[HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Re: [HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 09:00

Citaat:
van dat dikke groene gras

dat staat bij ons in sommige weilanden, dat eten de paarden dus niet, dat gebruiken ze als toilet......

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 09:02

Zo, toch nog eventjes kunnen slapen gelukkig Lachen

Hier staat helemaal geen gras meer, maar dat staat er jammergenoeg al een paar jaar niet..

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 09:05

Bij ons staan ze nu op een heel kaal stuk. Er wordt voor mijn gevoel toch wel wat te lang gewacht met verweiden. Maar ik zeg er niets van Clown

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 09:07

Onze paarden zijn verwend, staan op een paar hectare land en hebben het voor het uitkiezen. Toch poepen ze netjes bij de greppels. Arabel heeft ook weer een beetje mok, balen, zou het van de zon kunnen komen en het gras?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 09:12

Mijn gras is nu ook echt op. De grond is keihard van de droogte dus van mij zou er nu wel weer een buitje mogen vallen.

Normaal gesproken zou je makkelijk 1 klein paard en 2 ponies op 1 hectare moeten kunnen houden, maar dit jaar dus in ieder geval al niet.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 09:15

ons gras is ook op...wij zijn nu ook begonnen met bijvoeren

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 09:17

ik zeg er ook niets meer van als ik vind dat ie te laat is met verkampen, ik ben de enige die dat vindt, mijn stalgenoten vinden hoe kaler hoe beter...... ik laat hem gewoon een paar uur per dag bijgrazen in een wei met gras of een berm, de tijd die andere mensen besteden aan trainen en rijden, besteed ik aan grazen....

bijvoeren zal onze boer nooit doen..... hij barst van het hooi dit jaar, kan het niet eens kwijt, volgens zijn theorie krijgen we een strenge winter: het land geeft wat je nodig hebt....... volgens mijn theorie kan ie beter nu bij gaan voeren. De koeien voert ie wel bij overigens, onder het motto: de os mag geen brood meer en ze moeten toch wat vreten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 09:23

@evita: weet je zeker dat ze geen tekorten heeft? Ik heb ook weleens gehoord dat mok van binnenuit komt en zou duiden op tekorten.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 09:55

Wendy schreef:
@evita: weet je zeker dat ze geen tekorten heeft? Ik heb ook weleens gehoord dat mok van binnenuit komt en zou duiden op tekorten.

Ik heb zo langzamerhand meer kennis van mok dan de gemiddelde dierenarts. Zie het centrale mok topic maar eens als de zoekfunctie het weer doet. Arabel heeft vanaf haar 4e mok. 2 keer bloedvergiftiging gehad en een blijvend dik been. Dat is ook de reden waarom ik haar teruggekocht heb van de vorige eigenaren, ze ging eraan onderdoor.

Ze heeft in een kliniek gestaan en afgelopen half jaar ging het ineens beter, ik hoefde er eigenlijk niks meer aan te doen. Maar nu ineens ontdek ik weer plekjes. Aangezien we die hele malle molen door zijn gegaan schiet ik gelijk in de stress...

Het komt ook vaak van binnenuit, daarom is het ook zo moeilijk om er je vinger op te leggen waar het nou weer door komt. Maar er is geen verschil met wat ze nu binnen krijgt en het afgelopen half jaar. Ik denk dat het gras rijk is nu, en dat de zon er fel op schijnt. Ik doe er nu nog niks aan, wil niet gelijk weer gaan wassen en smeren. Hoop dat ze het zelf op kan lossen...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 10:01

Haha! Tsja, maar je kunt haar natuurlijk wel ondersteunen door het af en toe te wassen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 10:05

Sinds ik Oop zelf bekap, vind ik 's winters zelden nog een minimaal klein plekje. Alleen in de kootholte van het linkerachterbeen. Ik was het even met wat Betadineschuim, beetje in hand met wat water laten schuimen en daar smeer ik het mee in, en dan is het binnen een paar dagen weg. Toch weet ik van "vroeger" hoe smerig die korsten waren ook aan weerszijden van de kogels.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 10:48

Gelukkig heb ik met Auk nog nooit last gehad van mok, volgens mij kan dat best eens komen omdat zijn sokken de kootholte afschermen oid?
Ben daar wel ontzettend blij mee, op de stal waar ik werk staat er ook een die telkens weer mok heeft, erg vervelend!

