[HK]Van nature huiskamertopic

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: [HK]Van nature huiskamertopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:32

ik wil na mn studie ook het liefst terug naar drenthe... groningen zou ook nog prima zijn! Wil wel mn paardjes bij huis hebben hoor! En weidegang is imo noodzakelijk, geen haar op mn hoofd die eraan denkt om mn kereltje de hele winter op te sluiten... volgens mij word ie dan ook gek, hij is hele dagen buiten gewend!

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:39

Hebben jullie paardjes er ook last van dat als ze eens een nachtje binnen staan dat ze dan dikke pootjes krijgen?

Jap heeft dat echt heel snel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:41

Lady1969 schreef:
Hebben jullie paardjes er ook last van dat als ze eens een nachtje binnen staan dat ze dan dikke pootjes krijgen?

Jap heeft dat echt heel snel.

Mijn paarden staan nooit een nachtje binnen. Knipoog

Mijn volwassen merrie heeft een paar jaar geleden wel 's nachts op stal gestaan en daar kon ze dus ook niet tegen, ze kreeg enorme stalbenen. Na een paar uur werden haar benen al dik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:48

Zwerte schreef:
oja ik wil er gelijk even bijzeggen dat ik vrij slecht ben in namen enzo onthouden dus het kan ff duren voordat ik iedereen bij het juiste paardje en het juiste leven kan plaatsen Haha! Kan dus zijn dat ik soms iets "logisch" nog na moet vragen... Sorry, blonT he?

Ik ben niet blond, maar hier hetzelfde hoor Knipoog

Ik zie hier een paar 'bekenden' voorbij komen maar verder zal het even duren voor ik weet wie wie is en welk paard/leven daarbij hoort. Hopelijk kan ik het een beetje volgen allemaal, als het zo druk blijft wordt dat wel lastig vrees ik Bloos

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:49

Zwerte, kan me voorstellen dat je ze lekker thuis wilt hebben. Ik moet zeggen dat ik geboft heb met de mooie, ruime plek waar Sam staat. Prachtig natuurgebied en een vaste, stabiele kudde. Alle faciliteiten buiten, eventueel een box bij ziekte, heide en bos in de omgeving. Op nog geen 2 km afstand van mijn huis, echt heel prettig. Ik kan met een gerust hart op vakantie gaan (al hoewel ik Sam dan vreselijk mis Verdrietig ), dan wordt hij goed in de gaten gehouden, 's winters worden ze goed bijgevoerd. Het enige moeilijke vind ik dat vrijwel iedereen daar anders met hun paard omgaan en dat de meeste andere paarden en pony's in de winter binnen staan. Alleen de kudde waarin de mijne staat blijft buiten (hoofdzakelijk Shetlanders).

Lady1969, die van mij staat nooit een nachtje binnen, maar heeft wel eens binnen gestaan met blessures. Stalbenen heb ik nooit bij hem gezien. Wel enorme chagerijnigheid, hij ijsbeert, stormt de stal uit, zodra de deur opengaat en hij staat de hakken tegen de muren, wanden en deur. Echt heel erg om te zien. Hij HAAT stal. Alleen als er wat te eten is, dan is hij rustig, maar het is geen pony die je de hele dag hooi laat kauwen, want dan groeit 'ie dicht. Haha!
Dus stal, nee, ik vermijd het, tenzij het medisch niet anders kan.........

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:55

Mijn paard heeft van de zomer dikke benen gehad... ze ging toen regelmatig schuilen in het schuilhok en stond daar dan al snel een hele dag onder... ze ging echt schuilen voor de dazen. Maar van het moment ze zichzelf weer beweging gaf waren die dikke benen weg. Heb het nooit eerder zo bij haar gezien.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:57

RedPassion schreef:
Zwerte schreef:
oja ik wil er gelijk even bijzeggen dat ik vrij slecht ben in namen enzo onthouden dus het kan ff duren voordat ik iedereen bij het juiste paardje en het juiste leven kan plaatsen Haha! Kan dus zijn dat ik soms iets "logisch" nog na moet vragen... Sorry, blonT he?

