Mensen met left brain extravert paarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 20:53

En dan heb een rare LBE-er die overal moeilijk over doet, maar kon dus afgelopen donderdag kon ik dus gewoon een terrasje pakken en normaal mijn thee drinken! *\o/* <3

Afbeelding

Fabster

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 18:29

Ben ik de enige die hier post? Heel gezellig, zo tegen mezelf kletsen :+ Maarrrr, ik zit dan ook in een goede flow. Vandaag weer met Caj op pad. Ben net van huis, besef ik me dat ik haar muts ben vergeten (= eczeem vliegenmasker, die ook het gehoor wat dempt). Geen zin om terug te gaan, dus op hoop van zegen. Ik was nogal moe (te vroeg opgestaan) en toen het fietspad meteen al werd geblokkeerd door landmeet-mannen, had ik geen zin in confrontaties, dus maar gewoon afgestapt. Verderop schrok ze zich 2 x helemaal de tandjes en ze was enorm kijkerig, dus ik was het rindje in gedachten al aan het inkorten. Werd niet relaxt. Maar ineens besefte ik me, dat zecwel kijkerig was en schrok, maar niet opzij schieten, niet drammen, netjes aan de hulpen. Heel mooi eigenlijk. Dus het bos in. Was wel erg nat op sommige plekken plekken, dus ook veel gestapt. Maar dat ging ook relaxt, krentebolletje gedeeld met haar. Het ging zó lekker, dat ik er nog maar een rondje aan vast heb geplakt. Op de terugweg ook een andere route naar huis dan normaal en ook dat ging prima! Ben zo blij! Wie weet wordt t eindelijk een normaal paard! <3

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 22:40

Hahaha Fabster, ik lees alles mee wat je schrijft. Leuk weer, soms merken we het verschil niet eens op...het went snel als ze braaf zijn hé.
Hier niks speciaals, ligt een beetje stil door weer en werk. Ik moet mezelf soms een schop geven om met paardlief te werken...hebben jullie dat ook?
Van sinds het minder leuk was om te rijden en soms de angst de overhand nam, was elk excuus goed om niets te doen.
Het blijft me achtervolgen, ook al gaan we voorruit.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 23:19

Ik ga meestal wel op pad met Caj, maar de rest schiet er al snel bij in. Nu is de bak weer slect door alle regen. Morgen eigenlijk les, maar ik vrees het ergste.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 17:31

De mijne had vier weken vakantie gehad, vanwege een lange vakantie van mij zelf en ik merk dat hem dat heel goed heeft gedaan. Hij is helemaal Zen. Weer sinds een weekje aan het rijden, uiteraard langzaamaan opgebouwd. Gewoon na vier weken zonder eerst longeren opstappen en aanrijden niks aan de hand. Hij had uiteraard wel veel in de wei gestaan. Alleen in de galop een vreugdebokje.
En ook al weer heerlijk buiten gereden, superrelaxed en nergens bang voor. Dat gaan we vaker doen zo lang op vakantie, doet ons allebei goed!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 19:56

Doe ik inderdaad 2 x per jaar. Worden ze wel vrolijk van, ja.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:45

Die van mij moet dan wel voldoende aandacht krijgen, en genoeg te doen in de wei/paddock. Anders wordt ie poepchago :oo

Heerlijk dat je hij nu zo fijn is!

Vanmiddag even blokje om geweest met hond en paard. Vinden ze heerlijk allebei, zo wandelen.
En ze vinden mekaar ook echt leuk. Jiet superleuk dat ze constant contact zoeken, maar dit is wel typerend voor hun:
Afbeelding

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:46

Ik lees nog wel mee :) !

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:51

Gezellig, ruitje! dacht laatst nog aan je ivm dravers.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:54

Zoek je wat :') . Heb een RBE en een RBI staan nu, niks an :')

Heb ook nog niks gevonden wat maar in de buurt kwam van Graas, dus zelf nog steeds paardloos :(

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 23:05

Zijn ook niet mijn types, nee. Heb zelf ook een RBE staan. En alhoewel ik nu eindelijk ergens kom, zou ik daar toch niet voor kiezen. Mijn favoriet is de LBI. Maar die zullen wel zeldzaam zijn in draversland :D . Maar LBE vind ik ook heel leuk, hoor! Mocht ik ooit nog op zoek gaan naar een draver, dan kom ik me zeker even melden bij jou.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 23:15