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 10:51

Wendy schreef:
Haha! Tsja, maar je kunt haar natuurlijk wel ondersteunen door het af en toe te wassen.

dan was ik al haar 'vet' er weer af die waterafstotend is...
En het been krijg je nooit meer helemaal droog, het water gaat onder de korstjes zitten en nog meer broeien. Mok is zo'n kwaad iets, je kunt maar een paar dingen goed doen. Verdrietig

Friezen zijn juist ontzettend bekend om hun mokproblemen, wees blij!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 10:52

Friezen hebben best veel last van mok, juist omdat het vocht e.d in die sokken blijft hangen.
Maar helemaal geen behang is ook weer niet goed voor de waterafvoer Tong uitsteken

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 11:02

Dit was vorig jaar voordat ze naar de kliniek ging, hierna werd het nog erger.
Afbeelding

Dit was een maand geleden in het land, je kunt goed zien dat de sok hier weer is teruggegroeid en het been weer redelijk normale dikte heeft. De plekjes zijn weg, weg zitten er in de kootholte hele kleine donshaartjes en is de huid nog roze en eeltig. Binnenachterbeen.

Afbeelding

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 11:05

Dat ziet er erg pijnlijk uit Huilen .

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 11:05

Jeetje, ik kan me voorstellen dat je erg bang bent dat dat terug komt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 11:09

Evita, hoe is het met haar darmflora?
Heb je er al eens een holistische DA bij gehad?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 11:11

Morrie had een soort koudbloed-mok, en hij had schurft en rotstraal, wat een ellende, hji heeft zelfs die enting tegen schurft gehad waar 1 op de zoveel paarden in blijft (wist ik toen niet en had de DA ook niet verteld)

Sinds Steffi v.d.Laarse is geweest en hem met acupunctuur heeft behandeld en een voerplan heeft gemaakt is ie helemaal vrij van alles, daarben ik toch zo blij om!

Ik meet zijn voer geregeld zelf door en wijk er zo min mogelijk vanaf...

Ik ben er net even op gaan zitten om hem terug te brengen naar de wei, wat is zo'n beest toch geconditioneerd: jij zit erop DUS we gaan linksaf aan het eind van het erf, *uh* nee, je woont tegenwoordig rechtsaf, ja maar.... hele discussie, uiteindelijk de goede kant op, zetten ze net sproeiers aan mzo'n aggregaat dat heel veel herrie maakt, toch erlangs, voel ik een prikje op m'n arm, ja hoor: daas, ik sla hem eraf, het bloed liep er meteen al uit, rotbeesten......

Kom ik kennissen tegen op de fiets, hoor ik: kijk dat is Morrie, nee joh, dit paard heeft niet eens een bit in, dat kan Morrie niet zijn Clown

Alleen jammer dat ik het hele klere eind terug moest lopen in de zon......*pfff*

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 11:12

Citaat:
En ik vind gewoon dat er in dit topic onrespectvol word gesproken over de normaalste dingen van de paarden wereld. Ijzer dan in dit geval. Mijn paard heeft daar geen last van, anders liet ie dat heus wel merken

he da's nog eens een goed argument! Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 11:13

Ik zit op m'n handen.....
En denk, ach ze is pas 16. Haha!

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 11:14

Arabesk schreef:
Citaat:
En ik vind gewoon dat er in dit topic onrespectvol word gesproken over de normaalste dingen van de paarden wereld. Ijzer dan in dit geval. Mijn paard heeft daar geen last van, anders liet ie dat heus wel merken

he da's nog eens een goed argument! Clown

Clown
Haha! Haha!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 11:24

dus als je een paard met ijzers ziet of hoort klepperen: direct op je knieen vallen en "oh en ah" roepen vol respect......... Afgod

toch wel een miskleun van onze lieve Heer dat paarden niet met ijzers en een bit in hun mond worden geboren eigenlijk.... Cool

Er stond bij ons 1 ruin op de plaat, die is kruepel en moet rusten en in de wei maakt ie zich te druk, maar alleen op de plaat stond ie aan 1 stuk door te brullen en met z'n kreupele poot op een badkuip te timmeren, lijkt me ook niet bevorderlijk...... Morrie kan ook niet alleen staan, ik ben het nu aan het oefenen in een leeg weiland, maar hij loopt gewoon achter me aan als ik eruit ga.....

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 11:32

Jovarna schreef:
Evita, hoe is het met haar darmflora?
Heb je er al eens een holistische DA bij gehad?

Ja ik ben in totaal 3000 euro kwijt geweest aan weet ik wat voor artsen en middeltjes tegen de mok..

De holistische mensen die ik erbij wilde hebben konden niet komen, wilde niet komen of kwamen en berekenden zo belachelijk veel geld voor wat ze deden. Het enige wat echt heeft geholpen was een zelfgemaakt zalfje van de dierenarts in Bears, en de verandering van stal.

Haar darmflora is inmiddels goed. Ik wil haar geen extra dingen geven dan wat ze nu krijgt. Ik merk ook in haar karakter dat ze goed in haar vel zit.

Als mok een persoon was geweest had het mijn leven en dat van mijn paard verziekt. Ik ben zo boos op die ziekte!

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 11:32

welk topic?? pak ze!!! Haha!