De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 09:50

nee, die hoefschoenen was een fiasco: ik ben te onhandig om ze aan en uit te kunnen doen, je bent langer aan het schoonmaken dan aan het rijden en er moet een fietser mee om verloren schoenen op te rapen....

Ruiterpaden, ja maar dan moet je inderdaad eerst een half uur over asfalt.... de brug is geen punt, daar loopt ie zo overheen, heeft ie nooit een probleem mee gehad, maar er ligt wel asfalt op....

En dan??? na een half uur ben je op de Woensberg, daar ben je in 10 minuten doorheen en kan je terug..... wil je nar de hei dan moet je weer een half uur over asfalt. Dat is de reden waarom bij ons alle paarden op ijzers lopen

Maar rijden vind ik eigenlijk niet meer interessant, mijn rug kan dat niet meer aan en nu ik Parelli weet ik wat voor risico's ik loop wegens gebrek aan savvy mijnerzijds en dat ik ook andere dingen met Morrie kan doen. Ik rijd eigenlijk alleen om m'n rijtaken van level 1 te kunnen volbrengen, terwijl ik ook al weet dat ik level 1 niet ga halen, alleen de allerbesten slagen nog...... en ik heb een veel te moeilijk paard voor iemand van mijn niveau....

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 10:05

Morrie schreef:
ik heb geen idee, er staat gewoon nog 2 cm hoef en dat is te weinig, de straalgroeven zijn maar 1 mm ofzo en de bekapper zegt dat het hoefbeen anders door de zool komt en dan kan ie naar de slager, hij heeft ervoor geleerd, niet bij PN maar in Amerika bij de groten, dus ik geloof hem onmiddellijk!

Zo'n hoefbeen komt niet zo maar door de zool heen zetten, gelukkig maar. Opala heeft ook bij 1 achterhoef een minimaal diepe straalgroeve. Maar ja ik heb dan ook geen bekapper die mij zulke dingen vertelt

Antheman

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 10:23

Ik ben helemaal hyper, want over 3 dagen gaan we op trektocht.

Vorige week hebben ze mannen allebei een grote beurt qua hoeven gekregen. Dat was toen het al 3 weken kurkdroog was. De steunsels heb ik er toen óók met een tang uitgeknipt. Blij om te horen dat Wout dat ook doet.

Bij Merrit laat ik best een stuk hoefwand staan. Ik bekap hem nu al zo lang dat ik weet dat hij het daar zoo veel beter op doet dan dat ultra korte.
Andor heb ik wel helemaal terug gevijld tot aan de wand. En dan loopt hij toch weer een dag gevoelig over een moeilijk pad met puin en scherp grind.

Vijlen jullie altijd terug totaan de zool?

Enne Merrit is bijna 16 en loopt beter dan hij ooit gedaan heeft!

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 10:25

tja dat zeggen meer mensen,maar mijn bekapper houdt dit al vanaf het begin af aan vol en hij zal het toch echt wel wetenm, denk ik, hij gaat zelfs ieder jaar naar Amerika om bij te scholen

Het regent hier niet meer, het valt met bakken uit de lucht, niet normaal meer

Lekker weer Ant... hebbie de voorsepllingen gezien?
Ara gaat ook al op vakantie, maar laat haar paard geloof ik maar thuis...

Ruga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 10:42

Even off topic. Ik heb bij harnachement een overzichtje gemaakt van alle bitloze optomingen die ik ken. Hier dus..
Wie nog iets weet mag dat altijd toevoegen

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 10:45

Morrie schreef:
tja dat zeggen meer mensen,maar mijn bekapper houdt dit al vanaf het begin af aan vol en hij zal het toch echt wel wetenm, denk ik, hij gaat zelfs ieder jaar naar Amerika om bij te scholen

Het regent hier niet meer, het valt met bakken uit de lucht, niet normaal meer

Lekker weer Ant... hebbie de voorsepllingen gezien?
Ara gaat ook al op vakantie, maar laat haar paard geloof ik maar thuis...

