De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:34

nienke07 schreef:
Hoi Arno,

Ik vind (voor wat het waard is ) de hoeven er ook mooi uitzien! Enkel lijkt (LIJKT) op de tweede foto de hoef wel scheef... maar ja.. moeilijk te bepalen vanaf een foto

Verrek, nu je het zegt, daar moet ik morgen eens naar kijken. Bedankt

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:36

Antheman schreef:
En wie mag Dry wezen?

Iemand van bokt die mij aan de paarden heeft geholpen.
Ze is trouwens ook een goede vriendin van de vrouw van een goede vriend van mij

nienke07

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:38

... niet dat ik er nou zo geweldig zicht op heb hoor!! .. maar toevallig met mijn bekapster uitgebreid over gehad laatst.. Als je bij Bruut onder zijn voet kijkt, lijkt het alsof de hoefwand aan de ene kant een fractie langer is dan aan de andere kant...maar als je naar de 'rechtheid' van de hoef kijkt, is hij zo dus wel recht... mijn bekapster kiest er bewust voor om de hoef RECHT te vijlen ookal is de hoefwand dan tov de zool niet overal gelijk! Ik vind dit heel lastig te beoordelen, maar ben dus lerende!

opala

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 23:20

Arno8: Bij de voorhoeven lijken ze thv de kwartieren nog wat geflared, maar dat zal een kwestie van uitgroei zijn. Wel valt mij op dat de kroonrand thv de ballen abrupt naar beneden kromt, maar waar dat op wijst . Goed bekapt, kan ik nog wat van leren, ik ben nl. ook van het behoudende type.

Morrie: Je moet er wel voor waken dat een methode volgen niet het gevolg heeft dat je geen plezier meer hebt met je paard. Je bepaalt zelf je grenzen. M.a.w. wordt geen marionet, maar houdt zelf de touwtjes in handen . Plezier voor alles. Wanneer dit het geval is, laat ons dan maar lekker lüllen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 23:20

Morrie schreef:
Maar als hir alleen mensen welkom zijn die zefl bekappen, kunnen jullie beter de titel van het volgende topic aanpassen......

troost je Morrie... ik bekap ook voor geen goud zelf... ik ben net als jij veel te bang dat ik iets verkl00t.... ik laat het ook lekker aan een vakman over...

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 23:23

Ik doe het liever zelf dan weet ik tenminste zeker dat het goed gebeurt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 23:27

Antheman schreef:

Dat is dan een trend aan het worden vrees ik. NB ers die te weinig weg halen
. Dan kun je misschien nog beter een reguliere smid nemen die de straal respecteert....

Die indruk krijg ik ook ja.

Yeah cool trouwens dat je weer op trektocht gaat!! Ik las het net pas met het bijlezen. (jullie gaan erg hard)
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 21-05-06 23:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 23:31

ik wou dat ik zo zelfverzekerd was Arabesk... dat zou me behoorlijk wat geld schelen...

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 23:34

Banjer schreef:
ik wou dat ik zo zelfverzekerd was Arabesk... dat zou me behoorlijk wat geld schelen...

Zelfstudie. Ook ik begon met een cursusje, maar vond dat ik toen nog te weinig wist. Toen ben ik boeken gaan lezen. Ook van de 'andere kant', ijzers etc tot aan Strasser aan toe.

Verder kijken kijken en nog eens kijken, veel paarden hun hoeven vragen en kijken hoe ze lopen. Ruiters die voorbij komen waarmee ik een praatje aanknoop vraag ik altijd of ik even de hoef mag opnemen.

Verder heb ik een enorm bestand aan 'rariteiten' hoeven foto's en ook foto's van gezonde hoeven.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 08:53

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 09:00

Ik reageer niet meer hoor, tenminste zal proberen niet meer te reageren. Word mij alleen maar bewust dat ik niet of slecht kan beargumenteren. En dan is het meer schieten met losse flodders

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 09:01

Afgelopen weekend ben ik met de paarden op rij-cursus geweest. In eerste instantie stonden de paarden in de wei, maar naar de eerste nacht vond ik Orlanda helemaal verkleumt door het slechte weer rillend in de wei, ondanks het gras en de berg hooi voor haar neus. Ik heb haar toen met Wit naar een grote loopstal gebracht, en haar daar laten staan. Ik geloof dat het goed voor haar hoeven is geweest. Na de dag op stal was er bij 2 hoeven een stuk dubbele zool uitgevallen! (raar maar waar). Ik kon daardoor zo'n 5 mm wegvijlen! Ik heb er 3 van weggehaald, de andere 2 komen later.

