Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:56

sanne83 schreef:
Je rijd nooit meer dan 5 minuten?

En als je je paard naar de wei brengt, dan vind je het prima als hij het touw uit je handen rukt en alvast vooruit gaat? Of als je aan het poetsen bent, dan danst je paard in het rond? slaafs stilstaan, bleegh :+

Ik zeg dat ik 5 minuten in de dressuurring vraag om volledig op te letten :j . Daarbuiten is niet álles geoorloofd, maar dat snap je zelf ook wel denk ik hè?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:56

NeverGiveUp schreef:
Ik vind dat filmpje ook echt hélemaal niks, dat heb ik in het begin al gezegd, zo ga ik me een beetje schamen voor waar ik mee bezig ben en ik zou zoiets echt niet flikken bij mijn paard. Ook al zegt iemand dat het zogenaamd moet. Wat me sterk lijkt, dat iemand je dat aanraadt.

En dat neem ik ook wel aan hoor. Veel mensen die met Parelli bezig zijn hebben al gezegd dat ze het filmpje ook niet leuk vinden.
Maar toch (sorry, dat ik weer met een maar aankom), maar toch is het onderdeel van het lespakket. Het is een fase, namelijk fase 4. Een fase die bijna nooit gebruikt moet worden, maar toch is het een fase. Toch is het één onderdeel van het grote Parelli-pakket. Snap je wat ik bedoel?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:59

Gini schreef:
NeverGiveUp schreef:
Ik vind dat filmpje ook echt hélemaal niks, dat heb ik in het begin al gezegd, zo ga ik me een beetje schamen voor waar ik mee bezig ben en ik zou zoiets echt niet flikken bij mijn paard. Ook al zegt iemand dat het zogenaamd moet. Wat me sterk lijkt, dat iemand je dat aanraadt.

En dat neem ik ook wel aan hoor. Veel mensen die met Parelli bezig zijn hebben al gezegd dat ze het filmpje ook niet leuk vinden.
Maar toch (sorry, dat ik weer met een maar aankom), maar toch is het onderdeel van het lespakket. Het is een fase, namelijk fase 4. Een fase die bijna nooit gebruikt moet worden, maar toch is het een fase. Toch is het één onderdeel van het grote Parelli-pakket. Snap je wat ik bedoel?

Dit filmpje is natuurlijk maar een gedeelte van het werkelijke he.
Daarnaast komt dit filmpje uit een oud lespakket en worden en voor deze paarden al een andere tactiek aangeschreven.

Inmiddles wordt 'the box' niet meer toegepast omdat RB paarden moet bewegen.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:02

Ik snap wat je bedoelt Gini :j

Mijn fase vier (Die ik denk ik 2x gebruikt heb) is ook niet zo hard hoor.

Die is precies op het juiste moment, zodat het alleen maar heel fijn en duidelijk is voor je paard.
Lief en vage hulpen geven kan heel erg verwarrend zijn. Dan is dit niet zielig maar gewoon Oh! Zo bedoel je!

In mijn geval buiten, op alles gefocust behalve mij, stress, nee gewoon op mij letten. Éen enorme slinger en die ogen gingen naar mij, hij kauwde en daar was mijn paard weer!
Dan helpt dat gemiep niet. (Zoals joolien haar filmpje, hee psssst, wil je even rustig stilstaan :D )
Laatst bijgewerkt door NeverGiveUp op 23-01-13 12:11, in het totaal 2 keer bewerkt

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:03

Ik wordt er een beetje moe van dat dan enkel dit filmpje zo wordt besproken.

In de filmpjes waar het dan helemaal super gaat, zie je hier niet voorbij komen. En dat is niet enkel over parelli hoor.. Ook over Pignon, Anky, en nog meer bekende mensen. Alsof iedereen altijd alleen op zoek is naar iets negatiefs om zichzelf beter te voelen.

Nogmaals ik bedoel niet perse parelli nu.. Maar het is toch jammer dat men niet kan accepteren dat een ander het misschien anders doet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:04

Maritje1991 schreef:
In de filmpjes waar het dan helemaal super gaat, zie je hier niet voorbij komen.

Euhm...klein vraagje...heb je het topic gevolgd?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:05

Gini schreef:
Maritje1991 schreef:
In de filmpjes waar het dan helemaal super gaat, zie je hier niet voorbij komen.

Euhm...klein vraagje...heb je het topic gevolgd?

Niet alle 49 pagina's inderdaad.. Maar waar ik op reageer gaat over het 1e filmpje :)

WEl jammer dat je dan enkel dat zinnetje eruit haalt en verder niet reageert. :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 12:09

Wel eigenlijk...hebben we ook een filmpje waar het wel goed gaat besproken ;)

Verder vind ik de toon in het topic niet erg negatief. Tuurlijk je hebt voor- en tegenstanders, anders geen discussie. :)

NeverGiveUp

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:10

Ik vind het ook een goede discussie hoor, er wordt niet op de man gespeeld :)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:10

fransje23 schreef:
Wel eigenlijk...hebben we ook een filmpje waar het wel goed gaat besproken ;)

Verder vind ik de toon in het topic niet erg negatief. Tuurlijk je hebt voor- en tegenstanders, anders geen discussie. :)

Dan interpreteer ik het vast verkeerd.

