De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:00

Nee, ik heb Ellemieke Fransen als bekapper. Vrijdag heeft ze de achterkant trouwens weer wat lager gezet en de straalgroeves wat uitgesneden. Precies wat jij hier opmerkt dus
De dubbele zool is dus blijven zitten. Die krijg je er trouwens ook niet zomaar uit, ben bang dat je dan grof geweld zou moeten gebruiken.

De foto van hiernaast is van een tijdje geleden, binnenkort eens nieuwe maken.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:03

bij bessie had ik niet door dat ie overgroeide steunsels had, pas toen het zo droog werd schrompelde zijn hoef in en begonnen de dubbele zool te brokkelen. Ik krijg het er ook niet uit, vandaar dat ik een bekapmes wil gaan halen

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:05

Waar zouden al die dubbele zolen toch vandaan komen? Ik blijf het apart vinden...

opala

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:08

pony25 schreef:
Die is al lang geweest en er zijn zelfs foto´s gemaakt.
Hij kon niets vinden dus ga ik verder zoeken.

Oké, jammer ....

Ja ik ben ook benieuwd naar waar die dubbele zolen vandaan komen, het is een foute aanpassing, maar waarom en waardoor. Wie het weet, mag het van mij nu zeggen

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:10

Wendy schreef:
Waar zouden al die dubbele zolen toch vandaan komen? Ik blijf het apart vinden...

gebrek aan slijtage van de zool op hollandse bodem
asfalt werkt als schuurpapier

op een puinpad slijt de hoef veel gelijkmatiger af

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:13

Het lijkt me in ieder geval een gebrek in de leefomstandigheden van het paard ja.

nienke07

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:14

dat is nou precies de reden waarom er in de tuin van Bruut binnenkort een groot stuk grindbodem wordt!... Kunnen Bruut en Novia het klimmen over de rotsen nadoen

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:15

Dan moet het natuurlijk wel een stuk zijn waar ze overheen moeten om bijvoorbeeld bij de drinkbak te komen, of niet?

nienke07

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:17

Juist!!! Voor het hek en om de drinkbak heen

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:19

ik had al stenen om arabesks hooibak heengelegd, vroegen mijn stalgenoten waar die stenen zo ineens vandaan gekomen waren

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:20

Hmm, ik huur dan wel een weiland, maar vraag me af wat de verhuurster er van vind als ik de boel volstort met puin

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:25

Arabesk schreef:
gebrek aan slijtage van de zool op hollandse bodem
asfalt werkt als schuurpapier

Wanneer je het zo benadert, zou snijden in de zool onlosmakelijk bij het regelmatig onderhoud horen van de hoef, tenzij je een grindbak of iets dergelijks hebt. Vlgs hoefnatuurlijk.nl heb je bij een dubbele zool een ongezonde zool, dus moet je het onderhoud overlaten aan een prof. De ene prof NB-er laat het zitten, terwijl een ander de zool al heeft bloot gelegd.

Shyla25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:27

Ik heb een afspraak gemaakt met Nico Speksnijder hij komt aankomende donderdag avond
Hij komt uit Vlaardingen en dat maakt het net ff wat makkelijker want R´dam is dan dichtbij.
Hij klonk heel aardig en hij was dus snel beschikbaar (eigenlijk niet maar hij wou wel tijd maken voor Shy).
Ben erg benieuwd wat hij kan doen om mijn meisje te helpen.

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:29

pony25 schreef:
Ik heb een afspraak gemaakt met Nico Speksnijder hij komt aankomende donderdag avond
Hij komt uit Vlaardingen en dat maakt het net ff wat makkelijker want R´dam is dan dichtbij.
Hij klonk heel aardig en hij was dus snel beschikbaar (eigenlijk niet maar hij wou wel tijd maken voor Shy).

Fijn en hopelijk is het niet ernstig

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:31

Arabesk schreef:
De hoeven lijken erg op die van Morrie

Hier moet ik trouwens nog even op reageren, ik hoop voor morrie toch niet dat hij zulke kleine hoefjes heeft als Walter

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:23

dat hoop ik ook voor Morrie....

ook bij Morrie verschrompelen de dubbele zolen van de droogte, zodra het gaat regenen en de hoeven weer door en door nat staan dag en nacht, zitten de zolen weer vol.......

wil r iemand grint??? IK heb kruiwagens vol fijn grint weggeveegd bij de ingang van het weiland, die rotsteentjes gaan in de witte lijn zitten en dan heb ik weer kans op hoefzweren, want ik krijg ze er niet altijd uitgepeuterd Ik haal Morrie al door de weilanden op en breng hem ook zo weer weg, ondanks allemaal draden die open en dicht moeen en het passeren van een opdringerig veulen en een agressieve moeder, om te voorkomen dat ie door die steentjes moet lopen

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:38

Els waarom is jouw link naar touwhalstertjes oranje... ik krijg altijd blauw standaard ook al vul ik een kleur in...

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 17:07

moet je de goeie RGB code erbij zetten binnen tags....

