De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Abercrombie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 18:35

Morrie schreef:
nee geen foto's pony, windkracht 8 en slagregens is geen weer om aan foto's te denken......

@CL op die manier is mijn paard ook van de ijzers gegaan, helaas was ik zo stom om nog een halfjaar met een gewone smid door te tobben voor ik er een NB-er bij haalde. Daar heb ik nu nog de gevolgen van......

Die van mij is nu van de ijzers af en ik heb dus meteen Klaas erbij, dus ik hoop dat ik niet een half jaar moet tobben maar wat korter

arno8

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 20:30

Jajajajaja we komen er wel! Wat lees ik nu in de nieuwe Bit? Bij de ingezonden brieven:

Weer ijzer kwijt
Elke paar weken verliest mijn ruin (9) een ijzer. Elke twee weken de smid laten komen is geen optie. Volgens de hoefsmid zijn de hoeven van mijn paard niet droog of brokkelig, maar groeien ze niet snel waardoor het moeilijker is het nieuwe ijzer goed vast te nagelen. Kan ik de ijzers verwijderen en hoe pak ik het wennen op blote voeten dan aan? Welke andere opties zijn er? Zijn plakijzers een idee? Joke de Bloois, Amsterdam

Antwoord: normaal gesproken blijft goed zittend beslag zonder problemen acht weken zitten. Is het beslag wel goed ruim aangebracht? Als het paard namelijk te kort of te nauw op beslag staat, stopt de hoef met groeien. En dat maakt het nagelen van het volgende ijzer inderdaad bijna onmogelijk.

/////////
En dannnnn komt het!!!!!!!!!
/////////

Het paard kan best wennen aan blote voeten, mits het dier gezond is. (tadaaaaaaaaa) En let op: als het paard echt pijn heeft, stagneert de hoorngroei ook. Uit ervaring kan ik vertellen dat plakijzers geen acht weken blijven zitten. Bovendien raadt de leverancier van de plakijzers aan de hoornschoen grondig te ontvetten en om rondom in de hoefwand op ongeveer 1 cm hoogte vanaf de draagrand, een aantal gaten te boren tot op de witte lijn zodat de lijm dan de beste hechting heeft. Dit werkt niet mee aan het gezonder maken van de hoef. (Raymond Spiering, hoefsmederij Spiering Ansen)

Tot zover het Bit stukje.
Wat ik me nog afvroeg: Dus gaten boren in een hoef is niet gezond, maar nagels er in slaan kan geen kwaad?

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 00:03

*gruwel*
gaten boren in een hoef ugh, ik vind het beeld van ijzers onder hoeven steeds naarder worden zo iets stars in iets levends, flexibels....

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 00:46

opala schreef:
pony25 schreef:
Ik zelf heb dus precies op de plekken die Shy ook had, dus onderrug en bovenste nekwervels, problemen.

Ik vraag mij wel eens af of er nog mensen rondlopen welke nog nooit last hiervan hebben gehad, dan heb ik het over de onderrug

lijkt me niet. we hadden gewoon in de bomen moeten blijven hangen dan hadden we dat probleem niet

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 00:58

Dat heb ik dus ook eens opgevangen, dat ons lichaam helemaal niet gebouwd is om rechtop te lopen. Op handen en voeten lijkt mij ook niks, dus we doen het er maar mee

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 15:53

in een vreselijke stortbui heb ik een vrij mislukte poging tot hoevenfoto's gedaan, ik was,zoals altijd, alleen en dat kan ik dus echt niet....

hier staan ze

de bovenste 2 zijn de achterhoeven en de onderste 2 de voorhoeven
Hij is gisteren dus bekapt en al het donkere is modder.....

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 16:17

opala schreef:
Dat heb ik dus ook eens opgevangen, dat ons lichaam helemaal niet gebouwd is om rechtop te lopen. Op handen en voeten lijkt mij ook niks, dus we doen het er maar mee

Wel om te lopen/staan of liggen, maar niet om te zitten Echt waar!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 17:06

Zoals ik een tijdje geleden al vermoedde, gingen zich bij Jovarna dubbele zolen ontwikkelen. Er ontstond hier en daar wat pulverigheid en naast de stralen begon het ahw vol te lopen.
Nu kon ik de afgelopen niet met haar hoeven aan de slag, omdat Jovarna hoogzwanger was en niet langer dan een paar tellen op drie benen kon staan.
Waarschijnlijk is deze periode van 'niets doen' ook goed geweest, want gisteren was het zover... Het 'hier en daar' pulveren was nu echt in de gehele zool goed op gang gekomen en met de hoevenkrabber kon ik de zolen gemakkelijk afkrabben. De dikke, harde stukjes steunsels die bleven staan, kon ik heel gemakkelijk wegsnijden. Resultaat: vier concave zolen!! Zelfs haar platvoetje linksvoor is hol getrokken!
Ik ben er zo ontzettend blij mee! Eindelijk zit er dan enorme vooruitgang in haar hoeven!

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 17:11

het is zeker holle-hoefjes-tijd......

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 17:49

Wow dat is geweldig nieuws Jovarna! Wat een opluchting moet dat zijn!
Ik vraag me wel af hoe het komt dat zo'n dubbele zool zich ontwikkeld?
Ik zat al bij een fjord te denken wat ik er mee aan moest, want haar zolen zijn opeens zo plat als een pannenkoek. Maar daar mag Klaas een keertje naar gaan kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 17:59

Ja, het is een heerlijk gevoel. Want het heeft allemaal lang geduurd.
Jovarna is nu 2½ jaar van de ijzers af, dus het was echt een lang traject.
Vorig jaar werd ze opeens gevoelig en toen m'n DA haar hoeven bekeek, adviseerde hij me er ijzers onder te doen. Dat zag ik helemaal niet zitten natuurlijk, maar ik had toch wel even een dipje van 'wat nu?!'. De oplossing: hoefschoenen. Die hebben haar door de gevoelige periode heen geholpen.
Ondanks de gevoelige zolen zag ik het toch weer helemaal zitten, omdat er van alles ging gebeuren in die hoeven. Ik wist dat het goed zou komen. En zie nu het resultaat...!

