De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

opala

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 10:13

Wanneer je zelf bekapt (hebt), zijn ijzers exit, tenzij je paard "iets" heeft wat werkelijk alleen op te lossen is door er tijdelijk (met nadruk op tijdelijk) ijzers onder te zetten.

Waarom exit, omdat je dan zeker zelf niets meer kunt doen aan de hoef.

dekoezegtboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 10:16

pony25 nico behandeld Banjer (van banjer op bokt ook) en die heeft ook geen ijzers onder maar aan de andere kant als jou paard ze nu echt nodig heeft?? ik weet ook niet wat ik zou doen in zo'n geval!

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 10:19

De enige reden waarom je een ijzer onder een paard zijn hoef zou moeten slaan als ie ivm een operatie of ongeluk een deel van zijn hoef mist.

In alle andere gevallen is zonder ijzer altijd beter dan met. Bijna alle andere problemen zijn op te lossen zonder ijzer. Met ijzer los je namelijk niks op, je bestrijdt alleen t symptoon.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 10:56

ik viste dit van HN af

Hallo,
>>>>> Zoals het nu lijkt treedt per 01.01.2007 het nieuwe
>>>>> Hufbeschlagsgesetz in Duitsland in werking, waarschijnlijk
>>>>> zonder de toevoeging dat bestaande Hufpfleger hun beroep mogen
>>>>> blijven uitoefenen. Mooie boel dus, als dat doorgaat, ben
>>>>> benieuwd. Als Nederlandse schijn ik geluk te hebben, want ik
>>>>> val als Nederlandse Hufpflegerin (Cursus Groene Welle) niet
>>>>> onder de Duitse wet en zou dus gewoon nog mogen bekappen.
>>>>> Enkele weken geleden is er een protestrit door Duitsland
>>>>> geweest, met als plan dwars door Duitsland naar Berlijn te
>>>>> rijden. Helemaal naar Berlijn is er helaas niet van gekomen.
>>>>> Zonde, dat geeft toch eigenlijk weer de bijsmaak dat het aan de
>>>>> blote voeten ligt.
>>>>> Groeten,
>>>>> Monique
>>>>
>

weet iemand hier meer over? Ze zijn duidelijk in duitsland bezig om Strasser dwars te zitten. Met de bekende duitse grundlichkeit proberen ze weer fijn afwijkende zaken uit te roeien...

Shyla25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 11:13

Arabesk schreef:
De enige reden waarom je een ijzer onder een paard zijn hoef zou moeten slaan als ie ivm een operatie of ongeluk een deel van zijn hoef mist.

In alle andere gevallen is zonder ijzer altijd beter dan met. Bijna alle andere problemen zijn op te lossen zonder ijzer. Met ijzer los je namelijk niks op, je bestrijdt alleen t symptoon.

Dit vindt ik dus ook.
Als je gekke dingen moet doen zoals wiggen ben je niet goed bezig.
Je gaat dan de stand zo anders zetten dat je weer op andere plekken scheefheid gaat krijgen.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 11:14

een goeie smid is een smid die een sierhekwerk van zijn ijzers smeed

Shyla25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 11:23

Arabesk schreef:
een goeie smid is een smid die een sierhekwerk van zijn ijzers smeed

idd

dat van die hoefjes die als ijzers klinken dat heeft Shy ook als we in draf over de straat gingen
mijn vriendin zij nog dat ze zelfs haar ijzers overstemde

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 12:03

Arabesk schreef:

Hoe wil jij een gebroken hoefbeen oplossen zonder ijzer (met extra zijlippen en een balkondersteuning) ??

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 12:43

goed nieuws: de bekapper belt net dat hij vrijdag morgen komt, dat scheelt weer 2 weken op steunsels lopen!

