De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

opala

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 23:03

Deighton schreef:
NB: Volgende maand bij Pete Ramey wil ik het fenomeen van de dubbele zolen bespreken, ben benieuwd hoe hij hier tegen aan kijkt.
Verder heb ik onder andere ook de kwartierbogen op mijn persoonlijke agenda staan. Hier wordt ook heel verschillend mee omgegaan door de diverse bekappers.

Dank voor je reactie Deighton. Ik denk dat ik de hoefwanden korter ga maken dan anders, in mijn geval betreft het de achtervoeten. Wat bovenstaande betreft: Ik weet wel dat aanhangers van de Strassermethode kwartierboogjes zien als remedie voor het contraheren van de hoeven.

Jackie: Gelukkig dat je nu de oorzaak weet en er wat aan kunt doen wat Jackie betreft

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 23:09

[quote="opala"
Ik weet wel dat aanhangers van de Strassermethode kwartierboogjes zien als remedie voor het contraheren van de hoeven. [/quote]

Kwartiebogen worden idd gemaakt om het hoefmechanisme te bevorderen, maar het kan alleen maar als de zool dit toelaat.
Zeker als paarden van de ijzers komen of veel te hoog op de hielen staan, kun je ze niet teveel laten zakken in 1 keer. Dan blijft er dus een randje hoefwand staan. Zou je in die gevallen kwartierbogen maken, verzwak je de wand en krijg je van die uitgewaaerde hoeven of afbrokkelen.
Kwartierbogen zitten zeker in mijn beeld van de ideale hoef.....maar vaak is het in de praktijk niet toepasbaar.

Groet,
Simon

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 23:22

Deighton schreef:
Kwartierbogen zitten zeker in mijn beeld van de ideale hoef.....maar vaak is het in de praktijk niet toepasbaar.

Wat ik begrepen heb, is dat je de boogjes niet maakt in de hoefwand, maar in de zool. Ik noem geen naam, maar het is een "citaat" van een persoon die eerst NB toepaste en nu meer heil ziet in de Strasser-methode.

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 23:38

Pete maakt geen kwartierboogjes. hij houdt de zool aan. als deze de juiste holling heeft ontstaan de kwartierboogjes vanzelf. Hij snijd zeker niet in de zool om ze te maken.

mijn voormalige gediplomeerde strasser bekapster sneed de kwartierboogjes WEL in de zool en heeft me precies laten zien hoe het volgens haar moest.

wat de dubbele zolen betreft: hij orienteerd zich aan de diepte van de straalgroeven. bij een eerste bekapping zal hij zo 'n dubbele zool in de meeste gevallen weghalen. als hij steeds weer terugkomt laat hij hem verder met rust. iig is dat de stand van zaken van vorig jaar juni. misschien heeft hij inmiddels nieuwe ideen??

Deighton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 09:18

jackie schreef:
Pete maakt geen kwartierboogjes. hij houdt de zool aan. als deze de juiste holling heeft ontstaan de kwartierboogjes vanzelf. Hij snijd zeker niet in de zool om ze te maken.

mijn voormalige gediplomeerde strasser bekapster sneed de kwartierboogjes WEL in de zool en heeft me precies laten zien hoe het volgens haar moest.

wat de dubbele zolen betreft: hij orienteerd zich aan de diepte van de straalgroeven. bij een eerste bekapping zal hij zo 'n dubbele zool in de meeste gevallen weghalen. als hij steeds weer terugkomt laat hij hem verder met rust. iig is dat de stand van zaken van vorig jaar juni. misschien heeft hij inmiddels nieuwe ideen??

Hoi Jacky,

Ik merk bij veel paarden dat de zool eerst hol moet trekken en daarna slijten de kwartierbogen er vaak vanzelf in. Snijden in de zool om kwartierbogen te maken doe ik ook niet.
Als je in Pete's boek (MHcWfY) kijkt zie je dat hij op de meeste plaatjes wel een kwartierboog heeft gemaakt.
IK begreep dat Jamie Jackson er inmiddels van terug is gekomen. Ben dan ook benieuwd naar de laatste inzichten.
Als de dubbele zool "rijp" is om eruit gehaald te worden doe ik dat uiteraard, maar dan alleen als dat bij beide hoeven kan.

Groet,
Simon

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 09:47

@ Jackie wat is de strekking van dat Duitse boek? Weet je dat toevallig?

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 11:01

@ jackie, mooie foto's (ja ik loop wat achter) eros heeft prachtige hoeven daar kun je echt wel aan zien dat ie niet zonder ijzers kan Was hij een beetje te pruimen, die ouwetje kunnen soms zo druk zijn? Krijgt die cushingpony ook pergolide? Hij heeft nog wat plukjes en onder zijn buik hangt ook nog pluk haar, verder ziet ie er prima uit!! Ponto is ook vreselijk aan het verhaarbalen. Zelfs zijn sokken zijn eraf. En daar zat lang haar op!!

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 11:34

alsik een camera bij me had gehad, had ik zo hoevenfoto's kunnen maken, want Morrie lag in de wei. Dit is de erste keer dat ik dat gezien heb, z;'n beste vriendje lag ernaast, 2 grote bergen paard....

Ze stonden niet op toen ik eraan kwam en ik heb Morrie helemaal kunnen aaien overal van top tot teen, heb erbij gezeten, had er zo op kunnen gaan zitten, maar dat durfde ik niet. Uiteindelijk ging ie gapen, uitrekken en stond ie op en ging ie met me mee naar voren, zo schattig.....