Ik vond het echt zielig voor Orlanda, ze had het echt zo koud.. ze was echt nat tot op haar huid... maar wat wil je, kei harde regen, en dan ook nog een kei harde wind, en geen plekje om te schuilen (het was helemaal open daar). Bovendien is mevrouw al oud, en heeft er zoiezo al moeite mee om zichzelf op temperatuur te houden (het vreet energie, ze valt er enorm van af). Ben blij dat ik hier een loopstal met buiten heb, zodat ze altijd zelf kunnen kiezen. Zeker met slecht weer vind ik ze daar toch vaak..

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 09:11

Ik bekap wel zelf maar laat regelmatig eens iemand anders kijken.
Ook merk ik het aan mijn pony dat ze veel beter is gaan lopen op de straat.
Vroeger kon ik alleen maar stappen op de straat maar nu kan ik ook draven en galopperen als het moet.
De hoeven zijn ook alleen maar harder geworden zins ik in Rotterdam ben gaan wonen en dat komt denk ik toch ook omdat de hoeven zich aanpassen aan de ondergrond.
Het enige waar ze gevoelig op blijft zijn steentjes op de harde weg maar dat lijkt mij niet meer dan logisch, ga er zelf maar eens op staan met je blote voet maar een grindpad of degelijke loopt ze prima op

nienke07

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 09:14

Ik bekap ook niet zelf... laat arm niet toe helaas ... sta overigens wel met mijn snufferd vooraan als er bekapt wordt door annet.. gelukkig vind zij dat niet erg.. kritische vragen stellen mag ook...en het mooist van al.. ik krijg ook nog antwoord!
Dat schortte er bij een vorige bekapper nogal eens aan .. haasthaasthaast... ik had nogal wat vraagtekens bij zijn bekappen... (vond dat hij héél slordig (niet )afwerkte en veel (steunsel) materiaal liet zitten)...maar motivatie voor zijn manier heb ik nooit kunnen achterhalen.. kreeg domweg geen antwoord op mijn vragen... en hij was steeds zó weer weg... en dan deed ik het zelf nog maar eens dunnetjes over....
Annet doet erg lang over een bekapbeurt, maar is grondig en neemt ruim de tijd om uit te leggen wat ze waarom doet!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 09:15

opala schreef:
Ik reageer niet meer hoor, tenminste zal proberen niet meer te reageren. Word mij alleen maar bewust dat ik niet of slecht kan beargumenteren. En dan is het meer schieten met losse flodders

het probleem is dat als je wil beargumenteren je eigenlijk voor de duidelijkheid het hele verhaal moet typen, da's aardig wat pagina's

als mensen niet weten wat hoefmechanisme is etc en het belang van zoveel mogelijk buiten niet inzien...

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 09:21

Ik heb gewoonweg geen geduld met anderen . Het is zo en daarmee basta

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 09:52

Arabesk schreef:
Antheman schreef:

Dat is dan een trend aan het worden vrees ik. NB ers die te weinig weg halen

. Dan kun je misschien nog beter een reguliere smid nemen die de straal respecteert....

Die indruk krijg ik ook ja.

Yeah cool trouwens dat je weer op trektocht gaat!! Ik las het net pas met het bijlezen. (jullie gaan erg hard)

Dank je. We hebben er vreselijke zin in.

Daarnet bekroop me het beangstige gevoel: als ze dan inene koliek hebben , of een winkelhaak die bijna niet te stelpen is?????

Nou ja, het zal wel goedkomen.
Nienke komt ook een dagje rijden , in het park de Hoge Veluwe ,en laten we nu net daar van de paden mogen, is heel goed voor de jeneverbes ,die aan het uitsterven is.