Ik zou graag eens horen wat jullie te zeggen hebben over het feit dat je met 4 karakters niet toe komt. Ook niet met 4 manieren van training verfijnen. Ik vind dat parelli daar goed mee begonnen is omdat hij als 1 van de eerste niet 1 methode voor elk paard gebruikte, Maar al meerdere. Ik vind het echter onnodig om paarden in een hokje te plaatsen en denk dat het beter zou zijn om je paard gewoon goed te leren begrijpen zodat je geen hokje nodig hebt om het paard in te plaatsen. Natuurlijk zijn hokjes in het begin goed om het paard beter te leren lezen voor iemand met weinig ervaring, maar ik vind het spijtig te zien dat mensen die voldoende ervaring hebben om buiten de hokjes te gaan denken, toch hun paarden nog in dergelijke hokjes gaan plaatsen en soms zelfs hun training daar te veel van laten afhangen.

Maar ik ben eens benieuwd naar jullie mening daaromtrent.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 23:24

Was vandaag weer naar de jaarlijkse clinic van Bent Branderup. Er was daar ook een oude kinderpony (24) die voor het eerst mee deed. Omdat die piny zo handzaam was, vond Bent het leuk om wat gewichtsverplaatsoefeningen met hem te doen met zijn handen.

Ik heb thuis 2 x LBE, 2x LBI en 1 x RBE. Ik ging dus even diezelfde oefeningetjes met mijn eigen perdjes en dan zie je de verschillen in karakter:

De LBI-ers laten alles prima toe, maar kijken niet op of om en trekken zich nergens wat van aan. Het zal allemaal wel.

De LBE-ers laten ook alles toe, maar zijn erg nieuwsgierig wat er nu weer gebeurd en komen er zelfs voor terug om het nog een meer te proberen :D

De RBE-er kijkt verschrikt op, denkt: wat krijgen we nou weer! Ik ben ff weg, kan zich niet concentreren en wordt zenuwachtig. Als ik per ongeluk een reactie krijg die in de verte lijkt op wat ik wil en ik hem uitbundig toejuich, ontspant hij een beetje en lijkt te denken: mss vreten ze me toch niet op.... :=

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 23:29

Ik heb je site en blog doorgelezen ( ik mis overigens een stuk 'wie ben ik' of heb ik daar over heen gelezen? Wil altijd graag weten wat voor ervaring iemand heeft ) .

Ik heb zoveel paarden beleerd zien worden, ik plaats er geen een in een hokje. Wel kan ik met een vrij grote zekerheid binnen 3 minuten een paard inschatten, mede Door 'die hokjes' , en ja dat kun je mooi verwoorden als 'gevoel' of ' je aanpassen aan het paard' . Maar dat soort dingen kun je alleen doen als je voldoende kennis hebt... en die kennis krijg ik bijvoorbeeld van Parelli. Dus voor mij is her niet zo zwart wit.

Of heb jij bij je trainingspaarden niet bepaalde verwachtingspatronen Door het gedrag wat ze vertonen :) ?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 23:35

Eh, huh? Is dat voor mij? Ik heb geen site en ook geen blog. Dus geen idee waar je het over hebt :D

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 00:12

Post boven jou :+ ik dacht dat ik meteen antwoorden maar jij was weer sneller :')

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 08:48

O haha! Ik had die hele post niet gelezen.

Het grappige is dat ik heel Parelli niet gebruik. Ik zou me er eens meer in moeten verdiepen, maar het komt er niet van. En inderdaad kijk ik wat mijn paard nodig heeft. Maar ik vind de hokjes wel lollig. Maar laat er nooit iets van af hangen.

Ruitje, als jij binnen 3 minuten een paard kan inschatten, huur ik jou in als ik ooit nig een paard ga kopen. Ik kan dat echt helemaal niet. Kom er gaandeweg pas achter. Dus op zoek naar een bepaald type zou mij niet lukken.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 09:10

interessant over die "hokjes", ben toch blij dat ik die hokjes leren kennen heb hoor, de mijne verspringt wel eens van hokje maar dat is doodnormaal.
Ik heb dat zelf ook wel eens :-)

Ga de website eens bekijken, ben benieuwd.

