De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 20:09

sflj schreef:
Zal ik hem ff in het bloopertopic zetten?

Kan het hele blooper topic niet meer vinden? Leeft ie nog?
Laatst bijgewerkt door Antheman op 21-05-06 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 20:17

Bandida schreef:
Even off topic. Ik heb bij harnachement een overzichtje gemaakt van alle bitloze optomingen die ik ken. Hier dus..
Wie nog iets weet mag dat altijd toevoegen

ja, zet er maar bij dat je meteen de tandarts erbij kunt halen om de haken voral aan de buitenkant van het bovengebit te laten verwijderen, anders zijn bitloze optomingen namelijk ook erg vervelend voor het paard.

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 20:21

Jovarna schreef:
Morrie schreef:
dat doe ik ook en ik volg zijn instrucites op

Zoals zoveel mensen alles aan hun hoefsmid overlaten en alles aannemen wat de hoefsmid zegt?

bingo.

@Antheman: ik vijll niet meer helemaal terug tot aan de zool. daar ben ik van teruggekomen. paarden liepen wat gevoelig daarna, vooral Briolette. ik laat ongeveer 1 mm hoefwand staan en maak daarna de mustang roll.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 20:23

Bij Merrit laat ik zelfs een mm of 4 staan.....
Daar doet ie het echt beter op.

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 20:33

opala schreef:
Jovarna schreef:
Zoals zoveel mensen alles aan hun hoefsmid overlaten en alles aannemen wat de hoefsmid zegt?

Alleen betreft het in dit geval een rasechte prof. Maar het strookt niet altijd met de theorie van bijv. Ramey. Een paard hoort na elke bekapping goed te lopen en dan bedoelt ie vast niet alleen in de wei.

hij hoort beter te lopen na de bekapping of in ieder geval niet slechter. als je paard gevoeliger loopt na het bekappen ben je te triggerhappy geweest met mes en vijl.

Pete adviseert ook altijd hoefschoenen te gebruiken en het paard aan het werk te houden. de beweging laat de hoeven sneller opknappen.

@ Morrie: als de Marquisen niet blijven zitten, probeer dan toch een ander merk.

www.easycareinc.com

daar hebe je van alles en nog wat

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 20:38

voor mij geen hoefschoenen meer, de komende 2 jaar rijd ik toch alleen in een bak, tot ik zoveel savvy heb dat ik samen met een andere parellier de weg op mag.....

Bij Morrie hoefschoenen aantrekken is zowel voor hem als voor mij een martelgang, dan rijd ik nog liever helemaal niet tot de hoeven eindelijk gezond genoeg zijn volgens de vakman

nienke07

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:02

Sorry hoor.. ik ben em kwijt!!
Mensen die klakkeloos naar een smid luisteren zijn dom.. maar klakkeloos naar een nb-er luisteren is slim? (en het argument dat ie ervoor geleerd heb hoor ik overigens ook van alle mensen die blind hun smid volgen )

En kan er nou niet gereden worden, omdat de hoeven te kort zijn of omdat het niet van Pat 'mag'??
wat ik al zeg.. ik ben em ff kwijt

Verder: Bij Bruut blijft ook een randje hoefwand staan

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:16

ik ben er inmiddels achter, na het bestuderen van de theorie van level 2, dat het niet erg savvy is om met Morrie alleen de openbare weg op te gaan, dus er kan met Morrie geen bosritten gereden worden tot level 2 erin zit BIJ MIJ zo simpel is het.
Dan is het zaak om een mede-Parellier met een hoger level van savvy te vinden die mij zou willen begeleiden met rijden op de openbare weg. Dat zal nog een lange weg gaan worden dus.

De bekapper is de vakman, ik heb er de ballen verstand van, daarom huur ik zijn kennis in, zo simpel is dat.

Ik kan wel eigenwijs gaan zeggen dat Morrie hoeven perfect zijn en ik makkelijk uren op straat kan draven en het ook doen, maar dat lijkt me nog stommer dan luisteren naar en adviezen opvlogen van iemand die weet war hij mee bezig is.

