Wat is nou precies Natural?!?...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Wat is nou precies Natural?!?...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:00

Arabesk schreef:
Zei Bram zelf toen ik hem sprak. Sigaar

Er zijn mensen hier op bokt die niet door bokt onder 'natural' gerekend worden, waar ik uiterst plezierig en constructief mee kan praten op bokt, terwijl de ideeën toch echt groot verschillen. Kiwiko bijvoorbeeld en r.i.p. Runningkawa.

Met dat afzeikerige gedoe maken jullie alleen jezelf belachelijk Knipoog. Ga liever iets constructiefs doen.

Oh, maar met mij kun je ook constructief praten hoor, alleen verwacht ik van mijn gesprekspartners dat ze dan met goede argumenten aankomen. Grondregel nr.1 is simpelweg dat 'kritiek' niet als 'afzeiken' gezien moet worden - afzeiken is een woord dat vooral gehanteerd wordt door pruilerige meisjes die de argumenten niet kunnen vinden om hun stellingen te onderbouwen en dan heel manipulatief gaan roepen dat ze afgezeken worden. Want dát is zielig en doet sowieso iedere discussie de das om..

Kritiek is in principe altijd constructief maar kennelijk heb jij dat nog niet begrepen. Kritiek is namelijk een goed middel om je 'éigen gelijk' tegen het licht te houden, ná te denken, en, als dat mogelijk is... jezelf te verbeteren. Dus eigenlijk moet je gewoon blij zijn met de kritiek die je hier ontvangt - Suleilitha en ik investeren zomaar gratis en voor niks onze kennis en vaardigheden in jou; dat jij derhalve onze kritiek als 'belachelijk' ervaart, vind ik een teken aan de wand. Natuurlijk kun je kritiek ook met goede argumenten pareren - je kunt bewijzen aanleveren en dan liefst die bewijzen die je zelf beargumenteert en niet nakwekt van bv de PN-site. Hoe oneens ik het in een aantal opzichten met FV ook ben - ik geef hem wél na dat hij uit eigener beweging is gaan zoeken en pluizen. Dat vind ik respectabel op z'n minst. Maar die eer kan ik jou niet toerekenen: in verschillende topics heb ik je 'quotes' zien aanleveren van o.a. PN en tja, dát maakt het dat ik je wat minder serieus neem. Nu zou je natuurlijk kunnen beweren ( zoals je ook meermalen gedaan hebt) dat je 'geen tijd' hebt om op bepaalde vragen in te gaan en dat het wel zo makkelijk is om dan andermans stellingen te kopieëren omdat ze naar jouw weten 'waar' zijn.
Och.. weet je wie ooit zei ' waarom moet ik alles onthouden als ik het kan opzoeken'? Ene meneer Einstein. Niet mis dus maar pas op! Hij heeft wel o.a. de relativiteits-theorie zelf bedacht en dat, beste Arabesk, heb jij met je hoeven-filosifieën nog altijd niet gepresteerd. Lachen

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:24

waar gaat dit in godesnaam over ?? Ik dacht dat de beginvraag van dit topic ging over het zijn of niet zijn van natural en niet over het discussieren wie er gelijk heeft??

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:41

mvs schreef:
waar gaat dit in godesnaam over ?? Ik dacht dat de beginvraag van dit topic ging over het zijn of niet zijn van natural en niet over het discussieren wie er gelijk heeft??

Zo zal dat ook blijven in dit soort topics. Zo kunnen de NH-ers en tradies zich even weer lekker op elkaar uitleven.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:05

Gaat weer lekker hier!

teve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:17

Bang voor mijn eigen paard? Ja zo bang, dat ik hem geen hoofdstel om durf te doen met buitenrijden in de duinen ROFL

Gaaf hoor, hoop ik ook ooit nog eens te doen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 17:22

Hoi hoi, kan ie beetje leuk blijven hier? Vond het interessant wordenn, dus laat het aub open.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:41

Leuk...moddergooien....er is nl. genoeg met deze regen Schijnheilig

Beetje jammer alleen weer.....het lijkt mij namelijk fijn als er wederzijds toch een soort begrip ontstaat.....maar goed ik verdisneyficeer mijn paard ook al dus zal ook wel dromen van een utopie op dit gebied Clown. Ben ik echt zo naief om te denken dat dat zou kunnen Bloos