Ik ben niet blond, maar hier hetzelfde hoor Knipoog

Ik zie hier een paar 'bekenden' voorbij komen maar verder zal het even duren voor ik weet wie wie is en welk paard/leven daarbij hoort. Hopelijk kan ik het een beetje volgen allemaal, als het zo druk blijft wordt dat wel lastig vrees ik Bloos

Ikke ben wel blond en ik hou het ook nooit helemaal goed bij, hoor. Knipoog

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:00

Oewh, wegens de klei gaan onze paarden rond eind november ook naar binnen. Nu hopelijk schuilstal aan de bak/paddoc.
Op zich viel het hebben van dikke benen bij 4 wel mee. Maar Melissa had na een paar uurtjes al enorme stalbenen. Leken wel olifantenpoten. Dit was wel een combinatie van factoren hoor. Doordat ze vroeger verlamd is geweest in de achterhand was haar stand van de achterbenen niet goed waardoor de benen ook nog sneller dik werden.
Sinds ze natuurlijk bekapt wordt veranderd die stand al veel meer en staat ze met nog maar hele lichte stalbenen. Echt een enorme vooruitgang en daarom gaat mn NBer nooit meer weg Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:05

Rianne, wil nog even tegen je zeggen dat ik jouw kudde ook geweldig vind!!! Wat een beauties, stuk voor stuk. Staan ze in het hoge Noorden? Niet in Zeist toch?
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 10-10-08 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:08

Dankje Haha! Ik ben ook erg blij met ze Haha! Het leuke is dat ze echt een kudde vormen, waar je door alleen te kijken zo veel van kan leren. Onderlinge verhoudingen zijn zo duidelijk, echt leuk om te zien.

En idd, ze staan in de buurt van Leeuwarden. In zeist kan je zoiets bijna niet vinden en helemaal niet voor een betaalbare prijs. Helaas zie ik ze alleen in het weekend.

En over modder gesproken. De onzen zijn wel enorm smerig op het moment, maar die maken ook echt plekken in het land om in te gaan rollen. Dus niet van het liggen in een nat land Knipoog

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:12

Meet Tara (groningse merrie) en fjordje. Ze zijn niet van mij, ze staan op de holterberg en leven daar in vrijheid tussen de schotse hooglanders. Nu wonen ze er al 4 jaar lang.

Ik heb Tara ontmoet toen we haar in blinde paniek uit het bos opvingen. Sindsdien komt ze altijd vrolijk hinnekend aanlopen als ze me in de buurt ziet fietsen (ik mountainbike vaak in de buurt).

Madammeke en haar maatje leven eigenlijk op de meest natuurlijke manier. (er wordt wel toezicht gehouden, dus ze is niet verwaarloost oid)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vond ik wel leuk voor dit topic Lachen

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:18

Mloeser, gebeurd er verder nog iets met die paardjes? of lopen ze gewoon de hele dag als semi-wilde paardjes rond?

Rocky heeft laatst een paar nachtjes op stal gestaan omdat dus zn verwende vriendje dat nodig vond en er toch eentje met hem mee moest op stal. Nu staan er weer anderen dus kon rock weer naar buiten. Hij vond het niet echt leuk maar stallen afbreken of stalbenen heeft hij geen last van gehad. Sowieso heeft geen van onze paarden ooit last van stalbenen gehad... wel apart eigenlijk! Ook twan niet, die is nu alleen maar blij met zn "veilige stalletje" 'snachts! Je moet hem echter er smorgens wel uithalen, langer wil hij ook niet binnen staan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:24

RianneH schreef:
Dankje Haha! Ik ben ook erg blij met ze Haha! Het leuke is dat ze echt een kudde vormen, waar je door alleen te kijken zo veel van kan leren. Onderlinge verhoudingen zijn zo duidelijk, echt leuk om te zien.

En idd, ze staan in de buurt van Leeuwarden. In zeist kan je zoiets bijna niet vinden en helemaal niet voor een betaalbare prijs. Helaas zie ik ze alleen in het weekend.

En over modder gesproken. De onzen zijn wel enorm smerig op het moment, maar die maken ook echt plekken in het land om in te gaan rollen. Dus niet van het liggen in een nat land Knipoog

Kreeg een paar maanden terug een prachtige plek bij Austerlitz in jouw buurt aangeboden Knipoog . Het was dat het te ver bij mij vandaan was, maar ik had daar heel graag gestaan met Sam. En ook in Soest (Soestse Duinen) was iets, weiland met schuilstal. Helaas voor mij te ver. Ik wil namelijk liever nog wat dichter bij het bos staan, moet nu over een rottige weg heen. Maar goed, we staan goed, hoor, maar rond kijken kan nooit kwaad....... Kan me voorstellen dat als je meerdere paarden hebt, het al veel lastiger wordt. Ja

Pfff, is ook moeilijk om je paarden alleen in het weekend te zien. Gelukkig is het nu WEEKEND!!! Met nog mooi weer ook. Haha!
Ben vanochtend bij Sam geweest en het was echt HEERLIJK in het zonnetje.

MLoeser, wat een leuke 'wilde' paardjes. Leven ze echt zo buiten? Wordt er niets met ze gedaan (naast de goede zorgen natuurlijk Knipoog )?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:34

Ik baal gewoon dat ik om 3 uur naar de kapper moet Haha! Ben vrij vanmiddag, maar kan dus pas daarna gaan rijden. En het is zulk lekker weer!

