De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shyla25

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 09:38

PS Shy staat nu lekker in de wei en liep op de weg er heen voor mijn gevoel helemaal zuiver
Lang leven Nico

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 11:47

jackie schreef:
ze bekappen zelf. er gaat vast niks veranderen. paard is overtuigde toonlander waardoor de straal te weinig stimulatie krijgt. paard is minstens 20. dat van de dode zool heb je goed gezien. alle vier hoeven zijn hetzelfde. ze zijn aan de kroonrand wijder dan aan de onderkant. komt nooit meer goed volgens mij. paard loopt alleen rad omdat alle vier voeten evenveel pijn doen.

de eigenaar van de onderste hoef is hoefbevangen geweest, duidelijk nog te herkennen aan de verbrede witte lijn aan de voorkant. de verhoudingen van de voet kloppen ook niet. stralen worden elke keer bijgesneden, zool ook en mustang roll is niet voldoende.

voorbeeld van zelfbekappers die er te weinig kaas van hebben gegeten en te eigenwijs zijn om er een professional bij te halen.

Ik kan mij niet voorstellen dat dat onder jouw ogen kan gebeuren

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 22:48

jawel, want ze zijn stronteigenwijs en zien mij aan voor dierenbeul. ik kijk wel uit mij daarmee te bemoeien.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 22:53

Op die manier

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 10:39

ik kon het niet laten....heb gereageerd op dat stukje over "aangevallen voelen door NB-ers"

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 10:49

Dat heb je toch netjes gedaan

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 11:10

tja, als er iemand de Nobelprijs voor de vrede verdient

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 21:23

Iemand nog behoefte aan een foto van een dubbele straal ?

Ik heb er 1 op de wei staan

Zeg maar in de middelste straalgroeve en tussen de hoefballen in , is een nieuw straaltje aan het ontstaan. Ziet er ontzettend stom uit... ik vergeet elke keer een foto te maken.

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 21:41

altijd leuk, pmarena. heb het bij mijn paarden ook weleens zien gebeuren.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 22:12

Ik bij Rena nog nooit...straal zag er al heel rommelig uit met allerlei losse flappen en troep , ook zacht van de modder... nu kwam dan dat nieuwe straaltje er onderuit.

Ik zal kijken of ik morgen niet vergeet een foto te maken.

Rena is ook weer kreupel aan een voorbeentje , ELK JAAR rond deze tijd , ik word er niet goed van :'(

Ze loopt dan net zoiets als dat je zelf loopt als je je enkel verzwikt hebt ofzo.

Maar waardoor het nou komt , elk jaar weer zo vlak voor de zomer

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 22:27

Dubbele straal: nog niet eerder gezien.

Vreemd die kreupelheid, verwar je het niet met stijfheid of onregelmatigheid?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 22:31

opala schreef:
Dubbele straal: nog niet eerder gezien.

Vreemd die kreupelheid, verwar je het niet met stijfheid of onregelmatigheid?

Heb ik ook hoor. Noem het alleen geen dubbele straal ,maar een straal die zich vernieuwd.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 22:39

Ligt eraan hoe je het wilt noemen....het is dat beeld van lopen met een verstuikte enkel. Wel willen neerzetten maar van pijn doorknikken weet je wel.

Als je dat beeld van een mens voor ogen hebt , hoe zou je het dan noemen :

- stijf
- onregelmatig
- mank

Maak je keus zou ik zeggen

Meestal is het een dag of 3 behoorlijk erg , dat ze amper wil lopen , en dan wordt het minder. Wel dat je d'r af en toe ziet doorknikken van aaaaaauuuuuw en wat stijfjes ziet lopen om de pijn te ontzien , maar niet meer zo heel dramatisch.

Dat was nu ook weer , had gehoopt dat het gisteren / vandaag weer redelijk okee zou lijken , maar vandaag was het weer behoorlijk slecht zeg

Gewoon naast me te hobbelen door de modder toen ik haar uit de wei haalde...

Voorgaande jaren was het dat ik dan na die kreupelheid een maand of 2 later bij het uitkrabben / bijwerken van de hoeven ineens een gaatje tegenkwam ergens aan de zijkant van de hoef , de witte lijn rakend. Wat er dan uitziet als een klein oud hoefzweertje dat verborgen lag onder de oppervlakte. Hoefsmeden / bekappers vonden het dan niet aannemelijk dat ze op zo'n klein zweertje zo kreupel zou zijn geweest.... maarja ik weet het ook niet hoor.

