De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

opala

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 16:25

Heerlijk hé om je paardje weer de "vrijheid" te kunnen geven. Paardjes blij, wij blij.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 18:34

opala schreef:
Heerlijk hé om je paardje weer de "vrijheid" te kunnen geven. Paardjes blij, wij blij.

ja, en dan maar hopen dat er geen insulineresistente bij is die van een beetje fructaan in het gras over the edge gaat www.safergrass.org.

als je dat gelezen hebt ga je met een opgetrokken wenkbrouw naar het sappige groen kijken.

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 20:02

ik vind het altijd heel dubbel......
Paard vind het heerlijk op het land, en ik geniet van haar genot.
Maar dag en nacht gaat niet, mede door haar eczeem.
Nu denk ik echter dat haar jeuk ook door gras wordt verergerd.
Het is maar een gevoel... Maar het knaagt wel flink, en ik weet niet hoe ik er helemaal achter kom.
Bij ons staan ze nog niet op de wei, en ik hoop dat er een mogelijkheid is om het geleidelijk op te bouwen.
Blijft altijd weer spannend, die weideperiode!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 20:02

Dat is een mooie link Jackie. Het gaat ook over cushing en pergolide. Voor zover ik het gelezen heb word pergolide ook wel gebruikt voor insulineresistentie en laminitis.

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 21:34

Misschien heb ik makkelijk praten, maar waarom laten jullie (of de mensen waar jullie paarden staan) de paarden niet swinters gewoon een stuk van het weiland (niet het hele weiland natuurlijk) kapot lopen? Dan kunnen ze altijd buiten lopen en omdat het allemaal kapot is, hoef je je over een teveel aan gras ook (bijna) geen zorgen te maken.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 22:05

Jackie: ik heb het gras zelf geproefd (echt waar... ) en het smaakte prima...

Kiara: Banjer heeft ook erg last van zomereczeem... maar ze gaat toch gewoon dag en nacht... of ze nu binnen staat of buiten... schuren doet ze toch wel als ze even op stal staat (om te eten, of na het rijden...) dus dan blijft ze gewoon lekker buiten...
Banjer zou sowieso niet blij zijn als ik haar over een paar weekjes niet dag en nacht op het land zou laten...

Arno8: wat mij betreft mag Banjer het hele jaar door buiten, maar helaas is het land van de boer, en niet van mij...

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 22:16

Arno8 ze lopen al het hele jaar door buiten bij ons.
Overdag dan.
Het land is hier niet droog genoeg om zomer en winter op te lopen.
Helaas.....

Banjer, Novia schuurt niet, ondanks haar eczeem.
Voor mij een teken dat we het onder controle hebben.
En dus in de avond naar binnen, en na de ochtendschemer pas weer buiten.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 22:17

http://www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek/insuline.htm

Omdat ik NL toch beter beheers . Verontrustend nieuws. Vooralsnog maak ik mij geen zorgen, Oop lijkt er geen last van te hebben. Toen ze nog op Krommeniedijk stond, had ik denk ik meer reden om mij zorgen te maken, want toen had ze wel hardnekkig overgewicht.

Het land waar ze op staat is niet goed gedraineerd, daarom is het onmogelijk daar 's winters paarden 24 u per dag op te zetten. Het gras lijkt ook veel minder rijk dan het gras op naburig wel goed gedraineerd land. Ik heb mij trouwens aan te passen hoe de stalbeheerder het wil, en dat is zeker geen extra kapot gemaakt land.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 22:20

Er is een osteopate die onderzoek doet naar insulineresistentie en zij heeft Morrie ook onderzocht en geprobeerd de balans in zijn lijf te herstellen.
Morrie staat voorlopig nog niet op de wei, het is nog veel te nat bij ons en het gras groeit niet goed. We zullen zien of het beter gaat dan vorige jaren, toen kreeg hij een harde manenkam en staartaanzet, verder had hij geen symptomen.

Ik heb gekozen voor een gelukkig en misschien korter leven op de wei voor hem ipv een lang en ongelukkig leven op de plaat....

Ik zou hem in de winter ook graag 24/7 op de wei hebben, maar geen boer die dat doet hier in de buurt, ja eentje, maar daar wil ik mijn paard echt niet hebben

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 22:24

Tja, een van de buren heeft me al eens meewarig aangekeken en gezegd: "Jij bent geen echte boer, want een echte boer laat zijn land niet kapotlopen".
Dan maar geen boer...

