De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 19:03

Nou snap ik het niet meer. Ik doe geen universiteit maarre, zij heeft dat onderzoek toch net gepubliceerd? Hoe kunnen Frans en Ilona dan iets gestolen hebben? Of heeft ze ook al andere onderzoeken gedaan? Of zijn Frans en Ilona een jaar terug stiekum dr kamer binnen geslopen en hebben ze snel haar notitieblokje met aantekeningen over geschreven?

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 19:05

ik heb het onderzoek toch ook gewoon op m'n pc staan, je kan dat gewoon opvragen hoor en het is niet haar eerste onderzoek op dit gebied......

In het verleden heeft ze al eens een onderzoek gedaan waaruit bleek dat katten en honden erg ongelukkig kunnen zijn als ze in hun uppie in een flatje gehouden worden.....

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 19:13

maar sinds wanneer heb je dat onderzoek op je pc staan? We hebben het toch over het onderzoek van Machteld van Dierendonck? Ze is toch net twee weken terug gepromoveerd op dat onderzoek? En het boek Natuurlijk Bekappen is al iets van een jaar oud. Dan is het toch zo dat Frans en Ilona 'eerder' waren? Ze zijn trouwens vrij duidelijk met hun bronnen, ze geven genoeg boeken aan waar ze het uit hebben. Dat er niet zoals in tal van onleesbare scripties na iedere zin tussen haakjes een bron staat, vind ik zelf niet zo erg.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 19:16

Machteld heeft al veel eerder dergelijke onderzoeken gedaan en vele anderen ook...... en zo schokkend zijn de uitkomsten van dat onderzoek niet, maar ik denk niet dat F&I een jaar op Ijsland tussen de paarden hebben gezeten, heb ze in ieder geval geen jaar gemist hier, of ze hebben hun site vanaf daar bijgehouden en zijn teruggekomen om cursussen te geven ofzo.....

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 19:21

f&i zijn naar mijn mening vooral commercieel heel sterk. Ze brengen iets op de markt, en verdienen daar leuk aan (denk ik). Ik denk niet dat ze zelf veel onderzoek gedaan hebben. Dat hebben ze aan anderen overgelaten.
Mooi meegenomen is dat veel paarden het door mede hun toedoen een stuk beter hebben.

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 20:24

Tja, het gaat mij er niet om van wie Dierendonck het gekopieerd heeft of zou hebben. Niet van Frans en Ilona dus, want die hebben het zelf ook gekopieerd. Maar in hun geval vind ik het niet erg, zij hebben het voor een breed publiek toegankelijk gemaakt. Maar bij Dierendonck heb ik een beetje dit gevoel:
Zij leest wat onderzoeken van mensen die wilde paarden bestudeerd hebben en die geconcludeerd hebben dat paarden veel buiten moeten zijn (even simpel gezegd).
Vervolgens stapt ze naar buiten, bestudeert ook wat paarden en roept: Inderdaad! Paarden moeten veel buiten zijn!
En plots krijgt ze volop media-aandacht. Dan denk ik van... tja.
Niet alleen in haar geval hoor, er zijn volgens mij heel veel onderzoeken die niks nieuws vertellen.

Gerrie

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 20:34

ik kom weer even langs..

ik krijg net een mail binnen waar twee paarden aangeboden worden;

Isis is een 11 jarige schimmel (vader Ixion) van 1.55 meter.
Gaia is een 5 jarige vos (vader Respect) van 1.56 meter.(dochter van Isis)

Beide paarden zijn opgevoed met Natural Horsemanship en clickertraining; de dressuurmatige training is gedaan volgens de methode van Bent Branderup.
De hoeven zijn verzorgd volgens de strassermethode.
Ze staan bij ons dag en nacht buiten.
Hun DNA profiel is bepaald en ze zijn dus niet gechipt.
NB De paarden worden alleen verkocht, wanneer ze contact kunnen hebben met andere paarden en gedurende het hele jaar voldoende tijd in wei of paddock door kunnen brengen.

Weet iemand hier die zoiets zoekt??

Ik hoor het graag!

Cookies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 20:43

arno8 schreef:
Tja, het gaat mij er niet om van wie Dierendonck het gekopieerd heeft of zou hebben. Niet van Frans en Ilona dus, want die hebben het zelf ook gekopieerd. Maar in hun geval vind ik het niet erg, zij hebben het voor een breed publiek toegankelijk gemaakt. Maar bij Dierendonck heb ik een beetje dit gevoel:
Zij leest wat onderzoeken van mensen die wilde paarden bestudeerd hebben en die geconcludeerd hebben dat paarden veel buiten moeten zijn (even simpel gezegd).
Vervolgens stapt ze naar buiten, bestudeert ook wat paarden en roept: Inderdaad! Paarden moeten veel buiten zijn!
En plots krijgt ze volop media-aandacht. Dan denk ik van... tja.
Niet alleen in haar geval hoor, er zijn volgens mij heel veel onderzoeken die niks nieuws vertellen.