Het moet dat zijn , of een verstapping , anders weet ik het echt niet....maar 3 jaar achter elkaar dezelfde tijd precies dezelfde kreupelheid dat is toch ook geen toeval meer ???

Dier gaat elke dag naar buiten , in de winter overdag van donker tot donker , in de zomer dag en nacht. Nu staat ze alweer een tijd dag en nacht buiten , en het hele jaar door haalt ze halsbrekende toeren uit in de wei , dus het zou wel heel raar zijn als ze zich precies elk jaar rond deze tijd ineens bezeerde....

Balen is het elk jaar weer , want als ze kreupel is dan kan ik niks fatsoenlijks met haar doen , waardoor die harige gehaktbal helemaal dichtgroeit en ze straks nog hoefbevangen is ook

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 23:04

Oké ik snap wat je bedoelt, je ziet dus echt dat een gewricht pijn doet bij het verzetten van een voet. Lastig ja ... en nee, ik kan er verder ook niets van maken.

Bij stijfheid of onregelmatigheid belast ik mijn paard gewoon tenzij het onderweg verergert, bij kreupelheid geef ik haar onbelaste (wandel)beweging tot ik denk dat het over is.

Mocht het te lang aanhouden, kun je altijd nog een kreupelheidsonderzoek laten doen.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 23:12

Reen heeft echt pijn met lopen dus ik doe niks met haar , ze wandelt in de wei wel wat en dat is al meer dan zat vind ik , gezien dat het haar duidelijk pijn doet om te lopen.

Ik wilde zaterdag weer eens een rondje gaan lopen maar toen was het enorm pestweer , dus dacht vandaag een poging te gaan doen maar toen ze al moeizaam hobbelde naar het hek van de wei toe zag ik er toch ook vanaf , dat zou puur paardje pesten zijn om haar te dwingen mee te gaan.

En vrijdag liep ze toch best redelijk in stap. Draf is helemaal kaassie , zie die verstuikte enkel weer voor je

Ja kreupelheidsonderzoek zou ik eigenlijk moeten doen , ik weet alleen niet door wie ik dat zou moeten laten doen , en wat het precies inhoudt. Ik wil graag weten waar het zit maar het diertje heeft pijn dus ik wil eigenlijk niet dat ze door 1 of ander onderzoek moet waarbij ze steeds moet draven ofzo , ze heeft al last zat zonder al dat gedoe

Heb eigenlijk geen idee hoe een echt goed kreupelheids onderzoek gedaan wordt , en wil dat diertje geen pijn laten lijden voor een DA die daarna tot de conclusie komt dat er maar ijzers ondermoeten en ik haar maar op stal moet houden totdat het beter gaat , zoiets

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 23:47

In 2001 heeft mijn paard een kreupelheidsonderzoek gehad, nadat ze geruime tijd niet lekker liep. Omdat ik toen toch eens wilde weten wat er aan de hand was, eerst de DA laten komen. Deze schreef rust en een pijnstiller voor. Erna toen het nog niet over was, ben ik naar een paardenarts geweest, welke ook kreupelheidsonderzoek doet. Ze liep dramatisch tijdens de buigproeven, toch kon hij op de foto's erna niets vinden. Uiteindelijk werd de diagnose gesteld: verstoorde smering van de gewrichten. Hij liet mij de keus om haar in te laten spuiten in de kogelgewrichten van haar voorbenen. Na inspuiting, rust en aangepaste gedoceerde beweging, was het nog niet over. Een nieuwe (voor ons) hoefsmid adviseerde wel haar weer te belasten en sindsdien gaat het eigenlijk hartstikke goed. Als leefregel kreeg ik nog mee: goed laten bekappen, geen overwicht en voldoende beweging geven.

Achteraf gezegd, kreeg ze toen ook te weinig beweging en was ze veel te dik.

Sindsdien wanneer ik naar Opala kijk, zie ik vrijwel altijd dat ze onregelmatig loopt. Wanneer ik hier gehoor aan zou geven door haar niet meer te belasten, zou ik geen dag meer op haar kunnen rijden. Onder het zadel loopt ze echter geweldig en dat is dus mijn graadmeter.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 08:18

Kinke schreef:
ik kon het niet laten....heb gereageerd op dat stukje over "aangevallen voelen door NB-ers"

ik ga niet kijken

ik ga niet kijken

ik ga niet kijken....

