Van nature?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Loody

Re: Van nature?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 08:26

heel veel dingen die schrijft op je site kan ik me wel invinden HC

Maar het blijft toch jou beleving..jou manier, jou stijl..

Ik heb mijn manier en dram die ook niet door bij anderen..als iemand niet eens is met mijn manier, jammer dan..is niet mijn probleen en ga er ook zeker niet mijn probleem van maken

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 08:42

Huertecilla schreef:
Als je écht goed kijkt zie je dat er geen ´rangorde´ is volgens onze perceptie maar een complex netwerk.
Ook zijn de relaties vooral op gúnsten gebaseerd.
Bij paarden in een abnormale groepssamenstelling in een kleine ruimte is er geen sprake van natuurlijk gedrag, kunnen de paarden niet naar believen ontwijken.

Ik heb hier een haremgroep met genoeg rumimte en zie dat de paarden álle leermotieven onderling toepassen en dat de betekenisvolle relaties binnen de groep gebaseerd zijn op gúnsten.
Zo kan de hengst hier geen merrei dekken als deze dit niet wil. Hij is de koning van zijn rijk, maar de konginnetjes bepalen wat hij mág op basis van hoe graag ze hem mogen. Ze ontwijken hem nl. gewoon en hij weet dat dus begint er niet aan. Hij krijgt ook wel eens vette hoeven op zijn borst maar dat is dan nooit écht voluit en omdat hij daarvoor kiest want hij kan in de ruimte hier de dames niet dwingen.
Gúnsten zijn het cement van de harem, gúnsten :)*

Dit is naadloos wat Waring, McDonnell en Kiley-Worthington over de ethologie melden.
Nee, dat hoef ik niet uit leggen Haha!
Lees die er gewoon zélf op na ipv je ´mening´ te vormen op basis van wat je bij je eigen onder onnatuurlijke omstandigheden levende paarden meent te zien en op de boodschapper te schieten.

hc

5 merries en een ruin die voor de rest een harmonieuze kudde vormen (ja, wij hebben ook ogen in ons hoofd ... Knipoog ) in een wei van 10 km2 is bepaald geen abnormale groepssamenstelling in een kleine ruimte te noemen. En wat je zegt over gunsten is waar. Maar waar komen die gunsten vandaan? Juist, die worden verleend vanuit de rangorde.

Waring, McDonnel en anderen hoef je er wat mij betreft niet elke keer bij te halen HC. En laat ik die toevallig ook hebben gelezen, naast vele anderen. En kijk nou uit dat je niet elke keer allerlei namen te pas en te onpas overal bijsleept, want daarmee loop je ook het risico dat mensen zelf niet meer leren denken en het proces van waarnemen en kennis opdoen verloopt dan altijd binnen het kader van wat anderen er van vinden. Dat vind ik niet objectief.

Ik heb je website doorgenomen. Dat heb je leuk opgezet! De content vind ik herkenbaar en veel hebben van wat Pat Parelli leert.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 08:45

Loody schreef:
als iemand niet eens is met mijn manier, jammer dan..is niet mijn probleen en ga er ook zeker niet mijn probleem van maken

Waar komt de angstagressie vandaan? Wie wenst hier niet zelf huiswerk te maken?
Wiens probleem is dat?

Hét probleem is dat ´van nature´ als voelgoed de voelgoeders afsluit van veel informatie en dat is slecht voor het welzijn van hun paarden. Dáárom heb ik dit topic geopend: omdat nu net de groep die het waarschijnlijk (voordeel van de twijfel) goed bedoeld het tegengestelde bereikt.

Dit hele topic brengt echter op schreinende wijze de 10%-regel aan het licht.
Helaas blijkt het grootse deel van de ´naturals´ onder de 90% te vallen omdát deze groep inherent de meest kwestbare is voor voelgoed-schijnargumenten.

Ik kan alleen maar hópen dat de lezers die irritatie voelen even nadenken over het waaróm. Het is hún emotie en dat die opkomt heeft een reden. Die reden ligt in hén want tensloote kennen ze mij helemaal niet en ben ik alleen een boodschapper. Die boodschap roept bij hén iets op.
DENK en maak je huiswerk ZELF.
Dat ben je, als je het inderdaad zo goed bedoelt als de naturals claimen, aan jouw paard verplicht.
Ík ben het aan míjn paarden verplicht en maak mijn eigen huiswerk Cool

Verbeter je paard en begin bij jezelf. Succes!