Ineke2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 17:17

pony25 schreef:

Hey wat leuk, Nico staat bij mij op stal

Ik ben van plan binnenkort eens te kijken bij een behandeling van de pony van Banjer

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 17:35

opala schreef:
pony25 schreef:

Ja ik ben ook benieuwd naar waar die dubbele zolen vandaan komen, het is een foute aanpassing, maar waarom en waardoor. Wie het weet, mag het van mij nu zeggen

Hoi Opala,

Ik kom regelmatig dubbele zolen tegen. Meestal als ik een paard voor de eerste keer bekap.
Erg vaak zie je het in combinatie met overgroeide steunsels. Ik denk dat meestal achterstallig onderhoud de oorzaak is.
Ik kom het vooral tegen bij de voorhoeven en altijd aan beide voorhoeven tegelijk.
Ik weet dat er mensen zijn die het direct eruit snijden, maar ik ben daar erg terughoudend mee om de volgende redenen:
-ten eerste kun je niet meer terug, de zool eronder is erg vers en kan daardoor makkelijk gevoelig worden.
-vaak is de ene hoef verder in het proces als de andere, dat betekent dus dat de ene er makkelijk uitgaat en de andere juist niet. Om het geheel in balans te laten zijn, moet je altijd aan 2 hoeven dezelfde acties nemen, waardoor dus de hoef die het minst ver is de uiteindelijke bekapping bepaald.

Meestal snij ik de losse delen zoveel mogelijk weg en kort de steunsels helemaal in. Vaak valt de zool er dan gewoon vanzelf uit. De wand maak ik dan wel gelijk erg kort, om te voorkomen dat de zaak gaat brokkelen als er stukken zool uitvallen. Ik heb het gevoel dat door de wand erg kort te maken je het proces van het loslaten versneld.
Groet,
Simon

NB: Volgende maand bij Pete Ramey wil ik het fenomeen van de dubbele zolen bespreken, ben benieuwd hoe hij hier tegen aan kijkt.
Verder heb ik onder andere ook de kwartierbogen op mijn persoonlijke agenda staan. Hier wordt ook heel verschillend mee omgegaan door de diverse bekappers.

Shyla25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 17:37

Ineke2 schreef:
Hey wat leuk, Nico staat bij mij op stal

Ik ben van plan binnenkort eens te kijken bij een behandeling van de pony van Banjer

Had net idd al een berichtje van Banjer op een ander topic

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 18:28

Màn, wat ee ngeode bekappen met deze droogte.

Merrit krijg ik altijd redelijk probleemloos door mijn messen heen. Zelfs bij hem lukte het niet.
Ik heb heel fout een randje steunsel met mijn kniptang eraf geknipt

Andor heb ik de week gezet. Dat leverde behoorlijke discussie op met hem. Maar ik heb hem
A) alleen bekapt (lukte me niet in mijn uppie ,terwijl ik wel zware Norikers die geen poten geven, omhoog kon houden)
en B) elke hoef heeft een kwartier in een bak met water gestaan! Super, dat had ik nog nooit geoefend met hem.
En hij wilde dan zijn poot weer optrekken en ik riep "BLIJF" en dan zette hij hem weer terug. HAHA, wie had dat gedacht .

Bij Merrit kon ik er ruim een cm afknippen. Dat heb ik natuurlijk niet gedaan met de trektocht voor de boeg, maar het groeit als een achterlijke. Ik rij elke dag , ook veel over de fietspaden , heel stout.
We maken echt veel kilometers. Dat merk je echt aan de hoeven. Zo hard , nu niet leuk meer.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 20:00

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 20:08

Ha, spuit 11

Zeer interessante link hoor, die man is erg goed bezig!

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:34

opala schreef:
Hopelijk is er niets ernstigs met Jackie, en wat was er met Briolette?

De hielen van Eros lijken nog wel hoog, maar evengoed dan best nog stralen. Bij Opala zijn de stralen erg geslonken met deze droogte.

Steffi heeft bij Jackie een geirriteerde peesschede geconstateerd. ze liep vandaag niet meer kreupel. heb nog wat homeopatische korreltjes gehad.
Briolette heeft wel vaker last van haar voeten. ze loopt dan gevoelig. heb me nu een poosje ingehouden en haar hoefwand is zeker een paar millimeter langer als de zool. ze loopt nu wat beter ermee. ze is vroeger hoefbevangen geweest en ik verdenk haar van insulineresistentie en steeds terugkerende ontstekingen.

Eros zijn hielen zijn niet hoog. Lijkt misschien zo op de foto's maar dat is gezichtsbedrog. wel is zijn RV wat steiler dan LV. Vroeger zette de smid altijd een wig onder zijn platte voet. tegenwoordig probeer ik zoveel mogelijk van de hielen van de steilere voet weg te halen. dat werkt beter. het is jammer dat ik geen "voor" foto's heb van zijn hoeven. de stralen zijn altijd wel goed geweest, ook in zijn ijzertijd, maar de witte lijn was voral in de kwartieren om te huilen. mijn vroegere smid was er stellig van overtuigd dat hij niet zonder ijzers kon lopen.

iedereen bedankt voor de complimenten.

http://www.freizeitimsattel.de/shop/cat ... cts_id=461

nog een boek van een hoefsmid met weer een andere visie op hoefmechanisme. het is alleen in het duits te verkrijgen en alleen bij deze online winkel.