Ego's aan de kant en de dialoog aangaan in plaats van elkaar afbranden misschien een idee Verward Pling

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 19:44

Verdisneyficier... Geweldig! Hoe verzin je het! Haha!
Heeft ze van die prachtige Bambi ogen?.. Ach gut Cool

De mijne stond laatst ineens in onze keuken, maar zat klem met d'r kont tegen de koelkast. Clown Ook niet natural, maar ja, wat mensen snaaien is natuurlijk ook best interessant. Haha!

HELLUP! MY HORSIE GOES TRADITIONAL!!! Koe Verdrietig

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:55

Ik heb die term niet verzonnen hoor....daar neem ik de credits niet voor Knipoog
Maar het is en blijft wel een leuke....

Paard in de keuken ROFL brings back memories, alleen vond mijn moeder het niet zo leuk dat ik mijn pony in huis gehaald had Nagelbijten / Gniffelen

Wij hadden ooit een paard op stal dat een boterham met ham lekker vond Huilen van het lachen dus waarom zouden andere dingen uit de koelkast niet smaken Pling

Maarre ontopic we hadden het over natural.......ga nog eens bedenken wat dat psies is en inhoudt. Al denk ik dat ik het antwoord is dat je daar nooit een echt antwoord op zal krijgen .
Iedereen heeft daar zo zijn eigen visie over vrees ik....

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 20:17

ja, maar wel boeiende visies hoor! Knipoog

Mijn andere paard (de moeder van nr 1) is een keer de deel ingewandeld waar onze nieuwe keuken zich bevindt, en deponeerde haar behoefte tussen de net gelegde tegels die niet gevoegd waren. Clown

Stukje natuur in huis is weer eens wat anders.. Koe

Maar nogmaals: IK had eigenljik een pol moeten aanmaken, sommige antworoden zijn best gelijkwaardig. Knipoog

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:18

hè gut, ga lekker knikkeren ofzo mensen Clown

Even serieus, ik vond het topic nog wel interessant tot het een schoolpleinruzie werd.

ONtopic: Mijn paardje staat 24/7 in de wei met vriendjes en meestal met schuilstal, maar ze krijgt wel muesli voor de lekker omdat de andere paardjes het ook krijgen. Ik rijd boomloos maar wel met bit omdat ik nog niet toe ben aan bitloos. Op het moment rijd ik helemaal niet want paardje heeft rugpijn, maar even voor het idee. Ik ben wel met de kaptoom bezig met de klassieke rijkunst en dat vind ik echt heel leuk om te doen.

Naturals zijn imo mensen die goed nadenken over wat hun paard nodig heeft, hoe hun paard zich voelt en hoe ze het beste met hun paard om kunnen gaan. Als dat op ijzers, met dekens en in een stal is zou een natural dat ook doen voor zijn/haar paard. Ik heb het idee dat in het natural gebeuren het paard centraal staat waar bij de traditionals (vreselijk woord, alsof al die mensen met sporen rijden en hun paard kapotslaan) vaak het wedstrijdrijden en dus de mens centraal staat. Ik kan het mis hebben hoor, maar zo denk ik erover.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:20

en traditionals denken niet goed na over wat paarden nodig hebben hoe ze zich voelen en hoe ze het best met met hun dier om kunnen gaan...........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:25

Ik rij geen wedstrijden, hoor Airinn. Maar ben geen natural.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 20:28

Natuurlijk denk ik traditioneel gezien goed na over het houden van mijn paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:29

Ja, uiteraard, maar dat is ook traditie, he Knipoog

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:33

Ik zeg ook nergens dat iedere tradi zijn paard 24/7 in de stal heeft staan en iedere zondag moet knallen in een proefje en daarbij zijn/haar paard tot bloedens toe pusht. Ik heb zelf gewerkt op wedstrijden als juryhulpje dus ik weet prima hoe het er aan toe gaat Knipoog

Ik heb het meer over 'in het algemeen'. Kiwiko: van jou heb ik vaak gelezen dat je jarenlange ervaring hebt met paarden, jij zult er dan ook vele malen meer vanaf weten dan ik en dus ook goed nadenken over de behoeftes van een paard. maar omdat ik mijn antwoord op de vraag die de TS stelde te geven heb ik de tegenstelling aangegeven tussen de 1 procent natural die helemaal daar tunnelvisie in heeft en de ene procent tradi die daar weer helemaal voor gaat. Het enorme grijze gebied heb ik voor het gemak maar even vergeten, anders zou ik een heel boek moeten schrijven.

