Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Huertecilla schreef:Als je écht goed kijkt zie je dat er geen ´rangorde´ is volgens onze perceptie maar een complex netwerk.
Ook zijn de relaties vooral op gúnsten gebaseerd.
Bij paarden in een abnormale groepssamenstelling in een kleine ruimte is er geen sprake van natuurlijk gedrag, kunnen de paarden niet naar believen ontwijken.
Ik heb hier een haremgroep met genoeg rumimte en zie dat de paarden álle leermotieven onderling toepassen en dat de betekenisvolle relaties binnen de groep gebaseerd zijn op gúnsten.
Zo kan de hengst hier geen merrei dekken als deze dit niet wil. Hij is de koning van zijn rijk, maar de konginnetjes bepalen wat hij mág op basis van hoe graag ze hem mogen. Ze ontwijken hem nl. gewoon en hij weet dat dus begint er niet aan. Hij krijgt ook wel eens vette hoeven op zijn borst maar dat is dan nooit écht voluit en omdat hij daarvoor kiest want hij kan in de ruimte hier de dames niet dwingen.
Gúnsten zijn het cement van de harem, gúnsten :)*
Dit is naadloos wat Waring, McDonnell en Kiley-Worthington over de ethologie melden.
Nee, dat hoef ik niet uit leggen![]()
Lees die er gewoon zélf op na ipv je ´mening´ te vormen op basis van wat je bij je eigen onder onnatuurlijke omstandigheden levende paarden meent te zien en op de boodschapper te schieten.
hc
) in een wei van 10 km2 is bepaald geen abnormale groepssamenstelling in een kleine ruimte te noemen. En wat je zegt over gunsten is waar. Maar waar komen die gunsten vandaan? Juist, die worden verleend vanuit de rangorde.Loody schreef:als iemand niet eens is met mijn manier, jammer dan..is niet mijn probleen en ga er ook zeker niet mijn probleem van maken
Rani007 schreef:5 merries en een ruin die voor de rest een harmonieuze kudde vormen (ja, wij hebben ook ogen in ons hoofd ...)
of het allemaal in jouw referentiekader past.
en nut heeft voor mijn paardoomens schreef:http://www.huertecilla.net/Blad2.htm schreef:Positief belonen, positief bekrachtigen, R+ is in die zin het toevoegen van iets leuks ten gevolge van het gedrag. Bijvoorbeeld het paard een brokje geven als het een stapje opzij doet wanneer je dat vraagt.
Negatief belonen, negatief bekrachtigen, R- is dan iets onplezierigs wegnemen. Dit is het 'wijken voor druk', het weghalen van de druk als het paard opzij gaat voor jouw drukkende vinger.
Positief straffen, P+ is het iets vervelends toevoegen om gedrag dat je niet wil te ontmoedigen. Bijvoorbeeld een paard dat binnen jouw ruimte komt een tik geven.
Negatief straffen P- is het wegnemen van iets leuks ter ontmoediging van jouw ongewenst gedrag. Bijvoorbeeld ophouden met kroelen als jouw paard te opdringerig wordt.
Deze termen zijn bedacht door B.F. Skinner, die onder meer geprobeerd heeft om de gedragsbiologie "meetbaarder" te maken. Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Radical_behaviorism
maar zélfstudie geweigerd wordt
Loody schreef:voel je je aangevallen HC?...
). Inderdaad is er verschil in hoeveel moeite paarden daarvoor doen, zoals er ook verschil is in hoeveel moeite mensen willen doen om veel centjes te vergaren.
)
Rani007 schreef:5 merries en een ruin die voor de rest een harmonieuze kudde vormen (ja, wij hebben ook ogen in ons hoofd ...) in een wei van 10 km2 is bepaald geen abnormale groepssamenstelling in een kleine ruimte te noemen.
Citaat:Ten tweede kan ik hier in de kudde zien hoe sommige merries de jonge paarden toestaan van hun hoop voedsel te delen.