De savvy kan ik misscbien een beetje aanleren, op cursussen onder deskundige leiding van Eddy Modde, maar bekappen zal ik nooit leren, daarvoor ontbreekt me de tijd, de interesse en de motoriek

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:24

@Morrie: suit yourself.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:31

Ik vind het een beetje gemeen om met z'n allen tegen Morrie te zijn. Het is wel goed bedoeld, maar het komt bijna vijandig over. Ik vind het al hartstikke goed dat ze een bekapper laat komen en dat ze toe durft te geven dat ze er zelf niet zo goed in is (al denk ik wel dat ze beter is dan ze zelf denkt, maar dat is weer een ander verhaal). Zoals ze al zegt huurt ze liever iemand in om zeker te weten dat het goed gebeurt. Wij hebben dan wel het idee dat we het allemaal zelf weten, maar wie zegt dat ons verstand uiteindelijk de ultieme waarheid is? En wat weten wij nou van morries hoeven? Ik weet niet of iemand hier ze wel eens gezien heeft? Natuurlijk zijn niet alle natuurlijk bekappers superhelden, maar ik mag aannemen dat morrie wel goed gekeken heeft naar wat ze in huis haalt.

Het lijkt me niet goed om steeds een andere bekapper (allemaal met een iets ander plan voor de hoeven) te laten komen. Zie het verhaal van die trut die dat wel deed en wiens paard 'verpest was door natuurlijk bekappen'. Eens in de zoveel tijd een keer iemand anders laten kijken kan natuurlijk wel een idee zijn.

Misschien heeft haar paard inderdaad veel tijd nodig, dan vind ik het heel verstandig dat ze die tijd er voor neemt.

Wat ik wel zou doen, is dat paard een verharde uitloop geven, als hij dat nog niet heeft. Dan kan hij zelf een beetje kiezen hoeveel training zijn hoeven krijgen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:34

Vijandig echt niet, verschillende meningen van verschillende mensen, uiteindelijk beslis je toch zelf en heeft iedereen het nakijken .

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 21:42

Arno8 .

De meesten hebben Morrie ´s hoeven gezien en sommigen hebben zelfs op hem gereden. Dus om nou te zeggen dat we niet weten waar we het over hebben.....

Het draait toch altijd op hetzelfde uit. Alles wordt afgewezen.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:48

opala schreef:
Vijandig echt niet, verschillende meningen van verschillende mensen, uiteindelijk beslis je toch zelf en heeft iedereen het nakijken .

Dat klopt, maar verschillende meningen kun je ook met wat meer tact overbrengen. Maar ik wist niet dat de meesten morrie al gezien hadden.

Ik heb dalijk jullie verschillende meningen trouwens nodig, ik heb foto's gemaakt van een net-bekapte Vanilla en die ga ik er zo opzetten.

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:54

@arno8: het is niet mijn bedoeling om vijandig te zijn tegen Morrie. dat weet ze ook wel denk ik. ik heb de hoeven in kwestie persoonlijk gezien en ook nog boven op de eigenaar van de hoeven gezeten, buiten wel te verstaan, al was dat nog voor Morrie's Parelli tijd. ik doe overigens niet aan Parelli en ben ook niet van plan om dat ooit te gaan doen.

de bekapper in kwestie heeft tijdelijk ook de hoeven van mijn paarden gedaan. het klopt dat hij erg voorzichtig is en een goede opleiding in Amerika heeft gehad.

de dame waar jij het over hebt heeft de hoeven van haar paard waarschijnlijk hoogstpersoonlijk verziekt.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:59

Het is ook niet slecht dat jullie advies geven, maar het is alsof iedereen over haar heen valt terwijl ze alleen maar het beste voor dr paard wil. En die bekapper, liever een die iets te voorzichtig is dan een die te graag wil snijden toch? Ik zou in morries geval ook wel op zoek gaan naar een ander denk ik, maar het is haar keuze.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 22:06

arno8 schreef:
Het is ook niet slecht dat jullie advies geven, maar het is alsof iedereen over haar heen valt terwijl ze alleen maar het beste voor dr paard wil. En die bekapper, liever een die iets te voorzichtig is dan een die te graag wil snijden toch? Ik zou in morries geval ook wel op zoek gaan naar een ander denk ik, maar het is haar keuze.

Dat is dan een trend aan het worden vrees ik. NB ers die te weinig weg halen. Dan kun je misschien nog beter een reguliere smid nemen die de straal respecteert....

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:07

Tijd voor foto's!

