De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

opala

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 09:18

Ha die Mac

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 09:27

opala schreef:
Ha die Mac

Heeeeejjj, hallo !!!

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 12:04

opala schreef:
Beste Hetja, je had je moeite kunnen besparen, want hier in Krommenie schijnt een heel goede bekapster te wonen, nl. Annette Nielsen. Nu breng ik je misschien aan het twijfelen

Jawel, maar Hans werd aangeraden door de DA die Joey nu behandelt, vandaar.
Maar ik wacht vanavond nog even af, heb nog zoveel vragen (voordat ie aan de hoeven van Joey mag komen ) dan kan ik haar nog altijd bellen....

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 12:10

Machtig dat de DA zelfs naar een NB-er verwijst .

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 12:17

Ik ben ook erg blij met mijn DA. Hij staat er helemaal achter dat ik de hoeven van de paarden zelf doe. Hij vind ijzers in de meeste gevallen onzin. Helaas zijn zulke DA zeldzaam.

Hetja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 12:20

Is een holistisch DA, die staan, volgens mij, zowieso anders tegenover zo'n beetje alles. (naar wat ik er het laatste half jaar van gemerkt heb....)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 16:35

Citaat:
Afbeelding

wat hier al eerder gezegd werd.. samengeknepen hielen.

Hoe komt dat zo? IJzers onder gehad?

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 22:28

@Ara: dat zal best. hoewel het niet altijd alleen maar de schuld van ijzers is. de arabische merrie van mijn stalgenoten heeft de ergste klemhoeven die je je voor kunt stellen. als ik de kans krijg maak ik foto's, daar kun je van griezelen. deze merrie is zoveel ik weet iig de afgelopen 12 jaar niet beslagen geweest.

je hebt de hoeven van lEros gezien die ik laatst geplaatst heb. hij heeft voorbeeldige stralen, zeker als je bedenkt dat hij vanaf zijn 3e tot aan zijn 12e jaar konstant beslagen is geweest. zonder blote voeten pauze ertussen.

ik vraag me weleens af waar het aan ligt dat het ene paard met ijzers klemhoeven ontwikkelt en het andere niet.

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 22:31

Volgens mij is dat gewoon een kwestie van natuurlijke aanleg. Door niet-optimaal bekappen/beslaan en misschien te weinig beweging krijgt de voet dan de kans om zo te "klemmen"

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 22:39

Of misschien een goede hoefsmid gehad, die de boel niet tot achteraan toe vastzet????

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 23:15

zou zo maar kunnen, BZ.

natuurlijke aanleg kan ik me wat bij voorstellen. misschien heeft het ook met de dikte van de hoefwand te maken. die van Eros is niet bijzonder dik. die van Jackie, Briolette en Skip wel. die hebben dan ook smallere hoeven met minder brede stralen dan Eros. Briolette heeft vroeger weleens ijzers gehad. Jackie nooit en Skip naar mijn weten ook niet.

Kwetal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 23:22

jackie schreef:
zou zo maar kunnen, BZ.

natuurlijke aanleg kan ik me wat bij voorstellen. misschien heeft het ook met de dikte van de hoefwand te maken. die van Eros is niet bijzonder dik. die van Jackie, Briolette en Skip wel. die hebben dan ook smallere hoeven met minder brede stralen dan Eros. Briolette heeft vroeger weleens ijzers gehad. Jackie nooit en Skip naar mijn weten ook niet.

Even zonder nu te beweren dat ijzers goed zijn, er zijn natuurlijk ook goede en slechte hoefsmeden. En ook paarden met een bepaalde aanleg, of die bepaald werk hebben moeten doen, waardoor hun hoeven anders groeien. Ik zou me ook kunnen voorstellen dat tuigpaarden eerder klemhoeven krijgen??? Zeker als de ijzers er dan ook nog eens retevast onder worden bevestigd. Maar vooral een samenloop van omstandigheden. Je hebt ook mensen met malle knobbels op hun voeten en die toch nooit te kleine schoentjes hebben moete dragen.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 23:26

laat ik nou al foto's gemaakt hebben:

Afbeelding
Afbeelding

de eigenaars bekappen hun paard overigens zelf.

deze is van hun andere paard

Afbeelding

@BZ: helemaal mee eens

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 23:34

Hm. Smalle straaltjes idd. Vooral die bovenste is heel benepen. Die is ook heel "blokkerig". Daar moet volgens mij nog eea in veranderen (en er mag wel wat dode zool af volgens mij) ...