De boer zei dat ie volgevreten was en daarom bleef liggen, maar andere jaren lag ie wel eens, maar kwam meteen overeind als ie me in de verte al zag. Ik blijf in de waan dat door al dat parellien het vertrouwen beter is geworden..... laat mij maar in die waan....

Shyla25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 11:39

Fijn Morrie dat hij zo rustig bleef liggen, dat zegt toch al genoeg

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 11:54

Morrie schreef:
Ik blijf in de waan dat door al dat parellien het vertrouwen beter is geworden..... laat mij maar in die waan....

Niet zo bescheiden

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 11:56

ik heb nog zo'n maf dier: kamikaze-Spotnix Hij is blind en nogal model theemuts en past niet echt op dat plankie

@Opala ik zeg op stal niet eens meer wat ik denk, het wordt toch meteen de grond in geboord, ik zie het altijd verkeerd:
het is geen vertrouwen, hij is gewoon te vet en volgevreten,.
Als ie me at liberty volgt, loopt ie mee omdat ie denkt dat ie vreten krijgt.
enz.

Prima hoor, mensen kunnen het krijgen zoals ze het hebben willen tot op zekere hoogte dan...... goed voor de ontwikkeling van mijn EF

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:47

Gelukkig weet je zelf wel beter (en wij ook)

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 16:58

Mooi moment met Morrie Morrie!

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 21:43

ik liep vanavond ons "melkmiesje" tegen het lijf en wat vertelt zij me:
Die knol van jou bezorgt me iedere morgen (als ze om 6 uur komt melken) de stuipen...... dan ligt ie languit voor het hek ..... plat.....

*whahahaha*

Als ze tegen 7 uur klaar is met melken, ligt ie er nog steeds en dan kluunt ze dus 3 weilanden door op d'r klompen om te chfcken of ie nog ademt, maar meestal hoort ze hem halverwege al snurken

Als Wout rustig wil bekappen, zal ie dus vroeger op moeten staan

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 08:19

Arabesk schreef:
@ Jackie wat is de strekking van dat Duitse boek? Weet je dat toevallig?

het is een mengsel van de methode van Gene Ovnicek (natural balance) en zijn eigen bevindingen. staan mooie foto's in en een paar interessante dingen. hij is wel een overdreven voorstander van afblijven van de zool en hij werkt ook nog met ijzers in bepaalde gevallen. boek is wel de moeite om te lezen.

@ Cookies: Eros was best te pruimen. ik heb maar drie keer ruzie met hem gehad tijdens de rit . de cushingpony krijgt geen pergolide. zijn baasje geeft hem injectiekuren met een homeopathisch middel van Heel (Hypofysis en nog wat) en hij doet het daar prima op

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 08:24

Hi Hi, die Morrie.. gelukkig voor haar snurkt ie hard

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 08:27

@Deighton: ik heb Pete's boek 86 keer van voor tot achter doorgespit en hij heeft bij geen enkele hoef de kwartierboogjes erin gesneden zoals strasser dat doet. ik doe het ook niet. ze onstaan gewoon vanzelf als de hoef (zool) de juiste vorm heeft. je vijlt de hoefwand terug naar zoolhoogte, mustang roll erin, hoef neerzetten. voila kwartierboogje.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 08:38

Gisteravond was ik ijverig de steunsels van arabesks voorhoeven aan het afschillen. De hoeven waren een beetje vochtig en dus niet zo hard meer. Toen ik klaar was met afpellen schrok ik een beetje, was ik niet te ver gegaan??

*peeuw*

Toen voorzichtig even laten lopen op het harde, ik zag niet echt verschil. Toen toch maar een buitenrit gaan maken en wat bleek...

hij liep als de brandweer!

Zijn hoeven klinken nu bijna als hoeven met ijzers. Ze zijn eindelijk mooi hol aan de onderkant.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 08:40

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 08:47

Citaat:
Zijn hoeven klinken nu bijna als hoeven met ijzers

ja dat is bij Morrie ook zo nu komt door de droogte..... Morries achterhoeven zijn nu hol met enorme steunsles waar ik niets aan kan doen, maar zodra het gaat regenen zijn de zolen weer "vol"

M'n bekapper is niet in het land blijkbaar, dus Morrie zal moeten wachten tot de 29ste.....

Mooie foto's Ara......

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 08:51

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 09:36

Over steunsels gesproken: sinds kort dam ik die ook rigoreus in bij de voorvoeten met de mesjes, ik snij tot ik "zeker weet" bij de zool te zitten. Wanneer ik de volgende dag onder de hoeven kijk, zie ik toch op diezelfde plaatsen gelig egaal hoornachtig materiaal zitten

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 09:41

gisteren ging het nogsteeds slecht met Shy ze liep in de bak moeilijk en toen ik ff ging grazen buiten was ze niet vooruit te branden
echt niets voor mijn kleine Shy om zo te doen

ik heb er daarna nog een uitgebreide borstelbeurt gegeven en daar zag je haar echt van genieten, wat een haar en stof kwam daar uit zeg
ze was ondertussen het hek aan het bewerken met haar lip en tanden

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 09:46

Echt waardeloos wanneer je paardje niet lekker loopt

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 10:01

Wat ik hoop is dat Nico niet gaat beginnen over ijzers of dergelijke hulpmiddelen daar ben ik niet zo van
Mijn vriendin zei ook al misschien loopt ze op ijzers beter die pony loopt idd veel beter en is veel vrolijker maar dat geld dan niet meteen voor iedere pony