Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 01:07

Tja, onbekend paard waar je vers mee begint .. Beetje verschil met het eerste filmpje natuurlijk .. En ik ben niet van de quick-fix, maar dit duurt wel heel lang voor er iets gebeurd .. en kan nu niet zeggen dat ik na 10 minuten het paard rustiger zie (verder ben ik nog niet geraakt) en dan vraag ik me af waarom je een paard 10 minuten kijkerig moet laten zijn ..

Eigenlijk zou je op het eerste filmpje Linda moeten kunnen weghalen en hem exact op dat moment daarin zetten, dan zou het pas interessant zijn om te vergelijken :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 01:15

Kwam ze net even toevallig tegen, wil ze toch eens posten .. Kennen jullie dat zinnetje "dat doet ie anders noooooooooit :oo "? [***], de RBE .. éénmalig, en ik heb het op beeld :Y)

Eerst zelf camera proberen vasthouden, maar dat is toch niet zo handig :+

Dan camera gewoon neergezet, is al wat donker en het is beetje ver weg, maar voor de goede kijkers valt er wel wat te zien :Y)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 01:20

[***], denk jij dat dit paard minder afgeleid/ kijkerig is dan het paard op het filmpje uit de openingspost? :) Ik ben zelf van mening van niet. Paard gaat er alleen niet verder mij omdat Pignon zo rustig en geaard is. Je ziet hem in het begin het paard wat van hem afzetten door den tikje met het zweepje op zijn borst. Die hulpen om het van zich weg te zetten worden steeds wat kleiner maar hij krijgt reactie.

Wat een rust bij die man inderdaad. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 01:23

Dat eerste zou ik niet meteen zeggen, maar je kan de paarden niet vergelijken .. Pignon begint zelf met dit paard, Linda neemt over als het eigenlijk al te laat is .. En dat maakt een groot verschil. Paard van Pignon negeert het mensje nog niet, loopt nog niet dwars door alle hulpen uit, en dus kan je dat anders aanpakken. Ik zou eigenlijk willen zien wat Pignon doet als dat wel zo is, dan zou het al interessanter worden. Zoals het nu is is het 2 heel verschillende dingen vergelijken. Wat als het paard volledig over de rooie is? Echt bang is? Wat als het paard zo in zichzelf is dat wanneer Pignon een tikje op de borst geeft het paard daar vol tegenin gaat? Dat soort dingen .. ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 08:21

Misschien gebeuren die dingen die jij opsomt niet juist omdat hij deze methode gebruikt. En dan komen we bij een eerder punt dat ik zei: misschien doet het paard van Linda wat die doet juist omdat hij zo behandeld wordt?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 08:58

2e fimpje fransje...ik zou helemaal kriegel worden als mijn paarden mij zó slaafs zouden volgen.

Doen deze paarden de dingen nou omdat ze het leuk vinden en graag doen, of doen ze het omdat ze geen gezeik meer aan hun kop kunnen verdragen?

Ik vraag me nou toch steeds af wat ik vervelender vind om naar te kijken, Parellifilmpjes of LDR?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 11:00

Gini schreef:
Misschien gebeuren die dingen die jij opsomt niet juist omdat hij deze methode gebruikt. En dan komen we bij een eerder punt dat ik zei: misschien doet het paard van Linda wat die doet juist omdat hij zo behandeld wordt?

Dat was ook mijn gedachte :j Pignon blijft gewoon rustig en voert de druk niet hoger op dan het al is. Linda voert de druk wel op waardoor de situatie mogelijk juist gevaarlijk wordt.

Waar heb je bij verontrustende dingen meer behoefte aan rust of een klap voor je hoofd?

LDRD schreef:
Ik vraag me nou toch steeds af wat ik vervelender vind om naar te kijken, Parellifilmpjes of LDR?

Ik vind over het algemeen beiden niet fijn om naar te kijken.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:07

LDRD schreef:
2e fimpje fransje...ik zou helemaal kriegel worden als mijn paarden mij zó slaafs zouden volgen.