Ik zou graag nog wat meer schrijven, maar ik zit achter een computer met een vreselijk poedersuiker toetsenbord en al mijn tekst is al een keer verdwenen dus later reageer ik wel wat uitgebreider.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:43

Ik ga er van uit dat zowel traditionals als naturals (ik begin wel een punthoofd te krijgen van die termen.. we moeten eens iets nieuws bedenken...) het beste voor hun paard willen, en zo goed mogelijk aan de behoeften van het paard willen voorzien,
Ik denk alleen dat ze het allebei in een andere hoek zoeken..

Even een kort door de bocht voorbeeldje.. een paard loopt niet lekker, de traditional zal dan misschien eerder naar een speciaal beslag kijken, terwijl de natural het meer zal zoeken in NB of iets dergelijks.
Maar het doel is het zelfde, het paard van zijn pijn verlossen, en zo lekker mogelijk te laten lopen..

Ik persoonlijk vind niet dat het een het ander uitsluit..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:46

Denkfoutje, Fitz! Een doorgewinterde traditional kijkt ook naar de manier van rijden en het verdere lijf van het paard, en niet alleen naar de hoeven.
Meer dan de helft van bewegingsproblemen bij de paarden worden veroorzaakt door ruiterfouten!
Dat de gemiddelde NBer ook zo bekrompen is dat die alleen naar de hoeven kijkt, lijkt me ook vaag. Onregelmatigheid kan ook vanuit andere delen van het been komen, alsmede uit de wervelkolom.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:51

Daar heb je gelijk in sul zover had ik nog niet gedacht..
Het was ook maar even een simpel kort door de bocht voorbeeldje..
maar je hebt zeker een punt..

Ik vind het ook erg moeilijk om te omschrijven wat een natural precies is.. want bij al die omschrijvingen lijkt het alsof "traditionals" geen kloten om hun paard geven..

Ik bedoelde maar aan te geven dat ik denk dat 99% van de paardenliefhebbers het beste voor hun paard willen, en dat er meer wegen naar rome leiden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:01

Wat hebben wij hier?
Een natural/traditional topic? Hoe leuk! Ik meng me erin.

Zal ik jullie eens wat vertellen? De reden dat ik ze toch iedere keer weer opzoek, is dat ik zo graag een mix zou maken tussen beide stromingen....... dat meen ik serieus.
Twiggy heeft een NB-er die naar het hele lijf van het paard kijkt, en die het paard ook niet zo belachelijk laag zet..... die kijkt gewoon naar de natuurlijke blauwdruk van de hoef. Dat vind ik nou natuurlijk Lachen
Maar...... ik denk zo, dat een goede traditionele hoefsmid dat ook doet, lijkt mij dan?
Volgens mij zijn mensen die alleen naar de hoef kijken, gewoon slechte bekappers/hoefsmeden, of dat nou natural of traditioneel is. Lijkt mij dan. Ik sta nog altijd open voor NB. Ik sta alleen niet open voor de stand van de hoef drastisch veranderen Lachen