Excuus daarvoor :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 12:14

Denk dat we best met z'n allen koffie/ thee kunnen gaan drinken zonder het in elkaars gezicht te gooien :D

Ieder bewandeld zijn eigen weg en het is nooit verkeerd deze weg af en toe weer eens met een kritische blik te bekijken.

Geen probleem Maritje, discussieer gezellig mee!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:14

Ik denk dat in dit topic meer filmpjes geplaatst zijn dan in het subforum Links op 1 maand. :D

Om dan op de rest van je bericht te antwoorden. Ik ben niet altijd op zoek naar iets negatiefs in andere personen. Iedereen gaat met zijn/haar paard om hoe die wil (al is mijn methode natuurlijk de allerbeste ;) ). Maar ik vind wel dat wanneer je in de spotlights staat, wanneer je bekend bent en veel geld verdient met wat je doet, dat je er ook tegen moet kunnen wanneer er kritiek geleverd wordt of wanneer men het negatieve bespreekt. Dat is niet alleen in de paardenwereld zo. Voorbeelden: Lance Armstrong, de Katholieke Kerk, Phaedra Hoste etc

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:20

Gini schreef:
Ik denk dat in dit topic meer filmpjes geplaatst zijn dan in het subforum Links op 1 maand. :D

Om dan op de rest van je bericht te antwoorden. Ik ben niet altijd op zoek naar iets negatiefs in andere personen. Iedereen gaat met zijn/haar paard om hoe die wil (al is mijn methode natuurlijk de allerbeste ;) ). Maar ik vind wel dat wanneer je in de spotlights staat, wanneer je bekend bent en veel geld verdient met wat je doet, dat je er ook tegen moet kunnen wanneer er kritiek geleverd wordt of wanneer men het negatieve bespreekt. Dat is niet alleen in de paardenwereld zo. Voorbeelden: Lance Armstrong, de Katholieke Kerk, Phaedra Hoste etc

O maar dat ben ik wel met je eens. Maar de kritiek wordt nu ook op de 'volgers' geleverd en dat stoort mij.

Het zijn natuurlijk toch ook maar mensen, en daarnaast hebben zij zich ook verder ontwikkeld en komt dit al niet eens meer in het lespakket voor :)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:22

Dat wist ik niet Maritje1991, dit is dus iets wat ze sowieso niet meer doen?

Eigenlijk zou iedereen eens naar equiday moeten gaan, zie je hoe leuk de paardjes het daar hebben, en hoe ze daar ook weleens gewoon weglopen tijdens een demo :P

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:24

NeverGiveUp schreef:

Nee die denkbeelde 'box' wordt niet echt meer gebruikt.

Bij een RB-E moet je bewegen, patronen laten lopen enzo..
Een paard dat wil rennen moet je niet verplichten stil te staan dat lukt je niet normaal..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 12:30

NeverGiveUp schreef:
Eigenlijk zou iedereen eens naar equiday moeten gaan, zie je hoe leuk de paardjes het daar hebben, en hoe ze daar ook weleens gewoon weglopen tijdens een demo :P

Ben ik al een keer geweest :) Vond het best gezellig maar verder niet super-interessant of inspirerend.
Lijkt mij normaal dat een demo met levende wezens niet 100% goed gaat.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 12:31

Maritje1991 schreef:
NeverGiveUp schreef:

Een paard dat wil rennen moet je niet verplichten stil te staan dat lukt je niet normaal..

Gezien het feit dat ze het hebben aangepast en de andere denkwijze blijkt dat de kritiek op dit filmpje wel min of meer terecht was. De handeling klopt dus inderdaad niet?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:31

Maritje1991 schreef:
O maar dat ben ik wel met je eens. Maar de kritiek wordt nu ook op de 'volgers' geleverd en dat stoort mij.

Dat is mijn bedoeling helemaal niet. Ik wil niemand afzonderlijk bekritiseren. Mijn bedenkingen en vragen gaan over de Parelli-methode in het algemeen. :j

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:34

Maritje1991 schreef:
NeverGiveUp schreef:

Ah oke :j

Dan klopt de kritiek dus inderdaad gewoon.

Fransje, logisch ja, maar als de paarden zo slaafs waren zouden ze het gewoon doen toch? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:38

fransje23 schreef:
Gini schreef:
Gematigd-Parelli, zou men daar een nieuwe substroming van kunnen maken? :D

:D

De Parelli's zijn een beetje control-freaks volgens mij :)

Het is gewoon net een beetje te braaf er gaat te eigen dingen van het paard uit.