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 08:40

@pmarena: misschien toch een hoefzweer. Steffi laten komen??? ze adviseerd je zeker niet om je paard boxrust te geven. ik spreek uit ervaring.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 08:43

*is toch gaan kijken*

TS haalt twee uitspraken van mij aan... uit hun verband gerukt

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 08:57

jackie schreef:
@pmarena: misschien toch een hoefzweer. Steffi laten komen??? ze adviseerd je zeker niet om je paard boxrust te geven. ik spreek uit ervaring.

JA, wilde ik ook zeggen.

Geen traditionele DA erbij halen igg. Die kunnen je toch niet verder helpen.
Wat heeft Steffi vorig jaar ook al weer gezegd? Dat weet ik niet meer.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 09:01

opala schreef:
aangepaste
gedo
s
eerde beweging, was het nog niet over.

goed laten bekappen, geen overgewicht en voldoende beweging geven.

Even fouten verbeterd, staat anders zo slordig

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 20:06

Nee traditionele DA doe ik zeker niet , die doen alleen maar aan symptoombestrijding.... Steffi zei vorig jaar dat het aan haar gewrichtssmering zou liggen dat ze stijfjes liep , sindsdien geef ik Rena Glucosamine op haar aanraden , en ik doe er ook meteen Trias Olie bij. Steffi heeft het erg druk en zit meestal niet in deze richting , dus grote kans dat ze pas kan komen als er nog maar weinig van te zien is

Vandaag liep ze heel aardig weer ineens , toen ik aankwam en haar riep bij de wei , kwam ze zelfs lekker vlot aandraven , dat is dan weer zo raar !! Gisteren kreeg ze in stap amper de ene poot voor de andere , en nu draaft ze weer vlotjes , wel wat onregelmatig , maar de ergste pijn lijkt eraf.

Even aan de hand een stukje langs de weg en lekker wat grazen , ook daar wilde ze weer vlot lopen , wel heel erg graag in de berm en liever niet op de straat , een beetje zo mieren om toch weer in de berm te komen weet je wel. Hoefjes zijn vrij kort , de straal raakt de grond NET niet. Er leek daarnet een rare bobbel voor haar schouder te zitten , maar die zat aan de andere kant ook dus dat zal mijn verbeelding dan wel zijn , dat ik iets WIL zien

Asciugamano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 20:26

Waar haal je die glucosamine? EN hoe ziet zoiets eruit? Koop je dat gewoon in een pot ofzo?
Onze bekappert heeft het ons ook wel eens aangeraden voor onze Quarter nl.

Verder heeft Jive een verticaal scheurtje in dr hoefwand, precies in het midden, aan de voorkant van een voorhoef, van onder naar boven.
Nou heeft ze dat wel vaker en meestal groeien ze er vanzelf wel weer uit maar deze keer is hij wel een paar centimeter naar boven gescheurd.
Iemand tips? Hoe kan ik zorgen dat het niet verder scheurt? (superlijm in doen? )

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 20:30

Gewoon bij de Paardendrogist

Ik koop het Glucosamine Speciaal complex , pot van een kilo geloof ik. Die zooi is dus zo 100 euro per pot

Maar ik doe er best wel lang mee eigenlijk , ik kan me althans nooit herinneren wanneer ik hem ook alweer gekocht heb....ben nu sinds oktober aan de derde bezig geloof ik...? Of was het nou de tweede

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 20:42

Bert, ik voer Merrit ook al vrij lang glucosamine (speciaal om precies te zijn)
Ik kocht het altijd bij de Paardendrogist. Het is wel goedkoper te krijgen, maar je weet nooit hoeveel werkzame stof in de pot zit.

Bij Equestriannomads verkopen ze het nu ook en onderstaande link heb ik ook nog steeds. Ik ga over een maand ofzo weer wat bestellen.

http://www.renpaarden.com/index.html

De gluco geef je in combi met iets. Je kunt dat met Teunisbloemolie doen (ik geloof tegen ontstekingen), maar ik voer het met Omega olie, krijgt Andor voor zijn allergie ook. Ze doen het daar super op.

Scheuren heb ik ook ervaring mee. Merrit zit altijd vol met haarscheurtjes. Komt door zijn flares, of eendenbekken. Als ik dat onvoldoende bij hou, dan zit hij weer vol met scheurtjes. Naast goed eruit vijlen doe ik er niks aan.
Ik maak me er ook niet meer druk over. Zegt de stresskip..