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 08:40

Ik ben geen boer, en laat het land wel kapot lopen. Door een deel af te zetten in het voorjaar, kan dat deel bijgroeien, wel na extra bemesten en weer bijzaaien. Zodra de paarden op dat stuk mogen, zet ik het andere stuk af, zodat dat kan bijgroeien. Ik heb vorig jaar tot zeker eind december een groene wei gehad. 's avonds doe ik de paarden wel in het paardentuintje (zonder gras) zodat ze niet alles in 1 keer kaal eten, want 1600 m2 wei is zo op... maar met goed beheer is het dus zeker te doen!

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 09:10

Het is de bedoeling dat mijn paard ook altijd op het land gaat staan. Vooral de achterste wei is daar heel goed geschikt voor, die ligt vrij hoog. Ze kunnen op dit moment op het stuk naar de stal (wat helemaal kaal is) en de helft van de achterste wei. Die heb ik dus door midden gedaan omdat ze anders teveel zouden krijgen. Op dit moment ben ik ook druk met onkruid verwijderen, zo te zien is daar in jaren niks aan gedaan. Met name de grote weegbree ben ik nu mee bezig. Sommige onkruiden laat ik ook gewoon staan.

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 10:18

s'winters ook op het land is voor mij op het ogenblik geen optie want als het nat is breken ze daar hun benen of glijden de sloot in. bij mij lopen ze in de winter overdag in een zandpaddock.

en van drie sprieten groen op een kapotgelopen stuk land kan een insulineresistent paard of pony ook al ziek worden.

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 10:40

jackie schreef:
en van drie sprieten groen op een kapotgelopen stuk land kan een insulineresistent paard of pony ook al ziek worden.

Dan snap ik wel dat je anders naar groen gaat kijken . Je paard zal het maar hebben. Een van jouw paarden verdenk je er toch van of heeft het, meen ik mij te herinneren. Pas je nu het naar buiten gaan op haar aan zodat ze toch in een groep blijft, of is ze veroordeeld tot eenzaamheid?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:17

En dan nu het grote succesverhaal over de bekapping van Volare.

Afbeelding
Vanilla heeft er een geduchte concurrent bij in de kampioenschappen modder rollen...

Afbeelding
De ruif die de merries een half jaar heel hebben gelaten en waar meneer nu een weekje bij staat...

Afbeelding
(Kijkt naar de buren) Volgens mij hebben zij het gedaan!

Afbeelding
Ik dacht nog: hoe heeft ie het voor elkaar gekregen? Toen deed hij het even voor: hij had jeuk aan de onderkant van z'n been, en gebruikte de ruif als krabpaal.

Afbeelding
Toen was het tijd voor de bekapping, even voor de zekerheid aan twee palen vastzetten bij zo'n eerste keer.

Voor de bekapping:
Afbeelding
Linksvoor

Afbeelding
Rechtsvoor

Afbeelding
Rechtsachter

Afbeelding
Linksachter

Ik begon met linksvoor:
Afbeelding

En toen... ik heb deze en de andere voorhoef nog uit kunnen krabben en de steunsels gedeeltelijk weg kunnen snijden. Tussendoor had Volare al een paar keer zonder enige aankondiging gesteigerd, maar... hoe leg ik dat uit. Het kwam niet agressief over, ik snap niet precies hoe het kwam, misschien een slechte ervaring in het verleden. Ik ben gewoon heel rustig gebleven maar eigenlijk waren we allebei niet zo op ons gemak. Na een tijd begon hij ook nog in m'n kont te bijten als ik voorover boog om een voet te pakken, toen heb ik hem maar een tik verkocht (meteen geblust). Dat heeft hij nu wel afgeleerd. Maar het steigeren vond ik toch maar eng worden, vooral omdat hij het zonder enige aankondiging doet.

Toen hij even rustig was, heb ik hem losgeklikt en ging ik even liggen (best vermoeiend, zo'n paard). Dat vond Volare ook wel een goed idee:

Afbeelding

Later heb ik het nog even geprobeerd, ging ook wel, maar ik was zelf niet meer op m'n gemak. We waren ook al zo lang bezig, dus ga ik morgen maar verder.

