De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:41

@Cookies: dat is herkenbar. als mijn paarden de wei ogaan is het hooi ook ineens niet meer lekker.

Skip is op het ogenblik de enige mazzelaar die op gras staat omdat hij nog niet bij de rest mag. nog twee weekjes wachten.

Cookies

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 09:48

Ja joh niet te vreten dat hooi als er gras is.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 09:52

morrie vindt dat ook, dan moet ie naar binnen, ligt er een berg voordroog, meteen de kop over de deur en ontevreden tegen de deur aan trappen en gillen dat ie er weer uit wil...... hij snapt er niets van: overal gras en paardenbloemen en hij mag er niet in.....
Hij moet nog 14 dgen wachten, tenzij het straks echt veel gaat regenen, dan moet ie nog een maand wachten.....

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 09:53

Een pony van stal is hoefbevangen geweest vorig jaar of het jaar ervoor, weet ik niet meer. Gisteren kom ik de eigenares tegen en ik zo van "die ijzers moet je er af halen". Helaas is zij van mening dat elk paard anders is en haar paard niet zonder kan. Maar waar ik bijna van achterover sloeg is dat ze vertelde dat de achterijzers er al 1 jaar onder zaten .

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 09:55

tjee dat is wel een record zeg, bij mij op stal doen ze wedstrijdjes wie het langst met een stel ijzers kan doen en 16 weken is toch wel het trieste record...... ik zal het maar niet doorgeven dat er eentje al een jaar met een paar ijzers doet..... dan gaan ze ervoor om dat te "verbeteren".....

wel dapper van je dat je durft te zeggen dat de ijzers er onderuit moeten, dat durf ik echt nooit, mensen beginnen al te kijven tegen me als ik alleen maar naar de ijzers kijk........

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 10:06

Ze is ook nog de dochter/zus van de stalbeheerders . Ik voel mij helemaal niet dapper, juist erg teleurgesteld en tekort geschoten, omdat ik zo slecht kan beargumenteren waarom ze er af moeten.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 10:09

Ik zeg niks meer over die dingen, de mensen zoeken het maar uit. Mijn paard is mijn verantwoordelijkheid, het paard van een ander niet tenzij de eigenaar er om vraagt.
Zo heb ik gisteren iemand geholpen met vijlen omdat haar bekapper had gezegd dat ze dat beter kon gaan doen. Ze heeft overigens dezelfde bekapper als ik, zij staat er voor open.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 10:14

80% van de paarden die afgemaakt wordt, wordt afgemaakt vanwege onherstelbare been/hoefproblemen.

11% van de paarden wordt ouder dan 14 jaar

als ze willen weten hoe het zit lezen ze Strasser maar. Na die twee boeken hoef je nooit meer ijzers

Maar ja als mensen de moeite niet willen nemen om die te lezen...

Heb nog leuke foto's gemaakt uit het boek van van nassau kan ze helaas niet uploaden nu...

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 10:14

ik zeg er nooit (meer) iets van, als mensen er niet om vragen, zijn ze er niet klaar voor om het antwoord te horen (om maar weer eens een quote van Eddy Modde te gebruiken).

Het komt wel geregeld voor dat ik b.v. met iemand sta te praten waar het paard op ijzers bij staat en dan dwaalt mijn blik vanzelf naar beneden af, terwijl het gesprek héél ergens anders over gaat, krijg ik dan een opmerking in de geest van: "wij hebben een prima smid met een degeleijke opleiding dus we hebben jouw advies niet nodig" of "mijn paard loopt tenminste niet op blote voeten, die hoeft geen pijn te lijden"....... terwijl ik alleen maar kijk.......

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 10:34

Af en toe een opmerking maken over ijzers, kan ook wat uithalen. Want nadat een pony open benen had opgelopen vanwege struikelen, zijn de eigenaars toch op I-net gaan kijken en hebben gelezen dat idd ijzers ook nadelen hebben, ze hadden het over de pompfunctie

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 10:44

ik ben ervan genezen, ik zeg niets meer, stuur hooguit een smsje als ik een paard met minder dan 4 ijzers binnenzet 's avonds, dan weten ze dat ze de smid moeten bellen..... maar vaak doe ik dat niet eens, merken ze (misschien) vanzelf....

Eigenlijk doe ik principieel niets met paarden die op ijzers moeten lopen van hun eigenaren, maar dat binnenzetten is erin geslopen doordat degene die dat normaal doet wegens een val van haar paard zeker eenhalf jaar is uitgeschakeld.

Ik zal zeker niet op een paard op ijzers gaan rijden, zo prinicipieel ben ik nog wel

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 10:55

Ik bemoei mij uitermate zelden met anderen en hun paarden, maar soms denk ik het toch voor het paard op te moeten nemen

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 11:05

af en toe een subtiele opmerking

ik heb trouwens Anya gepb't met de laatste 'telling' van de stemmen over verplaatsen.