Ik vind de echte parelliers wel mensen die behoorlijk disciplinair zijn. Steeds weer die games, steeds weer de basis herhalen. Dat is wel 1 van de redenen dat ik het niet meer zoveel doe, omdat het me teveel gedoe werd... ik ben niet zo disciplinair (maar ik vind het altijd heel knap als anderen dat wel zijn, ik heb denk ik teveel last van mijn adhd en ben net zo snel afgeleid als dat paard in het eerste filmpje :D ).
Als de basis erin zit dan heb ik het op een gegeven moment wel een keer gehad met die basisoefeningen. Ik heb sowieso een gruwelijke hekel aan grondwerk :')
Dus ik vind het bewonderingswaardig dat de fanatieke parelliers hiermee zo disciplinair door blijven gaan :o

PreHungaro

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:52

Ik als parelli-aanhanger schrik toch ook wel een beetje van dit filmpje maar zie het vooral als onkunde,
inmiddels is het lespakket zo aangepast dat er ook een pakkende methode is gevonden voor dit soort paarden. In dit filmpje schakelt het paard veel tussen onbegrip en toch wel dominantie. Hij heeft weinig oog voor Linda, en loopt haar meerdere malen bijna omver. Soms is een fase 4 gewoon echt nodig ook om deze wat langer aan te houden. Een fase 4 wil je eigenlijk niet gebruiken maar soms hebben paarden dit gewoon nodig. Neem mijn koudbloed, als ik hem iets uitleg moet ik altijd wel een keer een fase 4 gebruiken zodat hij weet dat ik het echt meen. Daarnaast kan een goede fase 4 ervoor zorgen dat hij nog lichter wordt op mijn eerste fase....

Wel vind ik dat ze hier het paard tussendoor veel meer rust had mogen geven om even te kunnen lezen hoe hij zich nou echt voelde. Maar ga eens eerlijk na, in elke methode zijn wel filmpjes te vinden van hoe het wel en niet moet... dus dat was te verwachten dat dat ook bij Parelli zou komen. Maar aan de andere kant, er zijn ook paarden die zo dominant zijn dat ze niet bij andere paarden in de kudde kunnen, deze zitten dan na een dag in de weide ook helemaal onder de wonden omdat ze gewoon niet willen zakken in rang...

het is allemaal best lastig dus! Naar mijn mening zijn er goede dingen en slechte dingen te zien in dit filmpje.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:53

Gini schreef:
Mijn paard mag van me weglopen en soms geef ik haar nog haar zin ook, want soms heeft ze echt groot gelijk. Altijd die gekke dingen die ik van haar vraag. :D

Mag van Parelli ook hoor, dan maken ze van het paard z'n idee gewoon hun idee.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:54

Wat ik in het begin ook duidelijk zie is dat het paard duidelijk geen vertrouwen heeft in zijn eigen eigenaar en bij Linda steun willen zoeken, daarbij weet de eigenaar ook niet duidelijk wat hij moet doen en geeft verschillende signalen af... ik denk dat het paard daardoor vooral heel erg in de war raakt...

nog maar een keer bekeken... ik mis vooral de Release, dus ontspanning tussen de oefeningen door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:02

Even wat korte reacties..

Fase 4 is de laatste fase die je kan geven en dat moet een fase zijn die aankomt. Echter is wat aankomt voor ieder paard verschillend en dus is het niet zo dat fase 4 betekent dat je standaard zoals in het filmpje doet. Zou het niet eens kunnen, krijg je toch kramp van in je arm? :=

"The box": ik gebruik die wel nog maar zoals eerder gezegd is het bij mij een lijn (dus eigenlijk "the line" :+) maar ik heb een RBI en die hebben nood aan rust als ze bang worden. Dus dat mag hij dan, alleen een stukje van mij af, gewoon voor mijn eigen gevoel. En dat lijkt wel te werken.

RBE paarden moeten kunnen bewegen inderdaad, maar ikvraag me af: wat doe je als je geen ruimte hebt? Als ik op bepaalde plaatsen ga roepen 'paard heeft ruimte nodig' dan krijg ik als reacti "houdt je paard gewoon onder controle". Wat doe je dan met je RBE? Ik heb er geen dus gelukkig zelden dat probleem maar vraag het me wel af :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 13:03

NeverGiveUp schreef:
Fransje, logisch ja, maar als de paarden zo slaafs waren zouden ze het gewoon doen toch? :)

De paarden op het filmpje van Pat en Linda vind ik slaafs. Er zijn hier al voorbeelden genoemd dat het bij hun ook mis gaat en ik vind dat fijn om te lezen. :j Een beetje eigen initiatief wat vervolgens ook gewoon toegestaan wordt maakt een paard ook zelfverzekerder en slimmer.