De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 20:47

@sflj: als de scheur altijd op dezelfde plek terug komt heb je misschien te maken met een schimmelinfectie op die plek in de witte lijn. ik zou de wand op die plek goed dun vijlen en niet dragend maken. wel zorgen dat de hielen laag gehouden worden en op de bewuste plek Thrush Remedy van Absorbine spuiten.

had hetzelfde probleem bij Jackie en ben op die manier ervan af gekomen.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 20:50

Oh, dan moet ik dat misschien ook eens nakijken....(de schimmel)
Is er ook iets anders? Hoef en zool wordt hier toch ook voor gebruikt?

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 20:51

Omega Olie heb ik ook een keer zo'n jerrycan van gehad , maar de Trias Olie (Groene Os) vind ik veel "lekkerder" spul.

Omega olie meurde ontzettend naar vis , de Trias olie totaal niet , die blijkt helemaal uit plantaardige stoffen gemaakt te zijn , die dichter bij de natuur van het paard staan , dan de visolie uit de Omega olie...heb ik me laten uitleggen toen ik ernaar informeerde dat de Trias Olie een veel prettigere geur had

Steffi vond het overigens niet nodig om iets bij de Glucosamine te geven , maar als ik zo her en der wat informatie zat te lezen dan zou het alleen maar beter zijn om er wel wat van een bepaalde olie bij te doen (Teunisbloem kon ook geloof ik idd ja AtM ) , en die eigenschappen van de Trias Olie klonken ook wel goed , dus doe ik het er maar bij.

Het jammere van die Gluco poeder is wel dat ik Rena elke dag iets van voer moet geven om het doorheen te mengen.

Muesli doe ik maar niet nu ze niks doet , ik wissel nu af tussen wat bietenpulp en een verbrokkelde natgemaakte PAVO Aura koek waar ik het doorheen roer

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 20:53

Er is wel een enorm prijs verschil tussen Trias Omega olie vd Groene Os en van huismerk Paardendrogist....

Dat is het verschil tussen een fles van 750 ml of een 5 liter jerrycan....

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 20:57

Heeft de paardendrogist ook Trias Olie.....

Ik dacht alleen de Omega olie ?

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 21:03

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:20

O , dat is idd de Trias olie dat bruine flesje , die ik ook heb.

En de Omega olie is dat vissige spul dat ik daarvoor had....Reen vond dat ook minder prettig door haar eten.

Grappig was wel dat het spul maar niet op ging , er kwam echt geen eind aan die jerrycan , ook niet toen ik op een gegeven moment maar ging smokkelen met 5 pompjes per dag ipv 3

MEN wat duurde dat lang zeg voor dat dat op was...laatste restje heb ik weggegooid

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:23

opala

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 23:35

Naast de Pavo Vital, totaal supplement, geef ik geen apart biotine of glucosamine meer. Zo smeer ik ook nooit meer wat op de hoeven.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 23:53

Hoeven doe ik al jaren niks meer smeren...hoewel dat Hoefvocht wel erg leuk klinkt van de Paardendrogist

PAVO vital , zit dat in zo'n mooie ronde hoge afsluitbare pot....?
Dat vreet Rena niet , heb ik ooit eens geprobeerd maar ze hoefde haar voer dan echt niet meer....terwijl ze op zich niet zo heel moeilijk is met rommeltjes door haar eten. Hooguit de eerste paar dagen dat ze er een beetje vies bij kijkt , maar uiteindelijk eet ze het dan wel en na die eerste dagen is het goed. Dat PAVO totaal supplement wilde ze dus ECHT niet door haar voer. Net als de kalmerende / hengstigheid-verminderende kruiden die ik ooit wel eens geprobeerd heb als proefzakje voor een paar dagen bij m'n bestelling, dat moest ze ook niet

Heb het uiteindelijk maar uitgestrooid in de wei , nieuwsgierig of er wellicht ook levenvatbare zaadjes tussenzaten zodat zich een bescheiden kruidentuintje zou ontwikkelen

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 23:56

Die Pavo is in bixvorm, daarom geef ik het ook, ben niet zo van de poeders, maar bij Opala moet ik er wel wat graan bij geven, anders trekt ze ook alleen haar neus er voor op.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 23:58

Aha.