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 08:48

Rani007 schreef:
5 merries en een ruin die voor de rest een harmonieuze kudde vormen (ja, wij hebben ook ogen in ons hoofd ... Knipoog )

ROFL ROFL ROFL

Geweldig. Doe een scheet in een netje op basis van wat je méént te zien (pzp-perikelen gemist?). Zal míj een worst zijn en mijn hengst ook Haha! of het allemaal in jouw referentiekader past.

hc

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 08:50

Ik zal je eigen woorden hier herhalen: "Heb je geen antwoord, schrijf dan niks."

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 09:01

voel je je aangevallen HC?..

Ik heb mijn huiswerk gemaakt op mijn manier...ben bereid om bij te leren, alleen als het nut heeft in mijn ogen Lachen en nut heeft voor mijn paard

Ik heb mezelf verbeterd door niet steeds maar weer iets aan te nemen van anderen en die niets anders doen dan jou te laten twijfelen... ik heb mijn richting gekozen..en dat is niet de jouwe..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 09:02

oomens schreef:
http://www.huertecilla.net/Blad2.htm schreef:
Positief belonen, positief bekrachtigen, R+ is in die zin het toevoegen van iets leuks ten gevolge van het gedrag. Bijvoorbeeld het paard een brokje geven als het een stapje opzij doet wanneer je dat vraagt.
Negatief belonen, negatief bekrachtigen, R- is dan iets onplezierigs wegnemen. Dit is het 'wijken voor druk', het weghalen van de druk als het paard opzij gaat voor jouw drukkende vinger.

Positief straffen, P+ is het iets vervelends toevoegen om gedrag dat je niet wil te ontmoedigen. Bijvoorbeeld een paard dat binnen jouw ruimte komt een tik geven.
Negatief straffen P- is het wegnemen van iets leuks ter ontmoediging van jouw ongewenst gedrag. Bijvoorbeeld ophouden met kroelen als jouw paard te opdringerig wordt.

Deze termen zijn bedacht door B.F. Skinner, die onder meer geprobeerd heeft om de gedragsbiologie "meetbaarder" te maken. Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Radical_behaviorism

Is inderdaad ´gewoon´ een goed stuk wetenschap Oomens. De link naar de skinner-site staat op de linkpagina.

Ook de Kikkuli-methode is wetenschappelijk onderzocht Haha!

Het probleem echter in de paardenwereld in het algemeeen en onder ´natural´ in het bijzonder dat onder het argument van ´gevoel´ geen enkele motivatie is om een stuk kennis op te doen.
Discussies vinden daardoor vooral plaats op basis van nergens op gebseerde ´meningen´.
Het is net al met de welzijnsdiscusssies in de ruiterij welke totáál voor wíllen gaan aan de wetenschappelijk kennis van ethologie en ecologie en zelfs ethiek.
Een mooi voorbeeld zijn ook de topcs over de leeftijd waarop men begint met belast. 99% heeft NUL wetenschappelijk verantwoorde info en begint op basis van egoïstische motivatie.
Zelfs als de wetenschappelijk info op táfel gelegd wordt, wordt geweigerd deze te bestuderen. ´Wetenschappers beweren zoveel´. ´Wie zegt dat dit waar is´. etcetera.

In dit topic wordt ronduit gesteld dat het lezen van mijn site al teveel moeite is en dat ík me maar moet aanpassen en ík het maar moet uitleggen. Dit is een context van dat ik toch niet geloofd ga worden Haha! maar zélfstudie geweigerd wordt Gestoord

Ondertussen rijdt de 90% wel paard......

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 09:03

Loody schreef:
voel je je aangevallen HC?...

Was het zo bedoeld dan?
Zo ja, klik dan zelf even op het rode knopje Cool

Ik vond het zelf een prachtige illustratie Haha!

