De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:00

Wendy schreef:
Tsja, het idee van naturals was dat je daar lekker over bijvoorbeeld natuurlijk bekappen, natuurlijke huisvesting e.d. kunt kletsen zonder constant in discussie te moeten zoals op de rest van het forum!
Eerlijk gezegd vind ik het zelf een opluchting dat dat bijvoorbeeld hier maar ook bij naturals gewoon kan.
Ik heb ook niet de drang om anderen te overtuigen

mensen stellen pas een vraag als ze klaar zijn voor het antwoord, voor die tijd gaan ze niet voor hun lol naar het natural gedeelte

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:06

Toydoll schreef:
Ben wel benieuwd hoe je de hoeven vasthoud?
Ik doe de hoef vaak tussen mijn benen door, maar ik maak ze van te voren nat en dan heb ik dus een gigantische ranzige broek. Daarom dacht ik zo'n schort, dan word die vies en niet mijn rijbroek...

En met afronden zet ik de hoef op mijn knie neer zegmaar (paarden zijn het gewend) maar ook dan, dan zet ik die op mijn rijbroek en ik kan die dus elke keer meteen in de was doen...

Donkere rijbroek kopen!
Mijn broek wordt niet overdreven smerig wanneer ik de hoeven bijgewerkt heb. Zoveel komt er ook niet van de hoeven af, want ik doe wekelijks een beetje.

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:07

Toydoll schreef:
Ik zou graag willen weten, welk merk vijl en messen gebruiken jullie, en hoe tevreden zijn jullie daarover?
Hebben jullie een bekapschort? zoja, waar heb je die vandaan?

Ik had mesjes en vijlen van de Agradi, maar kwaliteit is slecht. Heb nu op Ebay.de mesjes en een vijl van het merk Dick gekocht. Veel goedkoper dan bij Hoefnatuurlijk. Heb het nog niet binnen. Ik ga toch mesjes gebruiken omdat de steunsels met alleen een vijl idd niet te bedwingen zijn . Een schort heb ik niet.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:09

ik heb een schort van Mustad, mesjes van Dick (die ik nooit gebruik, want er wordt niet gesneden bij de methode waarop Morrie bekapt wordt) en eenmerkloze vijl, als die bot is, geef ik hem weer weg en scoor ik een andere waar ik er toevallig eentje zie
Ik heb ook een hoefbokje in de schuur staan, werkt niet bij Morrie, die houdt zoiets niet heel.......

opala

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:13

Ik had een 2e-hands hoefbok, maar ongebruikt weer doorverkocht. Die was trouwens loeizwaar, dus dan zou ik al last van mijn rug hebben voor ik iets zou kunnen doen . Ik ga denk ik wel experimenteren met zittend bekappen.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:03

Ik heb een vijl met 4 van die vlakken (zonder handvat) en een dubbelzijdig mes. Dat is helemaal afgekraakt door de mensen van PN maar ik vind het fijn. En ik heb een zelfgemaakt hoefbokje. Een bekapschort wil ik ook nog wel eens hebben want meestal ziet mijn broek eruit alsof ik op de mesthoop heb gelegen

Over buigproeven: niet zelf aan beginnen, het is vaak voor een DA al moeilijk om het goed te doen. Ik zelf hecht er ook geen waarde aan.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:07

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:24

Arabesk schreef:
hoeven, beenwerk, snot uit neus, slijmvliezen, mest

ach joh, voor die 600 euro, je kan er zelf altijd nog de kiloprijs voor krijgen

Mee eens. Ook interessant...ga er eens achter staan en kijk of zn lijf recht is. Was een tijdje geleden met iemand op pad om een paard te bekijken en het viel me direct op dat er veel verschil zat in de linker en rechter heup......De eigenaresse beweerde dat het haar nog nooit was opgevallen...

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 19:09

enorm bedankt voor de tips allemaal!

Ik gebruik zelf trouwens het standaardpakket van paardnatuurlijk. Omdat ik minstens 1 keer per twee weken door mn rug ging heb ik ook een bokje gekocht op de webshop van www.natuurlijk-ruiterschap.nl (site van Klaas Feuth). Dat scheelt echt een hele hoop! Een schort heb ik ook ooit ergens te koop zien staan, weet alleen niet meer waar.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 19:21

Jovarna schreef:
Donkere rijbroek kopen!
Mijn broek wordt niet overdreven smerig wanneer ik de hoeven bijgewerkt heb. Zoveel komt er ook niet van de hoeven af, want ik doe wekelijks een beetje.