Ja Bloodymary, ik doe dat regelmatig, niet bewust maar gewoon uit tijdsgebrek :D en idd dat helpt enorm veel, het leuke is dat alles wat laatst geleerd is, er nog vers uitkomt ook!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 09:24

Dat is een eigenlijk wat ik bedoel dus. Hokjes zijn handig, maar afwijkingen zijn vaak mogelijk. Zolang je er niet als van laat Afhangen is het mijns inzien oké.
Een natuurlijk verwacht ik dat een paard beter gaat reageren op die of die trainings methode. Want dat maakt meestal net het verschil in snelheid en grondigheid van training. De training moet aangekaart zijn op het paard tot in de details in mijn ogen. Ik ben alleen bang dat sommigen die paarden in hokjes plaatsen geen oog meer hebben voor detail, maar enkel voor oppervlakkige dingen. Maar jullie blijkbaar niet.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 10:11

jensvl schreef:
Dat is een eigenlijk wat ik bedoel dus. Hokjes zijn handig, maar afwijkingen zijn vaak mogelijk. Zolang je er niet als van laat Afhangen is het mijns inzien oké.
Een natuurlijk verwacht ik dat een paard beter gaat reageren op die of die trainings methode. Want dat maakt meestal net het verschil in snelheid en grondigheid van training. De training moet aangekaart zijn op het paard tot in de details in mijn ogen. Ik ben alleen bang dat sommigen die paarden in hokjes plaatsen geen oog meer hebben voor detail, maar enkel voor oppervlakkige dingen. Maar jullie blijkbaar niet.

ja, dat is inderdaad zo, gelukkig leer je dat met de tijd. Ik vond het paard 'lezen' héél moeilijk in het begin, je moet verder kijken dan je neus lang is. En vooral oefenen oefenen en nog eens oefenen op verschillende paarden, kijken en vergelijken. Zoals altijd is het de ervaring die je alles leert.
ik ben er ondertussen heel erg voor geïnteresseerd geworden en ga elk paard nu anders bekijken en begrijpen. Fantastisch gewoon, *D

Ik zag aan je tel.nr dat je van Belgie bent, waar zit je ergens?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 12:18

Essen horendonk.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 15:44

O, dat is bij mij om de hoek.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:18

Aha. Dat is leuk om te weten.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:34

jensvl schreef:
Essen horendonk.

Zo ver weer -O-

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 13:01

Aangezien ik al een tijdje meepraat in het LBI topic over mijn 8-jarige IJslander Kees, wordt het wel eens tijd om mijn LBE hier voor te stellen. Dan kan ik van 2 walletjes eten, jeej! :j

6 jaar geleden kocht ik, met 12 jaar manege-ervaring, tegen ieders advies in een 2-jarige IJslanderruin. Ik heb hem zelf alles geleerd en dat is toch best heel aardig gelukt. 2 jaar geleden dreigde Kees alleen in de wei te komen staan op mijn toenmalige stalling. Dat vond ik geen optie, maar een weidegenoot erbij vinden lukte niet. Wederom tegen ieders advies in kocht ik er een jaarlinghengstje bij, ook een IJslander. En oh, wat heb ik daar een spijt van gehad. Hij was nog nooit in handen geweest, dus een halster omdoen? Vergeet het maar. Hij was wild, onopgevoed en stoeide veel te hard met Kees, die als goedzak geen trap teruggaf, maar het allemaal over zich heen liet komen.

Na de verhuizing naar onze nieuwe plek is Spuni opgevoed door 2 reusachtige ruinen, vervolgens gecastreerd en daarna bij Kees in de kudde gezet. Inmiddels had Kees zijn plek in de groep helemaal gevonden, maar mijn jongens zochten elkaar meteen op en zijn inmiddels 'vrienden voor het leven', een droom voor iedereen met 2 paarden!

Dankzij Kees ben ik me gaan verdiepen in Parelli/nh, want met hem begon ik een half jaar geleden tegen steeds grotere problemen aan te lopen.

Spuni is inmiddels 3 jaar oud en een typische LBE. In gedrag is Spuni al een stuk zachter geworden, maar nog steeds (over)enthousiast, een dominante stuiterbal! "I don't wanna talk to you UNLESS I'm the boss!" is wat hij zichtbaar denkt. Voor mij héél erg wennen, want ik heb al 6 jaar lang niks anders dan LBI in mijn handen gehad (weet ik nu). Voor ik Spuni kocht, riep ik dat ik als tweede totaal het tegenovergestelde van Kees. Nou, dat is toch aardig gelukt :P

Met les van Anna de Winter en mijn lidmaatschap van de savvyclub van Parelli hoop ik een heel eind te kunnen komen met beide heren. Afgelopen week heb ik met Spuni al een paar spelletjes gespeeld die ons allebei goed bevielen, maar dat bewaar ik voor de volgende keer. Mijn post is nu al te lang :D

Afbeelding