Je zegt zelf ook altijd dat Wout een ZEER behoudend bekapper is. Trek zelf je conclusie zou ik zeggen.

en alles wat NU valt, valt niet met Hemelvaart

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 10:46

Citaat:
Trek zelf je conclusie zou ik zeggen.

dat doe ik ook en ik volg zijn instrucites op

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 11:08

Antheman schreef:
Vijlen jullie altijd terug totaan de zool?

Altijd, ik merk alleen dat de hoefwand groeit aan dat wat ik schuin gevijd heb wekelijks weer vlak is met de bodem

Hopelijk krijg je goed weer

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 11:25

Wat vijl jij dan schuin Oop?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 12:13

Morrie schreef:
dat doe ik ook en ik volg zijn instrucites op

Zoals zoveel mensen alles aan hun hoefsmid overlaten en alles aannemen wat de hoefsmid zegt?

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 12:14

Antheman schreef:
Wat vijl jij dan schuin Oop?

De gepigmenteerde hoefwand tot op het ongepigmenteerde gedeelte

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 12:16

omdat hj de vakman is en ik er geen donder van weet, ik heb 1 cursus gedaan en wat boekjes gelezen, maar ik heb er absoluut geen kaas van gegeten..... hij heeft ervoor geleerd, ieder z'n vak.

M'n auto breng ik ook naar de garage, daar ga ik ook niet zelf aan prutsen.....

Als de bekapper probls heeft met z'n pc, mag hij mij bellen.... dan los ik die graag voor hem op, dat is mijn vak namelijk....

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 12:19

Jovarna schreef:
Zoals zoveel mensen alles aan hun hoefsmid overlaten en alles aannemen wat de hoefsmid zegt?

Alleen betreft het in dit geval een rasechte prof. Maar het strookt niet altijd met de theorie van bijv. Ramey. Een paard hoort na elke bekapping goed te lopen en dan bedoelt ie vast niet alleen in de wei.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 12:27

Citaat:
Maar het strookt niet altijd met de theorie van bijv. Ramey

door hem is mijn bekapper opgeleid....

Moorie loopt ook prima, zonder pijn en zo rad alsmogelijk is met zijn beenstandafwijking (voor dressuurmensen loopt ie dus niet rad, hij maait) maar de hoven mogen niet slijten, ze moeten groeien en als ik over de weg of over zand ga met 750 kilo klossend knol, dan slijten ze harder dan ze groeien, zo simpel is het.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 12:41

Morrie: Oké ...... ik draaf wel eens door

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 12:43

Ik zie het toch anders.
Mijn bekapper is ook een prof.
Mijn baas is in zijn vak ook een prof.
Zelf ben ik in mijn vak ook een prof.
We kunnen aannemen dat we allemaal goed zijn in ons werk.
Toch kunnen we allemaal leren, nieuwe kennis opdoen, nieuwe/andere inzichten krijgen en 'beter' worden, hoe goed we ook waren/zijn.
Mijn baas bijv. staat open voor wat wij anders zien en zo groeit hij in zijn vak. Ik sta open voor wat mijn collega's anders zien en zo groei ik in mijn vak. Mijn bekapper staat ook open voor wat zijn klanten anders zien, en zo groeit hij in zijn vak. En ik sta weer open voor inzichten van andere bekappers, en zo groei ik weer wat Jovarna's hoeven betreft.

Asciugamano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 12:55

Vraagje;

Op de cursus heb ik geleerd om het 'losse' pulverige spul onder de hoeven weg te krabben en dan gaan bekappen tot de harde zool die daaronder zit.

Nu vijl ik de hoeven van onze paarden wel af en toe een beetje maar voor het echte bekapwerk laat ik meestal een prof komen.

Op zich zijn we daar best tevreden over, ik hoef er niet over in te zitten of ik het allemaal wel goed doe, het spaart m'n rug en gaat sneller en bij 'echte' problemen weet hij raad.