Dacht vrijwel zeker dat die pot ook Pavo Vital heette toen... klonk wel okee. Ben daarna toch maar weer teruggestapt op de Aura koeken , of Summerfit.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 00:00

Ik koop het alleen per emmer van 10 kg, maar vlgs mij kan je het ook in een kleinere verpakking krijgen

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 00:11

Heb even boekje Strasser doorgebladerd, scheurtjes zijn het gevolg van verkeerde krachten die op de voorkant van de hoefwand komen door idd hoge hielen. Anders dan verwacht, krijg je dus scheurtjes aan de voorkant ipv aan de zijkant.

nienke07

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 08:00

Stellige dame, die mw. Strasser.. Me dunkt dat scheurtjes in de voorkant meerdere oorzaken kunnen hebben?!

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 08:33

in dat geval heeft ze gelijk denk ik. ik had dat scheurtjesprobleem namelijk met Jackie. best jammer dat ik er geen foto's van heb hoe het toen eruit zag.

Jackie had de scheur van veulenleeftijd aan tot bijna haar vijfde jaar. elke keer bij het bekappen maakte de smid een dwarsinkeping erboven en steevast scheurde het erdoorheen. pas toen ik na aanleiding van jaime jackson's boek en die van strasser de hielen ging verlagen en de hoefwand ter plekke van de scheur niet dragend maakte ging het ding eindelijk weg.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 09:31

In het verleden heeft Oop één keer een klein horizontaal scheurtje gehad, weet nog wel dat ik heel erg bezorgd was, net als bij de eerste hoefbrokkel en het eerste wondje .

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 09:49

Je hebt scheuren en scheurtjes natuurlijk!

BIj Merrit gaat het om de flares, dat zei Fernand altijd.
Het zijn scheurtjes van 1 a 2 mm diep. Onderaan de hoef kan ik ze er ook altijd helemaal uitvijlen.

Maar wellicht heeft hij ook een schimmel? Ik raak helemaal in de war.

En tuurlijk kunnen zijn hielen nog lager, maar dan loopt hij niet meer ,dus dat doen we lekker niet.

Chips, weer een probleem waar ik me mee bezig moet houden.

Trouwens, in periodes van droogte smeer ik wel hoefvocht op de hoeven. Ze hebben nl automatische drinkbakken op deze wei ,dus een overstroomde waterbak zit er hier niet in.Dus geen moddervoetjes als ze willen drinken.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 09:54

Antheman schreef:
Dus geen moddervoetjes als ze willen drinken.

Nou Shy heeft een hele modderkuur gehad wat een monster, jakkes

dekoezegtboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 10:09

even terug te komen op de glucosamine enzo ik voer siets nu vitamine E omdat ze zo stijf is... ik meng de poeder door zemelen... daar worden ze volgens de voerleverancier niet dik van!
Heeft er iemand iets meer info over steffi vd laarse? ik wil siets toch ook eens na laten kijken voor die stijfheid maar een gewone DA staat mij tegen die begint vast over ijzers onderslaan e.d

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 10:11

Even gelezen op de reuma site over welke glucosamine het best werkt.

Glucosaminesulfaat is de beste vorm omdat het een goede absorptie heeft, en qua vorm het best aansluit bij de lichamelijke, biologische processen. Verder bevat het als enige verbinding zwavel, wat een belangrijke component is en mede wordt geassocieerd met de positieve therapeutische effecten.

Vraagje over kwartierboogjes bij het re-achterbeen; ik merk nu dat de binnenste weg is (gesleten) maar de buitenste is nog intact?Terwijl daar de wand een beetje 'opkrult' zogezegd..
Wat zegt dat volgens jullie?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 10:12

Schimmel hoeft helemaal niet. Ik lees wel eens dat sommigen ervoor kiezen meer hoefwand boven zoolhoogte te laten staan, dan wordt de kans op het ontstaan van scheurtjes groter. Oop heeft af en toe een bluts uit de onderkant van haar hoefwand, maar ik kan mij er niet meer druk over maken.

Wat ik wel wil melden is dat de linkerachterhoef waar de straalgroeve aan een kant vooral heel ondiep was, weer diepte begint te krijgen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 10:17

Gerrie schreef:
Vraagje over kwartierboogjes bij het re-achterbeen; ik merk nu dat de binnenste weg is (gesleten) maar de buitenste is nog intact?Terwijl daar de wand een beetje 'opkrult' zogezegd..
Wat zegt dat volgens jullie?

Dat de binnenkant van de hoef meer belast wordt. De wand krult op door een flare.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 10:29

Ik merk dat ik me nog een beetje meer mag verdiepen in flares

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 10:53

Gerrie schreef:
Ik merk dat ik me nog een beetje meer mag verdiepen in flares

Ik begrijp die uitdrukking ook niet helemaal