Hhahaha, hij is donker hahaha!

Het is gewoon die bagger en stront wat eraf komt, dat maakt van die ranzige gele vlekken. Ik maak het wel schoon, maar ze staat op zo'n poetsplaats met matten waar die troep opblijft liggen, dus dan smeert ze dat aan mn broek. En dat is ranzig :p haha!

Ik had dus ook die dick messen & vijl, maar na een stomme actie van mij (door ze in mn poetskist te laten zitten) zijn ze gaan roesten :S De vijl doet het nog wel prima, maar de messen zijn niet meer te slijpen.
Dus ik had een paar nieuwe gekocht bij de agradi, maar die snijden helemaal niet. Mijn paard heeft aardig harde hoeven (ze loopt voor de kar) dus ik kan 1x snijden en dan slijpen..... En dat schiet niet op met die steunsels met groeihormonen waar je niet blij van word
Vorig keer had die bekapper van (dacht ik teminste) natuurlijk ruiterschap de steunsels voor mij weggesneden, maar het zou toch ook wel makkelijk zijn als ik het zelf kon. Als ik de steunsels laat gaan haar hoeven flaren, dus ze moeten wel weg.
Daarom vroeg ik mij af welke wel goed waren, maar het word dus maar waar dick messen kopen

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 19:45

Jakkes... stakkerpaard blijkt ongeveer op de noordpool te staan... ook wel bekend als Callantsoog in Noord Holland.
Waarom??? Reistijd van 4 uur met openbaar vervoer... Maar goed, heb toch nog drie boeken voor een tentamen door te lezen en dit lijkt me de ideale manier om mij daar toe aan te zetten.
Heb net even gebeld. Hij is een afgekeurde draver, heeft iets aan z'n keel (Soft Pallets) en is daar al twee keer voor geopereerd maar het harde draven wil nog steeds niet echt lukken. Dus heb ik snel gevraagd of hij niet te vroeg is ingereden (is pas 3) maar hij is tot nu toe alleen maar voor de kar geweest. Twee keer heeft er iemand op gezeten. Die ziekte ga ik even bij de DA navragen wat het precies is.

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 22:00

arno8 schreef:
Klinkt als een goed idee... ook al ben ik zelf vrij nieuw in dit stukje van bokt. iets van: We helpen geen mensen op weg die nog geen cursus gevolgd hebben. Hoeven kappen leer je niet door een paar vragen op internet te stellen. NA een cursus zijn toelichtende vragen altijd welkom.

Ga morgen trouwens naar de stakker kijken, ZONDER trailer. Kan iedereen aub even schreeuwen waar ik vooral op moet letten?

wat vind je belangrijk dan? en wat verwacht je voor die prijs? hij ziet er leuk uit op de foto. verkeerd bekapte hoeven kun je repareren. kijk of de benen redelijk recht staan of hij een vriendelijke oogopslag heeft kijk of hij redelijk rad loopt op het oog. als je het precies wil weten moet je een DA raadplegen.

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 22:06

soft palate zal je wel bedoelen. heeft de maken met het rooster en de ademhaling. daarvoor zal hij wel waardeloos zijn voor de renbaan.

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 22:14

Toydoll schreef:
Ik zou het niet zo goed vinden als het naar naturals verplaatst word eigenlijk.
Dat wekt weer de indruk dat NB hoort bij de 'secte' naturals, wat eigenlijk onzin is.... Een goede hoef hoort bij elk paard.

Ik vind het eigenlijk wel goed staan hier maar goed

Ik zou graag willen weten, welk merk vijl en messen gebruiken jullie, en hoe tevreden zijn jullie daarover?

ik vind het topic hier ook prima staan. kun je tussendoor tenminste nog lekker off topic slap ouwehoeren.

mesjes: Dick, Aesculap (minder blij mee), en nog een merk waar ik de naam nu niet van weet waar het lemmet wat gebogen is en redelijk kort.

vijl: verschillende uitgeprobeerd, laatst black legend maar vind de save edge het lekkerst werken

tang: diamonds, destijds van mijn hoefsmid gekocht

schort: die van K.C.LaPierre, www.equinepodiatry.net

na verschillende hoefbokjes uitgeprobeerd te hebben ben ik nu blij met mijn hoofjack. kan ook een dental attachment op voor mijn gebitsklanten.