Ik ben ook wel benieuwd hoe die dubbele zolen ontstaan en waarom. En of de gevoelige zolen destijds hier ook mee in verband stonden.

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 18:12

Morrie schreef:
in een vreselijke stortbui heb ik een vrij mislukte poging tot hoevenfoto's gedaan, ik was,zoals altijd, alleen en dat kan ik dus echt niet....

hier staan ze

de bovenste 2 zijn de achterhoeven en de onderste 2 de voorhoeven
Hij is gisteren dus bekapt en al het donkere is modder.....

En ze zien er ook goed uit

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 18:15

Citaat:

dat zal niet iedereen met je eens zijn wacht maar tot jackie en arabesk online komen

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 18:27

Tja ik heb er dan ook geen kijk op en vergelijk ze met de hoeven van mijn paard

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:26

Morrie schreef:
Citaat:

dat zal niet iedereen met je eens zijn wacht maar tot jackie en arabesk online komen

wahaha. wacht en huiver. }> }>

zie ik daar soms wat steentjes in de witte lijn?? beetje wazig zijn ze en ik kan ze niet vergroten want dan worden ze heel erg onscherp.

valt wel mee, Morrie. loopt hij er goed op? zoja, dan zijn zel helemaal geweldig. zoniet: geduld is een schone zaak.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:40

Citaat:
zie ik daar soms wat steentjes in de witte lijn??

NEEEE onmogelijk hij is van de bekapping naar de wei gegaan en van de wei naar de plaat voor de foto's..... ik ben later zelfs nog met de auto naar de wei teruggegaan om evenutele steentjes eruit te pulken van het fietstochtje terug naar de wei en dat in de stromende regen allemaal.....

Nu Wout de steunsels met een tang weg heeft gehaald loopt ie zelfs weer geheel vrijwillig op straat in vgestrekte draf langs de fiets.
Het gaat ooit goekomen, maar dan is Morrie al hoog en breed in de VUT, hij wordt al 8 dit jaar en we zijn al dik 2 jaar aan het tobben......

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:52

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 21:01

Morrie schreef:
Citaat:
zie ik daar soms wat steentjes in de witte lijn??

NEEEE onmogelijk hij is van de bekapping naar de wei gegaan en van de wei naar de plaat voor de foto's..... ik ben later zelfs nog met de auto naar de wei teruggegaan om evenutele steentjes eruit te pulken van het fietstochtje terug naar de wei en dat in de stromende regen allemaal.....

Nu Wout de steunsels met een tang weg heeft gehaald loopt ie zelfs weer geheel vrijwillig op straat in vgestrekte draf langs de fiets.
Het gaat ooit goekomen, maar dan is Morrie al hoog en breed in de VUT, hij wordt al 8 dit jaar en we zijn al dik 2 jaar aan het tobben......

dus het gaat vooruit. reden tot blijdschap En wat bedoel je met AL 8???
Eros is PAS 21, Briolette 14 en Moon, Jackie en Skip komen pas kijken.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 21:05

Norikers gaan niet zo lang mee en insulineresistente Norikers die 24/7 in het gras staan al helemaal niet.....

Hij is nu in de pré-VUT want hij moet rust rust en nog es rust voor z'n hoeven

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 22:51

Vlgs mij moeten die hoeven, juist bij NB, zoveel mogelijk gestimuleerd worden, maar ja wie ben ik . Vandaag was het ruiterpad al weer glibberig, maar waar ik vroeger stapvoets voorzichtig overheen ging, geef ik nu gas. Bij uitzondering maakt ze wel eens een glisser. Op de weg galopperen we even een stukje wanneer deze verder vrij is van verkeer en standaard draven we ook een stuk. Voor ik bekapte kon ik haar moeilijk in galop krijgen, dat gaat ook veel en veel makkelijker.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 23:28

Morrie schreef:
het is zeker holle-hoefjes-tijd......

heb je de wekker niet gehoord dan

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 09:32

galop kan Morrie alleen maar in z'n vrij tijd op de wei.....

de achterhoeven zijn nog steeds veel te kort dus als ik ga rijden worden ze alleen maar nog korter ik woon namelijk in Asfaltia..... vandaar dat ik niet mag rijden en hji rust moet: 24/7 op de wei

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 09:42

Je bedoelt dat de hoefwanden te kort zijn en hij op de zool loopt?

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 09:45

ik heb geen idee, er staat gewoon nog 2 cm hoef en dat is te weinig, de straalgroeven zijn maar 1 mm ofzo en de bekapper zegt dat het hoefbeen anders door de zool komt en dan kan ie naar de slager, hij heeft ervoor geleerd, niet bij PN maar in Amerika bij de groten, dus ik geloof hem onmiddellijk!

Shyla25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 09:46

Morrie schreef:
galop kan Morrie alleen maar in z'n vrij tijd op de wei.....

de achterhoeven zijn nog steeds veel te kort dus als ik ga rijden worden ze alleen maar nog korter ik woon namelijk in Asfaltia..... vandaar dat ik niet mag rijden en hji rust moet: 24/7 op de wei

Hmm ik dacht dat ik daar woonde Jij hebt nog ruiterpaden op redelijke afstand ik heb er niet eentje
Maar ja die brug he

En die hoefschoenen waren ook geen optie?