Nee hoor Machteld is hier al heel lang mee bezig geweest. Ik heb jaren geleden een soort gelijk verhaal van haar gehoord. Ik denk dat ze het nu "officieel" wilde maken met een gedegen onderzoek. Ze was vrij fel op mensen die hun (jonge) paarden binnen houden tijdens een lezing.

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 20:45

tjonge...
Waarom weet iedereen hier meer dan ik en wat doe ik er aan?

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 21:59

Jaha, ik zou me maar een beetje inlezen in de materie

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 22:00

Zodra mn saldo weer boven de 0 uitkomt, bestel ik wat boeken...

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 22:24

Ook op internet zijn er wel oudere artikelen van haar te vinden, kwestie van handig googlen

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 22:29

Met dat handig googlen van jullie, zou het niet een idee zijn een soort linkbieb op te zetten, zoiets als relevante websites bij hoefverzorging en beweging, dat scheelt weer en hoop gegoogle voor onhandige google-aars

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 22:37

vraag Arabesk, the queen of google......

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 15:42

Slecht idee zo te zien

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 15:46

schud Ara ff wakker..... die ligt bewusteloos van d'r eigen stank vandaag

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 15:47

Die stinkerd

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 15:50

Afbeelding
de voorvoetjes van Donacld Duck, jaarling, Merens, vers uit de Pyreneeën, nooit iets aan de hoeven gedaan, m'n handen jeuken,......

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:04

Wat je wel eens om je heen ziet idd. Ook al zijn de hoeven nog steeds niet zoals het hoort bij je eigen paard, een blik op de hoeven van anderen sterkt je toch in je streven

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:08

als ik een paard zie, kijk ik eerst naar de hoeven, Ara heeft die irritante gewoonte ook

Als ik op stal met iemand sta te praten en die heeft een paard in haar handen en mijn blik dwaalt naar bendeden, beginnen ze meteen al te zeuren dat het pard echt ijzers nodig heeft en dat de smid ervoor geleerd heeft en het wel beter zal weten dan ik, terwijl ik nog gewoon over het weer of over koetjes en kalfjes (letterlijk) praat..... ik durf al bijna niet meer naar voeten te kijken.... maar ja, dan kijk ik naar het (pessoa)bit, krijg ik ook weer een sneer...... of naar de martingaal of naar het boomzadel.... ik kan maar beter oogkleppen aan m';n pet gaan maken

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:11

Cookies schreef:
Jaha, ik zou me maar een beetje inlezen in de materie

ik heb haar hele proefschrift op mijn werkcomputer staan. Het staat onder embargo maar kan wel haar mailadres geven zodat je kan mailen om te vragen of je het ook mag hebben

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:11

Morrie schreef:
als ik een paard zie, kijk ik eerst naar de hoeven, Ara heeft die irritante gewoonte ook

ik zie het paard al geneens meer

alleen maar vier hoeven

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:19

Morrie schreef:

Als ik op stal met iemand sta te praten en die heeft een paard in haar handen en mijn blik dwaalt naar bendeden, beginnen ze meteen al te zeuren dat het pard echt ijzers nodig heeft en dat de smid ervoor geleerd heeft en het wel beter zal weten dan ik, terwijl ik nog gewoon over het weer of over koetjes en kalfjes (letterlijk) praat..... ik durf al bijna niet meer naar voeten te kijken.... maar ja, dan kijk ik naar het (pessoa)bit, krijg ik ook weer een sneer...... of naar de martingaal of naar het boomzadel.... ik kan maar beter oogkleppen aan m';n pet gaan maken

Je hebt vast en zeker dwingende ogen

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:20

Morrie schreef:
de voorvoetjes van Donacld Duck, jaarling, Merens, vers uit de Pyreneeën, nooit iets aan de hoeven gedaan, m'n handen jeuken,......

Je kunt wel foto's maken

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:25

Citaat:
Je hebt vast en zeker dwingende ogen

ik Parelli dus heb een goed ontwikkelde Schwiegermutterblick......

met foto's maken is die jaarling niet geholpen, helaas..... eigenaren letten niet zo op hoeven, te zien aan hun andere paarden....