Mijn paard gaat trouwens wel binnenkort op stal 's nachts. Anders is het niet te doen met voeren en haar alleen buiten laten staan vind ik geen optie. Maar ze heeft er geen problemen mee, dus ik ook niet.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:43

Bregh heeft met haar peesblessure een aantal weken boxarrest gehad, kreeg geen stalbenen maar wel moordneigingen richting mij. Heb haar daarna na overleg met de da een half jaar op het land gezet en ondertussen opgebouwd. Was veel veiliger, hoewel niet elk paard met elke blessure op de wei kan. Ook met haar verdraaide kogel pas nog, hup de wei op. Had er niet aan moeten denken hoe ze de stal uit was gekomen, de tweede dag kon ze amper lopen (heeft wel medicatie gehad zodat ze in de kudde zich kon handhaven maar ik wilde haar niet op stal tenzij het echt zou moeten) .... De kudde was ook echt heel erg lief voor haar, lieten haar met rust.

Vandaag heeft muts vrij, maar morgen en overmorgen lekker rijden!! Hier in Brabant is het nog wel te doen na goed zoeken om een plek te vinden waar 24/7 buiten kan, maar nogmaals, het is Echt Goed Zoeken.

Ik ben ook een zeef wat namen betreft, en nou gaan we volgende week een midweek weg dus wordt het echt erg Haha! ...

Ben heul jaloers op degene die hun paardjes lekker aan huis hebben staan!! Haha!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:57

tja het is weekend maar ik zie mn beestjes een paar weekjes niet... net knieoperatie gehad, nieuwe achterste kruisband gekregen. 6 weekjes verplichte rust dus! Bah... en dat met dit heerlijke weer!!

Breghje, twan met zn peesblessures heeft ook niet op stal gestaan. Moest eigenlijk wel maar hij word gek als hij de hele dag binnen staat. Gaat hij onrustig doen en dat is nog slechter! Dus dan maar buiten laten staan, dan is hij veel en veel rustiger. Aparte vind ik dat hij de "baas" van de kudde is en ook met die blessures dat gewoon blijft. Ook al is hij zwak en zielig, de rest laat hem volledig met rust. Verbaas me er nog steeds over, want de kudde bij zn eigenaren "trapt" hem dan wel van zn "troon" af...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:06

Zwerte schreef:
tja het is weekend maar ik zie mn beestjes een paar weekjes niet... net knieoperatie gehad, nieuwe achterste kruisband gekregen. 6 weekjes verplichte rust dus! Bah... en dat met dit heerlijke weer!!

Breghje, twan met zn peesblessures heeft ook niet op stal gestaan. Moest eigenlijk wel maar hij word gek als hij de hele dag binnen staat. Gaat hij onrustig doen en dat is nog slechter! Dus dan maar buiten laten staan, dan is hij veel en veel rustiger. Aparte vind ik dat hij de "baas" van de kudde is en ook met die blessures dat gewoon blijft. Ook al is hij zwak en zielig, de rest laat hem volledig met rust. Verbaas me er nog steeds over, want de kudde bij zn eigenaren "trapt" hem dan wel van zn "troon" af...

Veel van de paarden die hele dagen binnen moeten staan ivm blessure worden gek. Ik weet ook niet waar precies de grens ligt en bij welke blessure het echt niet anders kan, maar persoonlijk vind ik het niets, dat gedraai in die kleine ruimte op dat been. Mooi wel dat ie de baas blijft! Die van mij is een middenmotertje, staat ook pas sinds een jaar in een kudde en moet soms nog wat leren. Haha!

Balen van je eigen verplichte "stalrust" Boos! Hopelijk kan je straks wel weer rijden enzo?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:19

ik mag minimaal een half jaar niet rijden Boos!
Nouja, over een tijdje ga ik gewoon weer lekker mennen en wie weet kan ik al wel eerder lekker zonder zadel een stapritje maken!
Ik denk dat als een paard begint te draaien en gek te doen op stal dat het eigenlijk nooit goed is dan binnen te laten staan, met wat voor blessure dan ook. Zet ze dan buiten op een postzegelformaat landje. Al dat beweeg en gedraai bevorderd geen enkele blessure namelijk.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:24

Leuk dit topic!!
Ik meld me vast even en zal vanavond even goed bijlezen

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:43

Zwerte schreef:
ik mag minimaal een half jaar niet rijden Boos!
Nouja, over een tijdje ga ik gewoon weer lekker mennen en wie weet kan ik al wel eerder lekker zonder zadel een stapritje maken!
Ik denk dat als een paard begint te draaien en gek te doen op stal dat het eigenlijk nooit goed is dan binnen te laten staan, met wat voor blessure dan ook. Zet ze dan buiten op een postzegelformaat landje. Al dat beweeg en gedraai bevorderd geen enkele blessure namelijk.

