik denk dna ook dat het echt wel een tijdje duurt voordat een paard weet dat de mens hoe dan ook zijn meerdere is, En zolang ze dat niet weet is het moeilijk om voor iemand anders de baas over dat paard te zijn. Ik zou als ik je stalgenootje was nog maar even doorgaan met het grondwerk.. en als ik jou was proberen zo'n zelferzekerde houding als het kan in te nemen

Zo loopt mijn verzorg merrie dwars door me heen als ik de stal duur open doe. Telkens zet ik nu de deur open en moet ze blijven staan. Zodra ze ontspannen is en niet alleen maar bezig met de "baas" zijn vraag ik haar mee te lopen en dat doet ze dan graag. Ook is grondwerk gewoon het wandelen,poetsen en optuigen van je paard. Zo is het omschikken(tijdens het poetsen) ook een van de 5 manieren om je paard te laten wijken volgens parelli. Ook betekend het grondwerken dat je je bewust bent van welke rol jij inneemt.

Als ik tegen iemand zeg dat hij/zij beter wat grond kan gaan werken bedoel ik daar mee het bewust inspelen op het gedrag van je paard. En dan ook JA continu. Ik denk dat grondwerk zo'n hype is geworden doordat mensen zich nu meer interesseren dan vroeger in het hele monty-parelli gebeuren. Veel mensen weten niet hoe het kudde leven van een paard er uit ziet en hoe zijn lichaamstaal naar jou toe vele signalen geeft. Daarvoor is grondwerk denk ik nog wel het aller belangrijkste, dat je leert hoe je bewust met de signalen en manieren van jou paard omgaat Haha!

precies Lachen

vanochtend nodigde ik het paard uit om met me mee te gaan, ik vroeg hem beleefd om met me mee te gaan....... En dan gaat het paard met me mee........... zonder dat ie me kent, zonder enige band, zonder enig vertrouwensopbouw......

dat gebaseerd op wat hij mij stuurt en ik hem...... kwestie van communiceren met elkaar.......

aan de andere kant kan ik morgen ergens een andere ophalen waar ik gelijk al een eind hout voor klaarleg........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:09

Citaat:
Ik vind de reactie an sich vervelend, er zit weer een hele negatieve toon aan. Poging tot betere uitleg van mijn reactie: ik vind bv van wei naar stal het resultaat van grondwerk.

Sylvia, eerst even dit, zucht... jij bent degene die steeds aankomt met opmerkingen over een negatieve toon... jammer!
Dan next. Als je een paard voor het eerst van de wei naar stal haalt, is dat bij mij geen resultaat van grondwerk. Simpel omdat het paard voor het eerst aan een touwtje zit, snap je wat ik bedoel?

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:13

Ik ben niet de enige die er mee aan komt Knipoog

Maar goed.

Ik heb mijn post al toegelicht. Jij geeft aan dat een paard van het land af halen ineens grondwerk heet. Dat ben ik niet met je eens en dat heb ik ook uitgelegd waarom niet. Een paard voor de éérste keer aan een touw, ja, dat kan idd grondwerk zijn. Maar dat zei je er niet bij. En een paard de trailer of de stal in sleuren aan dat touwtje vind ik ook geen grondwerk, er op dat moment aan werken om 'm uit vrije wil te laten volgen wel.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:14

KiWiKo schreef:
aan de andere kant kan ik morgen ergens een andere ophalen waar ik gelijk al een eind hout voor klaarleg........

En bij dat paard vind ik het eigenlijk de verantwoordelijkheid van de eigenaar om trailerladen "leuk" te maken Bloos.

In een ook een niet NH periode van mij, zelfs nog mijn fanatieke wedstrijd periode was het erg lastig dat mijn ouwetje (toen hyperjong sportpaard Clown ) de trailer niet opliep. Ik heb gejankt.....pff een wedstrijd in Utrecht had ze geluk dat de veemarkthallen dicht waren want anders was ik er heen gestapt en had haar terplekke verkocht Bloos

Maar goed na boos worden, janken en wat dan ook op het stomme idee gekomen om haar elke dag even op de trailer te zetten en daar te voeren....ik heb haar er de eerste keer in moeten takelen Nagelbijten / Gniffelen en daarna ging het elke dag beter.
Ze kreeg haar avond voer niet meer op stal maar op de trailer......binnen 14 dagen liep mevrouw keurig met me mee en ging zelfs graag de trailer op. Het is dat ze een ongelukje gehad heeft maar er was in die periode geen paard makkelijker te laden dan zij.

En nu ik grondwerk doe of NH of klunzen met mijn paarden, hoe iemand het ook wil noemen ben ik me er in ieder geval bewust van dat trailerladen een wezelijk onderdeel van je training is......net als rijden en alle andere paard gerelateerde dingen Sigaar

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:15

Timbers schreef:
suleilitha schreef:

Uit de wei halen heet bij mij nog steeds uit de wei halen Clown maar het kan ook onder grondwerk vallen.....als je op die momenten andere principes gaat toepassen en het paard ineens wel dingen mag dat het in de bak met grondwerk niet mag wordt het imo verwarrend. Niet handig want duidelijkheid is toch wel fijn Vork

Dus wat dat betreft ben ik het met KiWiKo eens (toch nog op een punt Haha! ).

Vroeger toen ik nog geen NH deed vond ik het logisch dat als ik mijn boxdeur openliet om wat te gaan halen mijn paard bleef staan en er niet uitkwam, dat deed ze ook heel braaf (en mijn ouwetje komt nog steeds pas haar box uit na "toestemming")......een stalgenootje werd de ene keer loeikwaad als haar paard er uit kwam maar de andere keer mocht hij een appel komen halen Gestoord.

Da's oneerlijk naar het paard....want de keer dat hij denkt een appel te mogen halen krijgt hij ineens een skup voor zijn kont Nors opkijken

DAT is zo oneerlijk voor een paard, een paard weet dan toch helemaal niet waar het aan toe is??? gekkenhuis!

Als ik met een paard bezig ben, of dat nou uit de wei halen is of echt oefeningen tot gehoorzaamheid, dan doe ik dat altijd met volle bewustzijn.

Kan ook niet anders Lachen imo

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:16

Sylvia schreef:
Ik ben niet de enige die er mee aan komt Knipoog

Maar goed.

Ik heb mijn post al toegelicht. Jij geeft aan dat een paard van het land af halen ineens grondwerk heet. Dat ben ik niet met je eens en dat heb ik ook uitgelegd waarom niet. Een paard voor de éérste keer aan een touw, ja, dat kan idd grondwerk zijn. Maar dat zei je er niet bij. En een paard de trailer of de stal in sleuren aan dat touwtje vind ik ook geen grondwerk, er op dat moment aan werken om 'm uit vrije wil te laten volgen wel.

ben ik het niet mee eens.......... alles wat je op de grond doet is grondwerk....... of je het nou goed of fout doet Lachen