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 12:54

Arabesk schreef:
ik viste dit van HN af

Hallo,
>>>>> Zoals het nu lijkt treedt per 01.01.2007 het nieuwe
>>>>> Hufbeschlagsgesetz in Duitsland in werking, waarschijnlijk
>>>>> zonder de toevoeging dat bestaande Hufpfleger hun beroep mogen
>>>>> blijven uitoefenen. Mooie boel dus, als dat doorgaat, ben
>>>>> benieuwd. Als Nederlandse schijn ik geluk te hebben, want ik
>>>>> val als Nederlandse Hufpflegerin (Cursus Groene Welle) niet
>>>>> onder de Duitse wet en zou dus gewoon nog mogen bekappen.
>>>>> Enkele weken geleden is er een protestrit door Duitsland
>>>>> geweest, met als plan dwars door Duitsland naar Berlijn te
>>>>> rijden. Helemaal naar Berlijn is er helaas niet van gekomen.
>>>>> Zonde, dat geeft toch eigenlijk weer de bijsmaak dat het aan de
>>>>> blote voeten ligt.
>>>>> Groeten,
>>>>> Monique
>>>>
>

weet iemand hier meer over? Ze zijn duidelijk in duitsland bezig om Strasser dwars te zitten. Met de bekende duitse grundlichkeit proberen ze weer fijn afwijkende zaken uit te roeien...

Nee, niks van gehoord, maar ik hou het in de gaten... ben benieuwd wat die wet precies gaat inhouden...

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 22:28

het gaat inhouden dat er alleen gediplomeerde hoefsmeden aan de voeten van paarden mogen werken. precies genomen mag je dan nog geeneens als eigenaar van een paard meer doen als hoeven uitkrabben.

overigens bestaat er in Duitsland meer dan Strasser. haar bekendste tegenhanger is Biernat en er zijn nog een paar anderen. al deze bekappers mogen dan hun beroep niet meer uitoefenen.

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 23:01

Tja, logisch dat het aan banden wordt gelegd na al die 'verschrikkelijke' resultaten...
Wat komt er hierna? Iedereen die zijn paard op een wei met inloopstal heeft, moet hem voortaan 24/7 op stal zetten?

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 23:05

Sugarmiss schreef:
Hoe wil jij een gebroken hoefbeen oplossen zonder ijzer (met extra zijlippen en een balkondersteuning) ??

Ik zal wel te simpel denken, maar wat fixeert een ijzer nu meer dan de hoefschoen. Het hoefbeen zit opgehangen in de hoefschoen. Een ijzer zit aan de buitenkant van de hoefschoen .

Kwetal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 23:16

arno8 schreef:
Tja, logisch dat het aan banden wordt gelegd na al die 'verschrikkelijke' resultaten...
Wat komt er hierna? Iedereen die zijn paard op een wei met inloopstal heeft, moet hem voortaan 24/7 op stal zetten?

Nee...dáár hebben ze nou weer hele andere ideeën over: De Duitsers waren eerder dan wij met een verbod op stands en hebben zelfs een soort "paardvriendelijk"vignet dat LAG heet. Hier zal Jackie me even moeten helpen...zoiets als Laufstal Arbeits Gemeinschaft. Die doen juist wel aan loopstallen ed Kijk maar op www.lag-online.de

Ach, in NL hebben ze overigens de vakdiploma's juist losgelaten...iedere idioot mag aan het bekappen slaan zonder een diploma op zak. Dus op zich vind ik het wel goed dat mensen af kunnen
gaan op een degelijk diploma. Dat geeft tenslotte de zekerheid dat de persoon in kwestie er tenminste iets van af weet....Maar dat je zelf niks meer mag doen is natuurlijk weer foute boel.