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 09:39

HC,

Wederom ga je totaal niet op het advies in en draaf je "naturlijk"door; jammer.

Jij trekt je conclusies omdat ik geen namen aanhaal; mocht het je interesseren; heb zowel qua studiegebied te maken gehad met ethologie op paardemgbied en hondengebied. Knipoog

Je je slaat de spijker totaal mis! Ben echter geen type die het nodig vind om constant citaten aan te halen. We zijn niet allemaal hetzelfde. Clown

Ben het verder met Rani eens!
Misschien hebben we wel dezelfde docenten gehad of dezelfde literatuur behandeld!
Lekker belangrijk! Slapen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 09:49

Hier een leuke foto.

Het veulen op de voorgrond is van de ´ruin´ welke op de achtergrond de twee merries links P+ wegjaagt (zie de achterste lick´n chew) bij mijn zoon (je kan nog nét zijn laarsje zien) die de merrie rechts meevraagt (zonder voer).

http://www.mijnalbum.nl/Foto-GLSCXDLI.jpg

Het veulen is nu bij Bandida een heerlijke kerel en is daar met voldoende ruimte ravottend paard aan het worden met een ander hengstveulen onder leiding van een stevige ruin. Ook dit is een natuurlijke groep; een vrijgezellengroep.

Alles wat niet harem of -vrijgezellengroep is, is niet natuurlijk. Die laatste groep paarden kan slechts een deel van het natuurlijke gedrag vertonen en dat is in strijd met de vijf universele vrijheden van het dier welke al in 1965 in wetenschappelijke kring gepubliceerd zijn.

hc

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 09:56

De Nobele Wilde, afgezet tegen de Door en Door Verziekte Westerling.... kom op jongens, waar halen jullie dat?

Allemaal leuk, tot je zelf die nobele wilde zou zijn, dan was het ook gewoon vechten om de voerbak, ruzie om andermans vrouw. Het zijn ook gewoon mensen hoor...

Dan voedselbeloning waarbij dezelfde argumenten keer op keer de kop opsteken.

1: Een paard doet geen moeite voor eten want hij loopt erop (samenvatting Knipoog ). Inderdaad is er verschil in hoeveel moeite paarden daarvoor doen, zoals er ook verschil is in hoeveel moeite mensen willen doen om veel centjes te vergaren.
Als het voor jouw paard werkt, werkt het. Zelfs op een volle weide zijn er paarden die voor een hand brokken (energierijk en lekker, dus begeerlijk voedsel) veel moeite willen doen.

2: In de kudde geven paarden elkaar niets, dus is het onnatuurlijk. Schijnargument.
Ten eerste verhoudt de hele africhting van paarden zich op zijn best een beetje scheefjes tot ' de natuur'. Ten tweede kan ik hier in de kudde zien hoe sommige merries de jonge paarden toestaan van hun hoop voedsel te delen.

Bij oudere merries is dat veel minder, omdat die een veel grotere eigen ruimte verdedigen. Maar ook hier zullen vele mensen met de voorbeelden kunnen komen van hun eigen paarden, die zelfs vredig samen in een stal brokken delen (al zijn wij daar erg voorzichtig mee.) Dan gaat het om dieren die vriendschap gesloten hebben.

(Bovendien bijten argument 1 en 2 elkaar: als voedsel niet iets is waar een paard moeite voor wil doen, zouden ze het zeker wel delen. Maar ze zijn dus bereid het zelfs te verdedigen, wat energie kost en een mogelijk risico op verwondingen meebrengt: dat is dus moeite.)

Verder wil ik nog even inhaken op voedsel en de natuur. Bij al die voedseltheorien wordt gemakshalve uitgegaan van een hoorn des overvloeds: dat is de situatie in de lente. (niet voor niets de tijd van de bevallingen. Knipoog )
In de herfst wordt het al minder, en in de winter zullen paarden heel veel meer moeite moeten doen om aan hun voedsel te geraken.
Wordt het automatisch begeerlijker door. Knipoog

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 10:06

Rani007 schreef:
5 merries en een ruin die voor de rest een harmonieuze kudde vormen (ja, wij hebben ook ogen in ons hoofd ... Knipoog ) in een wei van 10 km2 is bepaald geen abnormale groepssamenstelling in een kleine ruimte te noemen.