Echt natural is imo niet eens mogelijk..... dat een paard door een mens gehouden wordt is gewoon niet natuurlijk. Momenteel ben ik dus een natural, ik heb geen paard Haha!
Maar zou ik dus een paard kopen, ben ik natural-af. Maar die hele discussie laat ik voor wat die is.....
Wat ik wil, is kijken wat het paard wil, de belangen van het paard respecteren Ja
Ik geloof dat het erg goed is voor een paard om veel buiten te zijn, omdat het bewegingsdieren zijn, en ik geloof dat het erg goed is, om een paard samen met soortgenoten te houden, omdat ze erg sociaal zijn Lachen
Veel ruwvoer blijkt goed voor het darmstelsel, omdat het paard een vegetariër is, net als een koe of een geit, moeten de darmen continu wat te doen hebben...... het darmstelsel van een planteneter is daarop ingesteld, het is zó anders als dat van een vleeseter..... imo moet je daar rekening mee houden.
Of dat natural is, weet ik niet, interesseert me ook niet. Dat het goed voor het paard is, weet ik wel,dat ze er lichamelijk en geestelijk gezond van blijven, weet ik ook.
Genoeg redenen om iig paardgericht bezig te zijn, natural of niet.

(waarom heb ik nu het gevoel dat dit hele verhaal niks met bit- of boomloos te maken heeft?)

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:12

Had het vandaag even met mijn instructrice over deze hele discussie.. Zij kwam met de term Practical Horsemanship aan. Klinkt dat niet een stuk beter? Helemaal Natural zal namelijk nooit lukken, aangezien paardrijden op zich al niet natuurlijk is en een paard in een weide nog steeds niet... Paard is namelijk nooit 'echt' vrij/wild of hoe je het ook wil noemen.

Practical Horsemanship, oftewel Practisch en Paardgericht. Zouden daar de naturals en de traditionals niet beide in kunnen vallen Tong uitsteken Als je dan toch een hokje wilt bedenken Knipoog

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:24

Nou, dat was dus iets waar ik ook aan zat te denken na aanleiding van dit topic diphranil.
Want laten we even heel goed nadenken en dan kun je nog een paard 24/7 in een wei doen en geen denken op enz. enz. Maar "natuurlijks" is er echt niets aan. Ten eerste berijden de meesten hun paard terwijl het toch ergens heel vreemd is dat een mens (jager) op z'n (voormalige) prooidier gaat zitten en dat het prooidier dit ook nog eens toelaat. Ziet nu een plaatje van volgens mij Kiwiko van een leeuw al rijdend op een paard voor zich.
Ten tweede zorgen wij met onze weilanden ervoor dat het paard niet zijn natuurlijke gedrag kan vertonen en dat is rondtrekken met een kudde die is samengesteld uit merries met veulens, 1 hengst en nog wat jonge hengsten die op den duur door opperhengst met veel liefde eruit worden geknikkerd, en wij met alle geweld alles bij elkaar in een weiland proppen, want dat is zo "natuurlijk"....Kortom: op het moment dat de mens zich met het wezen paard gaat bemoeien is er al niets natuurlijks meer aan... En of je dan in hokjes moet gaan denken? Ik denk dat heel veel mensen proberen op hun eigen manier goed voor het paard te zijn en of het de manier is die bij jouw past of niet, ja, daar kunnen we dan lekker over discusseren....

En was ik zowat vergeten: Laten we wel wezen, het is toch fantastisch dat zo'n geweldig wezen als het paard ons toelaat in zijn leven en zoveel plezier (althans bij mij) kan geven. En alleen al daarom zal ik altijd openstaan voor het paard en bekijk ik per paard wat precies zijn behoeftes zijn, ook al vind een ander misschien dat het anders zou moeten. Ik probeer zoveel mogelijk aan het paard te denken, maar ga niet overstag in het hele NH gebeuren, dat is me net een tikkeltje teveel/te ver...en ook de andere kant: 23/7 op stal gaat met echt veeeeel te ver. Dat is niet nadenken bij wat een paard nodig heeft, maar wat de mens nodig heeft...

Edit: nog wat toegevoegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 11:43

Sterke post, Zammie, ben het erg met je eens Ja

Erg goed omschreven ook.
Ik ga voor Practical Horsemanship!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 12:00

Voor mij is natural:
zoveel mogelijk aan de natuurlijke behoeften van het paard kunnen voldoen. Dat houdt ook in een goede leider voor je paard zijn.
Wel tot zover natural dat ik nog wel iets met mijn paard kan doen uiteraard.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 12:15

Moderatoropmerking:
Gelukkig hebben jullie zelf besloten weer ontopic te gaan, dank!