Doen deze paarden de dingen nou omdat ze het leuk vinden en graag doen, of doen ze het omdat ze geen gezeik meer aan hun kop kunnen verdragen?

Heb je het nou over dat filmpje van Pignon?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 11:08

sanne83 schreef:
LDRD schreef:

Heb je het nou over dat filmpje van Pignon?

Ik denk dat het filmpje met Pat en Linda Parelli bedoeld wordt, Pignon is mijn derde (etc.) filmpje

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:11

Ah, ok.

@ LDRD: waarom wordt je daar kriegel van? Wordt je ook kriegel van een paard die perfect naar je luistert in een dressuurproef?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:14

Ik vind dat totaal niet vergelijkbaar.

Wordt er kriegel van omdat die dieren gewoon slaafs zijn en dat vind ik nergens voor nodig.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:16

Waarom is dat niet vergelijkbaar?
Waarom zijn ze op de grond "gewoon" slaafs en in het zadel is dat opeens normaal?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:17

Ik vraag 5 minuutjes opletten in de dressuurring.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:21

Je rijd nooit meer dan 5 minuten?

En als je je paard naar de wei brengt, dan vind je het prima als hij het touw uit je handen rukt en alvast vooruit gaat? Of als je aan het poetsen bent, dan danst je paard in het rond? slaafs stilstaan, bleegh :+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 11:26

sanne83 schreef:
Je rijd nooit meer dan 5 minuten?

En als je je paard naar de wei brengt, dan vind je het prima als hij het touw uit je handen rukt en alvast vooruit gaat? Of als je aan het poetsen bent, dan danst je paard in het rond? slaafs stilstaan, bleegh :+

Grappig dat je meteen naar uiterste gaat :)

Het is dus of slaafs volgen of een touw uit je hand rukken en andere drukke dingen? Paarden kunne ook rustig op hun gemak zijn zonder dat het "slaafs"l is.
Er is bijvoorbeeld niet zoiets als lekker met de oren naar voren naast je meelopen zonder getrek en spanning op het touw?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:27

Hoezo is braaf volgen en luisteren gelijk slaafs?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:27

Er is natuurlijk een heel groot gebied tussen de het "slaafs" volgen van de paarden van Pat en een onopgevoed paard dat lekker altijd en overal zijn eigen zin doet.

Ik moet zeggen dat ik niet zo een probleem heb met het "slaafse" volgen, maar wel dat het niet mijn streven is. Ik denk dat ik zo Parelli wel kan samenvatten voor mij. Ik vind het een zeer goede en duidelijke methode, maar ze gaan net altijd iets te ver voor mij. En dat zowel aan positieve als negatieve kant. Zo vind ik de fase 4 te hard aan de negatieve kant en aan de positieve kant wil ik ook niet een paard dat zo gedwee is en zo mak, ik hou juist van een beetje eigen gedachtengang bij het paard.

Gematigd-Parelli, zou men daar een nieuwe substroming van kunnen maken? :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 11:31

Gini schreef:

:D

De Parelli's zijn een beetje control-freaks volgens mij :)

Het is gewoon net een beetje te braaf er gaat te eigen dingen van het paard uit.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:31

Parelli nodigt juist die hele eigen gedachte gang totaal uit.. Hoe ik het leer dan, heb natuurlijk geen les van Pat.
Daarbij ben ik ook geen die hard parelli'er, maar dat je dan een control freak bent en je paard altijd braaf moet zijn is echt onzin.

Je schakelt totaal die eigenwijze gedragingen niet uit, je straft niet als je paard een keer weg loopt, dus hoezo 'het slaafse van Pat'
Paarden worden juist uitgenodigd om zich te uiten.