Rani007 schreef:En idd, leuk om te bestuderen. Ik kijk graag een poosje in de wei naar hun gedrag; daar geniet ik van en vind het ook nog eens heel leerzaam ...
Niets zo goed als op een mooie dag van op wat afstand een oogje houden op de soap die zich in de weide afspeelt. Beter als de televisie!
Rani007 schreef:Slects 1 van deze 6 paarden is van mij. De rest is van anderen. En idd, leuk om te bestuderen. Ik kijk graag een poosje in de wei naar hun gedrag; daar geniet ik van en vind het ook nog eens heel leerzaam ...
Bandida schreef:Hier idemNiets zo goed als op een mooie dag van op wat afstand een oogje houden op de soap die zich in de weide afspeelt. Beter als de televisie!
... zeker!! Dit is mijn televisie!! Huertecilla schreef:Dames met een ruín.
Een ruin is natuurlijk (in verschilldende betekenissen) een freak.
Voor natuurlijke gedrag van dit mannelijke dier bepálende seizoenshormonen zijn afwezig.
Feromonen welke het gedarg van de merries is deze bepálen ook.
Feromonen van de merries welke weer gedrag bepalen van de hengst hebben geen effect bij de ruin.
Het is wel natuurlijker dan alleen merries, want een ruin blijft een mannelijk paard in alle opzichten min de seizoenshormonen.
hc
detour schreef:Wat ik wel eens denk is dat paarden hun rangorde veel sterker hanteren als hun ruimte letterlijk beperkter wordt gemaakt door afzetting.
Is net zoiets als 1 drinkbak en 5 paarden. Dan kun je heel goed zien wie er eerst marg en wie volgt..
Neem je een gebied met tig hectare en een grotere waterplas is behoefte tot manifesteren van dominantie ook minder aan de orde.
Rani007 schreef:En deze ruin is zich in ieder geval goed van zijn mannelijke hormonen bewust ...
Bandida schreef:Rani007 schreef:En deze ruin is zich in ieder geval goed van zijn mannelijke hormonen bewust ...
Die van mij gedraagt zich nu hij samen loopt met 'echte' mannen ineens een pak mannelijker. Geen idee hoe dat werkt.
Helemaal hormoonloos is hij uiteraard ook niet, misschien is het dat? Of misschien is een deel van het machogedrag wat ze met z'n allen vertonen toch gewoon geleerd, en gecopieerd.
detour schreef:Hij raakt zeer ogpewonden van mijn jaarling merrie als ze hengstig is. In hoeverre is dit nog hormonaal en aangeleerd? Er lopen nog twee oudere ruinen, zij geven echt totaal geen sjoegge.
randalinpony schreef:2: In de kudde geven paarden elkaar niets, dus is het onnatuurlijk. Schijnargument.
Ten eerste verhoudt de hele africhting van paarden zich op zijn best een beetje scheefjes tot ' de natuur'. Ten tweede kan ik hier in de kudde zien hoe sommige merries de jonge paarden toestaan van hun hoop voedsel te delen.
en dat is maar half een
Bandida schreef:detour schreef:Hij raakt zeer ogpewonden van mijn jaarling merrie als ze hengstig is. In hoeverre is dit nog hormonaal en aangeleerd? Er lopen nog twee oudere ruinen, zij geven echt totaal geen sjoegge.
Ja ruinen zijn iets vreemds. Die van mij heeft ooit met twee merries gelopen, en dekte die ook gewoon. Die twee waren echter zo veeleisend, dat we mijn ruin weer bij een andere ruin hebben gezet. Even ontlopen was er niet bij, daarvoor was de paddock waar ze in stonden te klein.
Hij kreeg werkelijk geen rust meer, beiden hadden continu aandacht nodig van de man in huis.
Rani007 schreef:Wat zijn feromonen trouwens? Heb ik nog nooit van gehoord.