Ik kan hier niet zo goed meer volgen, maar het gaat over je eigen kudde Rani? Dat zou leuk zijn, want dan kan er wat gepraat worden over wat we zien als natuurlijk gedrag, en wat niet.

Mijn vrijgezellenbende zou ik zelf niet als een natuurlijke groep omschrijven HC. Een groep met alleen mannelijke leden en veel plaats om onder mekaar mannelijk te wezen is een opzet dat hen wel ligt, en ze zijn duidelijk erg gelukkig mee. Maar er zijn een paar beperkingen die volgens mij een heel segment natuurlijk gedag (en in geval van de twee veulens ontwikkeling) uitschakelt.
Als voorbeeldje. Zo hebben de leden van een vrij rondbewegende vrijgezellengroep wel geregeld de kans wat ervaring in 'omgaan met merries' op te doen. Dat dat meestal beperkt blijft tot weer weggestuurd worden is nietemin belangrijke levenservaring. Dat kan ik ze hier momenteel niet bieden.
Enz..

Citaat:
Ten tweede kan ik hier in de kudde zien hoe sommige merries de jonge paarden toestaan van hun hoop voedsel te delen.

Dat zie ik hier met hengsten onderling even goed. Wel met een doel. Maar als er bv wat goed te maken is, of iemand wil een streepje vooruit, dan wordt er bewust gedeeld.

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 10:29

Slects 1 van deze 6 paarden is van mij. De rest is van anderen. En idd, leuk om te bestuderen. Ik kijk graag een poosje in de wei naar hun gedrag; daar geniet ik van en vind het ook nog eens heel leerzaam ... Knipoog

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 10:33

Rani007 schreef:
En idd, leuk om te bestuderen. Ik kijk graag een poosje in de wei naar hun gedrag; daar geniet ik van en vind het ook nog eens heel leerzaam ... Knipoog

Hier idem Haha! Niets zo goed als op een mooie dag van op wat afstand een oogje houden op de soap die zich in de weide afspeelt. Beter als de televisie! Cool

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 10:38

Rani007 schreef:
Slects 1 van deze 6 paarden is van mij. De rest is van anderen. En idd, leuk om te bestuderen. Ik kijk graag een poosje in de wei naar hun gedrag; daar geniet ik van en vind het ook nog eens heel leerzaam ... Knipoog

Dames met een ruín.
Een ruin is natuurlijk (in verschilldende betekenissen) een freak.

Voor natuurlijke gedrag van dit mannelijke dier bepálende seizoenshormonen zijn afwezig.
Feromonen welke het gedarg van de merries is deze bepálen ook.
Feromonen van de merries welke weer gedrag bepalen van de hengst hebben geen effect bij de ruin.

Het is wel natuurlijker dan alleen merries, want een ruin blijft een mannelijk paard in alle opzichten min de seizoenshormonen.

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 10:40

Doe hier idd hetzelfde, vind het het mooist als er ruinen en merries van verschillende leeftijden bij elkaar lopen.

Gaat het echter niet- worden er dieren door het draad gejaagd of is er andere problematiek aan de orde, dan splits ik ze op.

Maar meestal gaat het best.

Wat ik wel eens denk is dat paarden hun rangorde veel sterker hanteren als hun ruimte letterlijk beperkter wordt gemaakt door afzetting.

Is net zoiets als 1 drinkbak en 5 paarden. Dan kun je heel goed zien wie er eerst marg en wie volgt..

Neem je een gebied met tig hectare en een grotere waterplas is behoefte tot manifesteren van dominantie ook minder aan de orde.

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 10:43

Bandida schreef:
Hier idem Haha! Niets zo goed als op een mooie dag van op wat afstand een oogje houden op de soap die zich in de weide afspeelt. Beter als de televisie! Cool

Haha! Haha! Haha! ... zeker!! Dit is mijn televisie!!

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 10:46

Huertecilla schreef:
Dames met een ruín.
Een ruin is natuurlijk (in verschilldende betekenissen) een freak.