Linksvoor:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rechtsvoor:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Linksachter:

Afbeelding

Afbeelding

Achterhoeven:

Afbeelding

Rechtsachter:

Afbeelding

Afbeelding

Lief he:

Afbeelding

Alle kritiek is welkom!

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:11

wow. mooie hoefjes!!

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:15

Citaat:
Alles wordt afgewezen

als je bedoelt dat je wilt dat ik mijn bekapper eruit gooi en weer met die hoefschoenen aan het rommelen ga: ja inderdaad, dat doe ik niet

de enige keer dat Morrie echt een week kreupel is geweest is door die hoefschoenen gekomen, ze staan er nog voor als iemand interesse heeft 4 stuks marquis maat 5.

Als zowel mijn bekapper als Steffi v.d. Laarse (ook bij sommigen van jullie wel bekend) mij niet min of meer gedwongen hadden om met Parelli te beginnen, had Morrie nu in de salami gezeten, dan had ik hem namelijk terug moeten brengen naar Oostenrijk, zoals in mijn contact staat en dan was hij linea recta naar de salami fabriek vertrokken.

Maar als hir alleen mensen welkom zijn die zefl bekappen, kunnen jullie beter de titel van het volgende topic aanpassen......

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:17

Antheman schreef:
arno8 schreef:

Dat is dan een trend aan het worden vrees ik. NB ers die te weinig weg halen. Dan kun je misschien nog beter een reguliere smid nemen die de straal respecteert....

Tja ik zou het zelf niet weten. Ik voel wel wat voor voorzichtig aan. Maar als ik zelf een nieuw paard voor het eerst bekap, wil ik toch zo snel mogelijk die hoefwand gelijk met de zool. En de steunsels snijd ik ook meteen helemaal weg. Dat snap ik eigenlijk niet, dat er mensen zijn die die steunsels laten zitten. Want als je de hoefwand dan wèl inkort, doen die steunsels nog veel meer pijn.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 22:20

arno8 schreef:
Tijd voor foto's!

Linksvoor:

Alle kritiek is welkom!

Super!
Heb je dit zelf gedaan?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 22:22

Antheman schreef:

Citaat:
Tja ik zou het zelf niet weten. Ik voel wel wat voor voorzichtig aan. Maar als ik zelf een nieuw paard voor het eerst bekap, wil ik toch zo snel mogelijk die hoefwand gelijk met de zool. En de steunsels snijd ik ook meteen helemaal weg. Dat snap ik eigenlijk niet, dat er mensen zijn die die steunsels laten zitten. Want als je de hoefwand dan wèl inkort, doen die steunsels nog veel meer pijn.

Als ik jou zo belees, ben je niet zo behoudend.
En tuurlijk doen die steunsels pijn als ze boven je hoefwand uitsteken.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:27

Antheman schreef:
arno8 schreef:
Tijd voor foto's!

Linksvoor:

Alle kritiek is welkom!

Super!
Heb je dit zelf gedaan?

Vooral dit soort kritiek is welkom

Toen ik Vanilla van Dry kocht (ongeveer 8 maanden geleden) zagen haar hoeven er al goed uit, ze stond al heel lang niet op ijzers. Maar ze was toen iets van 4 of 5 maanden niet bekapt.
Klaas Feuth heeft toen een bekapping gedaan om hoefschoenen aan te meten (ik wist toen totaal niet wat goed was en dacht zelfs dat ik ijzers nodig had, maar Dry zei zoiets van: je kunt beter hoefschoenen doen). Klaas zei toen: je kunt ook zelf een cursus doen hoor, ik weet niet of ze die schoenen wel nodig heeft.
Maar goed, uiteindelijk heb ik de PN cursus gedaan.
Na die bekapping van Klaas ben ik ze dus zelf bij gaan houden.

nienke07

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:31

Hoi Arno,

Ik vind (voor wat het waard is ) de hoeven er ook mooi uitzien! Enkel lijkt (LIJKT) op de tweede foto de hoef wel scheef... maar ja.. moeilijk te bepalen vanaf een foto

Verder:
Ook ik heb Morrie irl gezien incl hoeven... Natuurlijk moet Els zelf beslissen wat ze belangrijk vind.. ik raak de draad alleen kwijt omdat ze zichzelf zo vrij regelmatig tegenspreekt.. that's all

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 22:31

En wie mag Dry wezen?