Mee eens, maar dan iets groter dan een postzegeltje, anders houd je nog dat gedraai lijkt me?

Mén een half jaar niet rijden!!! Gelukkig heb je het mennen nog.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 14:02

ja half jaar is lang he? Maar ik heb het er voor over... hopelijk straks geen last meer van die verrekte knie en kan ik weer echt gaan rijden! (zo kan ik bijv niet doorzitten omdat ik mn bovenbenen flink moet aanspannen om die knie stabiel te houden... en dan gaat soepel zitten erg lastig!) Tot nu toe verloopt de "revalidatie" (lees: 6 a 8 weken rust met een paar keer per dag spiertjes aanspannen en been gestrekt in de lucht houden) nog goed dus ik heb hoop dat het goed komt!

En idd, wel iets groter dan een postzegeltje maar veel paarden zijn al blijer met alleen buiten zijn en vriendjes zien of erbij hebben (indien mogelijk).

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 14:07

Ik meld me ook. Al een hele tijd niet meer bokt-actief, maar dit topic lijkt me wel leuk.

Ik ben Inge, 18 jaar, heb een 7-jarige Draver, die nu 2.5 jaar bij mij is. Hij staat 24/7 buiten, zonder deken, hoefijzers e.d. Rijden doen we niet veel, maar als we dat doen altijd bitloos. Verder zijn we veel met NH bezig, vanuit verschillende stromingen.

Spelen in de wei
Afbeelding

Voor het geval mensen hier nog denken dat Dravers niet kunnen galopperen Knipoog ;
Afbeelding

Afbeelding

In mn profiel staan nog meer foto's.

Veel leuke paarden al gezien! Jappie vind ik leuk, bonte pony van Fitzchivalry ook en Sammy natuurlijk. Ja
Meteen wel erg druk hier, zal wel een tijdje duren voor ik iedereen uit elkaar houd. Clown

@ Rianne; wij wonen vlak bij elkaar, ik woon namelijk in Bunnik! Ben ook vaak in Zeist te vinden. Lachen Mooie kudde heb je, vooral je Dravers ! Knipoog
Laatst bijgewerkt door Inge_ op 10-10-08 14:17, in het totaal 3 keer bewerkt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 14:11

Ik ben ook blond (geweest) en ik kan het ook niet zo snel bijhouden hoor.

Zwerte. wat een superleuke kat. Maar wat erg, half jaar niet rijden.
'
Stalling is op de meeste plaatsen in nl inderdaad duur. Daar zou ik nooit 4 paardjes kunnen houden. Vaak heb je er dan ook nog niet eens weidegang bij.

Wat de paardjes missen betreft... ik mis ze al als ik ze 1 dag niet zie.

Hier staan de paardjes ook nooit op stal. Ze hebben wel een schuilstal, maar die kan niet eens dicht.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 14:11

even een vraagje aan de mensen die niet meer bokt-actief waren, waren jullie nog wel aan het meelezen? Hoe ben je anders bij dit topic gekomen? Ben verder niet nieuwsgierig hoor Haha!

Heb een vraagje aan iedereen, ik ben al jaren op een "natural" manier bezig uit eigen inzicht en ervaring maar nog niet onderbouwd of via methodes. Nu wil ik dus mijn 2 jarige absoluut niet "verpesten" en wil me wat gaan verdiepen in bijv grondwerk. Ik heb al een boek van Inge Teblick in de kast staan maar nog niet helemaal gelezen.
Heeft hier iemand nog suggesties voor lees/leermateriaal? Ik zou er graag meer over weten voordat ik iets toe ga passen en je ziet door de bomen het bos niet meer..

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 14:21

Zwerte; Ik las ook niet meer mee op bokt, had er geen zin meer in, maar soms kreeg ik nog wel is een pb, en als ik die had gelezen klikte ik nog wel is op 'van nature' en toen zag ik vandaag opeens dit topic, vandaar mijn post nu. Lachen

Ik heb heel wat boeken in de kast staan, nog niet eens allemaal gelezen. Boeken van Emiel Voest vind ik goed, boek van Parelli niet (maar de dvd's van hem dan weer wel Knipoog ) , Linda Tellington-Jones. Momenteel ben ik het boek Natuurlijk Paardrijden van Hempfling aan het herlezen voor de 2e keer, en dat vind ik ook een heel goed boek. Wel is dat voor sommige mensen te zweverig, dat is heel persoonlijk....