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 22:16

Toydoll schreef:
Ik zou het niet zo goed vinden als het naar naturals verplaatst word eigenlijk.
Dat wekt weer de indruk dat NB hoort bij de 'secte' naturals, wat eigenlijk onzin is.... Een goede hoef hoort bij elk paard.

Ik vind het eigenlijk wel goed staan hier maar goed

ik vind het topic hier ook prima staan. kun je tussendoor tenminste nog lekker off topic slap ouwehoeren.

mesjes: Dick, Aesculap (minder blij mee), en nog een merk waar ik de naam nu niet van weet waar het lemmet wat gebogen is en redelijk kort.

vijl: verschillende uitgeprobeerd, laatst black legend maar vind de save edge het lekkerst werken

tang: diamonds, destijds van mijn hoefsmid gekocht

schort: die van K.C.LaPierre, www.equinepodiatry.net

na verschillende hoefbokjes uitgeprobeerd te hebben ben ik nu blij met mijn hoofjack. kan ook een dental attachment op voor mijn gebitsklanten.

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 23:38

jackie schreef:
soft palate zal je wel bedoelen. heeft de maken met het rooster en de ademhaling. daarvoor zal hij wel waardeloos zijn voor de renbaan.

Klopt, je hebt gelijk, het is soft palate. Heb net even op internet zitten zoeken. Wat ik er zo snel uit kon halen is dat het vooral bij renpaarden voorkomt en dat ze nog niet weten hoe het komt. Waarschijnlijk doordat er te veel van ze gevraagd wordt. Ik was niet echt van plan om met het paard de renbaan op te gaan, dus dat wordt morgen een flinke tocht...

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 06:37

succes ermee......

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 09:16

Opala staat sinds gisterenavond 24 u. op de wei, dat stemt mij reuze blij

Jackie: Jij bent ook vaak vroeg uit de veren

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 09:24

arno8 schreef:
Jakkes... stakkerpaard blijkt ongeveer op de noordpool te staan... ook wel bekend als
Callantsoog
in Noord Holland.
Waarom??? Reistijd van 4 uur met openbaar vervoer... Maar goed, heb toch nog drie boeken voor een tentamen door te lezen en dit lijkt me de ideale manier om mij daar toe aan te zetten.
Heb net even gebeld. Hij is een afgekeurde draver, heeft iets aan z'n keel (Soft Pallets) en is daar al twee keer voor geopereerd maar het harde draven wil nog steeds niet echt lukken. Dus heb ik snel gevraagd of hij niet te vroeg is ingereden (is pas 3) maar hij is tot nu toe alleen maar voor de kar geweest. Twee keer heeft er iemand op gezeten. Die ziekte ga ik even bij de DA navragen wat het precies is.

dat is NAAST mijn werk!
Is dat dat stakkerhengstje van die advertentie? Dat ding stond toch ergens in Noord-Brabant??

Als je langs ECN rijdt, zwaai dan even, ik ben er dan wel niet vandaag, maar maakt niet uit
Gruwelijk man, dat is een eind met het OV vanaf Alkmaar

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 09:30

opala schreef:
Opala staat sinds gisterenavond 24 u. op de wei, dat stemt mij reuze blij

En wat vindt oop er zelf van?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 09:32

Wendy schreef:
En wat vindt oop er zelf van?

Die zegt niks, propt alleen haar mond vol met het nog vrij korte gras

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 09:57

Stand meningen over verplaatsing van dit topic naar Naturals:

Voor
Ara
Kinke
Wendy
Arno8
Jovarna
Opala

Tegen
Toydoll
Jackie

Ik hoor wel of deze stand herzien moet worden

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 10:00

mijmaakt het geen bal uit waaar het staat, ik bok alleen via "bekijk je eigen berichten".....

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 10:01

waar is Ant trouwens??? die heb ik al een tijdje niet meer voorbij zien komen.

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 10:02

smurf schreef:
mijmaakt het geen bal uit waaar het staat, ik bok alleen via "bekijk je eigen berichten".....

Daar nemen wij geen genoegen mee, meedenken Smurf, het is bijna weekend