Voor natuurlijke gedrag van dit mannelijke dier bepálende seizoenshormonen zijn afwezig.
Feromonen welke het gedarg van de merries is deze bepálen ook.
Feromonen van de merries welke weer gedrag bepalen van de hengst hebben geen effect bij de ruin.

Het is wel natuurlijker dan alleen merries, want een ruin blijft een mannelijk paard in alle opzichten min de seizoenshormonen.

hc

Weet ik, maar bij gebrek aan beter ... Knipoog
Wat zijn feromonen trouwens? Heb ik nog nooit van gehoord.
En deze ruin is zich in ieder geval goed van zijn mannelijke hormonen bewust ... Haha!

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 10:49

detour schreef:
Wat ik wel eens denk is dat paarden hun rangorde veel sterker hanteren als hun ruimte letterlijk beperkter wordt gemaakt door afzetting.

Is net zoiets als 1 drinkbak en 5 paarden. Dan kun je heel goed zien wie er eerst marg en wie volgt..

Neem je een gebied met tig hectare en een grotere waterplas is behoefte tot manifesteren van dominantie ook minder aan de orde.

Dat denk ik ook Detour; wat zeg ik, dat heb ik met eigen ogen gezien ... Haha!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 10:57

Rani007 schreef:
En deze ruin is zich in ieder geval goed van zijn mannelijke hormonen bewust ... Haha!

Die van mij gedraagt zich nu hij samen loopt met 'echte' mannen ineens een pak mannelijker. Hij doet dingen die ik hem voorheen in een groep met ruinen of met merries nooit heb zien doen. Geen idee hoe dat werkt.
Helemaal hormoonloos is hij uiteraard ook niet, misschien is het dat? Of misschien is een deel van het machogedrag wat ze met z'n allen vertonen toch gewoon geleerd, en gecopieerd. Of misschien zijn het gewoon de andere levensomstandigheden, en heeft het niets met de aanwezigheid van hengsten te maken.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 10:59

Bandida schreef:
Rani007 schreef:

Die van mij gedraagt zich nu hij samen loopt met 'echte' mannen ineens een pak mannelijker. Geen idee hoe dat werkt.
Helemaal hormoonloos is hij uiteraard ook niet, misschien is het dat? Of misschien is een deel van het machogedrag wat ze met z'n allen vertonen toch gewoon geleerd, en gecopieerd.

Vind dat wel interessant. Haha!
Ben een merriemens, maar heb nu jonge ruin van 3.5, hij is een jaar geleden gecastreerd en heeft als jong dier ni de opfok gelopen.

Hij raakt zeer ogpewonden van mijn jaarling merrie als ze hengstig is. In hoeverre is dit nog hormonaal en aangeleerd? Er lopen nog twee oudere ruinen, zij geven echt totaal geen sjoegge. Clown

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 11:03

detour schreef:
Hij raakt zeer ogpewonden van mijn jaarling merrie als ze hengstig is. In hoeverre is dit nog hormonaal en aangeleerd? Er lopen nog twee oudere ruinen, zij geven echt totaal geen sjoegge. Clown

Ja ruinen zijn iets vreemds. Die van mij heeft ooit met twee merries gelopen, en dekte die ook gewoon. Die twee waren echter zo veeleisend, dat we mijn ruin weer bij een andere ruin hebben gezet. Even ontlopen was er niet bij, daarvoor was de paddock waar ze in stonden te klein.
Hij kreeg werkelijk geen rust meer, beiden hadden continu aandacht nodig van de man in huis.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 11:05

randalinpony schreef:
2: In de kudde geven paarden elkaar niets, dus is het onnatuurlijk. Schijnargument.
Ten eerste verhoudt de hele africhting van paarden zich op zijn best een beetje scheefjes tot ' de natuur'. Ten tweede kan ik hier in de kudde zien hoe sommige merries de jonge paarden toestaan van hun hoop voedsel te delen.