Ik zie meer paarden die gewoon de trailer in moeten, die gewoon in de krul moeten, die gewoon een pets krijgen als ze niet stil staan,
zonder dat er 1sec gekeken wordt waarom, en hoe en wat. Het paard moet gewoon luisteren.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:34

NeverGiveUp schreef:
Je schakelt totaal die eigenwijze gedragingen niet uit, je straft niet als je paard een keer weg loopt,

Nou, dat vind ik totaal niet terug in het filmpje van Linda. Daar lijkt het alsof er maar 1 juiste weg is en alle andere wegen worden hard afgestraft.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:40

Dat is een filmpje hoe kan je daar nou zoveel uit oordelen? :+

Ik vind dat filmpje ook echt hélemaal niks, dat heb ik in het begin al gezegd, zo ga ik me een beetje schamen voor waar ik mee bezig ben en ik zou zoiets echt niet flikken bij mijn paard. Ook al zegt iemand dat het zogenaamd moet. Wat me sterk lijkt, dat iemand je dat aanraadt.

Dat je geïnteresseerd bent in iets betekend niet meteen dat je het diehard volgt en niet zelf meer nadenkt. (Wat jij wel lijkt te suggereren met; Parelli mensen zijn control freaks)
Ik heb meer slechte filmpjes gezien van mensen die totaal niet weten waar ze mee bezig zijn, dan slechte filmpjes van methodes zoals Parelli, Roberts en zo.

De ervaren parelli mensen die ik ken zijn allemaal van de eigenwijze paarden, laat ze maar duidelijk zijn, zeg maar wat je vind en voelt!
JUIST, dus helemaal niet slaafs!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 11:50

NeverGiveUp schreef:
Parelli nodigt juist die hele eigen gedachte gang totaal uit.. Hoe ik het leer dan, heb natuurlijk geen les van Pat.
Daarbij ben ik ook geen die hard parelli'er, maar dat je dan een control freak bent en je paard altijd braaf moet zijn is echt onzin.

Je schakelt totaal die eigenwijze gedragingen niet uit, je straft niet als je paard een keer weg loopt, dus hoezo 'het slaafse van Pat'
Paarden worden juist uitgenodigd om zich te uiten.

Parelii gaat net als alle paardendingen om dominantie en de baas zijn. Is op zich ook logisch wij willen wat van de paarden, een paard kan prima zonder ons. De mate waarin je dominant ben is natuurlijk wel verschillend en manier waarop de je dominantie uit ook.
Paard op het eerste filmpje is afgeleid door iets en wordt daarvoor toch wel degelijk gestraft. Niet met een zweep maar het krijgt wel een touw tegen zijn hoofd geslingerd.Heb alhier al diverse malen gelezen dat het passend was in die situatie en om het doel te bereiken. Het was in ieder geval geen geruststelling of een bemoedigende actie. Het is meer: jij vind dat eng maar daar moet jij niet opletten.. Ik ben de baas en je moet je op MIJ focussen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 11:53

NeverGiveUp schreef:
(Wat jij wel lijkt te suggereren met; Parelli mensen zijn control freaks)

Ik schreef het control freaks-gedeelte en doel daarbij op Pat en Linda Parelli zelf, niet op iedereen op de wereld die zich ermee bezighoud. ;)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:53

Ja sommige zijn het er ongetwijfeld mee eens.

Ik niet. Ik snap te achterliggende gedachte maar ik vind het ook te ver gaan.
Hogere fase is niks mis mee, maar zó hard. Nee, dan schiet je in mijn ogen een beetje je doel voor bij.

Oke, dan begreep ik die zin verkeerd, gelukkig :)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:56

fransje23 schreef:
Gini schreef:

:D

De Parelli's zijn een beetje control-freaks volgens mij :)

Het is gewoon net een beetje te braaf er gaat te eigen dingen van het paard uit.

Gek dat het zo gezien wordt door niet-parelliers..

Ik ben parelli nu zo 2 jaar en mijn grootste les is: Letting GO!
niet elke stap willen controleren etc..