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 23:47

ze bekappen zelf. er gaat vast niks veranderen. paard is overtuigde toonlander waardoor de straal te weinig stimulatie krijgt. paard is minstens 20. dat van de dode zool heb je goed gezien. alle vier hoeven zijn hetzelfde. ze zijn aan de kroonrand wijder dan aan de onderkant. komt nooit meer goed volgens mij. paard loopt alleen rad omdat alle vier voeten evenveel pijn doen.

de eigenaar van de onderste hoef is hoefbevangen geweest, duidelijk nog te herkennen aan de verbrede witte lijn aan de voorkant. de verhoudingen van de voet kloppen ook niet. stralen worden elke keer bijgesneden, zool ook en mustang roll is niet voldoende.

voorbeeld van zelfbekappers die er te weinig kaas van hebben gegeten en te eigenwijs zijn om er een professional bij te halen.

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 23:50

Zool heeft ook een andere hoek dan waarin de wand bekapt is (onderste foto). Zool en wand lijken helemaal niet bij elkaar te horen.

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 23:52

heb overigens een pluim gehad van een gebitsklant wiens ijslander ik heb bekapt omdat hij wat gevoelig ging lopen en ze er ijzers onder wilde laten zetten. vond ik zonde van zijn hoeven.

kreeg vandaag een mailtje van haar dat hij nog steeds zonder ijzers liep en hij gaat als een trein volgens haar. weer goed werk verricht.

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 23:53

Mac schreef:
Zool heeft ook een andere hoek dan waarin de wand bekapt is (onderste foto). Zool en wand lijken helemaal niet bij elkaar te horen.

ja, ze maken er een zooitje van.

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 23:55

jackie schreef:
kreeg vandaag een mailtje van haar dat hij nog steeds zonder ijzers liep en hij gaat als een trein volgens haar. weer goed werk verricht.

Door het oog van de naald

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 00:00

yep. ik ben erg blij.

werk wel vaker undercover. afgelopen week een Frieseneigenaar bewerkt

wat doet Lee??

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 00:01

Eten. Met haar staart in de lucht.

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 00:06

Jackie productietijd was 342 dagen. misschien wordt het een meisje

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 00:07

Zou ik niet erg vinden

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 00:13

ga duimen in mijn slaap........ moet er vast nog een paar keer uit om te pissen

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 09:37

Ik heb gisteren dus op een draver van een stalgenootje gereden.
Het was de eerste en laatste keer
Wat een schat is dat zeg, ongelovelijk.
Ik was aan het poetsen voor het rijden en ze dook bijna door haar achterbenen van de pijn en dat met een gewone borstel.
Bij het uitkrabben kreeg ik nog een nare verrassing.
Haar hoeven lijken dus mega lang te zijn maar als je bekijkt hoe diep ze zijn je hebt het ijzer en dan is daarna de straalhoeve misschien 1cm hooguit lager dan de grond.
Achterhoeven dus helemaal geknepen en een straal tja dat kan je het niet noemen
Alles knoert hard en de zool heel raar van structuur, zoiets heb ik nog nooit gezien.

Toen toch maar ff gaan rijden met mijn eigen boomloze zadel met kussens en dik dekje eronder. De eerste 10 min stappen was een aaneenschakeling van struikelen en "tactfouten".
Toen ze eenmaal langzamer ging lopen na wat aandringen werd het snel beter. Haar draf is zzooo fijn en wel zuiver je vliegt gewoon.
Ik heb misschien 100 meter gedraaft op de heenweg en weer 100 op de terugweg.
Na het rijden was ze niet nat (behalve van de regen) en vondt het afdrogen erg fijn echt een schat.

Ik heb dus meteen in haar schift geschreven dat ik het niet verantwoord vindt om op haar te rijden vanwege de gevoeligheid en gebrek aan bespiering. Ook heeft ze rare bulten op haar benen waarvan 1tje wel duidelijk een litteken is maar de andere lijkt mij iets wat niet gezond is
Dus ik ga waarschijnlijk alleen maar lekker knuffelen en losgooien, ik denk dat ik dat beestje er meer plezier mee doe om niet te rijden.

Ik kan er gewoon ff niet met mijn kop bij dat ze 2 a 3x in de week 2 tot 3 uur lang weg is met der en dan helemaal bezweet terug komt
Ik hoop dat ik haar kan overhalen om er eens een goede DA bij te halen.