Hier staat de hengst heel duidelijk, opdát dit duidelijk is, toe dat een merrie sóms (want het moet wel een gúnst) blijven dat hij een lekker stuk deelt. Hij is zo helder als glas dat hij voedsel als ´beloning´ gebruikt: híj bepaalt.
Hij is heel expressief en communiceert net zo makkelijk en naadloos met de mannelijke varkens. Het verschil met de zeug en merries is opvallend.
Ik begrijp helemaal waarom de ´male chavinist pig´ de beste paardenfluisteraar is Haha! en dat is maar half een Clown

De leidmerrie staat het in de regel alleen en dan nog voorwaardelijk aan de hengst toe. De enige uitzondering maakt ze incidenteel voor de oudere merrie. Dat is voor ons om geen andere waarneembare reden dan dat die twee vriendinnen zijn.

Het voedselgedrag speelt hier alleen bij voorkeurvoedsel of schaarste.
Voedselbeloning is iets heel anders omdat de paarden het belónende aspect heel goed blijken te bevatten.
Ook als er ruim voldoende aanbod is, en de voedselbeloning niet lekkerder dan het ruime aanbod blijken ze nóg bereid daar hun best voor te doen.
In competitie met elkaar wordt dit nog extremer.
Blijkbaar is een waardering door een als belangrijk ervaren relatie moeite waard. Hoe betekenisvoller die relatie hoe belangrijker de waardering.

Een ander ronduit humoristisch element is de reacties op de soort voedsel als beloning. Ik hoef echt niet te proberen hengstlief een hele sessie hetzelfde soort brokje te geven. De waarde neemt af en hij doet wel evenveel zijn best, dus dat is niet redelijk Haha!
Ook heeft hij zelf heel goed door wanneer hij iets extras gedaan heeft en zal over extra beloning onderhandelen. Dit is dan zelden een vraag om voedsel. Hij kan dat dan zelfs heel gedecideerd juist weígeren.

Al met al is bij óns de voedselbeloning een efffectieve ondersteunende beloningsmogelijkheid waarvan de waarde te differentiëeren is, zowel op zichzelf als in combinatie met differentieel stemgebruik.
Wij gebruiken het voedselbelonen als fysieke bekrachtiger van een positieve leerervaring én als krachtige P- want door de symbolische waarde hebben ze dit héél goed door. De overtreffende trap is, wanneer we in de groep bezig zijn, de voedselbeloning aan een ander geven. Díe krijgt dan de ook zinvolle bekrachtiger voor de opdracht wachten op voldoende afstand. Een héél moelijke opdracht.

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 11:07

Bandida schreef:
detour schreef:

Ja ruinen zijn iets vreemds. Die van mij heeft ooit met twee merries gelopen, en dekte die ook gewoon. Die twee waren echter zo veeleisend, dat we mijn ruin weer bij een andere ruin hebben gezet. Even ontlopen was er niet bij, daarvoor was de paddock waar ze in stonden te klein.
Hij kreeg werkelijk geen rust meer, beiden hadden continu aandacht nodig van de man in huis.

Apart is dat idd! Knipoog

Deze jonge ruin heeft qua ontwikkeling mentaal nog wat bijschaving nodig in de zin van "paard zijn"voor zoverre wij dat kunnen aanbieden.

IN die zin denk ik echt dat eht een biochemisch gebeuren is daar in zijn lijfje. 5 Benen zijn uiterst charmant. Clown

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 11:25

Rani007 schreef:
Wat zijn feromonen trouwens? Heb ik nog nooit van gehoord.

Kort samengevat: hormonen die via de reukzin werken.
Ze werken onbewust, reflexmatig.

Zoek het voor meer info svp op want het is wel een belangrijk aspect om je te realiseren voor inzicht in de wereld waarin een paard leeft.

Ik heb de enórme invloed met de registrerende hartslagmeter geconstateerd/geverifieerd. Het simpelweg ruíken van een hengstige merrie buiten zicht en -gehoor is genoeg om de hartslag van mijn in de 80 bpm dravende hengst in een oogwenk naar bóven de 120 te doen schieten. Dat is een reflexmatige lichamelijke reactie.
Hij is dan eigenlijk nauwelijks toerekeningsvatbaar want zich letterlijk niet bewust van de invloed en zijn lichamelijke reactie.
Wat hij ermee doét is gedrag en dat is door opleiding en trainen te beïnvloeden.

hc