Ach ,en mensen moeten doen wat ze zelf willen ,als ze maar nadenken.
2 weken terug heb ik een Ijsco op de wei bekapt, ze twijfelde of ze nu wel of niet op ijzers moest gaan. Ik heb de boel netjes gemaakt. Van de week heeft ze haar toch weer op ijzers gezet. Ze zei dat haar Ijs te kort was bekapt (niet door mij ,maar door de smid). Ze zei erook bij dat ze het geduld niet heeft om de hoef te tijd te geven om af te harden. Kijk, daar heb ik meer respect voor, ze weet wat het principe is! Zal mij een worst wezen of ze er een ijzer onder gooit.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 10:05

Antheman schreef:
Daarnet bekroop me het beangstige gevoel: als ze dan inene koliek hebben , of een winkelhaak die bijna niet te stelpen is?????

Nou ja, het zal wel goedkomen.
Nienke komt ook een dagje rijden , in het park de Hoge Veluwe ,en laten we nu net daar van de paden mogen, is heel goed voor de jeneverbes ,die aan het uitsterven is.

Tuurlijk komt het goed.

Vet gaaf de paden verlaten

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 10:12

.... niet de tijd heeft om de hoef te laten afharden...

ik vind dat een zeer egoïstische uitspraak!

nienke07

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 10:14

Is het vast Ara, maar er is iig over nagedacht.. en niet klakkeloos maar gedaan.. afwegingen moet toch echt ieder voor zich maken!

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 10:28

Hoi,

Ik heb een vraag over natuurlijk bekappen. Ik heb nu al vele site's gelezen en de verschillende methode's naast elkaar gezet. De methode van Frans Veldman spreekt mij het meest aan. Kunnen jullie de voor en nadelen van deze methode aangeven? Ik kan het namelijk niet zo snel vinden in deze bijna 500 pagina's
En waarneer kan je beginnen met natuurlijk bekappen? Ik heb namelijk een jaarling hengstje. Is het het beste om daar nu al mee te beginnen?
En raden jullie de 1 dag cursus aan die gegeven wordt?
Alvast bedankt

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 10:41

Winkie schreef:
Hoi,

Ik heb een vraag over natuurlijk bekappen. Ik heb nu al vele site's gelezen en de verschillende methode's naast elkaar gezet. De methode van Frans Veldman spreekt mij het meest aan. Kunnen jullie de voor en nadelen van deze methode aangeven? Ik kan het namelijk niet zo snel vinden in deze bijna 500 pagina's
En waarneer kan je beginnen met natuurlijk bekappen? Ik heb namelijk een jaarling hengstje. Is het het beste om daar nu al mee te beginnen?
En raden jullie de 1 dag cursus aan die gegeven wordt?
Alvast bedankt

Op Frans zijn website staan ook de verschillende methodes naast elkaar.
Nadeel is dat je het in 1 dag leert.
Ander nadeel is het strikte regiem van de zool aanhouden.
Mijn paard loopt dus echt beter als ik wat meer hoefwand laat staan.

Zelf heb ik een reguliere bekap cursus gedaan en veel gelezen en later clinics gaan bijwonen en bekappers aan het werk bekeken.
Ik heb denk ik meer ervaring gekregen door echte hoeven te bekappen en week in , week uit met die hoeven bezig te zijn.

Frans zegt ook altijd dat je wel een bekapper achter de hand moet hebben die je werk controleert!

Je kunt er nu al mee beginnen. Ik zou persoonlijk dus een betrouwbare bekapper zoeken , hem het eerste werk laten doen, en jij meldt je ondertussen aan voor de cursus. Dan vraag je geleidelijk aan of je bekapper minder komt en jij doet meer werk.
Succes!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 10:43

Ik denk dat je in het geval van het bekappen van een jaarling toch beter een praktische cursus kunt volgen onder begeleiding van een bekapper welke ervaring hiermee heeft. Die jonge hoefjes verdienen extra zorg, moeten nog een heel lang leven mee.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 10:45

Is het niet zo dat een jong hoefje nog niet "verpest" is? Lijkt mij persoonlijk makkelijker om te onderhouden!
Maar er zal denk ik ook wel meer werk aan zitten ,een jaarling werkt nog niet ,dus weinig slijtage.

Winkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 10:53

Ok bedankt voor de info.
Zijn er bekappers die volgens deze methode in Noord-Holland werken? En kan iedereen zich prof noemen of zijn hier echt diploma's voor?