Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
fransje23 schreef:NeverGiveUp schreef:Fransje, logisch ja, maar als de paarden zo slaafs waren zouden ze het gewoon doen toch?
De paarden op het filmpje van Pat en Linda vind ik slaafs. Er zijn hier al voorbeelden genoemd dat het bij hun ook mis gaat en ik vind dat fijn om te lezen.Een beetje eigen initiatief wat vervolgens ook gewoon toegestaan wordt maakt een paard ook zelfverzekerder en slimmer.
fransje23 schreef:NeverGiveUp schreef:Fransje, logisch ja, maar als de paarden zo slaafs waren zouden ze het gewoon doen toch?
De paarden op het filmpje van Pat en Linda vind ik slaafs. Er zijn hier al voorbeelden genoemd dat het bij hun ook mis gaat en ik vind dat fijn om te lezen.Een beetje eigen initiatief wat vervolgens ook gewoon toegestaan wordt maakt een paard ook zelfverzekerder en slimmer.
Maritje1991 schreef:Ik zet mijn paard als een malle achterwaarts. Niet door zo aan het hoofd te trekken oid. Maar gewoon met stick tegen borst aan. Soms gewoon disengage door hoofd naar mij toe te draaien, er zijn zoveel opties.
Ben inmiddels aardig ervaren in oplossingen bedenken met mijn RBE!
Jessix schreef:Parelli is juist gebaseerd op eigen initiatief. Iedereen kan een paard wat laten doen, maar kun je het ook voor elkaar krijgen dat het paard het ZELF wil.
fransje23 schreef:Je leert een paard toch te reageren op bepaalde commando's en koppelt daar een verwachtingspatroon aan?
Ik geloof niet dat een paard zelf achterwaarts wil gaan als jij je vinger beweegt etc. Al hij het niet doet zet je sterker aan, niets geen eigen initiatief. Je geeft het paard een keuze of achterwaarts gaan of het wordt onaangenaam.
Is niet slecht maar is geen eigen initiatief.
fransje23 schreef:Jessix schreef:Parelli is juist gebaseerd op eigen initiatief. Iedereen kan een paard wat laten doen, maar kun je het ook voor elkaar krijgen dat het paard het ZELF wil.
Je leert een paard toch te reageren op bepaalde commando's en koppelt daar een verwachtingspatroon aan?
Ik geloof niet dat een paard zelf achterwaarts wil gaan als jij je vinger beweegt etc. Al hij het niet doet zet je sterker aan, niets geen eigen initiatief. Je geeft het paard een keuze of achterwaarts gaan of het wordt onaangenaam.
Mijn paard mag vooral met buitenrijden veel zelf bedenken. Ik bepaal het tempo en zij bepaald waar ze loopt en soms ook welke afslag of bijzondere D-tour we nemen. Ze heeft nog weleens een voorkeur voor het bekijken van opritten en tuinen maar dat staat ik dan weer niet toe
Gini schreef:fransje23 schreef:Je leert een paard toch te reageren op bepaalde commando's en koppelt daar een verwachtingspatroon aan?
Dat bedoel ik dus ook.
Met eigen initiatief bedoel ik ook echt eigen initiatief he. Dus niet het paard de vrijheid geven om verschillenden antwoorden te geven, maar maar 1 antwoord als juist te bestempelen.
Neem nu bv. een opgewonden paard dat langs mij dribbelt in plaats van te stappen. Zolang ik de oorzaak ken (opgewondenheid) en het paard wel gehoorzaam blijft, laat ik dit paard dribbelen. Het paard moet dan niet stappen. Ik luister naar mijn paard die mij dan vertelt dat die zenuwachtig is. Ik ga dan niets doen om haar toch te laten stappen. Als ik opgewonden ben, beweeg ik namelijk ook heel veel (ijsberen).
[***] schreef:En kan je dan ook vertellen wat je wel zou moeten doen?
Gewoon terug laten lopen naar zijn veilige omgeving? (wat dat ook moge zijn, want deze plaats is volledig nieuw voor het paard aangezien het een cursus daar ter plaatste is, dus dat veilige omgeving is ook maar relatief).
[***] schreef:Mooi gezegd Fellor
Ik begrijp best dat mensen iets hebben van "laat een bang paard toch kijken of dribbelen of .. ", maar hoe leuk is het voor dat paard om bang te zijn en bang te blijven? Wat als je dat bang zijn kan ombuigen door de aandacht weer op jouw te krijgen, zodat jij kan laten zien dat er niks aan de hand is (want je bent zelf rustig) en omdat jullie partners zijn aanvaard je paard dat?
Maar zoals eerder gezegd mogen mijn paarden best 'neen' zeggen op iets ... Als ik bv. werk met een hindernis en mijn pony zegt "vandaag spring ik niet" dan ga ik hem niet met alle mogelijke middelen toch over die hindernis krijgen. Dat zou niet eerlijk zijn. Dan doe ik gewoon wat anders, werk aan andere dingen, probeer tussendoor nog eens een sprongetje, probeer hem meer te motiveren, ... Dat is het leuke. En soms krijg je heel leuke dingen doordat je paard iets doet wat jij niet in gedachte had. Zo heb ik eens gestaan dat ik hem op een cirkel wilde vragen, en hij kon ineens héél prachtig zijwaarts gaan (was daarvoor nog moeilijk voor hem) dus wat heb ik gedaan? Niet gezegd "en nu MOET je op die cirkel", maar we zijn aan het zijwaarts gaan werkenZolang er geen gevaar is ben ik heel flexibel hoor, maar als er wat gebeurd wil ik het wel voor het zeggen hebben ...
[***] schreef:Dat laatste deed ik vroeger ook, liet mijn pony ook heel veel bepalen. Maar als je beetje 'juiste' pony hebt gaat zich dat tegen je keren hoor .. Zo bv. in volle galop besluiten dat paadje links (héél klein paadje) leuker is dan de brede zandweg. Of dat we bergaf willen draven ipv stappen door het mulle zand terwijl ruiter er zonder zadel op zit etc. (ik wilde hem laten stappen, hij werd boos, begon te bokken, ging op zijn knieën en ik ging met een heel kapot gezicht naar huis).
[***] schreef:@ Fred_Kroket : Ik meen mij te herinneren dat hij op 6 minuten toch gewoon rustig stilstaat? Daarna begint hij weer als zij een oefening wil vragen, en dat is net het hele probleem .. Paardje is rustig en braaf, totdat iemand er iets van wil, en dan gaat die daar vol tegenin en bestaat het mensje ineens niet meer..
En over Pignon heeft ieder ook weer zijn eigen mening natuurlijk. Ik zie het niet waarom je een paard 10 minuten (of misschien wel langer, heb niet verder gekeken) kijkerig moet laten zijn, moeten laten bezig zijn met de omgeving, terwijl jij daar ook nog staat ... Ik denk dat het voor veel paarden veel fijner is dat je ze eerder terug haalt in de wereld en met je laat werken, om zo samen tot ergens te komen, dan dat je ze maar in hun eentje alles laat bekijken en uitzoeken .. Lijkt me nu niet meteen minder stressvol voor een paard als ik eerlijk moet zijn.