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:43

opala schreef:
jackie schreef:

Dan snap ik wel dat je anders naar groen gaat kijken . Je paard zal het maar hebben. Een van jouw paarden verdenk je er toch van of heeft het, meen ik mij te herinneren. Pas je nu het naar buiten gaan op haar aan zodat ze toch in een groep blijft, of is ze veroordeeld tot eenzaamheid?

ze gaat met de rest na een gewenningsperiode (opbouwen) de wei in. we hebben gelukkig geen "vette" wei. als ze er last van krijgt, krijgt ze een muilkorf om waar ze de grassprieten doorheen kan zuigen.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:48

Bij ons gaan ze vrijdag in de wei. Wij bouwen ook op, maar ik ben met Ponto nu al begonnen. Langzaamaan.
Maar duimen dat het goed gaat met onze paardjes he jackie!

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:49

bj ons staat een nieuw paardje: een jaarling Merens, zo uit de Pyreneeen en nooit iets aan de hoeven gedaan, ze heeft een graasvoetje en enorme pannekoeken van hoeven, iedere keer als ik het zie, jeuken mijn handen.... maar de eigenaren zijn niet zo gefocust op hoeven, te zien aan hun andere paarden...... als een smid dit gaat opknappen, zet ie er direct ijzertjes onder met wiggen en zolen om het graasvoetje recht te krijgen......

Iedereen noemt het beestje dan ook Donald..... vanwege de eendebek-voeten.... geen idee hoe ze in het echt heet...

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:52

Jammer dat het niet zo voortvarend ging. Voor het paardje is natuurlijk alles nog nieuw, staat nog maar zo kort bij jou. Bleven de palen wel in de grond zitten? Eerst moet ie leren rustig stil te blijven staan. En dan stapje voor stapje verder. En vooral ook zelf rustig proberen te blijven. Een opgefokt paard laat zich niet bekappen, dan vooral niets forceren. Ik heb wel makkelijk praten

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:52

@arno8:
ik zou er maar geen drama van maken. doe elke dag een beetje. wissel af met de voeten. je hoeft niet eentje helemaal kant en klaar te bekappen voordat je aan de volgende begint.

probeer eerst de steunsels weg te snijden. hij staat namelijk erg ongemakkelijk met die dingen. op het ogenblik is de grond niet meer echt zacht en dan doet het pijn om op een hoef te staan me die dingen. geef hem zijn voetje terug VOOR dat hij hem terug trekt. en gewoon vriendelijk blijven. hij heeft volgens mij al zat op zijn flikker gehad.

ik zou hem ook niet aan twee palen vastzetten. eigenlijk helemaal niet. helemaal niet zo laag als het op de foto eruit ziet. gewoon halster en lang touw. en leren stilstaan en alle beentjes optillen

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:02

Kijk, aan jullie heb ik nou wat. Sommige dingen deed ik al (voetje teruggeven) maar dat van die touwen is een goed idee. Al vind ik het wat eng, want als hij nu gaat steigeren hoef ik maar 1 stap weg te doen en dan ben ik veilig.
Ik ga morgen eens een lesje stilstaan doen.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:14

Cookies schreef:
Bij ons gaan ze vrijdag in de wei. Wij bouwen ook op, maar ik ben met Ponto nu al begonnen. Langzaamaan.

ik duim. gaat vast wel goed.

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:21

arno8 schreef:
Kijk, aan jullie heb ik nou wat. Sommige dingen deed ik al (voetje teruggeven) maar dat van die touwen is een goed idee. Al vind ik het wat eng, want als hij nu gaat steigeren hoef ik maar 1 stap weg te doen en dan ben ik veilig.
Ik ga morgen eens een lesje stilstaan doen.

nog een mogelijkheid: sla ergens op ooghoogte een ring in de muur of sla een stevige lange paal in de grond en maak daar een ring aan vast. daar haal je het (lange) halstertouw doorheen, zonder hem vast te binden. het einde van het touw leg je naast je neer. dan kun je hem iig grijpen als het nodig is en doordat het touw aan paal of muur hangt kan hij niet naar je toe draaien.

voordat je in dit geval begint met bekappen leer je hem om op vingerdruk in zijn buik opzij te gaan en op druk op het touw naar voren de stappen. gewoon wat basis. en tussendoor eens voetje oppakken en weer loslaten.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:23

jackie schreef:
Cookies schreef:

ik duim. gaat vast wel goed.

Het moet goed gaan. Anders moet ie ook een graaskorf om. En hij is al zo mager. Meestal als hij eenmaal weer op het gras staat dan wil hij helemaal geen hooi meer eten.

Cookies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:24

Arno succes met het bekappen van je hengst. Lastig als ze zo ineens stijgeren. Rustig aan en niet te veel druk erop zetten.