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 11:08

De buren hebben ook een paard onder de ijzers staan, ik heb het een keer 'toevallig' over natuurlijk bekappen gehad toen ze vroegen of ik geen ijzers nodig had. Maar hun paard krijg ik er niet onder vandaan. Want ze hadden nu toch zooooooooooo'n goede hoefsmid. Die had er ijzers met een mustang roll onder gezet en nu loopt dat paard zoooooooo goed.

Hoe zouden die hoefsmeden toch op het idee van zo'n mustang roll gekomen zijn???

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 11:12

2 van de smeden die bij ons op stal komen hebben me feestelijk uitgelachen toen ik een keer een poging deed uit te leggen wat er met Morries hoeven gebeurde en roepen me nu iedere keer als ik ze tegenkom vrolijk toe:" hoe gaat het nu met je wilde mustang!!!"
Ze schijnen ook een weddesnschap te hebben dat ik heel snel weer bij ze kom om er ijzers onder te laten zetten.....

Smid nummer 3 heeft een keer de dierenbescherming gebeld omdat hij het belachelijk vindt dat ik een paard op blote voeten, met pijn laat lopen, ik heb zelf toch ook schoenen aan......

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 11:14

Als ze zulke helden zijn, moeten ze ook alle geiten en koeien en weet ik veel wat maar gaan beslaan.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 11:16

maar die worden niet bereden..... en lopen niet op de weg

1 smid is laatst naar een workshop natuurlijk bekappen geweest (die door mijn bekapper werd gegeven, heel toevallig) maar hij had nog nooit zo'n onzin bij elkaar horen liegen, zei hij achteraf

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 11:19

vreselijk ....

Ik heb foto's gemaakt uit het van nassau boek. Met zijn speciale breakover beslag met mustangrol. maar wat je ziet is dat het paard op de foto vreseljk samengeknepen hielen heeft en veel te hoge verzenen...

met name de schade aan de achterkant van de hoeven is IMO de belangrijkste oorzaak van problemen... ik heb weer in strasser zitten studeren..

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 11:22

Arabesk schreef:
af en toe een subtiele opmerking

ik heb trouwens Anya gepb't met de laatste 'telling' van de stemmen over verplaatsen.

Ze moeten er toch "even" bewust bij stil staan waarom er ijzers onder zitten.

Ara: goede actie, alleen moet er nou nog wat gedaan worden aan het openingsbericht of niet?

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 11:26

ik ben altijd weer blij dat Ara bij mij op stal nog nooit een smid is tegengekomen..... dan zou ik moeten verhuizen en wel een heel end weg: buiten de regio

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 11:28

openingsbericht lijkt me prima toch?

IRL heb ik niet zo'n grote bek tegen hoefsmeden hoor, ik kijk wel lekker uit ik ga niet in discussie

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 11:34

zou ik ook niet doen, ze hebben scherpe messen en grote vijlen en zo[n aambeeld komt hard aan als het "per ongeluk" op je teen valt..... over het oventje hebben we het nog maar eventjes niet

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 11:36

Arabesk schreef:
openingsbericht lijkt me prima toch?

IRL heb ik niet zo'n grote bek tegen hoefsmeden hoor, ik kijk wel lekker uit ik ga niet in discussie

Oké geen wijzigingen in openingsbericht.

Ik heb geen grote mond, maar een keer toen iemand ijzers onder het paard wilde laten slaan, heb ik mij toch uitgelaten dat het geheel niet nodig was, maar smid had daar natuurlijk andere mening over. De paarden van zijn vrouw staan nl. hier gestald en een shet van hem sloeg ie zelfs van die parmantig kleine ijzertjes onder.

Er wordt regelmatig gesmeten met het bericht dat de paarden gewoonweg niet zonder ijzers kunnen, zal traditioneel bekappen dan toch falen, wellicht alleen omdat het niet regelmatig genoeg gebeurt. Die richting ben ik toch geneigd te denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 12:20

Stukje "logica"?? uit 'In de Strengen' van vorige week.
Gaat over sesamoïdose (kogelkatrolontsteking, ontsteking van de sesambeentjes, en ook afwijkingen aan andere structuren in het gebied van de sesambeentjes). Gevolg: chronische kreupelheid en vroegtijdige beëindiging van een sportcarrière.
Er staat:

"Als de sesamoïdose een chronisch stadium heeft bereikt, is volledig herstel niet meer mogelijk. Werken met het paard kan eventueel nog met een zorgvuldig management. In de eerste plaats is een aangepast beslag essentieel. Op de faculteit in Utrecht wordt hiervoor het 'full-roller motion beslag' gebruikt, aangevuld met dempende platte zool en een vulling met Equi-pak (een twee-componenten ply-urethaan vulling). Door de opzet (afgeronde randen) op de voorste helft van het hoefijzer, rolt het voorbeen sneller af bij het afzetten. Hierdoor wordt er minder kracht op het draagapparaat en de buigspieren uitgeoefend. "

Paard op blote voeten laten, goede mustangroll, hoefwand inkorten en de hielen wat lager, heb je imo hetzelfde effect qua afrollen?!

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 12:30

heb je ook dat HKO stuk gelezen... ?
dat was helemaal verschrikkelijk....