@Opaala: Ik heb het een keer gezien bij een paard...door het hoefmechanisme komt er spanning te staan op het weefstel binnen in de hoef. Dat willen wij natuurlijk heel graag, maar als er een scheur of breukje in het hoefbeen zit, wil je niet dat de delen langs elkaar heen gaan schuiven door de krachten die er op komen te staan als minimaal 500kg paard gaat lopen. Het paard in kwestie heeft 6 weken box rust gehad en een gefixeerde hoef...de nagels worden tot achter aan toe geslagen en alle nagelgaten worden gebruikt. Op die manier vindt er totaal geen hoefmechanisme meer plaats (en daar zou bij menig hoefsmid een belletje moeten gaan rinkelen!) zodat het botje in alle rust kan genezen. Dit voorval is al vele jaren geleden. Het beestje loopt nu tegen de 30 of misschien is hij al ouder dan dat, maar tot een jaar geleden liep hij nog regelmatig een rondje bos zonder problemen

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 23:25

BZ: Dank voor je uitleg. Idd ook het bewijs dat een onbeslagen hoef veel flexibeler is dan met beslag onder, zoals de theorie al leert.

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 07:37

@BZ: je hebt geen hulp nodig. en dat verhaal van het hoefbeentje klopt ook.

ik vind het wel absurd dat straks iedereen die paardenhoeven wil gaan bewerken in Duitsland eerst een opleiding voor hoefsmid met het hele ijzerverhaal erbij moet volgen en daarna pas kan gaan bekappen. de bestaande bekappers zijn dan meteen werkeloos en strafbaar als ze hun beroep uitoefenen. ze hebben daar met de duitse gruendlichheit het kind met het badwater weggepleurd.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 09:36

@Jackie
Dat is ook dom, maar volgens mij is het zo dat nà verkiezing van regering de hersenen collectief verwijderd worden....

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 09:41

@BZ: bedankt voor de heldere uiteenzetting, je slaat de nagel op de kop
Een ijzer KAN dus onder bepaalde omstandigheden echt een NOODZAAK zijn, ook als er aan de buitenkant niets van de hoefwand af is.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:44

jackie schreef:
@BZ: je hebt geen hulp nodig. en dat verhaal van het hoefbeentje klopt ook.

ik vind het wel absurd dat straks iedereen die paardenhoeven wil gaan bewerken in Duitsland eerst een opleiding voor hoefsmid met het hele ijzerverhaal erbij moet volgen en daarna pas kan gaan bekappen. de bestaande bekappers zijn dan meteen werkeloos en strafbaar als ze hun beroep uitoefenen. ze hebben daar met de duitse gruendlichheit het kind met het badwater weggepleurd.

Ja Duitser zijn nog steeds erg grondig met het uitroeien van dingen die in hun ogen slecht zijn .

Als het stilleggen van het hoefmechanisme moet voor een bepaalde genezing is een ijzer een goede oplossing inderdaad , in alle andere gevallen niet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 11:51

Citaat:
Ik ben erg tevreden over mijn ijzers, de hoeven van mijn pony
groeien niet zo hard
en ik doe er soms zelfs 15 weken mee.

uit viewtopic.php?111&t=586968

Ik kon het weer niet laten om toch even te reageren op deze post

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 12:01

sufferd, word je niet in dank afgenomen..... ik ken ook mensen die het een sport vinden om de ijzers er zo lang mogelijk onder te laten zitten en daar nog trots op zijn ook.....

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 12:04

Morrie schreef:
sufferd, word je niet in dank afgenomen..... ik ken ook mensen die het een sport vinden om de ijzers er zo lang mogelijk onder te laten zitten en daar nog trots op zijn ook.....

er zit een extreme nber in dat topic die ik niet ken???!!??
alweer eentje die ik niet ken

ja mijn EF liet het even afweten toen ik dat van die 15 weken las...

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 12:04

Ara, ara, ara toch, je gaat het niet afleren he?? maar goed, wie niks zegt, wordt ook niet gehoord (als ik iemands onderschrift goed herinner?)

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 12:07

ja 'als je niks zegt, weet je zeker dat er niks veranderd'
*gaat m er weer even inzetten*

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 12:08

Ara toch, je bent lekker bezig vandaag.... viewtopic.php?f=105&t=588280&p=15440208#15440208

met quotes van Eddy ronstrooien, ik heb er nog wel een zooi die van toepassing zijn in dat topic.... thuis op de pc......en daar ben ik voorlopig niet