Nu valt het me al een tijdje op dat hij dat losse niet weg haalt.
-Hoeft misschien ook niet persé, hij is tenslotte de prof en zal het wel weten- maar nu heeft het paard van m'n wederhelft al een paar keer een sluimerende hoefzweer gehad die niet te vinden was (volgens de bekapper en de dierenarts zat hij te hoog/ te diep enz.)
Afgelopen week waren we het zat en hebben ze ze met z'n 2en de hoef wat rigoreuzer aangepakt.
Wat bleek; onder deze 'losse' zool/laag bleken maar liefst 2(!) oude zweertjes te zitten die na verloop van tijd waarschijnlijk uitdroogden en op den duur weer opspeelden.

Halen jullie dat spulleke wel altijd weg? Ik zal m'n bekapper vragen of hij het in het vervolg wel weer altijd weg wil halen en anders denk ik er sterk over om het toch maar weer zelf te gaan doen, ondanks dat ik geen prof ben.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 12:57

De mijne haalt het wel weg... wat balen zeg van die zweertjes!
Ik zou het gewoon aangeven bij de bekapper.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 13:02

Wat ik ooit aan losse korrelige zool heb kunnen weghalen is eigenlijk vrijwel niets, denk ook niet dat dat hoefzweren in de hand zou kunnen werken.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 13:03

Ach, ik heb hier ook meerdere malen de footoos van een prof. bekapper gezien die de steunsels niet eens weghaalt... I rest my case.....

Oop, ik snap je wat je weghaalt!

Ben weg, ga met volle bepakking rijden, crisis hier dus, want ik krijg niet alles in mijn tas geperst. Geen plek voor WC rol, dus ik hoop dat Debra nog een gaatje heeft.
hihi,dat zou een leuke BB zijn.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 13:04

Rij ze

Asciugamano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 13:05

Zal ik hem ff in het bloopertopic zetten?

Veel plezier! Ik moet straks op verjaarsvisite bij m'n schoonouders (gezellig! ) maar heb dan vanavond wel mooi ff tijd om te rijden!

nienke07

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 15:02

sflj.. mag ik vragen wie jouw bekapper is?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 19:51

phoeff, de generale repetitie.....

NA 1,5 uur rotzooien met weegschaal en spulletjes van de een na de ander, hebben we de boel op de paarden gebonden.

Zat echt heel netjes!
In draf wel helaas flink klotsen, dus helaas gaat de buikriem om. Ik maak er wel een stukje bont omheen ,daar heb ik nu toch genoeg van ,want ik heb 2 seatsafers gemaakt.

Gekke Merrit vond dat het best harder kon, die ging al bokkend in rengalop met alle bagage(hij heeft de eer van de tent , Andor heeft de zware dingen) en alles hing en lag nog. Bij thuiskomst toch weer riempjes en dingetjes anders gedaan.

Zo nog een lijstje maken en ik ben er ECHT helemaal klaar voor.
Deb neem t idd de pleerol mee, das geregeld

De steunsels waren wat zachter geworden ,die zijn er ook stevig uitgesneden.

Mijn halve vijl die altijd mee gaat, heeft de brander al flink beschadigd, dus die moet voor straf thuisblijven.

Ohja, aan verplicht familie bezoek doe ik niet. Ik ga alleen naar familie die ik leuk vind. Desalnietemin hoop ik dat het is meegevallen Bertje.

En Jackie, na de tocht moet je maar eens naar de tanden komen loeren, die hebben wel weer een beurtje verdiend.

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 20:08

Morrie schreef:
Norikers gaan niet zo lang mee en insulineresistente Norikers die 24/7 in het gras staan al helemaal niet.....

Hij is nu in de pré-VUT want hij moet rust rust en nog es rust voor z'n hoeven

daar zou ik hem dan maar gauw uithalen (de pre-vut) want beweging is zowel goed voor de hoeven als ook voor de insulineresistentie.